Bukefalos 28 år!

Köpa kanin

Sv: Köpa kanin

Gud så fina! Bilden på mamman är ju helt underbar. :love:
Ska du ha ungarna snart? :angel:
Vad blir det för temperament på dem?
 
Sv: Köpa kanin

Tänkte para dem efter 15 okt :) senare än så kan vara svårt få dem i brunst :crazy: Och hon är 13 mån då.
Både mamman o pappan är väldigt snälla, mamman nästan mesig alltså tvärtom mot vissa kaxiga tuffa bitska dvärgharar.
Hon är alltjämt lite småskygg som när man ska ta ut henne ur buren men så fort hon känne rmin lukt eller hör min röst blir hon lugn. Hon är jättekelen. Hon är grym på att hoppa och gör alltid sitt bästa och är aldrig seg, hon vänder på en 5-öring med bara en liten känning i kopplet men man får akta sig för att stressa henne. Hoppa har hon alltid kunnat men hon var för stressad i början så jag bara lugna o prata och idag är hon underbar! Viftar bara på svansen :love: när hon blir lite osäker eller brunstar :smirk: Väger bara 0,9 kg :love: och älskar godis (till skillnad från mina andra kräsna harar)

Hanen har oxå mjukt temprament men mite modigare i buren, har tävlat en gång och det gick jättebra med bara 2 rivningar han är lugnare på banan oxå. Kompletterar upp varann perfekt. Han s mamma är en belgisk hare och pappan en hermelinkorsning.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa kanin

Vart bor du? Finns två fina omplacerings niner här en dvärgvädur och en Hermelin. Pm:a mig vettja!
 
Sv: Köpa kanin

En till Bild på Siri :

{A6F9EE7F-E117-4471-8F03-88A5468E5592}.jpg


{AD3F94E9-47C0-4297-AF70-8E301B167639}.jpg


{DE8BAABB-728B-47A8-A6B5-1D6966229ADD}.jpg


{A1DB5264-5FC7-4AA4-881B-870554F5C178}.jpg
 
Sv: Köpa kanin

Åh, det verkar som helt underbara kaniner. Fina är de ju också!
Säljer du ner till Växjö? ;)
 
Sv: Köpa kanin

Men de två går inte att skilja åt. Och är det så fel på en dvärgvädur då? Lägger in bilder på dem :)
 
Sv: Köpa kanin

Fel och fel, jag gillar som sagt dvärgvädurar men jag vill inte ha en nu. Nu har jag ju fastnat för något helt annat; tan-färgade kaniner! :love: ;)
 
Sv: Köpa kanin

I Småland ca 25 mil från Göteborg (tror jag :o).
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa kanin

Svarar på min systers loggin:

Det brukar aldrig vara några problem med frakt då man alltid hittar ngn som kan frakta kaninen till och från utstälningar runt om i landet :)

/Paradiset
 
Sv: Köpa kanin

I så fall kan jag nog vara intresserad! Det är dock inte riktigt 100% säkert att jag får lägenheten än (jag kommer få besked nu i veckan), och om jag inte flyttar är det inte säkert att jag har plats för två kaniner, men får jag lägenheten så... :)

Vad bör man ha? Honor? Hanar? En av varje (kastrerad hane)?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa kanin

Jag föredrar en katrerad hane och en hona. För har man otur så kan honorna börja bråka under brunsten och det blir inga fina sår :crazy:

Och två hanar skulle slåss hela tiden.

Fast det kostar ju lite med kastrering.
 
Sv: Köpa kanin

Jo, jag har också hört att det är bäst med en av varje. Fast jag tänkte om det är annorlunda om de är kullsyskon, men det är det kanske inte?

Kastrering kostar lite, ja, men det är ju bara en engångskostnad så det får man väl ta. :)
 
Sv: Köpa kanin

Hemskt svårt det där. Vissa honor går hur bra som helst ihop. Kullsyskon eller inte. Medans vissa bara funkar ihop tills de är könsmogna.
 
Sv: Köpa kanin

Fast just dessa harar, dvärgarna och just dessa 2 individer som jag ska para har visat sig vara otroligt sällskapssjuka. Vad man ska tänka på och som ofta är det som avgör om de kommer gå ihop hela livet eller inte (oavsett kön-då en kastrerad dominant hane kan vara mycket elak när hans parningsdrift försvinner!!) det är hur de är i tempramentet! En erfaren uppfödare eller som ägt olika kaniner i många år, ser tidigt i en kull vilka ungar som är ledare och vilka som är underlägsnare. I ditt fall ska du helst ha 2 underlägsna, snälla individer eller en av varje men aldrig 2 dominanta! Samma princip som med marsvinshanar :smirk:
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 730
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 456
Senast: Praefatio
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 206
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp