Bukefalos 28 år!

Kimblewickbett

Sv: Kimblewickbett

Nja, ibland går det ändå lite fort på åkrarna :angel: Men det är för att han biter sig fast, men det brukar bara vara att lirka lite extra så släpper han :banana: Men som sagt, jag rekomenderar bettet. Mitt har ganska låg tungfrihet men vet inte om det spelar roll (iof. blir det skarpare med högre tungfrihet men vet inte hur mkt.) mitt är glo*us och jag spänner inte kindkedjan utan bara hänger den på någon av de yttersta ringarna.

Vet ej hur det är på stor häst men på ponny får man iaf inte ha tygelbn fastsatt i någon av de små hålen (om man inte ridert med delta) utan tygeln ska sitta rint själv ringen, eller hur man nu ska förklara det :angel:

Jaså jag har tävlat på mitt med tygeln i det starkaste hålet...han är ponny...
 
Sv: Kimblewickbett

Min ponny föredrar kimblewick före allt. Så jag rider i stort sett alltid på det (vi tävlar inte).
 
Sv: Kimblewickbett

Ja, kedjan ska vara spänd för att hindra att man drar upp bettet för mycket. Vill man undvika att kedjan nyps, kan man köpa en kindkedjetunnel. :) (det har vi.)

Min dam är som mest avslappnad på kimblewick. Måste nu klura ut vad för tävlingsbart bett hon trivs bäst på. :P
 
Sv: Kimblewickbett

Hejsan!

Jag rider min stora bruksdam på ett Kimblewickbett, det är bara det bettet och ett annat (rakt jättetjockt gummibett) som jag får tränsa henne med. Hon vet vad hon vill och inte vill den madamen.

Ägaren till hennes bror rider också hon på ett kwb, hon tipsade mig nämligen.

Lycka till i bettdjungeln!

N
(som återvänt levande därifrån, men måste ut i sadeldjungeln igen)
 
Sv: Kimblewickbett

Det verkar passa många hästar efter vad man hört :)

Ska också bege mig ut i sadeldjungeln, men det får vänta ett tag till.. För det är värre än bettdjungeln :p

Tack för alla svar!
 
Sv: Kimblewickbett

Då får jag ha tyglen i stora hålet eftersom jag har en liten ponny ;) Fast får och får, det gäller bara på tävlingar eller?

Kedjan måste väl vara spänd för att det ska inverka på rätt sätt? Kedjan hindrar väl bettet från att bli för skarpt? Herregud vad lite man kan... :o:smirk:


Gäller bara på tävling tror jag, gäller iaf. på tävling;)

Kedjan trycker väll underifrån så det blir skarpare?? :confused: Det är iaf vad jag hört och nåt konstig blir det med kedjan mer än bara påhängd sas... DÅ kan man snacka om okontrolerbar :crazy: :idea: Provade med tunnel också men funkade inte, kedjan hänger ju där nu men den är inte "åtstramad" som man ser en del ha...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kimblewickbett

Jaså jag har tävlat på mitt med tygeln i det starkaste hålet...han är ponny...

Konstigt, jag har tom blivit tillsagd... Tror att det gäller från och med 2006
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kimblewickbett

Jag har samma funderingar... Min pålle går utmärkt fint i paddocken men kan bli riktigt stark och dragig vid uteritt, så jag är också på jakt efter ett nytt bett (pga att jag föredrar att ta lättare i tygeln än att ha dragkamp :P ). Kimblewickbettet låter ju bra, men jag vet som sagt inte riktigt hur det inverkar eller hur det skall användas? :S hjälp mig också!
 
Sv: Kimblewickbett

Jag använde ett Kimblewick på min häst i vintras då han blev jättestark och småhet vid uteritt och fick en helt annan häst! Han tuggade på bettet och även om han fortfarande var stark så lyssnade han jättebra och det räckte oftast med en förhållning så lyssnade han och saktade av. Jättebra tyckte jag, då jag avskyr att behöva dra i honom.

Efter ett tag behövde jag inte bettet längre då han lärt sig lyssna på mig och nu rider jag på ett tredelat med fasta ringar som går super! :banana:

Viktigt att tänka på dock är att bettet är skarpt och man måste vara försiktig för att inte skada hästens mun.
 
Sv: Kimblewickbett

Hej!
Ett kimblewick fungerar som hävstång och är ett skarpt bett. Kedjan ska spännas så att bettet inte kan böjas bakåt i mer än 45*. Men det är din hand som avgör hur skarpt det blir. Har du ett bett med tungfrihet så får du inte ta hårt i tygeln för porten slår då upp i hästens gom och kan orsaka skador. Innan du ger dig ut i skogen måste prova det hemma först och så att säga öva på att använda mjuka händer. Hästen kan reagera starkt och kasta huvudet bakåt när h*n känner porten i gommen. Betten ska också vara en storlek mindre än vad du brukar använda på hästen och det beror på att det är ett stångbett och ska ligga stilla i munnen. En del hästar kan också reagera på att det stelt och därmed får du en falsk böjning. Ett ledande tygeltag fungerar alltså inte. Då får du använda "tygelpåhalsen" (ak.ridning) i stället. Detta beror på att bettet är stelt och "tvärar" eller vad man ska kalla det, i munnen. Tar du i ena tygeln så följer hela bettet med i rörelsen. Ta det försiktigt och lycka till!

Mvh Susanne.
 
Sv: Kimblewickbett

Nu när vi ändå diskuterar bett så kanske någon kan hjälpa mej?
Rider min ponny på rakt tränsbett i dressyr men då han är tinkerkors. så blir han väldigt stark och het i skogen och i hoppning. Så jag köpte ett rakt pelham med gummi men då han släpper allt stöd då jag rider med pelham så undrar jag om det finns något mellanting? Har försökt göra det lättare genom att ta bort nosgrimma och hålla det enkelt.
Är kimblewick "snällare" än pelham? Eller vet någon ett annat bett som kan funka?
 
Sv: Kimblewickbett

KL

Kan ju dra en till grej när vi ändå är i farten.

Köpte Kimblewick åt en c-ponny för nån vecka sedan, rakt med tungfrihet.

Vid första användningen la han över tungan över bettet (fast det var tungfrihet, såg högst obekvämt ut:eek:) och extremböjde sin hals så det såg ut som han gick i form men egentligen var ett fejk med bara en förböjd hals(troligtvis för att komma undan all slags rörelse i bettet, eftersom det säkert gjorde mer ont än innan, när han la över tungan).
Dessutom tuggade han extremt mycket, och gapade och fifflade.

Sen dess har vi inte provat igen, för jag har inte kunnat avgöra om han gjorde det för att han tyckte att det var så extremt obekvämt och ogillade det så pass mycket eller om det var för att han är så otroligt smart (gör allt för att komma undan arbete) och slug.

Använder det till ett vanligt achenträns, utan snokremmen.
Har funderat på att sätta dit snokremmen igen, för att förhindra att han tuggar sådär mycket och lägger över tungan igen (om det ens går?) eller om jag ska kasta det i bettlådan och glömma dess existens.

Hmm...
Gärna tips!!
 
Sv: Kimblewickbett

Jag anser att kimblewick är lite enklare att ha och göra med än pelham. Främst för att du använder två tyglar(eller delta) på pelham, men bara en tygel på kimblewicket.
På kimblewicket kan du även välja vilken hävstångseffekt du vill ha (i stora bettringen, eller i någon av skårorna; övre=mildare/undre=lite starkare).

Har även läst lite om att gummi inte faller alla hästar i smaken, eftersom det är ganska "tjockt" i munnen och att gummit även kan brännas.
Att ta bort nosgrimman om han är ovan kan säkert göra så att det blir sämre också, att han upptäcker att "wow jag kan tugga lite när jag vill hur som helst" och bara koncentrera sig på det.

Men det är egentligen bara att prova sig fram i bettdjungeln, finns hur mycket som helst.. *suck*
 
Sv: Kimblewickbett

Jag har också bara positiva erfarenheter av kimblewick. Rakt med tungfrihet gillar jag bäst. Ett schysst bett som hästarna brukar gilla och lyssna på utan att knäppa av.
 
Sv: Kimblewickbett

bra tråd, har oxå ett nytt bett, kimberwick, rakt med tungfrihet. Har inte testat det jätte många gånger än, men är nöjd hittils. Har iallafall kommit såpass långt att jag tycker det är mkt bättre än mitt pessoa (det kommer ajg ALDRIG att använda mer) och att jag inte kommer att rida dressyr på det för det funkar inte alls.
Men jag läser olika ang skårorna övre milt eller skarpare? nedre milt eller skarpare?
 
Sv: Kimblewickbett

Kimlewick är ett stångbett dvs hävstänger och kinnkedja. Stångbett ska vara odelade, ett delat stångbett är INTE snällt mot hästen. Finns massa info om du söker här på forumet, är för trött för att ens försöka ge dig en förklaring som går att förstå.
 
Sv: Kimblewickbett

nerde slåran är skarpare. tänk logiskt så säger det sig själv. längre hävarm = samma effekt med mindre anstrgning. exempel. skottkärran. håller du längst ut på armarna är det lättare att lyfta en full skottis än om du håller nrmare själva behållaren.
 
Sv: Kimblewickbett

ja, det var så jag tänkte oxå, på samma sätt som pessoa som är skarpast nederst (som jag inte använder längre)
Att man ska ha rakt, beror det på att ledat slår upp i gommen när man tar i tygeln? för isåfall kanske man inte bör ha med tungfrihet? jag tror det kallas så iallafal? Mitt har liksom en böj på mitten.

Tycker fortfarande att det är helt obegripligt att de kan sälja betten där kroken på kedjan sitter innåt så man måste ändra på den, helt sjukt!
 
Sv: Kimblewickbett

Jag har ett halvblod.
Jg har alltid ridit henne med 3 delat sedan jag köpte henne. för hennes föra ägare hade de själv på henne,
Men hon har hela tiden varit stark, tagit betet mellanåt. har inte hållt uppe sig själv utan jag har fått bära henne, kvittar vad jag gjorde.
Nu dom senaste veckorna har hon blivit ännu värre.
Hon har blivit svinstark, drar iväg o jag får bära ännu mer. o jag orkade inte mer,
Min ridlärare tyckte inte jag skulle byta bet. utan lära henne att lyssna, men efter 1,5 år blir man trött på de speciellt när hon blir ännu värre.
Så jag provade en massa olika bet, även eggbett, men då bliv hon ännu starkare,
Så där kom en tjej i stallet som rekomenderade kimblewickbet. O har ridit i de några gånger. O en helt annan häst att rida. hon håller sig själv, jag har ingenting i handen, hon lyssnar skit bra. O hon drar inte iväg. :D och ttar inte betet, Hon är helt underbar att rida nu,
Äntligen
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 151
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 267
Senast: Bri
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 084
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 098
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp