Bukefalos 28 år!

könslöst barn

Sv: könslöst barn

*kl*
Måste man verkligen göra allt könsneutralt då??
Jag tycker att hela debatten blir lite som vargdebatten, svart eller vit.
I min kompiskrets och även på dagis låter man barnen vara som de är. Vid en middag vi hade bestämde sig värdparets då 4 åriga son att han skulle minsann va ballerina, så det blev ballerinaklänning (med tyll och allt) över skjortan med slips (så slipsen hängde ut över klänningen :) ). Ingen tyckte att det var konsigt och ingen försökte stoppa honom.
På dagis klär barnen ut sig, de leker rollekar som tex "mamma, pappa, barn" och ibland är det nån kille som drar på sig klänning och är mamma. Jag tycker att barnen löser det hela själv och testar olika roller utan att vi vuxna behöver ställa och styrka så mycket. Ger vi dem möjlighet så formar de sig till egna individer.
Min dotter hade enbart "pojkleksaker" (dvs bilar och andra "pojkiga" leksaker) fram tills hon var ett, då fick hon en docka och redan vid ett års ålder SKREK hon av lycka. Hon släppte in dockan på flera månader.
Hon ärvde brorsans kläder, diverse färger, men när hon var runt 1½ så var hon bestämd, det var rosa kläder hon skulle ha. Hade knappt några så de få hon hade var det krig om ifall de var i tvätten.
Även sonen hade en "rosa period" när han var runt 3-4.
Dottern va inte på dagis när hon fick dockan eller blev "rosafierad" så hon har ingen direkt yttre påverkan. Hon bara älskar dockor och rosa. Sen kan hon leka med lego, bilar, snickra i kojan, köra motorcykel så leran sprutar, rida, leka med dockor och spela playstation så de stora killarna blir blåa i ansiktet ;). TROTS att jag har klätt henne i tjejkläder större delen av tiden.
 
Sv: könslöst barn

Vid en middag vi hade bestämde sig värdparets då 4 åriga son att han skulle minsann va ballerina, så det blev ballerinaklänning (med tyll och allt) över skjortan med slips (så slipsen hängde ut över klänningen :) ). Ingen tyckte att det var konsigt och ingen försökte stoppa honom.

Hur hade ni gjort om han var 9 år? Eller 14?

Det är så enkelt att prata om 3-4 åringar, men sen då? Stöttar ni en 10-årig pojke som vill ha klänning?
 
Sv: könslöst barn

KÄnner inte att det är superviktigt med könsneutralt faktiskt. Vi är två olika kön helt enkelt. Ser inget fel i att män är män och kvinnor är kvinnor.
Sen tycker jag att alla ska få samma möjlighet att göra vad man vill göra.

Och ja, skulle min son, när han är 10 vilja bära klänning och gör det, då kommer jag att vara jättestolt för att jag uppfostrat en så stark son att han faktiskt vågar gå sin egen väg i livet.
 
Sv: könslöst barn

Men nu blir jag förundrad?

Om du inte tycker att det könsneutrala är viktigt, om du uppfostrar dina barn till att vara olika kön. Tror du då att din son kommer att bära klänning som 10åring?

Barn vaggas ju in tidigt i könsrollerna om man låter det vara så.

Vidare skriver du att du hade varit stolt om du uppfostrat din son så stark att han vågar bära klänning och då borde ju könsneutralt vara av stor vikt för dig. Könsneutralt = Samma villkor och möjlighet till allt för alla, inte beroende av vad man har mellan benen.

Jag blir snurrig, för det känns som om du talar emot dig själv..
 
Sv: könslöst barn

Jag tycker bara att det är lite överdrivet med alla som ska vara så superduktiga hela tiden. För mig är könsneutralt typ att alla barn, oavsett kön ska ha bruna kläder (för att överdriva en massa). Om man köper rosa till sin dotter så är man en hemsk människa, köper man en bil till sin son, ja då är man inte riktigt lika illa, men snudd på.
Tjejer får inte vara prinsessiga för då har de dåliga föräldrar som inte låter dem vara barn och de kommer inte få samma "rättigheter" i samhället. Nåde den som dessutom köper kläder som är "killiga" till sina pojkar. Då börjar man bli riktigt illa ute.
Jag tycker att det hela är rätt löjligt om jag ska vara ärligt. Just det är duktighetssyndromet. Något som jag tycker har eskalerat här på föräldrar sista tiden...
Nej jag tycker inte att barn ska ha stringtrosor och bh:ar. Jag tycker inte att barn ska ha "vuxenkläder" och jag tycker inte att unga tjejer ska ha tröjor som slutar strax nedanför vad som ska vara bröst och ha byxor som har linning så lågt att man ser stringtrosorna som sticker upp. Men ibland verkar debatten lika känslig som "vargdebatten". Gillar man inte kläderna så köper man dem inte, man behöver väl inte göra politiska frågor av allt? Kan man inte bara vara lite mer och njuta av barnen som de är och deras personligheter?

Och nej, jag tror inte att min son kommer att gå i klänning, enbart för att han aldrig har varit intresserad av det. Och även om jag hade tvingat på honom rosa klänningar hela hans liv så är han en så stark person att han aldrig hade accepterat det eller gillat det, bara för att han är han och han har sin egen stil.
Lika lite tror jag att min dotter kommer att älska byxor, trots att jag envist försöker få henne att acceptera dem.

För övrigt så tror jag mer på att barn ser på hur föräldrarna agerar. Om man har uppdelat hemma, att mamman lagar mat och pappan skruvar bil, ja då ser barnen det. Om man däremot, naturligt, gör det man är intresserad av och gör det av den anledningen och inte för att "det ska va" på ett sätt, ja då kommer barnen att anamma det. Tror mer på det än debatten om prinsessklänningars vara eller icke vara.
 
Senast ändrad:
Sv: könslöst barn

Fast den diskussionen du tar upp nu känner jag verkligen INTE igen här, däremot är det en förbaskat vanlig missuppfattning av könsdiskussionen.

Duktighetssyndrom, jag blir faktiskt ledsen när du missuppfattat diskussionen å det grövsta och tror att "vi" som tror på könsneutralt är ute efter att vara duktiga :/
 
Sv: könslöst barn

Jag tycker bara att det är lite överdrivet med alla som ska vara så superduktiga hela tiden. För mig är könsneutralt typ att alla barn, oavsett kön ska ha bruna kläder (för att överdriva en massa). Om man köper rosa till sin dotter så är man en hemsk människa, köper man en bil till sin son, ja då är man inte riktigt lika illa, men snudd på.
Tjejer får inte vara prinsessiga för då har de dåliga föräldrar som inte låter dem vara barn och de kommer inte få samma "rättigheter" i samhället. Nåde den som dessutom köper kläder som är "killiga" till sina pojkar. Då börjar man bli riktigt illa ute.
Jag tycker att det hela är rätt löjligt om jag ska vara ärligt. Just det är duktighetssyndromet. Något som jag tycker har eskalerat här på föräldrar sista tiden...
Nej jag tycker inte att barn ska ha stringtrosor och bh:ar. Jag tycker inte att barn ska ha "vuxenkläder" och jag tycker inte att unga tjejer ska ha tröjor som slutar strax nedanför vad som ska vara bröst och ha byxor som har linning så lågt att man ser stringtrosorna som sticker upp. Men ibland verkar debatten lika känslig som "vargdebatten". Gillar man inte kläderna så köper man dem inte, man behöver väl inte göra politiska frågor av allt? Kan man inte bara vara lite mer och njuta av barnen som de är och deras personligheter?

Och nej, jag tror inte att min son kommer att gå i klänning, enbart för att han aldrig har varit intresserad av det. Och även om jag hade tvingat på honom rosa klänningar hela hans liv så är han en så stark person att han aldrig hade accepterat det eller gillat det, bara för att han är han och han har sin egen stil.
Lika lite tror jag att min dotter kommer att älska byxor, trots att jag envist försöker få henne att acceptera dem.

För övrigt så tror jag mer på att barn ser på hur föräldrarna agerar. Om man har uppdelat hemma, att mamman lagar mat och pappan skruvar bil, ja då ser barnen det. Om man däremot, naturligt, gör det man är intresserad av och gör det av den anledningen och inte för att "det ska va" på ett sätt, ja då kommer barnen att anamma det. Tror mer på det än debatten om prinsessklänningars vara eller icke vara.

:bow: :bow: :bow:

Exakt så som jag känner inför denna diskussionen. Det blir en tävling i vem som kan köpa flest rosa klänningar till sin son och vem som kan köpa flesta döskalletröjor till sin dotter.
 
Sv: könslöst barn

Var ser du detta? Är det vanligt? Det här är något helt främmande för mig.

Tycker du? Jag tycker mig se att detta genomsyrar manga manga inlagg har pa Buke...

Jag tycker att det ar FEL nar man som foralder NEKAR sitt barn att leka med en viss leksak eller ha en viss farg pa kladerna for att man ar pojke eller flicka. Jag har t.ex. en vaninna som ylade hogt av missnoje nar hennes lille son var hemma hos oss och lekte med en (bla) dockvagn. Annu mer forfarad blev hon nar han plockade upp en docka och hon ryckte den ur armarna pa honom :eek: :crazy:
Hon ar forovrigt danska ;)
 
Sv: könslöst barn

Duktighetssyndrom, jag blir faktiskt ledsen när du missuppfattat diskussionen å det grövsta och tror att "vi" som tror på könsneutralt är ute efter att vara duktiga :/
Det blir som i andra diskussioner när skällsordet är "PK". Som om man (=jag/vi) egentligen inte tycker t ex jämställdhet är viktigt utan bara "låtsas" tycka det för att vi inte "vågar" stå för att vi egentligen tycker som de som är motståndare till det. :crazy: Som om vi försöker verka duktiga i någon slags större politiskt perspektiv.

För min del (och så tolkar jag dig också) så tycker jag jämställdhet är viktigt. Det handlar inte om "duktighet"; jag tycker själv inte alls jag är särskilt "duktig" på det; långtifrån så duktig som jag skulle vilja vara. Men så är jag heller inte mer än människa och gör mitt bästa i min vardag, mer kan man inte göra.
 
Sv: könslöst barn

Tycker du? Jag tycker mig se att detta genomsyrar manga manga inlagg har pa Buke...

Jag tycker att det ar FEL nar man som foralder NEKAR sitt barn att leka med en viss leksak eller ha en viss farg pa kladerna for att man ar pojke eller flicka. Jag har t.ex. en vaninna som ylade hogt av missnoje nar hennes lille son var hemma hos oss och lekte med en (bla) dockvagn. Annu mer forfarad blev hon nar han plockade upp en docka och hon ryckte den ur armarna pa honom :eek: :crazy:
Hon ar forovrigt danska ;)

Kan du ge ett exempel på ett inlägg där den synen "genomsyrar"? (länka gärna)

Det exemplet du tar är ju precis vad vi tycker är helt vansinnigt! Däremot innebär det ju inte att t ex min son BARA får ha rosa klänningar och INTE får leka med bilar. Jag försöker i möjligaste mån VIDGA hans möjligheter som individ; inte smalna av dem.
 
Sv: könslöst barn

:bow: :bow: :bow:

Exakt så som jag känner inför denna diskussionen. Det blir en tävling i vem som kan köpa flest rosa klänningar till sin son och vem som kan köpa flesta döskalletröjor till sin dotter.

Vill du då vara så vänlig och citera dom inlägg som genomsyras av detta tänk?

Det är lätt att häva ur sig, men nu vill jag gärna se vilka inlägg du tycker bär klang av "denna tävling" som du pratar om.

/ :(
 
Senast ändrad:
Sv: könslöst barn

Tycker du? Jag tycker mig se att detta genomsyrar manga manga inlagg har pa Buke...

Jag känner inte igen det som du skriver men ibland är det skönt att få stöd, inte bara bli ifrågasatt och kritiserad. Det kanske upplevs som duktighetstävling av de som missuppfattat genusdiskussionen...?
 
Sv: könslöst barn

Var ser du detta? Är det vanligt? Det här är något helt främmande för mig.

Jag känner igen det som en nidbild av feminister/genusförespråkare som ofta målas upp av "låt-pojkar-vara-pojkar-och-flickor-vara-flickor-för-de-är-olika-människor" men jag har aldrig någonsin mött den nidbilden varken på nätet eller i verkligheten.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 299
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 873
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 959
Senast: Trott
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 149
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp