Bukefalos 28 år!

könslöst barn

sweep

Trådstartare
I aftonbladet står det om en familj som låter sitt yngsta barn växa upp utan att omgivningen vet om könet och detta reagerar tydligen många på.

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article13083857.ab

Bara på kommentarerna på AF så står det barnmisshandel, att dom är dumma, onormalt, osv

Varför är det barnmisshandel att låta barnet få växa upp som det själv vill?
Varför måste vi skola in dom i flick eller pojk roll?

Är könet viktigt?

Varför kan inte barnet få vara ett barn? Eller måste barnet vara en pojke/flicka?
 
Sv: könslöst barn

En har även kommenterat att man ser tydligt att det lilla barnet är en pojke. Hur ser man det? (Barnet med flätor är storebror)

babyn.jpg
 
Sv: könslöst barn

Det jag kan känna är hela grejen gör att fokus ändå hamnar på könet, precis det man säger sig vilja undvika...
 
Sv: könslöst barn

En har även kommenterat att man ser tydligt att det lilla barnet är en pojke. Hur ser man det? (Barnet med flätor är storebror)

babyn.jpg

Det kan man inte se. När mina söner var riktigt små fick jag ibland höra vilka söta flickor jag hade, t.o.m. när de var klädda i blått. :D
 
Sv: könslöst barn

Hur klarar man sig utan att säga hon eller han? "Ge honom vällingen". "Hon måste ha ny blöja". osv. Jag hade försagt mig på nolltid.

Jag tycker inte att det är något att uppröras över, en människa är en människa är en människa liksom. Och det är bra att barn får växa upp utan en given roll. Frågan är om de får det eftersom som Snurrfian säger så hamnar ju ändå barnets kön i fokus.
 
Sv: könslöst barn

mamma säger tydligen she med betoning på S:et står det i artikeln. Hade det varit i sverige så hade man väl kunna använda hen/hän.
 
Sv: könslöst barn

Jo men det är ju omgivningen som verkar rikta in sig på könet och inte föräldrarna och det är det jag undrar mest över. Varför är det viktigt att veta könet?
 
Sv: könslöst barn

Jag tycker det egentligen är helt underbart!!

Det är sjukt viktigt för omgivningen att kunna könsbestämma bebisen. Men det blir så tydligt att könsroller, färger och allt fortfarande är så uppdelat.

Så fort min dotter hade något blått/grönt på sig som liten bebis så blev hon en han. Jag tar absolut inte illa upp för det, men det bevisar ju bara hur jäkla viktigt det är. Om jag hade neutrala kläder på henne så var det första frågan som dök upp - Är det en hon eller han?
 
Sv: könslöst barn

Jag tycker det egentligen är helt underbart!!

Det är sjukt viktigt för omgivningen att kunna könsbestämma bebisen. Men det blir så tydligt att könsroller, färger och allt fortfarande är så uppdelat.

Så fort min dotter hade något blått/grönt på sig som liten bebis så blev hon en han. Jag tar absolut inte illa upp för det, men det bevisar ju bara hur jäkla viktigt det är. Om jag hade neutrala kläder på henne så var det första frågan som dök upp - Är det en hon eller han?

Delvis KL....

Min lilla reflektion:

För att vi trots allt är djur? Det första djur gör när de träffas är att lukta på varandra, ofta i baken, för att få koll på om det är hona eller hane, men även ålder, rang, hälsotillstånd etc. Jag undrar om det här med att man vill veta könet faktiskt är något djupt rotat hos oss, kanske någon slags instinkt? Något som dessutom förmodligen är väldigt svårt att förklara eftersom vi "moderna" människor ofta har kommit så långt ifrån vårt innersta och våra instinkter till stor del. Bara en fundering som sagt... :)
 
Sv: könslöst barn

Bara på kommentarerna på AF så står det barnmisshandel, att dom är dumma, onormalt, osv

Jag tyckte att den kommentar som påstår att alla kommer att bli "grå hens" om detta med jämställdheten får fortsätta var rätt rolig. :D

Hur kan någon tycka att en pojke med randig tröja och flätor och en söt bebis med röd tröja är "grå hens"???
 
Sv: könslöst barn

Jag tror det mer har med att människor rent generellt förhåller sig olika beroende på om bebisen har snopp eller snippa helt enkelt. Det finns väl forskning som påvisar att vi beter och annorlunda även mot väldigt små barn beroende på könet.

Att det skulle handla om någon djupt rotat djurbeteende har jag svårt att tro på, men visst.
 
Senast ändrad:
Sv: könslöst barn

Jag tror det mer har med att man förhåller sig olika beroende på om bebis har snopp eller snippa helt enkelt. Det finns väl forskning som påvisar att vi beter och annorlunda även mot väldigt små barn beroende på könet.

Att det skulle handla om någon djupt rotat djurbeteende har jag svårt att tro på, men visst.

Det gör djur med. Hundar (moderstikar) uppfostrar valpar olika beroende på kön. De är mer hårdhänta mot tikvalpar.
 
Sv: könslöst barn

Intressant, vart finns det att läsa mer om?

Du jämför alltså människors sätt att förhålla sig till bebiskön med hur djur gör och menar på att vi beter oss som vi gör för att det är djupt rotat i oss sedan ap-stadiet ( vill bara klargöra så jag vet vad du menar )?
 
Sv: könslöst barn

Intressant, vart finns det att läsa mer om?

Du jämför alltså människors sätt att förhålla sig till bebiskön med hur djur gör och menar på att vi beter oss som vi gör för att det är djupt rotat i oss sedan ap-stadiet ( vill bara klargöra så jag vet vad du menar )?

Jag menar inte ATT utan framför bara en fundering jag fick, en tanke, inte min absoluta åsikt att det ÄR så här. Men vem vet? För min egen del är det ingen konstig tanke eller någon omöjlighet eller ologiskt på något sätt. Vi är ju trots allt djur, sk högre stående (gissa vem som bestämt det hehe).

Jag läste om det i mina nyare uppfödar/avelsböcker. Det finns oerhört mycket forskning på just hund.
 
Sv: könslöst barn

En har även kommenterat att man ser tydligt att det lilla barnet är en pojke. Hur ser man det? (Barnet med flätor är storebror)

Det gör man inte. Men min teori är att många istället för att se storebror med flätor som kramar om sitt småsyskon istället ser en storasyster som tar hand om sin lillebror. En inrotad tanke om att flickor skall ta hand om sina bröder och att flickor har flätor.
 
Sv: könslöst barn

Kan du ge mig författare och titel på dessa böcker, jag är intresserad. PM:a om du tycker ( eftersom det handlar om hund ).

PopcornPlayer:
Hur menar du med överstyr? Det handlar ju i grund och botten om att behandlas lika. Eftersom barn behandlas olika beroende på vilket kön det har så behandlas dom ju inte lika.
 
Sv: könslöst barn

Visst kan jag det, men inte just nu. Mina hundböcker ligger nerpackade i lådor i källaren sedan flera månader tillbaka och jag har inte tid att rota upp och gå igenom dem inom den närmaste tiden. Det finns annat som är mer prioriterat i mitt liv just nu, än att djuploda ännu en könstillhörighetsdiskussion. Inget illa ment, men jag måste rikta min energi. :)
 
Sv: könslöst barn

"Varför är det barnmisshandel att låta barnet få växa upp som det själv vill?
Varför måste vi skola in dom i flick eller pojk roll?"


Det jag funderar på är vad man vinner på att "hemlighålla" en persons kön.
Det finns i grund och botten två kön, ett manligt och ett kvinnligt. Ställ en man och en kvinna naken bredvid varandra så framgår det ganska tydligt.

DET i sig borde inte betyda att det ska ligga olika VÄRDERINGAR i vad som är vad. Men kommer man åt det genom att blunda för skillnaderna?

Jag tycker att det är ett grymt expriment att utsätta ett barn för.
Dels i utanförskapet att "bli" så annorlunda, sen att låta det slippa till media ...
Det finns en rolig tecknad serie.. åh, vad heter den? Gay and Stan - happiest gaypeople in the world eller nåt. Där är det ett lesbiskt par som gör precis det här; vägrar prata om vad det är för kön på deras baby... Ganska roligt vill jag minnas... Ironi på hög nivå.
Läskigt att "någon" gör det i verkligheten...

Jag har en väldigt grundläggande idé om att barn ska få vara barn av sin tid.
Utanförskap är det värsta jag vet och i synnerhet om det är föräldrarnas behov av att exprimentera som styr ...
 
Sv: könslöst barn

Det handlar ju i grund och botten om att behandlas lika. Eftersom barn behandlas olika beroende på vilket kön det har så behandlas dom ju inte lika.

och vilken lika-behandling Storm kommer att få då.
Det enda barnet på dagis som inte har nåt kön.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 311
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 873
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 960
Senast: Trott
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 156
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp