Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gjorde så förut, hade dessutom en ganska lång köpinformationstext i objektsbeskrivningen, men nu säljer jag främst via mobilappen och då var det lite krångligare att få med den texten så den har tyvärr blivit rejält bantad :)

Tyckte att för tio år sedan hade folk lite mer överseende med att man inte kunde posta på dagen när pengarna kom in. Nu vill alla ha saken levererad dagen efter annars blir det sämre omdöme...
 
Har väl varit med om en del intressanta... har blivit blåst på sakerna ett par gånger såklart, och sen när man ska sälja saker och folk bara krånglar. Har 2 par ridstövlar ute, båda i väldigt bra skick (använda 10-20ggr/par) och de ligger ute för halva priset + att jag står för frakten (märkesstövlar båda två). Lik förbannat ska folk pruta... Eller de som mailar och undrar om jag kan skicka stövlarna till dem så de får prova. Eh nej?
Skulle sälja en dunjacka (dyr märkesjacka) använd ett par gånger, ligger ute för halva priset av vad jag köpte den för -mail där de skriver: Tycker den är för dyr, har sett butiker rea ut den för X-kronor. Då blir svaret: men köp i butik då?
Minns när jag skulle köpa häst och hade en köpesannons ute, tydligt skrivit vad jag sökte: en häst som är 4-6 år (ska vara inriden) m.m. -och får svar från en som hade en 10-mån hingstunge att sälja.

Och som nu: Har ena hästen ute på annons och får svar från folk som inte alls söker en häst inom det området. Säljer till avel, inte ridning -och får svar från folk som inte alls är avelsintresserade utan undrar om den inte går att rida lite ändå? De ska ju bara hobbyrida och träna lite i ridhuset. NEJ.
 
Mina ridstövlar ligger också på halva nypriset, men det verkar vara för högt pris det med trots att de är nya?

Jaja, får jag dem inte sålda så får de ligga kvar i lådan tills jag kanske någon gång i framtiden får för mig att jag vill tävla :)
 
Ja, visst är det jobbigt med köp- och säljhistorier. När jag letade häst satte jag ut en annons och fick de mest knasiga förslagen ibland. En tjej, tror hon var typ 13 år, mejlade om att hon sålde ett jättefint sto som skulle passa mig hur bra som helst. Den var dessutom på REA. :confused: Hon skickade massor, alltså MASSOR av filmer på när barn rider hästen och sedan kom kanske 35-40 mejl med en del fina huvudbilder, men mest suddiga och konstiga bilder på hästen i hagen. Jag tackade nej redan vid första mejlet, men hon verkade inte riktigt acceptera det. ;) Kan dock inte för mitt liv förstå hur föräldrarna till denna flicka lät henne sälja häst på egen hand?
 
Har ni blivit ordentligt lurade någon gång då?

Peppar peppar så har jag klarat mig under alla år... tills nu :p
Hade en sökesannons ute på sadel som skulle användas tillfälligt, fick svar och allt verkade bra. Snabbt smidigt tjoff tjoff så hade jag betalt i förskott och någon vecka senare väntar jag fortfarande på kollienummer :rofl: :banghead:

Har iallafall lärt mig min läxa och fått mig en rejäl knäpp på näsan. Nu blir det inga fler sadelköp på avstånd, eller ens om jag kommer vilja köpa något annat än nytt hädanefter.
Ska åka iväg nu till polisen och göra min anmälan, tjejen var visst känd bedragare.

Så jäkla typiskt, jag brukar alltid göra en snabbgoogling på säljaren, men just de dagarna var hjärnan lite off och jag gjorde aldrig det. :meh:
 
Jag blev för lite mer än 10 år sedan av en då mycket aktiv bukemedlem lurad på flera tusen kronor när jag var dum nog att skicka saker till henne utan att kräva förskottsbetalning. ...
 
Jag säljer en del saker för små-summor, som jag för min del nog lika gärna kunde slänga och folk hör då av sig och tycker att jag kan komma hem till dem för att sälja en liten pryttel till dem :S
Näää åker inte hem till folk för att sälja saker. Jag åker inte ens för att möta folk längre, händer allt för ofta att folk inte dyker upp tyvärr.

Överlag är det knappt värt allt besvär att sälja saker begagnat... Ska vara populära märken och lite halvdyra saker så är det lättast. Och helst i absolut ny-skick så att det inte kan bli tal om några skador. Jag försöker överdriva om det är något fel på saker, fotograferar allt jag kan hitta och rekommenderar alltid att köparna att hoppa över om de känner sig osäkra. Ändå dyker det upp diskutioner på något vis. Funderar på att låta alla hästtäcken som inte används bli hund-liggfiltar istället för att sälja ibland. Eller börja ha öppen låda i stallet för andra inackordnering att ta om det är något de vill ha för att inte bara slänga fullt användbara saker...
 
KL

Jag hade ett par helskodda ridbyxor till salu. Det ringde en kille med jättetöntig röst och samtalet blev ungefär såhär:
Killen: Är det svårt att tvätta skinnet på byxorna.
Jag: Nej det är det inte.
Killen: Jag ska köpa dom till min tjej, hon vill att jag ska spruta på dom...
Jag: Okej, men det går bra att tvätta dem.
Killen: Kan man få komma och provspruta?
Jag: Javisst, det går bra. Jag har sporrar och spö också om du behöver.
Killen: Aha ok ah öööh, jag återkommer.

Det går några minuter till och sedan ringer han igen. Då svarade min kompis och sa att hon har inte tid att prata för att hon måste bajsa. Sen ringde han inget mer. Gissar att han var ute efter att jag skulle börja skrika och bli rädd, så att han kunde fortsätta att ringa och snuska sig och bli upphetsad av att jag slängde på luren, eller nåt sånt. Fattar inte hur folk orkar, suck.
 
Jag har råkat ut för en mycket obehaglig person när jag sålde en äldre, begagnad märkessadel för några tusenlappar. Framgick tydligt i annonsen att sadeln var i behov av omstoppning, var välanvänd och att den inte lånades ut eller lämnades på öppet köp. Skickade den med postförskott och var väl någon dag kvar innan paketet skulle ha blivit returnerat den faktiskt hämtades ut. Sen efter någon månad fick jag ett argt samtal om att sadeln minsann var trasig och att den måste få lämnas tillbaka genast annars så skulle jag polisanmälas. Visste mycket väl i vilket skick sadeln var när jag skickade den och hade massor med bilder men orkade inte tjafsa så h*n fick skicka tillbaka den. Får tillbaka en sadel med uppsprättade sömmar i båda bossarna och halva stoppningen utriven. Människan hade tydligen försökt stoppa om den själv och gett upp...

Lite komiskt var att något år senare när jag själv hade en anonym köpesannons ute på en sadel så får jag ett svar från samma människa (ignorerar det helt, då jag helst inte köper saker av psykfall) och efter ytterligare någon dag ett superargt mail där jag får en utskällning för att jag är oseriös som inte orkar bry mig om att svara.

På samma köpesannons fick jag även ett svar från någon som lät väldigt seriös först men sen mailade mig massor med framgooglade bilder (varav vissa inte ens visade rätt sadelmodell) när jag bad om bilder för att se sadelns skick.
 
Jag blev för lite mer än 10 år sedan av en då mycket aktiv bukemedlem lurad på flera tusen kronor när jag var dum nog att skicka saker till henne utan att kräva förskottsbetalning. ...
Nää :( så jäkla trist
Buke känns ju... Lite familjär liksom, inte så man tror sig bli lurad.
Finns användaren kvar?
 
Inte under samma namn eller alias iallafall. ...

Jag lyckades hitta hennes mamma med hjälp av polisen och tullen, hon hade ridsportaffär.
Men hon ansåg att jag skulle sluta leta efter hennes dotter för det var så synd om henne för företaget höll på att gå i konkurs. ..
Inte ett dugg synd om mej som förlorat flera tusen kronor på grejer hon köpt privat av mej som är sjukpensionär och verkligen behövde pengarna. ..nä nä...
 
Känner att jag bara måste skriva här. För några år sedan skulle jag köpa ett märkesbett som är svindyrt nytt, kostade ca 800-1500kr beg. Jag behövde verkligen ett sånt men hade inte pengar till ett nytt på 2500kr för jag var bara 15 och jobbade extra i ett stall på helgerna.

Så "köpte" bettet för 800kr och säljaren slutade svara på mail och såg aldrig bettet. Det tog bara ca 4 helger för mig att jobba ihop pengarna. Rätt ledsen var jag :(
 
Gud så peppad jag blir att ta tag i mina grejer och sälja dem när man läser den här tråden..

Galet vilka idioter det finns! :(
 
@pulkaskurk
Ja lite tråkigt är det.
Jag börjar ge upp att sälja på Facebook, blocket etc. Blir nog att lägga ut allt på Tradera istället, där kostar det iaf inget i försäljning förrän det blir sålt, och så slipper man alla dessa frågor som ändå inte leder någonvart :)
 
@DarkInNight
Fast säg inte att tradera är problemfritt alla gånger. Jag hade en köpare som inte ville acceptera mitt fraktsätt (ej spårbart) utan ville minsann ha spårbart på en grej för 10 kr. Men jag fick stå för mellanskillnaden för jag inte orkade bråka mer med henne (vi hade redan disskuterat detta länge och jag ville inte få dålig omdöme). Så jag gick BRUTALT back på affären eftersom spårbart via posten inte är direkt billigt (och hon inte ville vänta på att jag kunde skicka via annat fraktbolag). Så nej, jag har inte ens tilltro till Tradera längre. Där är man ju så rädd att göra någon upprörd, för då får man ju dåligt omdöme.
 
@Marty Fast då hade jag hellre tagit ett negativt omdöme och avbrutit affären om man inte kan enas om fraktsätt. Ett dåligt omdöme är inte hela världen, jag har ett pga just en strulig köpare. Men jag har också 130 positiva omdömen som väger upp.
 
lite ot men här finns ju många tradera erfarna verkar det som. jag blev medlem på tradera för ngn dag sedan, för att lite lättare kunna sälja och slippa alla velpottor. kollade runt lite och råkade buda på ett träns (mörk bild, ingen beskrivning mer än att det var full :rofl:) trodde inte att jag skulle vinna det då det varit flera andra som bjudit. fick svar från tradera som sa att säljaren skulle höra av sig, men det har h×n inte gjort, var 2 dagar sedan. vill ju veta hur jag ska betala och när tränset skickas.
när brukar ni höra av er efter avslutad budgivning?
 
@Buck
När jag säljer, så har jag ett mail som skickas automatiskt till köparen med all information som behövs för att betala. Har du kollat så att det inte har hamnat i skräp-inkorgen i din mail?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
577
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 634
Senast: Johannna1
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 458
Senast: Squie
·
Kultur Jag har en oöppnad inplastad julkalender från 1985 med Trolltider. Kan den vara intressant för någon att köpa tror ni? Var hittas en...
Svar
2
· Visningar
376
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp