Kissprutande kaninhane/rumsrenhet

Skogstrollet

Trådstartare
Jag har ett litet problem, kaninen hemma sprutlackerar allt inom en halvmeter från sin bur med kiss... Jag antar att det är revirmarkerande helt enkelt och två kringstrykande nyfikna katter utanför buren hjälper väl inte heller till direkt.
Är kastrering det enda alternativet och hjälper det?

Sen har jag en annan fråga också. Den här kaninen, originellt döpt till Kalle Kanin (inte min, jag passar den över vintern åt ett par släktingar)pluppar och skvätter hejvilt när han är ute på mattorna och rejsar. Hur tränar man effektivast en kanin till att bli rumsren? Vill gärna kunna ha honom springandes lös längre tider i rummet så som han trivs bäst. Han har under sommarhalvåret nu bott utomhus i utebur men är väldigt duktig med att i buren både kissa och pluppa i ett hörn.

Tacksam för tips, råd och kommentarer. Har inte haft kanin sedan jag var liten.
 
Ja, hankaniner "skvätter" in sina revir. Tyvärr är den enda lösningen kastrering.

:bump:
 
jupp...
hanarna svätter in reviret precis som katter, hundar och andra djur..
som tur e så har min hane inte kommit på det ännu.. ;)
 
Min kanin gjorde likadant innan han blev kastrerad. Så ska man ha en hankanin inomhus så är det nästan tvunget att kastrera om man inte vill bli jagad och nedskvätt.
 
Jag hade en okastrerad kanin när jag var liten o han gjorde detta oxå men bara man lät honom gå på toa när han kom in i buren efter o varit ute o såg till han inget kom just då o störde så gick det bra.
Då man skulle bort på sommaren o han oxå så var det bara o se till att han fick kissa ute innan man satt han i buren i bilen.

Måste berätta om en kul historia då vi just hade flyttat. Jag var inte hemma så mina föräldrar skulle ta med kaninen till stugan dit vi skulle o då de sätter in kaninburen i bilen o sätter sig själva så vrider min pappa sig bakåt o just då passar kaninen på o dra en urinstråle i den splitternya Mercedesen som var specbeställd från fabriken i Tyskland!!!! :o
Oj, vad arg min papps blev ..... :rofl:
Man kan inte annat o as-garva så här i efterhand.
Den historian lever fortfarande kvar i minnet hos alla i familjen. Pappa ville dessutom att jag skulle veta att det var nära att jag blev utan kanin den gången.... *ooopppss!*
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Hoppas ni står ut med en till tråd om Bruce. Har ingen hundkunnig i min närhet så ni är guld värda för mig :o 1. Bruce är nu...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: jerseyko
·
M
Däggdjur Jag har en liten djävul till kanin på lite drygt ett år (född 28:e maj -08). Pappan är min egna kanin, världens goaste och snällaste...
2
Svar
39
· Visningar
6 104
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp