Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
@DarkInNight
Fast säg inte att tradera är problemfritt alla gånger. Jag hade en köpare som inte ville acceptera mitt fraktsätt (ej spårbart) utan ville minsann ha spårbart på en grej för 10 kr. Men jag fick stå för mellanskillnaden för jag inte orkade bråka mer med henne (vi hade redan disskuterat detta länge och jag ville inte få dålig omdöme). Så jag gick BRUTALT back på affären eftersom spårbart via posten inte är direkt billigt (och hon inte ville vänta på att jag kunde skicka via annat fraktbolag). Så nej, jag har inte ens tilltro till Tradera längre. Där är man ju så rädd att göra någon upprörd, för då får man ju dåligt omdöme.
Jag hade vägrat att betala en högre frakt, hade tagit upp problemet Tradera för att få lite råd.
Om man då får ett negativt omdöme så tar ibland Tradera bort det.
 
Det stod inget i vinnarmaIlet? Ursäkta, krånglar att skriva via mobilen :\

Jag hade mailat säljaren och påminnt om att jag behöver dennes kontouppgifter för att kunna betala :)
 
@Marty tradera är långt ifrån problemfritt det heller. Men vid köp kan man iallafall sålla lite bland vilka man köper ifrån genom att kolla på omdömena :)
..och spärra dem man inte vill ska buda på ens sak.

Du var på tok för snäll i den traderaaffären tyvker jag !
 
Ja, jag var nog för snäll... Jag brukar inte sälja så mycket på tradera utan mest köpa så jag visste inte riktigt hur jag skulle hantera situationen på bästa sätt tyvärr. Jag lärde väl mig något på det också, men jag drar mig numera från att sälja "smågrejer". Dyrare saker har än så länge fungerat bättre att sälja för min del.
 
Jag har haft tur, bara en gång som ett back on track-täcke jag köpte ganska dyrt var helt utslitet fast det skulle vara i bra skick.... Använde det ett tag och sålde sen vidare men betydligt billigare och var helt ärlig med skicket och många tydliga bilder. Köparen blev nöjd eftersom hen visste precis vad hen köpt.

Nån enstaka annan grej har varit i något sämre skick än förväntat men inget katastrofalt.

Köpt och sålt mycket både på Tradera och Hästnet. Visst ett och annat stolpskott som hört av sig och tjatat/prutat, främst på Hästnet på Tradera har det varit mindre frågor överlag = smidigare.
 
Det värsta jag vet är när sakerna kommer så är dom så skitiga att skicket inte går att kontrollera :mad:

Har ett par boots liggande som behöver tvättas både en och två, eller kanske ännu fler gånger, innan man kan avgöra skicket. ...suuuck....

Tradera i ett nötskal numera. .. :(
 
Tradera kan vara bra också, klickade hem en helt ny stubbensadel för knappt en tredjedel av nypriset. Fick hem en helt ny sadel i bästa skick, var till och med snyggare i verkligheten för bilderna gjorde den inte rättvisa. Tack tack :D

Kvittot fick jag med också! :banana:
 
Ja just det, kom på en lustig händelse till.
En traderaköpare -ställde massor med frågor under pågående auktion, köpte varan, betalade, ville absolut inte att jag skulle skicka för h*n bodde inte så långt bort och passerar min ort ibland i jobbet så h*n kommer och hämtar varan snart. Det är över ett år sedan och varan är fortfarande inte hämtad. Dock RINGER köparen lite då och då, ber så hemskt mycket om ursäkt för att varan inte är hämtad och h*n kommer helt klart nästa vecka och hämtar den. Jag har sagt till köparen; är det inte bättre om jag skickar varan? Men inte då. Varan ska hämtas men köparen kommer aldrig....
 
Haha! Blir nyfiken! Vad är det för sak som är värd att vänta så länge på?
@mooi

Jag hade nog tröttnat ur vid det här laget, jag säljer ju saker för att bli av med dem.

Hjälp bitter-sur-kärring har jag visst blivit också :angel:
 
Haha! Blir nyfiken! Vad är det för sak som är värd att vänta så länge på?
@mooi

Jag hade nog tröttnat ur vid det här laget, jag säljer ju saker för att bli av med dem.

Hjälp bitter-sur-kärring har jag visst blivit också :angel:

Det är en korsett, en "riktig" så den är inte gratis heller. Alltså, jag har fått betalt så bryr mig inte så himla mycket, jag har erbjudit mig flera gånger att skicka varan istället men köparen säger nej varje gång. Överlämnar ansvaret till köparen helt enkelt ;)
 
Jag har haft ganska få problem med Tradera osv, trots att jag köpt och såld mycket.

Däremot utanför Tradera har jag haft lite drygt med folk som ska ha saker men den aldrig hör av sig.

Tyvärr är de största problem jag haft med personer som är "halvbekanta". Det senaste: X Skulle absolut ha en sadel jag hade till salu. Ville vänta med betalning tills lön, helt ok för mig. Lönedagen kom och gick. Fast X hade inte tid betala för det var så mycket på jobbet, skulle göra det till helgen. Då hade något annat kommit i vägen. Sen hade det betalats. Men inga pengar på mitt konto. Hen skulle kolla med banken så fort hen kunde. Säger sen de betalats till fel konto men banken vägrade hjälpa till.

Jag påpekade att då bryter banken mot lagen om det är som hen påstår... Då skulle personen genast kolla upp igen, och ville fortfarande ha sadeln men måste vänta till nästa lön för att se om hen hade råd då pengarna som "betalats till fel konto" ju inte kommit tillbaka. Hen skulle höra av sig efter lön. Det är månader sen ;)

Sadeln kostar 1000 kr..
 
Blir inte direkt sugen på att försöka sälja av lite av de grejor jag samlat på mig när jag läser den här tråden. Själv försöker jag köpa sadel men många av alla annonser jag svarat på har jag inte fått någon respons på... Försöker svara seriöst och be om mer info då det ofta står ganska lite i annonserna. Undrar om folk inte vill sälja sina sadlar... Och om den nu är såld kan man väl svara det och ta bort annonsen.
 
Blir inte direkt sugen på att försöka sälja av lite av de grejor jag samlat på mig när jag läser den här tråden. Själv försöker jag köpa sadel men många av alla annonser jag svarat på har jag inte fått någon respons på... Försöker svara seriöst och be om mer info då det ofta står ganska lite i annonserna. Undrar om folk inte vill sälja sina sadlar... Och om den nu är såld kan man väl svara det och ta bort annonsen.

Kan vara så att sadelsäljarna ledsnar på att 45 människor hört av sig och bett om bilder ur alla vinklar, grader och mått osv osv, och sedan när de fått det helt enkelt aldrig svarar mer.

JAG har ledsnat, just pga alla som vill ha bilder och mått och vad har den legat på innan osv osv. Man lägger tid och svarar - får sen inte ett svar. Inte ens ett "tack, jag tror tyvärr inte den passar min häst".

Eller de som mailar "Hej jag är jätteintresserad av din sadel, finns den kvar??". Men svarar att ja den finns kvar, och hör sen aldrig mer.

Sadeln är 15,5", alltså en ponnysadel, den har utbytbara järn och det står i annonsen att det medföljer 3 st järn i priset (normal, vid, extravid), att den passar häst med svängd rygg och att den knappt är använd då den inte alls passar min ponny.

Folk mailar och frågar vilken bomvidd det är, om bomvidden är ställbar, vilken häst den suttit på och passat på och om den kan passa en häst med "rak men svängd rygg".

Sadeln ligger ute för 1000 kr, och jag har slutat svara på många mail, jag erkänner. Den får hellre hänga här och skräpa än att jag ska behöva lägga ännu mer tid på att svara på folks frågor och sen inte höra något. Endera vet du att du vill ha en sådan sadel, eller så får du väl göra ett övervägande om du har lust att chansa på att din ponny med svängd rygg ska kunna ha sadeln i någon av järnen, och riskera 1000 kr. Några andra köpare är jag numera ganska kallsinnig till
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
577
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 634
Senast: Johannna1
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 458
Senast: Squie
·
Kultur Jag har en oöppnad inplastad julkalender från 1985 med Trolltider. Kan den vara intressant för någon att köpa tror ni? Var hittas en...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp