Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Det är alltid bäst att kastrera katter om man inte ska avla på dem. P-piller ger många farliga biverkningar och honkatter mår oftast dåligt vid löp.
Hur som helst så var noga med att hon dricker ordentligt med tanke på att hon bara äter tonfisk som ofta innehåller ganska mycket salt och kan vara uttorkande.
Hoppas det inte blir några större problem nu, jättebra att du håller kontakt med veterinären.
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Men vi vill ju ha kattungar? tänker inte utsätta henen för ppilelr för det kan orsaka cancer och blodproppar m.m..
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

hade hellre gett p-piller än fått oönskade kattungar som du fick nu, finns så mycket oönskade katter ändå. Är det en raskatt du har? Varför ska du avla på henne? Det är mer slitsamt att bli dräktig och föda ungar än att äta piller och slippa.
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Jo vet men vi vill ju ha kattungar och vill inte utsätta henne för ppiller då vetten sagt att det kan orsaka cancer m.m vi ska försöka para henne en gång till och efter det blir det en kastrering.
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

varför para innan kastrering? Det kryllar ju av oönskade katter redan på blocket och på alla katthem. Varför utsätta henne för ytterligare en dräktighet innan kastrering?
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Jo vet men vi vill ju ha kattungar och vill inte utsätta henne för ppiller då vetten sagt att det kan orsaka cancer m.m vi ska försöka para henne en gång till och efter det blir det en kastrering.

så du tror att låta katten löpa tills ni tar nästa kull är riskfritt? :crazy:
En katt som får löpa gång på gång kan även få livmoderinflammation, din katt kan nu efter ni fått igång mjölkproduktionen även få mjölkstockning alt juverinflammation..

och innan ni ens funderar på att para henne igen (eller släppa ut henne då hon löper) läs på och se till att ha ett kapital sparat för har du otur händer samma sak igen. Att avla kan bli kostsamt!
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Se till läsa på om avel, och ha de nödvändiga sakerna hemma.
Frågade på förra sidan om du har avelsförsäkring? Eller täcker den du har ytterligare ett kejsarsnitt?
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Men för mig var det inte oönskade kattungar jag visste bara inte om att hon var dräktig däremot ville ja ha kattungar på henne innan så jag blev ju inte besviken av att hon var dräktig.. Jag har många vänner/släkt som vill ha katt och dom kommer få underbara hem och får dom inte det så stannar dom hos mig! Så det skulle garanterat få det bra.. Sen går inte hon ut så mkt hon e bara ute ibland och jag vet när hon löper.. och spec nu ska jag ha koll på henne. Nej jag har ingen avel försäkring och ajg vet inte om försäkringsbolaget täcker ett till kejsarsnitt det får jag ta och kolla upp först.. Nästa kull kommer att vara med en frisk ras katt, hon är dock inte en ras katt..
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

om du inte blir av med alla ungarna så får du ju fler katter som du måste kastrera, kostar mer än att kastrera den enda katten du har nu. Fler katter som kan behöva veterinärvård. Det är störra utgift att ha fler djur än en.
Nu har hon ju fått en kull ungar, och hon är ingen raskatt och det kryllar av korsningar och bondkatter, finns fler katter än det finns hem till. Varför inte då passa på och kastrera henne innan hon blir dräktig igen med vilken hankatt som helst? Vad är poängen med att ta ungar på henne om hon inte är raskatt? Kattungarna blir ju korsningskatter ändå hur fin hanne du än använder...
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Men för mig var det inte oönskade kattungar jag visste bara inte om att hon var dräktig däremot ville ja ha kattungar på henne innan så jag blev ju inte besviken av att hon var dräktig.. Jag har många vänner/släkt som vill ha katt och dom kommer få underbara hem och får dom inte det så stannar dom hos mig! Så det skulle garanterat få det bra.. Sen går inte hon ut så mkt hon e bara ute ibland och jag vet när hon löper.. och spec nu ska jag ha koll på henne. Nej jag har ingen avel försäkring och ajg vet inte om försäkringsbolaget täcker ett till kejsarsnitt det får jag ta och kolla upp först.. Nästa kull kommer att vara med en frisk ras katt, hon är dock inte en ras katt..

Om du ville ha kattungar och då du upptäckte att hon var dräktig hur kommer de sig att du inte hade grundäggande saker hemma som man bör ha införskaffat sig INNAN förlossningen? :(

tror inte man kan ta avelförsäkring på en huskatt men jag hoppas du har en bra grundförsökring..doldafelfrsäkring för kattungar kan man ta som tillägg..

Om nästa kull ska vara en frisk raskatt, hur ska du kunna få tag på en sådan...?
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

:confused:Hej!
Min misse fick idag gå igenom kejsarsnitt där två av hennes ungar var missbildade en andades dåligt och en var stark. Så dom två var död födda och den tredje kämpade men gick bort nån stund sedan.. :( Först var mamman väldigt anti men har nu börjat ta åt sig den ena kattungen som överlevt.. Innan har vi gett sondmat och föröskt hålla katten varm men det jag undrar är om den nu är hos sin mamma ger hon då den värmen den behöver eller ska jag göra något mer? Jag är osäker på om kattungen äter så ska jag ge mer sondmat? Är så rädd att den också ska gå bort det är ju den sista överlevande.. :( Och mamman har ont efter sitt kejsarsnitt också.. Hjälp någon??!?!


Åhh nej beklagar verkligen=( finns att köpa Royal BabyCat Milk när jag hämtade en katt fick jag ge han sånt och han var 12 veckor men han hade inte varit hos sin mamma, kolla kissen hela tiden.. trodde en av mina kattungar också skulle dö, han hade vätska i , men det var bara att suga ut, men fick kolla han,. hoppas det går bra för dig, berätta gärna;)
 
Sv: Snälla hjälp!! Nyfödd kattunge!

Är det verkligen lämpligt att avla på en katt som fått en sån svår/dålig förlossning med alla döda ungar som följd?

Är det inte mest humant för katten att kastrera, för att sen köpa in kattungar om man absolut vill ha det?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 501
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 954
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 588
Senast: Kraxa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 568
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp