Kattunge född med kejsarsnitt

mollyphlox

Trådstartare
Familjens katt fick en unge idag, blev ett oplanerat kejsarsnitt då mamma katt fått livmoderinflammation. Ungen klarade sig mot alla odds och mamma katt blev kastrerad samtidigt. Ungen är pigg och kry men mamman är lite groggy förståss. Nu är jag lite osäker på om ungen kommer åt att dia eller inte, och om ens mjölkproduktionen kommit igång ordentligt, hur ser man på en kattunge om den blir uttorkad? Jag vet att det finns ersättning att ge, men förstås har alla apotek redan stängt och ingen klinik har öppet förrän imorgon bitti. Mamman reagerar på ungens pip och föser den mot magen och värmer den där, så jag tror hon kommer att förstå hur hon ska sköta bara hon piggnar till ordentligt.
 
Har ungen sugit på någon spene än? Om den tuttar så kommer hon säkert att få mjölk i juvrena om hon inte redan har det. Du undrar om ungen är uttorkad. Skinnet ska inte strama och om du tar ett tag mellan tummen och pekfingret och drar upp så ska det glida tillbaks igen så snart du släpper taget, annras är den uttrorkad. Men jag tycker att om det vore någon fara så skulle veterinären ha sagt det. Jag har en ensam två två månaders vilde här och det har sina sidor att ha en unge utan kullsyskon. Lycka till med din!
 
Har ungen sugit på någon spene än? Om den tuttar så kommer hon säkert att få mjölk i juvrena om hon inte redan har det. Du undrar om ungen är uttorkad. Skinnet ska inte strama och om du tar ett tag mellan tummen och pekfingret och drar upp så ska det glida tillbaks igen så snart du släpper taget, annras är den uttrorkad. Men jag tycker att om det vore någon fara så skulle veterinären ha sagt det. Jag har en ensam två två månaders vilde här och det har sina sidor att ha en unge utan kullsyskon. Lycka till med din!
Jo den letar och suger men jag tror inte den får i sig speciellt mycket. Den verkar hungrig och piper, kryper omkring och söker. Ska ta kontakt med närmsta klinik så fort de öppnar och fråga efter ersättning så vi får stödmata ungen, tror inte den får i sig tillräckligt just nu. Vägde ungen igår och då vägde den 80 gram, får följa med läget.
 
Väg ungen morgon och kväll så ser du om den går upp i vikt som den ska. Första dygnet är normalt att de droppar lite i vikt men sen ska de öka åtminstone 10g per dag. Går den inte upp i vikt kan man ge KMR mjölkersättning. Det finns på apotek och oftast hos veterinärer.

80g för en nyfödd är inte jättemycket, men det är heller inte litet. Min minsta i kullen jag fick i måndags vägde 70g, och hon var lika pigg som övriga. Lycka till med den lilla!
 
Mjölkproduktionen brukar komma igång även efter ett kejsarsnitt. Om du inte kan få tag i mjölkersättning just nu kan du ge kattungen vätskeersättning. Det kan du koka själv och tillsätt gärna lite extra socker. Vätska och värme är det viktigaste för kattungen. Blir den nerkyld kan den inte tillgodogöra sig näring. Blir den uttorkad blir den trött och orkar inte söka mat.

Recept på vätskeersättning:
1 liter vatten
1/2 tsk salt
6 tsk socker eller druvsocker
 
Tack för alla tips! Hämtade mjölkersättning för säkerthets skull imorse, då ungen inte verkade ha fått i sig speciellt mycket att äta. Matade den litegrann, tvättade lite med en fuktig trasa och fick den att kissa. Sen kom mammans mjölkproduktion igång och ungen äter själv, mamman sköter om den duktigt. Så det gick bra, både mamma och unge är lugna och verkar nöjda båda två. :heart
 
YfkNBNmlThp8U0TTEY0qqgrgsgaiXrttNdREO2lxk6UbE-rlyyhto7AdIRWZXUCn9VyyElZI-y0kRdZAU2uKdeRbYVgz87QwfNa60NqLK_vwYjEGJ_s7TqEK4CWkzljws5663TIMVC4UGU51D-X7KsmwLxGtDW_KZoOytlqGg34tb0vKrY_7LqvHoJEBcRu8mjjfpimzR29CC10B-4xu3WHCsO1NN3v8Fb9GqGEF0mkyQ6VSlMLynCD1r_myFFmWsJZyyNdeS2F4q_ybmOjP5bdDSLwT7bTKLCo5FcqctO0YXVYph7RSDO3Yxe-Plrk9dL-RlXeZ20xROM5NmHY_W6SpOLxyrkbba2h0HsrnUaj0er5WQa-2KNaQSXwTFplvOCQC1tC0sQMfmPr5cF2GSdocbcR8NxVBwN6ECCeyvFpElshSWTcO5iKITJJi-ZG8n1mWabJTgWTsxAvAyo6UdfqGxdZ7Q79Tsctf7Z1yZFUu5Wmn_S9fk3yrKObB8hsWCVlM3S1qMRmjVAroRf8dg6pr5jYxwB-SAnAs8s4IvrZHYwllcqfKGkvcfsPY5kT5RnAH24dAQE1BQMjV-zXW6M0p5YCnLi2S63pOzHF4he_P_A=w1008-h1344-no

Måste ju visa bild på lilla grå och mamma katt :love:
Båda två mår bra och lillen äter, sover och växer som han(?) ska! Tror det är en hane men är inte riktigt säker, det här med att könsbestämma kattungar är inte riktigt min starka sida :o
 
YfkNBNmlThp8U0TTEY0qqgrgsgaiXrttNdREO2lxk6UbE-rlyyhto7AdIRWZXUCn9VyyElZI-y0kRdZAU2uKdeRbYVgz87QwfNa60NqLK_vwYjEGJ_s7TqEK4CWkzljws5663TIMVC4UGU51D-X7KsmwLxGtDW_KZoOytlqGg34tb0vKrY_7LqvHoJEBcRu8mjjfpimzR29CC10B-4xu3WHCsO1NN3v8Fb9GqGEF0mkyQ6VSlMLynCD1r_myFFmWsJZyyNdeS2F4q_ybmOjP5bdDSLwT7bTKLCo5FcqctO0YXVYph7RSDO3Yxe-Plrk9dL-RlXeZ20xROM5NmHY_W6SpOLxyrkbba2h0HsrnUaj0er5WQa-2KNaQSXwTFplvOCQC1tC0sQMfmPr5cF2GSdocbcR8NxVBwN6ECCeyvFpElshSWTcO5iKITJJi-ZG8n1mWabJTgWTsxAvAyo6UdfqGxdZ7Q79Tsctf7Z1yZFUu5Wmn_S9fk3yrKObB8hsWCVlM3S1qMRmjVAroRf8dg6pr5jYxwB-SAnAs8s4IvrZHYwllcqfKGkvcfsPY5kT5RnAH24dAQE1BQMjV-zXW6M0p5YCnLi2S63pOzHF4he_P_A=w1008-h1344-no

Måste ju visa bild på lilla grå och mamma katt :love:
Båda två mår bra och lillen äter, sover och växer som han(?) ska! Tror det är en hane men är inte riktigt säker, det här med att könsbestämma kattungar är inte riktigt min starka sida :o
Men vilken söt liten pälsboll :love:

Mamma katt ser väldigt nöjd ut :D
 
Hanar har två prickar där bak med en ca en halv centimeters mellanrum och honor har en prick med ett litet streck direkt under = slidan. Om du googlar på könsbestäm kattungar så får du upp en tydlig bild. Jag tycker det är enkelt att se på nyfödda för dom har inte så mycket päls och så ligger dom ju still!
 
Hanar har två prickar där bak med en ca en halv centimeters mellanrum och honor har en prick med ett litet streck direkt under = slidan. Om du googlar på könsbestäm kattungar så får du upp en tydlig bild. Jag tycker det är enkelt att se på nyfödda för dom har inte så mycket päls och så ligger dom ju still!
Jo jag har googlat och kollat, tror att det är en hane.. Men det är en sprattlig liten filur som inte gärna ligger still så jag har inte kollat så noga. Men det spelar ingen roll då ungen oavsett kommer att bli kvar hos oss :)
 
Jo jag har googlat och kollat, tror att det är en hane.. Men det är en sprattlig liten filur som inte gärna ligger still så jag har inte kollat så noga. Men det spelar ingen roll då ungen oavsett kommer att bli kvar hos oss :)
Försök ta bilder med blixt (var förslagsvis två pers). Det brukar jag göra när jag ska könsbestämma :). Man brukar kunna se rätt tydligt på bild, även om det är svårare att könsbestämma endast en. Lättare när man har flera kattungar att jämföra med.
 

Liknande trådar

Katthälsa HJÄLP! Vad kan jag AKUTMATA till kattungar som är ca 2 veckor gamla? Gårdens ena katt har fått ungar ute och vi hittade dom först nu...
Svar
5
· Visningar
5 358
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hörde jamande från loftet idag - det finns vilda kattungar under golvet där. Skulle ju gärna vilja fånga in dem (om det går, boet är...
Svar
13
· Visningar
1 669
M
Övr. Katt :confused:Hej! Min misse fick idag gå igenom kejsarsnitt där två av hennes ungar var missbildade en andades dåligt och en var stark. Så...
2
Svar
31
· Visningar
7 243
Katthälsa Detta är långt men hoppas att någon orkar läsa. Jag vill gärna ha lite goda råd av er kattälskare. Själv har jag haft många katter i...
Svar
2
· Visningar
2 297
Senast: lis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp