Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
6000 efter att "hyra" och el är betalda är ju ändå en hel del pengar så det borde ju gå. Glasögon går att få på abonnemang också. Se över sina försäkringar och andra tjänster man har, tex fack, streamingtjänster, tv osv. Jag har precis meddelat urträde ur facket pga ekonomin, samt fick pausa mitt medlemskap i tre månader hos hyresgästföreningen när jag ringde och skulle säga upp även det.
Glasögonabbonemang brukar tyvärr bli dyrare dock.
 
Ja, det har varit en del veterinärräkningar. I februari var det 1540 kronor. I mars 2120. Juni 1745. I augusti köpte jag en surefeed för 1588. I oktober var det vet igen med 4583 kronor. Fick tillbaka en del på försäkringen. Vaccination 720.

För ett par månader sedan gick jag över helt till torrfoder för katterna. Köpte en säck för knappt 1000 kronor. Den är fortfarande inte slut trots att katterna har fri tillgång. Så då blir det en matkostnad på knappt 500 i månaden för två katter.
Så 12300 minus det du fick tillbaka från försäkringsbolaget, för veterinärvård + Surefeed? Det är något med dina katter som är dyrt. Vad betalar du för försäkringarna?
 
Förra året kostade vetvård ca 11000 pga tandoperation som inte togs alls av försäkringen. I år (än så länge) 2500. Men åren innan har Megara kostat 500/år i vaccination. Så vetvårdsbudgeten separerar jag från de löpande utgifterna.

Kan tipsa om bitiba som skickar fraktfritt med hemleverans och bra priser. Skulle jag köpt Megaras mat och sand på vanliga affärer i Sverige skulle det vara inte bara bli betydligt dyrare utan också mer komplicerat att få hem det.

Edit: Och Megara hamnar i den dyraste prisklassen hos försäkringsbolaget pga ras
 
Ja, det har varit en del veterinärräkningar. I februari var det 1540 kronor. I mars 2120. Juni 1745. I augusti köpte jag en surefeed för 1588. I oktober var det vet igen med 4583 kronor. Fick tillbaka en del på försäkringen. Vaccination 720.

För ett par månader sedan gick jag över helt till torrfoder för katterna. Köpte en säck för knappt 1000 kronor. Den är fortfarande inte slut trots att katterna har fri tillgång. Så då blir det en matkostnad på knappt 500 i månaden för två katter.
Då borde du framåt kunna budgetera framåt för 500 plus 120 (vacc) plus kostnad för kattsand. Och så lägga på kanske 400 kr för oväntad vetvård? 1020 kr per månad? Plus försäkring
 
Finns allmänna kommunikationer som fungerar för de resor som behövs, tror det är betydligt bättre att spara på kattkostnaderna isåfall.
Det är svårare att spara på katt än att byta en bil mot ett busskort (fortfarande då givet att det finns allmänna kommunikationer vilket jag inte vet och därför svarade)

Bilar tenderar att trumfa kattkostnader många gånger om tyvärr.
 
Jo då börjar vi prata om något annat och där får man ställa sig frågan om man har råd med det, men det här är såvitt jag vet två sunda katter som haft lite otur och issues det senaste året bara.
Ja, precis. En del oflyt plus att jag haft anledning att oroa mig för katterna vid några tillfällen.

Okej, för du svarade Gunnar att veterinärvården inte är med i dom 2400:- för katterna, men det var kanske fel? Tror ändå du behöver sätta dig ner och kolla på katternas kostnader, där kan finnas pengar att spara.
Var svarade jag att veterinärvården inte ingick? Jag har vad jag sett bara skrivit om vårdkostnader och det är kostnader för egen räkning, inte katternas räkning.

Kostnader för bärgning kan man lösa med assistans försäkring.
Ja, jag har tagit en sådan men nuvarande försäkring måste löpa ut först. Det kan också lösas genom att göra sig av med nuvarande bil (vilket jag tänker göra så fort det bara går.)


@Wille det jag tror blir knäckfrågan för sig är bil och bränsle. Finns det någon möjlighet klara sig utan bil där du bor? Utan bil tror jag du kan komma under 10 även med glasögon mm. Men med bil tror jag det blir svårt
Bussen går hopplöst sällan. Det blir otroligt begränsande att klara sig med att bara åka buss. Jag har ibland kollat om jag kan ta bussen och då kan det vara så att en resa t.o.r. tar 5 timmar i stället för en knapp timme med bil. Eller så kommer jag en timme för sent till jobbet med tidigaste bussen och att det tar 4 timmar att ta sig hem från jobbet. En period besökte jag sjukhuset regelbundet och tänkte att jag då kunde ta bussen. Det visade sig att jag skulle komma dit antingen 3 timmar för tidigt eller en timme för sent.

Regionen vill f.ö. också dra in vår busslinje. Då kan jag behöva ta mig typ 8 km bort för att ta mig till närmaste buss.

Sen är det ju abret med min panikångest. Jag har jättesvårt att hålla ångesten på avstånd när jag inte kan åka när jag vill och behöver. Det är jobbigt att vara strandad någonstans och inte kunna ta sig hem på en gång.
 
Ja jag vet det, men det är ju ett sätt att få ner kostnaden per månad och inte ta av sparpengarna. Eftersom jag vet sedan tidigare att just glasögon var något som skulle vara rätt dyrt för TS.
Ta från sparpengar och budgetera påfyllning är ju ett annat sätt. Om man har disciplinen nog och såklart har utrymme vara ifrån pengarna från sparkontot så länge. Det kan dock spara ganska många pengar om man kan det

Kan ta mina glasögon som ex. 9000 kr. Abbonemag skulle kosta 500 kr per mån och totalt under bindningstiden 18 000 (!)
 
Ja, precis. En del oflyt plus att jag haft anledning att oroa mig för katterna vid några tillfällen.


Var svarade jag att veterinärvården inte ingick? Jag har vad jag sett bara skrivit om vårdkostnader och det är kostnader för egen räkning, inte katternas räkning.


Ja, jag har tagit en sådan men nuvarande försäkring måste löpa ut först. Det kan också lösas genom att göra sig av med nuvarande bil (vilket jag tänker göra så fort det bara går.)



Bussen går hopplöst sällan. Det blir otroligt begränsande att klara sig med att bara åka buss. Jag har ibland kollat om jag kan ta bussen och då kan det vara så att en resa t.o.r. tar 5 timmar i stället för en knapp timme med bil. Eller så kommer jag en timme för sent till jobbet med tidigaste bussen och att det tar 4 timmar att ta sig hem från jobbet. En period besökte jag sjukhuset regelbundet och tänkte att jag då kunde ta bussen. Det visade sig att jag skulle komma dit antingen 3 timmar för tidigt eller en timme för sent.

Regionen vill f.ö. också dra in vår busslinje. Då kan jag behöva ta mig typ 8 km bort för att ta mig till närmaste buss.

Sen är det ju abret med min panikångest. Jag har jättesvårt att hålla ångesten på avstånd när jag inte kan åka när jag vill och behöver. Det är jobbigt att vara strandad någonstans och inte kunna ta sig hem på en gång.
Ja då är ju billös inte ett alternativ helt klart
 
6000 efter att "hyra" och el är betalda är ju ändå en hel del pengar så det borde ju gå. Glasögon går att få på abonnemang också. Se över sina försäkringar och andra tjänster man har, tex fack, streamingtjänster, tv osv. Jag har precis meddelat urträde ur facket pga ekonomin, samt fick pausa mitt medlemskap i tre månader hos hyresgästföreningen när jag ringde och skulle säga upp även det.
Jag har givetvis inga streamingtjänster, tv eller annat sånt onödigt. Jag är heller inte med i facket men däremot i a-kassan.

Jag har bytt försäkringsbolag men det dröjer innan alla försäkringar kan gå över dit.

Hur tänker du nu? Om man vill klara sig på under normen (vilket 10 000 är) och bilkostnader blir för tung, men det finns allmänna kommunikationer - varför skulle det då vara dumt?
Hur tar man sig till veterinären 9 mil bort utan bil? Behövde göra det i höstas när ena katten blev akut dålig.

Och utan bil blir jag tvungen att stänga av mitt liv. Kan inte ta brädor, jordsäckar m.m. på bussen.

Så 12300 minus det du fick tillbaka från försäkringsbolaget, för veterinärvård + Surefeed? Det är något med dina katter som är dyrt. Vad betalar du för försäkringarna?
Kostnaden för försäkringarna har skenat och är uppe i 175 kronor per katt och månad.
 
Ta från sparpengar och budgetera påfyllning är ju ett annat sätt. Om man har disciplinen nog och såklart har utrymme vara ifrån pengarna från sparkontot så länge. Det kan dock spara ganska många pengar om man kan det

Kan ta mina glasögon som ex. 9000 kr. Abbonemag skulle kosta 500 kr per mån och totalt under bindningstiden 18 000 (!)
Nu var det ett tips till TS som INTE vill använda sparpengarna och INTE vill köpa billigare glasögon (som nämnts i en tidigare tråd). på så vis kan hon få ner kostnaden för glasögon att hamna inom budgeten varje månad och slippa pilla på sparpengarna alls.

Huruvida vad hon själv väljer att göra är ju hennes val- jag hade helt klart köpt de billigaste jag hittar OCH tagit från sparpengarna och fortsatt spara en summa varje månad istället. Men det är jag det, vi tänker inte lika där.
 
Jag har givetvis inga streamingtjänster, tv eller annat sånt onödigt. Jag är heller inte med i facket men däremot i a-kassan.

Jag har bytt försäkringsbolag men det dröjer innan alla försäkringar kan gå över dit.


Hur tar man sig till veterinären 9 mil bort utan bil? Behövde göra det i höstas när ena katten blev akut dålig.

Och utan bil blir jag tvungen att stänga av mitt liv. Kan inte ta brädor, jordsäckar m.m. på bussen.


Kostnaden för försäkringarna har skenat och är uppe i 175 kronor per katt och månad.
Jordsäckar, plankor m.m kanske är en utgift du kan skippa?
 
Nu var det ett tips till TS som INTE vill använda sparpengarna och INTE vill köpa billigare glasögon (som nämnts i en tidigare tråd). på så vis kan hon få ner kostnaden för glasögon att hamna inom budgeten varje månad och slippa pilla på sparpengarna alls.

Huruvida vad hon själv väljer att göra är ju hennes val- jag hade helt klart köpt de billigaste jag hittar OCH tagit från sparpengarna och fortsatt spara en summa varje månad istället. Men det är jag det, vi tänker inte lika där.
Jag har tyvärr missat vad som skrivits i andra trådar. Men jag självklart gör @Wille precis som hon själv vill
 
Hur tar man sig till veterinären 9 mil bort utan bil? Behövde göra det i höstas när ena katten blev akut dålig.

Och utan bil blir jag tvungen att stänga av mitt liv. Kan inte ta brädor, jordsäckar m.m. på bussen.
Jag sa ingenstans du skulle det. Jag FRÅGADE om det fungerade utan bil. Du svarade (i ett annat inlägg) att kollektivtrafiken är dåligt utbyggd och då är det inget alternativ eftersom vardagen inte funkar (sällan resor brukar gå att lösa men det är ju noll hjälp när vardagsresor inte funkar liksom)
 
@Wille har du inte youtube prenimum? Det är ju en streamingtjänst? Jag vet inte hur mycket du använder den, men har du kanske någon annan som bara ligger som kostar som du inte tänker på? A-kassan är viktig så den ska du ju inte gå ur. :)
 
Köp ris på säck, torkade bönor i storpack osv så får du ner priserna rejält. Jag har levt större delen av mitt vuxna liv under 10.000kr/mån efter skatt... hade även häst... mockade mm till de andra och fick en slant/avdrag på hyran osv.
Fast om du får pengar/avdrag för mockning mm så är det oclså en inkomst 🙃. Oavsett är det nästan ingenting. 10.000 idag är dock inte det samma som för 5 eller 10 år sedan.
 
Bara jag som ser en sparmöjlighet på maten? Jag köper typ det jag vill ha, äter kött (men aldrig lyxvarianten), unnar mig god ost/finare skinka mm och räknar in hygien och godis och snacks och då snittar jag på ca 2-2200kr/mån. Handlar 90 % i min ICA nära så ingen stormarknad. Om jag planerar och drar ner på "onödigheterna" skulle 1500kr/mån funka. Inte roligt eller lyxigt men absolut ok.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 137
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 389
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 241
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp