Bukefalos 28 år!

könslöst barn

Sv: könslöst barn

Tycker du alltid att mobbade ska anpassa sig efter mobbare då? Blir man kallad tjock får man banta, blir man retad för att håret är krulligt får man rakpermanenta sig, osv?
 
Sv: könslöst barn

Vem har sagt något om mobbning? :grin:

Jag pratar om utanförskap. Det är en känsla som man kan bära alldeles av sig själv oavsett mobbning. En känsla som dock kan leda till mobbning eftersom man ställer sig själv utanför gemenskapen eftersom man känner ett utanförskap jämte andra. (Djupt)
 
Sv: könslöst barn

Det finns ingen anledning att smirka, jag ställde bara en fråga.
Återkommer när jag har fler händer istället.
 
Sv: könslöst barn

Fast hundar är hundar, vi får gå en bra bit bak i historien för att komma till den punkten där vi och hundar var likadana.

I människans välutvecklade samhälle innebär flickkön att man uppfostras, mer eller mindre omedvetet, till att inte ta så mycket plats, inte överrösta andra, att visa hänsyn och bry sig om andra (mer än sig själv). Att huvudsaken är att man är fin, då duger man.

Pojkkön innebär att man uppmuntras till vilda lekar där slagsmål tas med en axelryckning, det sociala samspelet försummas, den enda som är viktigt är att jag (pojken) är störst, bäst och starkast. Att inte öppna sig och visa känslor.

Barnen kommer upptäcka sitt kön tid nog ändå, innan puberteten är det inte mycket som skiljer könen åt så det är egentligen helt orelevant att veta kön.
 
Sv: könslöst barn

Jag tyckte att den kommentar som påstår att alla kommer att bli "grå hens" om detta med jämställdheten får fortsätta var rätt rolig. :D

Hur kan någon tycka att en pojke med randig tröja och flätor och en söt bebis med röd tröja är "grå hens"???

Tycker det är roliga kul varje gång någon tycker det vore så tråkigt om alla var könsneutrala, för att världen skulle bli så grå och enformig. :D
 
Sv: könslöst barn

och vilken lika-behandling Storm kommer att få då.
Det enda barnet på dagis som inte har nåt kön.

Nu vet vi ju inte om Storm kommer gå på dagis. Det är ju i Kanada och tror dom har det lite annorlunda där men skitsamma.

Storm kommer vara det enda barnet som är ett BARN och inte ett kön om hen går på dagis. Och få vara precis som hen vill själv. Inte ledas till bilar eller dockor
 
Sv: könslöst barn

varför är det ett grymt expriment att låta barnet själv bli det som den vill bli?
 
Sv: könslöst barn

För att det inte är barnets val? För att det är vuxna som experimenterar med barn. Kanske?

+ Qrumelur

Men det är inte grymt att barn pressas in i könsnormen? Att utifrån sitt kön bli tilldelad egenskaper och intressen som kanske inte alls stämmer överrens med individen själv?
 
Sv: könslöst barn

För att det inte är barnets val? För att det är vuxna som experimenterar med barn. Kanske?

Men inget val är barnets val från början?

Helt okej med litteraturen dock. Eftersom du skrev att den var relativt ny så kan det inte vara så svårt att leta på själv. Har hittills kammat noll, men ska höra mig för bland andra uppfödare.
 
Sv: könslöst barn

Storm kommer, precis som alla andra, att pressas in i könsnormen så småningom. Men att låta Storm få längsta möjliga tid på sig att bara få vara människa är att ge Storm mesta möjliga valmöjlighet.
 
Sv: könslöst barn

Hur blir man pressad in i könlöshet? Blir man verkligen könlös om man inte som spädbarn behandlas som sitt kön? Vad är könlös, kommer snoppen/snippan ramla av?

Det jag menade var som Cala skrev att inga val är ens egna när man är liten. Är man pojke kommer man förmodligen ganska snart bli presenterad för en bil, pappa blir överlycklig när pojken biter på bilen och pojken lär sig att andra blir glada när han gör något med bilen. Pojken valde inte att leka med bilen, det var vad han fick lära sig var "rätt" att leka med.
 
Senast ändrad:
Sv: könslöst barn

För att det inte är barnets val? För att det är vuxna som experimenterar med barn. Kanske?

Barnet får väl säga precis vad denne själv vill. Om den vill referera till sig själv utifrån vad som finns mellan benen är det ingen som hindrar denne.
 
Sv: könslöst barn

Barnet får väl säga precis vad denne själv vill. Om den vill referera till sig själv utifrån vad som finns mellan benen är det ingen som hindrar denne.

Precis min poäng och det sker ju också i normalfallet när man säger hon/han etc ända från bebisstadiet. :) När barn upptäcker sin snopp eller snippa så vill de veta vad det är och varför/varför inte mamma eller pappa har/har inte samma eller ser olika ut (något krångligt förklarat).

Det sker av sig själv i en viss ålder, oavsett om man säger han eller hon, innan dess kan inte barn benämna han/hon korrekt heller, barn ÄR på så sätt könlösa av sig själv - helt utan att man måste göra stor affär av det.

Vad ska de här föräldrarna benämna Storms kön när Storm frågar i typ 2-års åldern? Ska de inte säga snopp eller snippa då? Eller ska de säga tvärtom och kalla Storms snopp för snippa? Eller ska det heta kiss-apparaten, är det tillräckligt neutralt? Och sen då, i puberteten, ska Storm få utbildning i sex och samlevnad, barnalstring etc eller "slippa" ? :confused:
 
Sv: könslöst barn

Och sen då, i puberteten, ska Storm få utbildning i sex och samlevnad, barnalstring etc eller "slippa"

Förhoppningsvis får alla barn i den åldern samma utbildning. Spelar mindre roll om de är honor eller hanar. Vad de bör känna till är ju lika för alla.
 
Sv: könslöst barn

Fast det handlar ju inte om att låta bli att ha ett kön. Klart att de pratar om de fysiologiska bitarna på rätt sätt. Jag tror du har missat en stor del av diskussionen, jag har läst dina andra trådar om samma ämne innan och du är lite snett på det. Folk som pratar om könsneutralt vill att deras barn ska bli behandlade för det de är, t ex bilälskande, docklekande, bakglada, snabba på att springa och snälla kamrater. Att man inte ska föra dem bort från egenskaper de har, bara för att de har "fel" kön.

Sen skulle jag själv aldrig ta det så långt som att hålla mitt barns kön hemligt, för för min del spelar det ingen roll i hur jag hanterar dem. Jag har t ex en unge som älskar att krama dockor, mata och pyssla med dem och han älskar att gosa och är väldigt känslig i det sociala samspelet. Sen har jag en unge som vi kallar Columbus, som aldrig har stannat för att fundera på något i sitt liv. Han kämpar hela tiden framåt för att leta efter nytt nytt nytt, om det så är hyss eller nya stigar i skogen. Båda får vara precis som de vill, jag tycker de är jättehärliga personer.
 
Sv: könslöst barn

Kön är inte alls viktigt. Inte på små barn i alla fall. Där har det ingen som helst betydelse vad de har för kön.

Jag var lite sugen på att inte säga vad min yngsta har för kön när han föddes. Det var sån hysteri kring det, folk hoppades innerligt att det skulle vara en flicka då jag har två pojkar redan.

Paret i artikeln sa ju att de inte avslöjat könet ännu. Det lät inte som att de alltid kommer hålla det hemligt. Förstår inte alls det negativa med att inte prata om vad bebisen har för kön. Förutom att det måste vara jobbigt för föräldrarna att bli ifrågasatta hela tiden.
 
Sv: könslöst barn

Förr eller senare kommer de ju bli tvungna att "avslöja" könet, om inte annat lär det väl upptäckas när någon annan ska hjälpa barnet på toaletten eller om barnet själv lyckas förmedla det ("jag har en snopp men mamma har en snippa" typ). Men till dess kommer barnet att behandlas som en individ och inte som en flicka eller pojke.

Jag skulle nog kunna tänka mig att göra detta den första tiden, om man orkade med allt tjat från omvärlden.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
955
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 735
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 242
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 128
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp