Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
vad kan det här vara?
edkf5iW.jpg

Prickarna har kommit och gått sen vi hämtade henne i somras. Ibland försvinner de helt och ibland blossar det upp igen.
Enligt veterinären som gjorde besiktningen kan det vara foderallergi. Frågan är mot vad, jag märker ingen större skillnad beroende på vad hon får att äta..

Jag skulle ta bort foder med spannmål. En uppfödarvän fick en kisse med såna utslag och det var spannmål/gluten som var boven
 
vad kan det här vara?
edkf5iW.jpg

Prickarna har kommit och gått sen vi hämtade henne i somras. Ibland försvinner de helt och ibland blossar det upp igen.
Enligt veterinären som gjorde besiktningen kan det vara foderallergi. Frågan är mot vad, jag märker ingen större skillnad beroende på vad hon får att äta..
Chansar också på foderallergi. Min Sally som jag tyvärr fick ta bort förra året pga hennes allergi såg ut sådär i början. Lite rödflammig och små prickar vid öronen. Vad äter hon för foder?
 
Jag skulle ta bort foder med spannmål. En uppfödarvän fick en kisse med såna utslag och det var spannmål/gluten som var boven

Det har jag gjort.
@Marty Ger mest blötmat (mjau paté) och applaws torrfoder. Får väl ge det lite mer tid, har precis fasat ut det gamla fodret :)
 
Det har jag gjort.
@Marty Ger mest blötmat (mjau paté) och applaws torrfoder. Får väl ge det lite mer tid, har precis fasat ut det gamla fodret :)
Okej. Ungefär 6-8 veckor brukar man ju säga att det tar att "nolla" dem när man bytt foder, så prova det så länge ungefär och utvärdera. Funkar det inte skulle jag prova att ge allergifoder ungefär lika länge för att se om hon blir symptomfri. Då kan ni ju utreda om det beror på foder eller inte.
 
Kom hem igårkväll. Nikita saknar sin hund tror jag. Fattar inte hur hon kan gilla en flängig unghund så mycket. När vi kom hem stal hon en full Dreamies påse och käkade upp. Fattade inte varför hon inte var hungrig tills jag hittade den tomma söndertuggade påsen på golvet :meh:
Nikita skulle behöva få träffa Puck(ot) här hemma. "Lilla" valpen vet inte att katter kan göra annat än att fräsa och smälla till en - hon skulle bli överlycklig! Och antagligen extremt förvirrad :rofl: Hon uppfyller kravet om flängig unghund mycket gott och väl :up:
 
Det är hur mysigt som helst när jag medan jag sitter på toa känner den där tassen mjukt läggas på mitt ben/fot som i en fråga "klappa mig?" :love:
Att hon ibland glömmer fälla in klorna innan hon lägger den mot naken hud glöms förstås rätt snabbt :angel:
 
För övrigt är jag sur att jag inte kom tänka på att läsa MJAUs innehållsförteckning på deras påsar med sås :banghead: Jag tänkte ju att deras mat annars har sånt gott rykte.. Varför ha spannmål i en av deras produkter när det inte finns i deras andra? :arghh:
Nu måste jag kanske byta märke :meh:
 
Veterinären är rejält imponerad av Lilla herrn, han går ju i koppel :D Eftersom det var tomt i väntrummet när vi var dit för vaccinering så tog jag på selen efteråt och vi knatade lugnt genom väntrummet och ut till bilen. Min hundfantast till veterinär såg ut såhär när han såg att Lilla herrn faktiskt följer med: :eek::laugh::love:. Självklart avhöll jag mig från att nämna herrn inte följer efter riktigt lika fint hemma :angel:
 
Inte alla katter som får rullad som middag men det blev det här idag marinerad i blötmat.
Jag kommer inte berätta vad rulladen bestod av då köttet inte är det kanske smakligaste man som människa suktar efter :angel:
Men vad gör man inte för dom små liven?
Som vanligt var det bara en liten pyttebit av dagens totala intag (helfoder) så ingen risk för ev. balansrubbningar.
 
Har gått över till blötmat ett litet tag nu för att se hur katterna mår på det. Det är bara att Harley är så jäkla glupsk så han trycker i sig Hemi's halva portion också :meh: vilket betyder att hon går ut och börjar käka hundmaten istället :cautious: Så nu får dem delas vid fodring.
 
Betjänten är dum i huvudet. Betjänten har försökt byta ut blötmaten pga det ganska dåliga inehållet i märket som katten ätit det senaste. Betjänten har jagat portionsbitar i sås utan spannmål.

Katten har nu VÄGRAT tre olika märken spannmålsfritt.

Betjänten är på väg att ge upp.
 
Betjänten är dum i huvudet. Betjänten har försökt byta ut blötmaten pga det ganska dåliga inehållet i märket som katten ätit det senaste. Betjänten har jagat portionsbitar i sås utan spannmål.

Katten har nu VÄGRAT tre olika märken spannmålsfritt.

Betjänten är på väg att ge upp.

Den här slaven har gett upp. Hon får spannmålsfritt torrfoder och Gourmet Gold blötmat...
 
Betjänten är dum i huvudet. Betjänten har försökt byta ut blötmaten pga det ganska dåliga inehållet i märket som katten ätit det senaste. Betjänten har jagat portionsbitar i sås utan spannmål.

Katten har nu VÄGRAT tre olika märken spannmålsfritt.

Betjänten är på väg att ge upp.
Pepp pepp pepp :banana:
Lider med dig har själv haft en lång tuff foderdiskussion.
Det är så grymt jobbigt att dom små liven tror man ska förgifta dom fast man försöker göra dessa "elaka" insatser för deras bästa.

8000 extra gråa hårstrån senare på betjänten, 500 gånger fjäsk, 1000+ gånger ignorans och 900 tysta svordomar senare så äter Pälsfröken numera blötmat från att varit RCtorris på heltid, nu serveras endast Mjau eller Bozita, men betjänten får inte bjuda på samma smak för länge utan när det börjar ätas riktigt bra så kommer bakslaget för då ska det in en ny smak.
Tack och lov har jag lärt mig tidsintervallerna ganska bra men shhhhh skvallra inte. :nailbiting:
 
Veterinären är rejält imponerad av Lilla herrn, han går ju i koppel :D Eftersom det var tomt i väntrummet när vi var dit för vaccinering så tog jag på selen efteråt och vi knatade lugnt genom väntrummet och ut till bilen. Min hundfantast till veterinär såg ut såhär när han såg att Lilla herrn faktiskt följer med: :eek::laugh::love:. Självklart avhöll jag mig från att nämna herrn inte följer efter riktigt lika fint hemma :angel:
Min är ju jättelätt att ha i koppel
När vi åker tåg och det blir problem så man blir stående så rastar ju många sina hundar och då kommer katten och jag med
Hon bryr sig inte ens om att tåg kör förbi i full fart
 
Vi har varit hos veterinären nu och båda var jättesnälla och inga fel hittades (förutom de sjukdomar de ju har då). Lät sig utan problem vägas, kollas i munnen, i öronen, titta genom pälsen och lyssna på hjärta och lungor. Väldigt bekvämt också att all medicin (tre olika sorter) fanns på kliniken så behövde inte ens åka till apoteket. Billigare än jag trott också, 76 Euro för allt.
Båda avskyr att bli burna eller fasthållna här hemma (tränade lite inför veterinärbesöket bara) var väääääldigt mammiga hos veterinären och klängde sig fast vid mig fast satt också snällt stilla på bordet vid undersökningarna. Skönt att veta att veterinärbesök inte är något som de ser som särskilt traumatiskt trots allt.
Vojta (honan) väger 4,1 kg och hanen Vančura 4,8 kg. Trodde skillnaden skulle vara större, han är utseendemässigt så mycket grövre än henne.
 
Min är ju jättelätt att ha i koppel
När vi åker tåg och det blir problem så man blir stående så rastar ju många sina hundar och då kommer katten och jag med
Hon bryr sig inte ens om att tåg kör förbi i full fart
Oh, vad härligt :love: Det vore ju drömmen! Min blir tyvärr rädd om bilar åker förbi :(
 
Imorgon är tanken att Luna ska få sin årliga vaccination. Då ska jag även passa på och köpa supermegaspecialfoder (njur+allergi) för att se om det faller damen i smaken. Förhoppningen är att hon ska äta det med god aptit, att det ska vara snällt mot hennes överaktiva mage, och att hon ska kunna gå upp lite i vikt med det. Även om hon är pigg och glad och kelig så fortsätter hon att gå ner i vikt. :( Just nu fortsätter hon att långsamt tappa sina gram, och det är en trend som vi måste bryta! Det blir ju dock lite av ett moment 22 med njursjuk katt som ska äta proteinfattigt...

MEEEEN desperat som jag är har jag köpt lite utsökt godis som jag tänkte strö över blötmaten för att få henne att äta den. Jag tänker att lite njurovänliga godisbitar på maten gör mindre skada än att gå över till njurovänlig mat.
 
Den här dagen har varit dalar, toppar och dalar enligt Pälsfröken.
Tidigt i morse blev 3 klor och 1 sporre klippt.
Sen såg jag inte till henne på många timmar.:angel:
En stunds lek fick dock fram fröken.
Maten som serverades till middag var fel trots flera gångers noggrann kontroll av Pälsfröken var resultatet nedslående, men till slut så gick det i och då slukade hon det när hon väl började smaka på eländet.
Matintaget gjorde henne lite slö och sugen på att sitta i knä på betjänten och vad händer? Jo betjänten hittar en tova.
Sedan ett bra tag ligger hon i klösträdet och jag gissar på att jag ska vara väldigt nöjd med att jag inte vet vad som far fram i hennes tankar.
Inte lång tid kvar på det här dygnet och kanske lika bra det :p;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 596
Senast: Icfafn
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 162
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 928
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 100
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp