Bukefalos 28 år!

Köpa kanin

aiquen

Trådstartare
Då jag antagligen kommer att flytta till en egen lgh snart funderar jag på att köpa två kaniner så jag slipper bo helt ensam. Problemet är då bara VAD för sorts kanin jag vill ha. Jag vill helst inte bara knalla in i en djuraffär och komma ut med två kaniner jag knappt vet vad det är, utan helst gå till en uppfödare och få två kullsyskon, och då kan det ju vara bra att veta vilken sorts uppfödare man ska kontakta.

Jag har haft en madagaskarfärgad dvärgvädur innan och hon var helt underbar dock känner jag att jag helst inte vill ha en kanin med hängande öron den här gången... :cool:

Jag funderar på hermelin eller dvärghare, men jag tycker de verkar FÖR små (?) och så tycker jag att just hermelinerna ser lite 'konstiga' ut med sina korta öron i förhållande till resten av kroppen. Jag vill ju dock inte ha någon belgisk jätte heller då jag inte tror att det är den allra mest lämpade kaninrasen att ha i en lgh. ;)

Så vad finns det för alternativ?
'Krav': Inte för stor, ingen pälsboll (typ angora), vänligt temperament. En passande sällskapskanin helt enkelt. :)

Men som sagt, just nu känns det som om det står mellan hermelin och dvärghare. Någon som kan berätta skillnaden mellan dem och hurdana de är?

Tacksam för svar.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa kanin

Hihi, det har jag också haft innan. Trevliga djur, men jag tycker nog snäppet bättre om kaniner. ;)
 
Sv: Köpa kanin

Fast jag känner ju att jag i första hand inte vill ha en dvärgvädur igen, även om de är trevliga.
 
Sv: Köpa kanin

Ojdå, läsfel av mig..tyckte det stod du ville ha en med hängöron denna gång :angel:
 
Sv: Köpa kanin

Hermeliner är oftast lite lugnare och dvärgharen har otroligt mycket energi, dvärgharen är doc oftast lite personligare när den väl funnit tillit till dig och blir en enmanskanin så man känner sig speciell när de ofta ogillar eller ignorerar andra :devil:

Hermelinen är rundare och sötare och haren slankare och ädlare. Hermelinen finns i mycket fler färger än haren.

Men vilken av dessa raser du än väljer så är tempramentet oerhört noga då det finns mycket aggresivitet inom raserna men inte om du köper från seriös uppfödare som ej avlar på sådant temprament.

Men det låter som en korsning med ngn av dessa raser mycket i sig vore vad du vill ha! Jag vet flera uppfödare som har sådana trevliga korsningar, inklusive jag själv men jag vet inte var du bor dock ;)
 
Sv: Köpa kanin

Löwenkanin?

Har tre stycken helt underbara, varav en korsning. Lagom stora, väger ca 1.5 kg
Lagom pigga kaniner, finns dubbelman och enkelman. Tycker du ska kika lite på denna rasen :)
 
Sv: Köpa kanin

Någon korsning vore ju inte dumt, nej. :)
Jag vet dock inte om det finns någon uppfödare inom rimligt avstånd (jag bor utanför Växjö, Småland)?
 
Sv: Köpa kanin

Löwen är ganska fina, dock tycker jag de ser lite för håriga ut för min smak. :cool: Men kika lite på dem kan ju aldrig skada!
 
Sv: Köpa kanin

jaa .. löwen är fina.. har två löwen pojkar hos mej :)
fast dom är ju ganske håriga endel av dom :p .. och dom kräver ju lite pälsvård då.

här är en av mina älsklingar :love:

IMAG0gg036.jpg


nhghg054.jpg
 
Sv: Köpa kanin

Är Tan en RAS eller en FÄRG? :confused:

stampe2mini.jpg

(från http://home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm)

Söker lite på internet och på vissa sidor står det att det är en ras och på andra benämns det bara som en färg (black and tan, t.ex.), och det verkar inte finnas så mycket fakta om dem. Annars verkar de i alla fall utseendemässigt vara vad jag letar efter. :)
 
Sv: Köpa kanin

Det är både en ras och en färg på andra raser! OM du vill ha en sådan kanin i sådan färg så ska du definitivt vänta på mina ungar :angel:

Får ungar i den färgen fast lite blekare röda mer gula, efter min Siri och en harkorsning som är större, ungarna kommer bli mellan 1 kg och 1,5 kg kan jag tänka mig ;)

Bilder på de blivande:

Pappan:
{B23B63A3-6B33-45F1-93D2-FBDB303C7ABA}.jpg


Mamman:
{129AA8C5-F9F0-451E-B0FF-597403E43C4B}.jpg
 
Sv: Köpa kanin

Pappan har oxå stora ögon men han kisar på bilden, alla harkorsningar har stora ögon :smirk:
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 730
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 456
Senast: Praefatio
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 206
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp