Bukefalos 28 år!

Kennelhosta?

gadriel

Trådstartare
För 15 dagar sen var jag hos en kompis med min hund. Det visade sig när jag kommit hem igen att den hunden hade kennelhosta.

Jag har hållt min hund varm och inne sen dess, bara gått ut korta kissrundor. Han är pigg som en mört och inkubationstiden är 4-10 dagar så vid det här laget skulle han fått det (han är vaccinerad).

Kan han bära på det utan att det syns? Funderar när han kan träffa andra hundar igen?
 
Sv: Kennelhosta?

Kennelhosta har lite olika smittvägar och inkubationstid beroende på vem man pratar med!

Min erfarenhet är att det smittar redan innan hunden börjar hosta, att inkubationstiden är upp till 14 dagar och att hunden smittar ett antal dagar efter det att hunden slutat hosta.

Om/när hunden sedan får smittan är det tre månaders karens för tävling - inom SBK/SKK - om jag inte minns fel.

Så om du väntar drygt 14 dagar från riskerad smitta tills du låter din hund umgås med andra så har du absolut gjort mer än de flesta.

/Swat
 
Sv: Kennelhosta?

Kennelhosta har lite olika smittvägar och inkubationstid beroende på vem man pratar med!

Min erfarenhet är att det smittar redan innan hunden börjar hosta, att inkubationstiden är upp till 14 dagar och att hunden smittar ett antal dagar efter det att hunden slutat hosta.

Om/när hunden sedan får smittan är det tre månaders karens för tävling - inom SBK/SKK - om jag inte minns fel.

Så om du väntar drygt 14 dagar från riskerad smitta tills du låter din hund umgås med andra så har du absolut gjort mer än de flesta.

/Swat

Tack för svar.

Jag kan ju lika gärna vänta lite till för säkerhets skull, men har inte så mycket som harklat på dessa 2 veckorna så tack och lov så verkar han klarat sig helt.

Min kompis andra hund har också klarat sig även om de bor i samma hus, men han är äldre. Den sjuka hunden är knappt 2 år så han är yngre än min hund också.
 
Sv: Kennelhosta?

Varför varm o inne?
PL

Kennelhosta kan lätt utvecklas till lunginflammation på vinthundar, min kompis hund fick det. Får dom det så kan det gå illa snabbt. Kennelhostan måste väl också påverka lungor även om det inte utvecklas till det.

Veterinären hade iaf sagt att de inta ska bli nerkylda och att dom ska ta det lugnt. Min hund fryser bara han tittar ut genom fönstret.
 
Sv: Kennelhosta?

Höll då inte mina greyhounds inne när de fick kennelhosta. Undvika nedkylning är en sak hålla inne något helt annat.
PL
 
Sv: Kennelhosta?

Min lilla blandras har nyss haft kennelhosta och hon fick bara komma ut och rasta sig så länge hostan var kvar. Det är kallt ute just nu och jag tyckte att det kändes vettigt att göra så. Hellre lite extra försiktig några dagar än att riskera följdsjukdomar, tycker jag.
 
Sv: Kennelhosta?

Viss försiktighet kan vara ok när hunden är sjuk men hjälper knappast förebyggande, tycker inte heller att det är någon fördel att hålla en hund med kennelhosta inne så länge den hostar.
PL
 
Sv: Kennelhosta?

Några dagars pjosk kan man väl få unna sig;)
 
Sv: Kennelhosta?

Ja men med tanke på att hostan kan sitta i bra länge så kan man inte ha hunden inne till den försvunnit, under den tiden gäller ordentligt med lätt motion.
Att inbilla sig att man kan hindra smittan från att bryta ut genom att hålla hunden inne är helt fel.
PL
 
Sv: Kennelhosta?

Vi hade nog en sagolikt tur, Saga hostade bara några dagar. Är det bättre med lätt motion än vila när de hostar? Hur kommer det sig?
 
Sv: Kennelhosta?

Höll då inte mina greyhounds inne när de fick kennelhosta. Undvika nedkylning är en sak hålla inne något helt annat.
PL

Undvika nerkylning är inte så lätt när det är -15 grader ute och man har en superfrusen hund ;) Räcker han tittar ut så huttrar han.
 
Sv: Kennelhosta?

Eftersom jag själv inte är veterinär eller vill ha en sjuk hund så tyckte jag att det var bäst att följa veterinärens råd. :)

Nu blev han aldrig sjuk men på min kompis hund märktes det ingenting förutom ett par harklingar och dagen efter fick hunden plötsligt hög feber och andades tungt och hade åkt på lunginflammation. Nu verkar iof hjorthundar vara känsliga för det och jag vet inte hur lätt whippets får det men jag ville inte chansa.
 
Sv: Kennelhosta?

Nu blir väl hunden inte nerkyld bara för att det är kallt ute? O för att man fryser så är man väl inte nerkyld. Handlar inte nerkylning om att kroppens temperatur sjunker. O inte sjunker temperaturen i kroppen bara för att den är ute ½ timme i -15 grader??

Kanske är ute o cyklar men ......

Of topik kanske men P-L ÄR veterinär.
 
Sv: Kennelhosta?

Nej du är inte ute o cyklar. Vinthundar har väldigt lite underhudsfett o därför sätter deras värmehållningsmekanismer igång på ett tidigt stadium, vi ser det som att de fryser. Vad de gör är helt enkelt att se till att kroppstemperaturen inte sjunker.
Det finns mig veterligen inga studier som på något sätt stödjer att 2 veckors inomhusvistelse skulle minska risken för att en en infektion skulle bryta ut, själv skulle jag snarare tro på motsatsen, frisk luft o rörelse håller uppe kroppens försvar.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Kennelhosta?

För 15 dagar sen var jag hos en kompis med min hund. Det visade sig när jag kommit hem igen att den hunden hade kennelhosta.

Jag har hållt min hund varm och inne sen dess, bara gått ut korta kissrundor. Han är pigg som en mört och inkubationstiden är 4-10 dagar så vid det här laget skulle han fått det (han är vaccinerad).

Kan han bära på det utan att det syns? Funderar när han kan träffa andra hundar igen?
Menar du att du inte går ut bara för att kompisens hund har kennelhosta.
Vår boxer fick kennelhosta , började att hosta sönd 28/2 torsd 4/3 fick han feber , trött , åkte till vetrnärklininken = lunginflamation- antibiotika ..blev snabbt bättre skulle dock ta det något lugnare i 14 dagar men vistas utomhus ( han går alltid med täcke under - 5 ute). Däremot hans " brorsa" som han bor tillsamans med är inte ens vacinerad mot k hosta, han är fortfarande frisk som en nötkärna , då delar dem till och med ben allt. Så ut och rör på er , blir dem smittade då blir dem låt vovven röra sig ute i vårsolen nu utan pjosk.. :laugh:
/ Anneli
 
Sv: Kennelhosta?

Aha! då förstår jag:idea: Nu väntar vi bara på att karantäntiden ska vara över så att vi kan börja träna och tävla igen:p
 
Sv: Kennelhosta?

Gissar att det finns lika många åsikter som veterinärer. ;)

Vi körde lite mer hjärngympa inne istället och lite kortare promenader än vanligt och med täcke. Kanske var det inte det bästa men som sagt, jag är inte veterinär och tänkte att det är bäst att göra som vet säger. Hade jag gjort tvärtom hade jag fått bannor av en annan veterinär. Det går inte att vara alla till lags och att ta det lugnt ett par veckor är inget han dör av (får han välja är han helst inne helt och hållet nu när det är kallt ute).

Nu är det ju mer än 2 veckor sedan så nu kör vi som vanligt igen :) Är iaf glad att han slapp hostan.

Frågan handlade ju inte om huruvida han skulle skötas om utan hur länge jag skulle vänta för att vara säker på att han inte skulle smitta en annan hund :)
 
Sv: Kennelhosta?

Nej du är inte ute o cyklar. Vinthundar har väldigt lite underhudsfett o därför sätter deras värmehållningsmekanismer igång på ett tidigt stadium, vi ser det som att de fryser. Vad de gör är helt enkelt att se till att kroppstemperaturen inte sjunker.
Det finns mig veterligen inga studier som på något sätt stödjer att 2 veckors inomhusvistelse skulle minska risken för att en en infektion skulle bryta ut, själv skulle jag snarare tro på motsatsen, frisk luft o rörelse håller uppe kroppens försvar.
PL

Det låter sundare i mina öron, jag pjoskar sällan med varken hästar eller hundar och själv blir jag också friskare av att vara ute i friska luften.

Jag tycker det är svårt det där med vinthundar och hur vida dom fryser.
Min hund skakar och hackar tänder, vet inte vart han ska göra av sig, lyfter tassarna som sjutton och piper (han piper väldigt sällan annars) och visar med all önskvärd tydlighet att han inte är nöjd med livet. Kan man ändå låta han stå ut med det utan att han tar skada? Så länge vi rör oss ute så har jag inte täcke på men vet jag att vi kommer stå still en stund så har jag tagit på nu när det är kallt.

Jag har hört det där med att dom skakar för att hålla värmen upp men när han samtidigt hackar tänder och piper och visa obehag så känns det ändå som han far illa men jag kanske bara är nojig?

Dessutom fäller han mitt i vintern så han är helt naken på magen vilket inte gör saken bättre :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 088
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 838
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 189
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp