Könsrelaterad tidighet

Comfort

Trådstartare
Det sägs ju att flickor utvecklas tidigare än pojkar, hur tycket ni det stämmer?

Enligt mig så stämmer det, defenitivt.

Exempel: min syster har en go tjej som är två år. Hon pratar så man får skavsår i öronen, riktiga ord alltså, inte daaddaa. Hon sa vovve vid 7 månader och har alltid kunnat stå i knät med stöd, gick tidigt och allt det där. Hon pratar sexordsmeningar, vet skillnaden mellan nu och sen, och använder dem rätt i sina egna meningar.

Det fränaste var häromdagen var när min syster berättade att hon hade fått en potta som spelade Für elise, och jag frågade om hon kunde säga det-
Saa, man inte säga så!
undrar vad det var hon inte tyckte om:angel:

iallafall, sen var jag hos min kompis igår som har en som fyller två i februari, altså skiljer det ca två månader mellan dem.
Han sa papa, en gång. Och oj, hela tiden. det var allt. Han skulle bli buren hela tiden och min kompis gjorde det givetvis, han lärde sig gå vid 11/2 år.

sen var insåg jag vilja olika meningar om barnuppfostran man kan ha, men det hör inte hit.

detta är altså bara ett exempel, jag har inte dragit denna slutsatsen bara på dessa två barn.
 
Sv: Könsrelaterad tidighet

Det handlar nog inte bara om könsrelaterad utveckling, utan om individer.
Min äldsta dotter var supertidigt med att prata. Tvåan (också flicka) var ganska sen, säkert över 2 år innan det blev något vettigt av det (minns inte riktigt). Trean (pojke) ungefär lika sen som tvåan.
Alla tre har gått före ett års ålder, ingen av dem har blivit buren.
 
Sv: Könsrelaterad tidighet

För det första är barn individer men ja t om med min gamla bvc tant erkände att överlag snuttar pojkar med tutten och tjejer ser det mest som mat. Pojkar är överlag tidigare med det motoriska och tjejer med talet. Överlag...
 
Sv: Könsrelaterad tidighet

Pojkar är överlag tidigare med det motoriska och tjejer med talet. Överlag...

Intressant teori, jag kan faktiskt inte låta bli att fråga om du har någon källa på detta uttalande !

I min familj var pojken extremt tidig med att prata, vid drygt 1.5 års ålder talade han riktiga långa meningar, min kompis kommer aldrig glömma när våra gossar INTE fick godis, hennes började illvråla, medan min sa "Om jag inte får godis blir jag ledsen!" Detta var sommaren innan han skulle fylla två (i slutet av oktober).
 
Sv: Könsrelaterad tidighet

Vår lilla gosse började prata väldigt tidigt, alla kommenterar hur bra han pratar. Så jag tror det har mer med individen att göra, han har en två kusiner i samma ålder, en pojke och en flicka, och flickan pratar sämst fast hon är äldst. Scott pratade långa meningar innan han var två år.

Det första han sa när han var hos sin farmor och farfar och jag började jobba, då han var runt 1 år gammal var "mamma jobbar, pappa jobbar". :D

De är för härliga de små liven :) Roligast är att höra honom rabbla bilmärken. Han kör allt från Lambourghini, Ferrarri, Thunderbird och Königsegg haha.

Tror han uttalar det mer rätt nu vid 2 1/2 års ålder än jag stavar det :p
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 833
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Senast: BornAgain
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 229
Senast: manda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 035
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp