Bukefalos 28 år!

Kimblewickbett

Snyggve

Trådstartare
Funderar på att testa kimblewickbett på min heta och halvt galna häst. Hittills har vi testat tredelat pessoa, tvådelat pessoa (pessoabetten hos förra ägarna, jag hatar dom :p), tredelat vanligt bett och vanligt rakt bett. I paddocken går hon bra och är känslig och lyhörd nästan oavsett vad jag rider på. I skogen däremot är hon en galen pansarvagn :p

Vill testa kimblewick eftersom det är lite skarpare, och vad jag har fattat det som så är det bättre än pelham? Vill hellre kunna ta mjuka förhållningar på ett skarpt bett än att slita och dra på ett mjukare bett.

Men nu är frågan vilket jag ska ha? Stång med tungfrihet (heter det va?), tvådelat, tredelat, tvådelat med gummi...? Lutar mot tredelat, men det kostar det dubbla och jag vet inte ens om det funkar... Känns som sura pengar, men funkar det är det ju värt det.

Om nån har några bilder där ni rider med nåt av betten får ni gärna lägga in det med :)

OBS! Jag ska inte sluta rida dressyr, jag vet att det är det viktigaste. Men som sagt, i paddocken lyssnar hon redan bra. Det är i skogen jag behöver förstärkning ;)
 
Sv: Kimblewickbett

Har även provat eggbett efter tips i affär men det avskydde hästen. Och jag :angel:
 
Sv: Kimblewickbett

Jag har ett när jag rider ut på min dam, ett helt vanligt rakt, hon verkar tycka om det!
 
Sv: Kimblewickbett

Blir hon också stark på vanliga bett? Hästen det gäller är kallblodstravare med väldigt starkt psyke, man rår inte på henne hur lätt som helst :angel:

Har hört att bett med tungfrihet ska trycka i munnen på hästen? Eller har du ett helt vanligt jätterakt?
 
Sv: Kimblewickbett

Min dam kan bli het, hon är fullblod/halvblod, när man rider själv är det inga problem med henne o vanliga bett, men när man rider med andra kan hon bli lite stark o ligga på - o då föredrar jag att ha något man kan ta lite i utan att behöva slita som med vanligt. Dock har jag tyglarna i övre ringen, och då blir hävstången eg. inte så stark. Behöver man starkare kan man sätta i undre.

Jag har det helt raka. Provade med tungfrihet först, men det gillade hon inte alls, iof var det fel storlek också. (Provade aldrig att rida i det, funderar på att prova igen, eftersom hon först reagerade likadant med detta, men då satt det felspänt.) Iof sade en tjej i affären att hennes häst gillar raka bäst och då kvittar det om det är med tungfrihet eller inte. Det är väl olika hur hästarna ser ut i munnen om det trycker eller inte.
 
Sv: Kimblewickbett

Okey, låter ju ganska bra. Är det helt raka mildare än två- och tredelade?

Haha, hoppar på dig med tusen frågor nu känner jag :o
 
Sv: Kimblewickbett

Red min herre på ett rakt med tungfrihet i hoppningen (gick på tredelat tränsbett annars). Han funkade kanon (annars gick han på som ett ånglok). Innan hade jag testat med pessoa (rakt gummi och tvådelat), pelham, waterford (kulbett) samt en vanlig stång, men inget av dem funkade särskilt bra. Kimblewick-bettet trivdes både han och jag med
 
Sv: Kimblewickbett

Ja, det verkar vara ett väldigt bra bett efter allt man hört. Mirakelbett kanske :) Börjar luta åt ett rakt bett istället för tredelat nu... Men vill ha fler svar först. Av nån med kallblod kanske?
 
Sv: Kimblewickbett

Rakt ligger ju mer stilla i munnen på dem och ger ett jämnt tryck. Ingenting som klämmer. Jaktkandar/Kimblewick har jag även hört många tandläkare rekommendera istället för pessoa osv.

Sen om det är mildare vet jag inte... men vi trivs som sagt iallafall. :)
 
Sv: Kimblewickbett

*puttar*

Vill ha fler svar ju :bump:

Nån med bilder? Eller nån med fler åsikter/erfarenheter?
 
Sv: Kimblewickbett

Rider ponnyn på det (eller mest förr) Provade också pessoa, pelham, hackamore osv. Till jag upptäckte jagktstången (kimblewickbettet) Jag har med tungfihet och ej gummiklätt. Lyssnar super (oftast :angel:) HAr dock slutat hoppa på det då han släppte allt stöd på bettet vid hoppningen med det... Men rida ut SUPER :banana:

Tack för mig :o
 
Sv: Kimblewickbett

Vill testa kimblewick eftersom det är lite skarpare, och vad jag har fattat det som så är det bättre än pelham? Vill hellre kunna ta mjuka förhållningar på ett skarpt bett än att slita och dra på ett mjukare bett.

Vad är skillnaden mellan pelham och kimblewick?? Är i samma sits som du och har samma funderingar.

Mvh Tessan
 
Sv: Kimblewickbett

Pelham har hävstänger, inte kimblewick; men det har ändå hävstångseffekt.
Pelham rids med två tyglar eller delta mellan ringarna och en tygel.
Kimblewick rids med en tygel som kan sättas i stora ringen eller den övre/nedre lilla ringen.
Kimblewick sägs vara ganska "snällt" för att vara ett hävstångsbett.
:)
Man får inte lägga in copyrightbilder, men googla på bilder så ser du skillnaden! ;)
 
Sv: Kimblewickbett

Jag rider min starka kallblodsvalack på ett rakt kimblewick. Fungerar alldeles utmärkt i skogen även med "draghjälp" i skogen, då det verkligen kan gå undan ibland. Bara positivt
 
Sv: Kimblewickbett

Vad menar du? Kommer han fortfarande undan bettet om han vill tillräckligt mycket? Det vore inte bra :angel:

Nja, ibland går det ändå lite fort på åkrarna :angel: Men det är för att han biter sig fast, men det brukar bara vara att lirka lite extra så släpper han :banana: Men som sagt, jag rekomenderar bettet. Mitt har ganska låg tungfrihet men vet inte om det spelar roll (iof. blir det skarpare med högre tungfrihet men vet inte hur mkt.) mitt är glo*us och jag spänner inte kindkedjan utan bara hänger den på någon av de yttersta ringarna.

Vet ej hur det är på stor häst men på ponny får man iaf inte ha tygelbn fastsatt i någon av de små hålen (om man inte ridert med delta) utan tygeln ska sitta rint själv ringen, eller hur man nu ska förklara det :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kimblewickbett

Då får jag ha tyglen i stora hålet eftersom jag har en liten ponny ;) Fast får och får, det gäller bara på tävlingar eller?

Kedjan måste väl vara spänd för att det ska inverka på rätt sätt? Kedjan hindrar väl bettet från att bli för skarpt? Herregud vad lite man kan... :o:smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 175
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 342
Senast: Bri
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 141
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 830
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp