Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

M

Magdaalena

:confused:Hej!
Min misse fick idag gå igenom kejsarsnitt där två av hennes ungar var missbildade en andades dåligt och en var stark. Så dom två var död födda och den tredje kämpade men gick bort nån stund sedan.. :( Först var mamman väldigt anti men har nu börjat ta åt sig den ena kattungen som överlevt.. Innan har vi gett sondmat och föröskt hålla katten varm men det jag undrar är om den nu är hos sin mamma ger hon då den värmen den behöver eller ska jag göra något mer? Jag är osäker på om kattungen äter så ska jag ge mer sondmat? Är så rädd att den också ska gå bort det är ju den sista överlevande.. :( Och mamman har ont efter sitt kejsarsnitt också.. Hjälp någon??!?!
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Väger du den? Väg den ikväll + imorgon bitti + imorgon kväll etc så du ser att den går upp i vikt.
Tar hon hand om ungen så låt henne göra det, men håll koll så att den är varm och går upp i vikt!
Vad väger parveln nu?
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Den måste få i sej råmjölk så att den bygger upp immunförsvar.
Är det bara en kvar nu alltså?
Om honan ändå skulle gå ifrån den och lägga sej på annan plats tycker jag att du ska lägga den innanför din egen tröja "på hyllan".
Det håller den varm och den hör dina hjärtslag.
Kattungen vet inte om det är dej eller mamman den ligger hos.
Med lite tur letar mamman efter ungen efter en liten stund så du kan lägga ner ungen igen.
Om ungen har svårt att hitta tutten så droppa på lite sondmat på tutten.
Hon har väl mjölk?
Jag är nog uppe ett par timmar till så jag tittar tillbaka till tråden sen.
Hojta om det är ngt!
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Hej och tack för era svar!
Jag har ingen våg så jag kan inte väga den men jag bör nog införskaffa en eller låna av någon så jag har koll, just nu tar mamman bra hand om den lilla hon tvättar och om hon går iväg å hör lillen skrika så springe hon dit så det är ju ett gott tecken. Jag ger den lite sondmat då å då för jag vet inte till 100% om den får i sig mjölk däremot ska vi åka till vetten vid 3 å där ska vi då kolla om den lilla diar eller inte igår kolla dom mjölken och det kom så mjölk har hon. Jag går ofta dig och kollar så den e varm men den ligger tätt intill sin mamma så den är varm. Och tack för tipsen med att lägga den innanför tröjan det ska jag göra om mamman går ifrån. Hon verkar villja gå iväg eftersom hon e utekatt vill hon ut också men det går ju inte för hon har ju såret från kejsarsnittet kvar osv.. tror hon har rätt ont också.. Samtidigt så har vi en jourhund och en permanent hund och jhourhunden ahr smittat vår hund med kenehosta så nu har jag det på mig också + att lägenheten är så smutsig och tvättmaskin trasig.. åh vet inte hur ja ska klara av allt detta! Kommer ju bryta ihop! Var inte beredd alls på att hon äns hade kattungar eller skulle gå igenom ett kejsarsnitt så jag e lite chockad fortfrande :(
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Om ni bara ska till veterinären för att se så den diar, tycker jag personligen att det låter som att utsätta mor och unge för onödig stress.
Du behöver en våg! Kan ingen du känner sticka iväg till Claes Ohlsson idag? En bra våg får du för 200 kronor.
Mamman behöver hållas inne nu, inte bara medan såret läker, men medan hon har ungar. Kastrerades hon i samband m snittet?
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Okej ja förstår.. Jag ska skaffa det så fort som möjligt är det bättre att ha en matvåg typ eller ska jag ta en sån vanlig som vi väger oss på? Nej hon kastrerades inte under snittet.
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Matvåg, som väger på grammet. En stor vi har är inte exakt nog.
Jag gissar du ska ha mamman i avel då, och eftersom hon bara har en unge kan hon börja löpa väldigt tidigt. Oavsett är det bäst hålla henne inne tills ungen är flyttfärdig, dvs om 12 veckor minst.
Har hon avelsförsäkring förresten?
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Vad skönt att det gått så pass bra hittills!:)
Låter som du har mkt kring dej just nu,men ta några djupa andetag,fokusera på en sak i taget och låt dej inte stressas så ordnar det sej!
Ta inte på dej ngt mer nu bara.
En sak i taget!;)

Ligger mamman i eget rum?
Eller är det ok för henne med hundarna?
I annat fall skulle hon ligga och morra när hon hör och ser dem samt bära iväg ungen till ett undanskymt ställe.
Det är ganska vanligt att de vill byta bo efter nån dag.
Egentligen pga att boet avslöjas pga doften av fostervätskor mm,men en del honor vill flytta dem även om de inte fött just där.
Apropå våg så köpte jag en svinbillig på ÖB (Överskottsbolaget) i blå plast.
Kostade max en hundring.Har den till att väga mineraler i stallet.
Den tar upp till 2 kg tror jag.Den har en skål också så använder man en sån kan du lägga i ungen i skålen.
Måste erkänna att jag inte har erfarenhet av sondmat så jag vet inte hur det är till en nyfödd kattunge.
Men veterinärerna har sagt att du kan ge det om den inte får dia,eller?
Själv använder jag Royal Canins modersmjölkersättning som man hittar i de flesta zoo-/djurmatsbutiker.
Den har också ett bra pris,billigare än den på apoteket och ungarna har alltid vuxit tillfredställande.
Om du får slut på sondmaten hemma är det bra att ha det hemma i backup.
I övrigt,om det flyter på med honan och ungen så att hon tvättar den och den får dia,så kommer det nog att fortsätta så.:)

Hur gammal är mamman? Första kullen?
Håller med MsLuna att honan ska hållas inne medan hon har ungar,inte bara för stygnen.
Flera honor som fött här (fd hemlösa) har legat hos sina ungar i 2 dygn så gott som nonstop.
Var det veterinären som ville att du skulle komma in vid 15-tiden i dag?
Hur gick det där?
I övrigt,försök att ha det lugnt i hemmet dvs inte så mkt besökande de närmaste veckorna.
Ta det lugnt och gläds åt att få se en liten kattunge växa upp!:love:
Du fixar detta!!:laugh:
Skickar lite peppdans!!:banana::banana::banana:
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Vad skönt att det gått så pass bra hittills!:)
Låter som du har mkt kring dej just nu,men ta några djupa andetag,fokusera på en sak i taget och låt dej inte stressas så ordnar det sej!
Ta inte på dej ngt mer nu bara.
En sak i taget!;)

Ligger mamman i eget rum?
Eller är det ok för henne med hundarna?
I annat fall skulle hon ligga och morra när hon hör och ser dem samt bära iväg ungen till ett undanskymt ställe.
Det är ganska vanligt att de vill byta bo efter nån dag.
Egentligen pga att boet avslöjas pga doften av fostervätskor mm,men en del honor vill flytta dem även om de inte fött just där.
Apropå våg så köpte jag en svinbillig på ÖB (Överskottsbolaget) i blå plast.
Kostade max en hundring.Har den till att väga mineraler i stallet.
Den tar upp till 2 kg tror jag.Den har en skål också så använder man en sån kan du lägga i ungen i skålen.
Måste erkänna att jag inte har erfarenhet av sondmat så jag vet inte hur det är till en nyfödd kattunge.
Men veterinärerna har sagt att du kan ge det om den inte får dia,eller?
Själv använder jag Royal Canins modersmjölkersättning som man hittar i de flesta zoo-/djurmatsbutiker.
Den har också ett bra pris,billigare än den på apoteket och ungarna har alltid vuxit tillfredställande.
Om du får slut på sondmaten hemma är det bra att ha det hemma i backup.
I övrigt,om det flyter på med honan och ungen så att hon tvättar den och den får dia,så kommer det nog att fortsätta så.:)

Hur gammal är mamman? Första kullen?
Håller med MsLuna att honan ska hållas inne medan hon har ungar,inte bara för stygnen.
Flera honor som fött här (fd hemlösa) har legat hos sina ungar i 2 dygn så gott som nonstop.
Var det veterinären som ville att du skulle komma in vid 15-tiden i dag?
Hur gick det där?
I övrigt,försök att ha det lugnt i hemmet dvs inte så mkt besökande de närmaste veckorna.
Ta det lugnt och gläds åt att få se en liten kattunge växa upp!:love:
Du fixar detta!!:laugh:
Skickar lite peppdans!!:banana::banana::banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Vi var till veterinären i söndags och hon fick en spruta så mjölkpordukitonen kom igång då hon itne producerade mjölk sen var allt ok men jag mäkrte att det va något med akttugnen den va inte lika pigg och vägrade äta värken från mamman eller mjölkersättining.. Några timmar senare hittade jag kattungen död :( Så nu finns det tyvärr inga kattungar kvar tycker det är jätte tråkigt och jobbigt.. Men dock tog inte katt mamman imot dom hlet heller så jag tror hon kände på sig att dom var sjuka för dom andra två var missbildade och hade dött tidigt och vetten misstänkte något sorts virus.. Nu har hon ahft tratt sen igårm en tog av henne den för att hon blöder lite från underlivet och det blir klumpar som fastnar och gör ont på henne om hon inte kan tvätta sig så jag håller koll på henne istället.. Håller såret rent osv.. Dock har hon börjat skaka lite och jag funderar ltie vad den kan bero på ? Vad e en katts normala temp? Kan det vara feber?
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

en katt ska inte skaka...Har du tempat henne?
Kastrerades hon i samband med kejsarsnittet?
Hur är kattens allmänntillstånd? är hon loj, drar sig undan mm skulle jag åka in akut...
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Hmm, inte alls bra att katten skakar. :crazy:
Ring veterinären och rådfråga, jag tror du behöver åka in.
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Åh är så trött på att åka till veterinären och utsätta henne för all skit.. först var det hundne nu katten.. blir så ledsen! :( Nej hon kastrerades inte för ja visstei nte att detta kunde ske och ja har inte tempat henne för hon blir oxtokig om mna äns försöker.. va har katten för normal temp? Hon äter och vill mysa ofta.. men hörde henne jama högt idag blev orolig.. ska nog ringa imorgon.,.
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

ca 38-39 brukar tempen ligga på...ring iaf veterinären för rådgivning. Det kan vara att hon jamar för att hon har ont men kan även vara att hon kan vara på G in i ett nytt löp pga att kullen ej överlevde:( Marskatterna har du väl hört om?

Det är inte billigt att föda upp katter (eller hundar för den delen). Man måste vara berädd att de kan kosta pengar. Har själv varit tvungen att åka in med mina katter/kattungar under jourtid men jag har alltid ett sparat kapital för sådanna utgifter.
Du skrev att du ej plannerade att mammakatt skulle vara dräktig..eftersom hon är utekatt borde du väl vetat om att risken är stor att hon någongång skulle komma hem dräktig? Eftersom du ej kastrerat i samband med kejsarsnittet så är risken stor att hon åter igen kommer hem dräktig:(
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Mkt tråkigt med kattungen eller ja,alla...
Till mamman nu.
Jag hade åkt in med henne.
Definitivt för undersökning och ev provtagning.
Hade gärna sett att de lagt in henne med underlag av det du skrivit.
Vad för virus pratade veterinären om?
Menade veterinären att mamman inte har viruset?
Annars bör hon ju behandlas.
Om det är komplikationer som har med steriliseringen att göra så be dem gärna kastrera henne samtidigt
OM det kan göras samtidigt.
Beror självklart på hennes hälsotillstånd.
Om jag förstår rätt så är det en huskatt som går ut/in.
Du hade väl tänkt kastrera henne ändå?
Jag är rädd att du har lite mkt omkring dej just nu.
Det kan gå snabbt när en katt blir dålig.
Så ta kontakt med veterinär i morgon bitti och be att få komma in med henne.
Såvida hon inte blir sämre under natten,för då behöver du ringa akut!
Har du en större klinik i närheten?
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Om det är komplikationer som har med steriliseringen att göra så be dem gärna kastrera henne samtidigt

Förlåt,yrar i nattmössan...:o
Menar förstås "med kejsarsnittet att göra".
*Har varit en lång dag*
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Alltså hon mår bra överlag tycker jag myser mycket och så men det ända är ibland när vi kelar så skakar hon på ena benet men jag tror inte det är nått märkvärdigt jag tog tempen på henne igår och den var bra så ingen feber iaf. Hon äter antibiotika nu mot alla sorters infektioner.. Hon äter tonfisk men hon vill itne äta sitt torrfoder har inte gort på 2 dagar men jag ska nog ringa vetten och höra iaf .. usch detta är inte kul!
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Jo jag har självklart tänkt på kastrering men hon visar tydligt när hon löper så vi brukar inte släppa ut henne då men hon rymde en gång och då antar jag att det hände.. sen har jag två hundar den ena är vi jourhem åt och den adnra är permanent och dom går jätte bra ihop men det är så mkt nu..
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

vill man inte ha kattungar så kastrerar man, eller ger p-piller, men det humanaste är kastrering. Annars får man räkna med att det blir ungar. Katter är svårare att hålla inne än en hund.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 501
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 954
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 588
Senast: Kraxa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 568
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp