Bukefalos 28 år!

Könsneutral förskola

Sv: Könsneutral förskola

Nu har ju mina ridinstruktörer varit typ 50/50 män alt kvinnor så.. men jag fattar inte vad som är felet med att en Therese förutsätts vara kvinna? Får man ens döpa en kille till det i Sverige (det brukar ju ibland sättas stopp för vissa saker av myndigheterna)? Vad är felet med att ett typiskt tjejigt namn ses som tjejigt? Är det inte då viktigare att Therese kan ha vilket yrke som helst, bli kär i vilket kön som helst, ha på sig vad som helst och ÄNDÅ vara tjej under trosorna o med tjejnamn?

Sen finns det ju snygga könsneutrala namn man kan välja om man känner sig orolig för nåt, tex Kim.
Jag måste uppenbarligen formulera mig som en kratta ... :confused::confused:

Det var ett exempel på hur världen skulle kunna se ut om namn slutade vara könsrelaterade. Exemplet kom direkt från den som jag svarade.

Nej, det är väl inte tillåtet idag vad jag vet. När har jag sagt att det är viktigare att karlar får heta Therese än andra jämställdhetsfrågor?

För att klargöra: jag för ingen "kamp" för att just namn ska bli könsfria. Men jag leker med många tankar omkring jämställdhet och genusfrågor. Funderar själv över hur jag skulle tänka/tycka och vad som egentligen gör att vissa saker känns så främmande för mig eller andra. Det innebär inte att varenda ord eller exempel jag skriver härinne är något jag skulle stå på barrikaderna för. :grin:
 
Sv: Könsneutral förskola

Och det är precis det som bloggen tar upp som jag förstod det som att den intervjuade personalen menar i följande stycke i artikeln:

– Därför att det alltid är en han. Han är normen och den börjar i barnsången. Varenda ko och ekorre är en han om inget annat sägs. Och när en sak normaliseras, då är det något som är avvikande.

Därför vill de sjunga att sockerbagaren är en hen (och jag skulle ibland vilja sjunga att den är en hon), eftersom han förekommer otroligt mycket mer än hon i sånger.
 
Sv: Könsneutral förskola

Och det är precis det som bloggen tar upp som jag förstod det som att den intervjuade personalen menar i följande stycke i artikeln:



Därför vill de sjunga att sockerbagaren är en hen (och jag skulle ibland vilja sjunga att den är en hon), eftersom han förekommer otroligt mycket mer än hon i sånger.

Snälla. Kan inte någon ge mig ett enda exempel på en bok med manliga kossor?
 
Sv: Könsneutral förskola

Nej... det stod i artikeln att "när de får välja" väljer de icke heteronormativa böcker framför heteronormativa böcker.

Jag läste först en tolkning av författaren att så fort det fanns möjlighet ratades de mest traditionella böckerna och sedan ett citat där personalen menar att "heterofamiljsböckerna får de ändå överallt. Varför skulle jag inte tolka detta som att man väljer bort böcker om heterosexuella "familjer"?
 
Sv: Könsneutral förskola

Snälla. Kan inte någon ge mig ett enda exempel på en bok med manliga kossor?

Visserligen inte en bok men fanns det inte ett barnprogram för många år sedan där de sjöng typ "vem är störst och starkast i skogen - Jo Bo, Bo ko" ?
Eller så hörde jag tokfel när jag var barn :p
 
Sv: Könsneutral förskola

Stämmer så bra så. Dessutom läste jag i en Tv-tablå för några år sedan ( någon hade klippt ur ), där stod en liten sammanfattning om kossan BO ..
 
Sv: Könsneutral förskola

Visst gör vi fel ibland. Jag säger ibland ”lilla gumman” eller ”lilla gubben”. Och ”sopgubbar” har jag svårt att vänja mig av vid, säger Lotta Rajalin.

För min del är gränsen mellan vettigt och enbart fånigt passerad när benämningen sopgubbe blir ett problem.
Sjuksköterska låter ju iallrahögstagrad feminint (för att då inte nämna, ve och fasa, "syster"), ska det bytas ut mot sjukskötare eller blir det för manligt? Vad finns det då för alternativ sjukskötningsmänniska?

Ska alla Göteborgsungar förbjudas att använda sitt kära bambatant? Skolbespisningspersonal låter ju mycket mer pk!
osv.

Bara för att man som kille inte får lov att gå till skolan i klänning för sina föräldrar betyder det väl inte att 50talets könsnormer kommer leva kvar i all evighet, samhället förändras ju hela tiden.
Alla som är relativt unga idag är väl FÖR lika lön för lika arbete och allt däromkring trots att vi växt upp med rosa på tjejer och killar som kör bilbana?
De gamla stofilerna som tycker män är lite mer värda kommer i min värld snart dö ut ändå.

Jag må vara unik men jag föstår inte vad problemet är.
Jag och mina vänner är uppväxta med rosa kläder och klänningar, dockor hade vi också (och trädkojor och traktorer som alla andra ungar), vi lekte prinsessor och hoppade twist. Lite senare byttes Lili och Sussie ut mot Metallica och Twisted sisters och de rosa kjolarna mot svart svart svart.
Hur mycket jag än känner efter idag kan jag inte känna någon begränsning trots att min lågstadiefröken sa att min tecknade drake var fin och inte häftig och att jag daltades med när jag skrapat upp knäna efter att ha vält med moppen.

Vad hade det varit för skillnad om det hetat sophämtningsmänniska istället när jag växte upp?
 
Sv: Könsneutral förskola

Visserligen inte en bok men fanns det inte ett barnprogram för många år sedan där de sjöng typ "vem är störst och starkast i skogen - Jo Bo, Bo ko" ?
Eller så hörde jag tokfel när jag var barn :p

Haha Djurgården! Jag har tom ett par filmer!

Men Bo är ingen ko utan en oxe. Heter Ollie the ox på engelska och är synnerligen ingen ko om man tittar på bilderna. Det fick väl bli "Bo-ko" i titelspåret för att det lät bättre än "Bo-oxe".

Detta är väl något som borde få Egalianhängarna att hoppa av glädje då man gjort en ko av en oxe istället för att klaga på att kossan är en man.
 
Sv: Könsneutral förskola

Jag vet inte om jag lever i en annan verklighet än du gör, men jag upplever konstant att det görs skillnad på kön. Att det inte är bara gamla stofiler som anser att män är lite bättre än män. Att de sedan är de enda som uttalar det ja, men det framgår tydligt även band yngre att fast de vet vad de ska säga så agerar de inte därefter. På samma sätt som det tydligt märks att min partner ses som en sämre förälder än jag gör, av personer runtomkring.

Om vi ska ta ett annat exempel så är män överrespresenterade i självmordsstatistiken. Jag vet inte om det beror på att de genetiskt är lagda åt att ta livet av sig eller om det beror på att just de som tar livet av sig är känsliga individer som inte klarade av att uppfostras "som män". Men jag tänker inte chansa! Jag tänker göra mitt bästa åt att uppfostra min son till att lyssna på sina känslor, prata om sina känslor och inte bara bita ihop och gå vidare.

Men om vi ska återgå till det vi pratade om så fick jag när jag återgick till arbetet många skeptiska blickar och frågor. "Men var är barnet då?" "Med sin pappa." "Oj, hur går det då?". Han var inte ens liten, han var ett halvår när jag började jobba.

Men du tror inte att det påverkar när barn funderar på vad de ska göra som vuxna om ett yrke ses som strikt manligt eller kvinnligt? Jag är helt övertygad om att det påverkar de val både vuxna och ungdomar gör.

Jag förstår inte vad rosa klänningar har med saken att göra? Det är väl ingen som säger att ingen ska få bära rosa klänningar? :)
 
Sv: Könsneutral förskola

Ja, jag tror att de som "aldrig har upplevt att man gör kön" inte ser skogen för alla träd.
Jag har svårt att ta mig genom någon timme utan att se exempel på hur folk gör kön. (Eller ännu värre - att komma på mig själv!)
 
Sv: Könsneutral förskola

Men du tror inte att det påverkar när barn funderar på vad de ska göra som vuxna om ett yrke ses som strikt manligt eller kvinnligt? Jag är helt övertygad om att det påverkar de val både vuxna och ungdomar gör.

Nja jag uppfostrades som en tjej på alla sätt som inte ses som "ok" idag.
Efter gymnasiet (hästinriktning) började jag lacka bildelar, därefter byggde jag bilar och numera jobbar jag med grävmaskiner.
Min bror som sattes på en traktor så fort han kunde gå är kock.
Det är väl visserligen inga strikt manliga eller kvinnliga jobb även om jag är ensam tjej bland mina 30 kollegor.

Jag försöker ge mina barn samma uppväxt som vi hade och tror ärligt talat att jag inte begränsar dom. Ska bli spännande att se vad det blir av dom.
 
Sv: Könsneutral förskola

Såklart det inte påverkar alla lika mycket. Precis som att vissa mobbade går ut i livet utan att tvivla på sig själva medan vissa tar livet av sig på grund av mobbningen.

Men om du inte tror att det beror på normerna i samhället, vad är det då som gör att vissa kön är överresresenterade i vissa yrken?

Jag ser nog båda era yrken som traditionellt manliga, om jag ska vara ärlig.

Vad intressant, det sista. Vad är det som gör att du inte tror att du begränsar dem, om du försöker uppfostra dem till att vara typiska "tjejer" resp "killar"? (Med tanke på det du skriver i första meningen tolkar jag att du uppfostrades till att inte överskrida könsnormerna? Om dina föräldrar inte ville att du skulle överskrida könsnormerna, fick du mycket problem när du som vuxen gjorde det ändå?)
 
Sv: Könsneutral förskola

Ja, jag tror att de som "aldrig har upplevt att man gör kön" inte ser skogen för alla träd.
Jag har svårt att ta mig genom någon timme utan att se exempel på hur folk gör kön. (Eller ännu värre - att komma på mig själv!)

Jag ser det hela tiden. Och jag märker mig själv göra det titt som tätt. Jag försöker dock att inte döma mig själv för det, ingen är perfekt från början. Mitt mål är att notera mina egna brister och försöka att inte göra om dem. För varje gång jag noterar en brist hos mig själv kommer jag närmare att behandla personer som individer istället för utifrån fördomar. :)

Lite OT, men i somras började jag med projektet "våga bryta normen att gå ut utan rakade ben" - det var otroligt svårt! Jag är ändå rätt ljus och jag vet att ingen ser närmare på mina ben. Jag vet också att ingen har att göra med om jag har rakade ben eller inte. Att det inte är ett krav för kvinnor att ha rakade ben. Men ändå var det jättejobbigt och kändes som att jag gick omkring utklädd till zoombie. Då är ändå normen att kvinnor ska vara hårlösa rätt ny.
 
Sv: Könsneutral förskola

Ja, .... kanske? Jag tror att det ligger en hel del i den teorin. Jag tror många FLER skulle kategorisera sig bisexuella i ett sånt samhälle.

Men sexuell läggning tror jag inte nödvändigtvis är helt sammanflätat med just könsrollerna. Det kan ju vara så att vi till viss del (kanske olika mycket för olika människor) just tänder på kön (som i könsorgan), inte könsroll.

Hur kommer det sig då att i princip alla samhällen på jorden har utvecklats så att heterosexualitet är det absolut vanligaste? Är det en slump?

Att vi skulle attraheras av varandras könsorgan istället för könsroll tror jag inte ett dugg på. Isf skulle ju folk som inte kommit i kontakt med det motsatta könets könsorgan inte kunna känna attraktion.
 
Sv: Könsneutral förskola

Lite OT, men i somras började jag med projektet "våga bryta normen att gå ut utan rakade ben" - det var otroligt svårt! Jag är ändå rätt ljus och jag vet att ingen ser närmare på mina ben. Jag vet också att ingen har att göra med om jag har rakade ben eller inte. Att det inte är ett krav för kvinnor att ha rakade ben. Men ändå var det jättejobbigt och kändes som att jag gick omkring utklädd till zoombie. Då är ändå normen att kvinnor ska vara hårlösa rätt ny.

Spännande! Ja, den normen är väldigt ny. Fanns inte en tjej som rakade benen när jag var tonåring, möjligen någon med väldigt mörk behåring. Däremot rakades det under armar. Ingen hade BH heller, utom den/de som hade riktigt stora bröst. De som är 5-10 år yngre än mig - där verkar det som att ALLA (oavsett hårmängd eller bröststorlek) använde rakhyvel och bh från ca 13-14 års ålder i alla fall.
 
Sv: Könsneutral förskola

Hur kommer det sig då att i princip alla samhällen på jorden har utvecklats så att heterosexualitet är det absolut vanligaste? Är det en slump?

Att vi skulle attraheras av varandras könsorgan istället för könsroll tror jag inte ett dugg på. Isf skulle ju folk som inte kommit i kontakt med det motsatta könets könsorgan inte kunna känna attraktion.
Som sagt; kopplingen till sexuell läggning är inget jag har någon genomtänkt och komplicerad teori omkring...;) Jag bara svarade spontant på din fråga.

Heterosexualitet är vanligast idag kanske, men historiskt så är ju frågan om det alltid varit det vanligaste i alla kulturer. (Någon nämnde i denna, eller tråden på senior, de gamla grekerna mfl kulturer där det varit rätt vanligt med homo- och bisexualitet).
 
Sv: Könsneutral förskola

Fast menar du då att det är just könsrollen vi attraheras av, eller missförstår jag dig helt?

För det är väl inte helt ovanligt att seriemonogama attraheras av personer som olika mycket är som den könsroll de ska tillhöra?
 
Sv: Könsneutral förskola

Spännande! Ja, den normen är väldigt ny. Fanns inte en tjej som rakade benen när jag var tonåring, möjligen någon med väldigt mörk behåring. Däremot rakades det under armar. Ingen hade BH heller, utom den/de som hade riktigt stora bröst. De som är 5-10 år yngre än mig - där verkar det som att ALLA (oavsett hårmängd eller bröststorlek) använde rakhyvel och bh från ca 13-14 års ålder i alla fall.

Nu vet inte jag din ålder riktigt, men jag som är i 25-årsåldern började i 13-årsåldern raka benen, från mina blonda fjun. Till och med lårens tvåmillimeter långa fjun togs bort. Helt absurt när jag tänker på det idag. Under armarna rakades det ju också, från de första mörka hårstråna. Fast det var jag glad åt ändå. ;) "Åh, vad roligt att jag fått hår under armarna, nu ska jag raka bort det." :p
 
Sv: Könsneutral förskola

Spännande! Ja, den normen är väldigt ny. Fanns inte en tjej som rakade benen när jag var tonåring, möjligen någon med väldigt mörk behåring. Däremot rakades det under armar. Ingen hade BH heller, utom den/de som hade riktigt stora bröst. De som är 5-10 år yngre än mig - där verkar det som att ALLA (oavsett hårmängd eller bröststorlek) använde rakhyvel och bh från ca 13-14 års ålder i alla fall.

Jag pratade med en forskare i klädhistoria och könseparerade färger som rosa/blått på barnkläder är ett mycket nytt påfund.
 
Sv: Könsneutral förskola

Fortsätter OT:

Vi är ju ungefär lika gamla - som det visade sig ;) - och jag var först i klassen med att komma in i puberteten. Jag var bara runt 10 år när jag insåg att jag var den enda som hade håriga ben och jag skämdes något fruktansvärt. Det ledde till att jag började använda långbyxor istället för shorts på gymnastiken, och att jag snodde pappas rakhyvel och torrakade i smyg (ajaj!).

Jag förstår inte riktigt varifrån jag fick veta att det var fel att ha håriga ben? Jag läste ännu inga tjejtidningar och min mamma rakade inte benen. Men av någon anledning visste jag att håren skulle bort. Tyvärr sitter det i än i dag, även om jag kan visa mig i päls i duschen på gymmet osv. Men att gå ut med bara ben och ha mer än någon mm stubb kräver att jag stålsätter mig.
 

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 526
Senast: Praefatio
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
956
Senast: Queen
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 037
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp