Köpa ny körhäst, men vad?

Ja, det börjar luta åt att det är dags att ge upp med min ponny. Hittills har prognosen varit tillräckligt god för vidare försök, men nu har det vänt.
Min ardenner är tyvärr van att gå själv (innan jag köpte henne) så jag behöver inte ha panik, och hon ska dessutom iväg på betäckning i veckan och vara borta två veckor. Hon klarar sig själv, men det är såklart inte optimalt.
Jag har dessutom en dålig nyopererad hund och känner att jag snart inte orkar mer. Så fort jag kommer någon vart med all träning jag lagt ner så går allt åt skogen. Min förra körponny fick vi avliva akut pga fång som inte kunde hävas (februari), trolig förgiftning. Och nu, när nästa ponny passerat inkörning är det dags igen. Och min ardenner hoppas vi nu blir dräktig på försök nr 3. Skit var det här, försöker glädjas åt mina andra djur och se en ljusare framtid.

Usch! Jag vet hur det är när allt skiter sig. Det där med att en olycka sällan sker ensam, är mer sant än man tror.

Som sagt, se till att göra det som är bäst för ponnyn, och ta det andra sedan. Skynda långsamt.
 
Tack för ert stöd, det värmer.

Lillan har jag nu gett upp hoppet om. Hon pendlar mellan frisk och sjuk på bara några timmar. Jag vill inte utsätta henne för smärta bara för att det brukar gå över, och jag vill inte utsätta mig för mer oro över att hon ska ha ont, allmänna dagsformen, att hon rymmer ut på gräs osv. Nästan dagligen får jag lappa ihop staketet i paddocken med nya bräder och nya eltrådar och isolatorer. Hon bara går rakt igenom trots plank och el. Jag har ett bra "bevis" på att hon har ondare än vad hon visar, för ett halvår sedan togs blodprover som visade värden på akut korsförlamning. Blodproverna togs timman innan jag tränade henne i paddocken. Hennes lite istadiga och loja temperament är kanske inte bara hennes personlighet. Tyvärr har jag ponnyns veterinär med mig, trots försäkringsbolagets godkännande. Idag kommer distriktaren ut och kollar status och kanske kan skriva ett intyg, men jag tvivlar på det. Ponnyns symptom är närapå borta eftersom hon nu får butta igen, och hon ger ju aldrig ett smärtpåverkat intryck, oavsett.

Men, nu har jag faktiskt hittat en häst jag ska titta på i morgon. Har varit i kontakt med hur många som helst (säkert 10-15), men det har alltid varit något som har varit i vägen. Här har vi en säljare som är trevlig, förberedd med video och som svarar snabbt och tydligt på mina frågor via mail. I morgon ska jag faktiskt titta på den. Det är den första hästen som jag varit spekulant på som jag känner att jag skulle bli besviken om köpet inte blir av, och det är ett gott tecken. Riktigt snygg treåring, IC, blir nog 150-155. Kom på att jag egentligen inte har någon bra anledning att hålla fast vid ponnys då sonen ändå alltid väljer Nina (ardennern). En IC på 150 kan jag ju faktiskt rida också. Uppdaterar i morgon och berättar hur det har gått.
 
Fy vad tråkigt med ponnyn, men nu tycks det ju verkligen vara vägs ände..
Hoppas du får veterinären med dig på tåget också, rådgör med en annan veterinär annars. Är försäkringsbolaget med dig och du ser att det inte fungerar måste det gå att få vet att inse det ohållbara i situationen också.

Hoppas hästen du ska och titta på är lika bra som den låter!
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Äsch, såg att jag skrivit väsentligt fel. Veterinären är inte med mig, hon är mot mig.
 
Det är ju fruktansvärt att veterinären inte är med i detta fall. Kanske en annan?
Prata med försäkringsbolaget, de har ju hela sjukdomshistorian och allt. Det är ju de som måste vara med på beslutet.
 
Idag kom faktiskt en annan veterinär från kliniken ut, så jag slapp jaga vidare och framförallt transportera Lillan. Den här veterinären var helt på min linje och jag kunde få stöd i det beslut jag ändå redan tagit. Så nu finns inte Lillan mer. Och Nina står och skriker efter henne. Fy fan vad ruttet allt känns nu, även fast jag ändå är lättad och vet att jag har gjort allt vad jag kan in i det sista. Är idag inte sådär jättetaggad att titta på häst i morgon, men vet att jag kommer må bättre i morgon efter att få sovit. Det värsta är gjort, även om sorgen såklart alltid är kvar.
 
Så skönt mitt i eländet att du hittade en klok veterinär :heart .

Hoppas verkligen att det är en lovande kandidat du ska titta på i morgon så att du får det lugnt och trivsamt på hästfronten framöver.

/AA
 
@Mli
Usch, vad jobbigt!
Vad skönt att slippa oroa sig hela tiden dock. Jag har ju kolikhäst och vet hur jobbigt det är att alltid vara "in tune" med hästen och leta de små felen för att vara ute i god tid när något blir fel.

Om det vore lätt att ta avsked skulle jag bli orolig. Att inte vara taggad just nu förstår jag.
Hoppas du trots allt kan ha lite trevligt imorgon när du tittar på kusen.
 
Idag kom faktiskt en annan veterinär från kliniken ut, så jag slapp jaga vidare och framförallt transportera Lillan. Den här veterinären var helt på min linje och jag kunde få stöd i det beslut jag ändå redan tagit. Så nu finns inte Lillan mer. Och Nina står och skriker efter henne. Fy fan vad ruttet allt känns nu, även fast jag ändå är lättad och vet att jag har gjort allt vad jag kan in i det sista. Är idag inte sådär jättetaggad att titta på häst i morgon, men vet att jag kommer må bättre i morgon efter att få sovit. Det värsta är gjort, även om sorgen såklart alltid är kvar.
Usch, beklagar verkligen! :heart
 
Allt kändes så mycket lättare när jag vaknade i morse, som om en sten av oro har lättat. Hästen idag var otroligt trevlig och följsam, mycket välhanterad sent född 3-åring. Fina gångarter, bra modell som kommer att grova på sig en del. Blir ca 150-155. Perfekt. Men... Jag älskar ju stora kallblodshuvuden med mycket lugg. Den här hade mer huvud åt Welshhållet. Det är alltså det enda jag har att hänga upp mig på. Vrickat va? Vad tycker ni? Antar att man inte får länka, men kollar ni hästnet och söker chantelle så är det den svarta ICn.
 
Allt kändes så mycket lättare när jag vaknade i morse, som om en sten av oro har lättat. Hästen idag var otroligt trevlig och följsam, mycket välhanterad sent född 3-åring. Fina gångarter, bra modell som kommer att grova på sig en del. Blir ca 150-155. Perfekt. Men... Jag älskar ju stora kallblodshuvuden med mycket lugg. Den här hade mer huvud åt Welshhållet. Det är alltså det enda jag har att hänga upp mig på. Vrickat va? Vad tycker ni? Antar att man inte får länka, men kollar ni hästnet och söker chantelle så är det den svarta ICn.
Jag tycker det där är ett kallblodshuvud. Tror bläsen lurar ögat, för det känns inte som ett welshhuvud. Det är stort, långt och underläppen hänger - det är ett kallblod :D
 
Allt kändes så mycket lättare när jag vaknade i morse, som om en sten av oro har lättat. Hästen idag var otroligt trevlig och följsam, mycket välhanterad sent född 3-åring. Fina gångarter, bra modell som kommer att grova på sig en del. Blir ca 150-155. Perfekt. Men... Jag älskar ju stora kallblodshuvuden med mycket lugg. Den här hade mer huvud åt Welshhållet. Det är alltså det enda jag har att hänga upp mig på. Vrickat va? Vad tycker ni? Antar att man inte får länka, men kollar ni hästnet och söker chantelle så är det den svarta ICn.

Beklagar :( Alltid svårt beslut.

Kul att du verkar hitta en ny :) Jag som har islänning och en trolig welsh-nånting-ponny anser att den har ett jättehuvud:p Fin häst i alla fall.
 
Nu har jag bestämt mig, det blir den fina svarta! Det som gjorde att jag bestämde mig var helt enkelt att jag direkt kände mig trygg med hästen. Jag har haft många mycket knepiga hästar som har gjort att jag har stor respekt för hästar jag inte känner. Men med den här kändes det "hemma" med en gång. Och för mig väger det absolut tyngst i beslutandet. Sen att hästen var så fin, det gör ju liksom inget ;)
Nu kommer en lång väntan på två veckor på gentester (vill inte riskera att få en till med samma sjukdom) och veterinärbesiktning.
 
Och så var man tillbaka på ruta noll i hästletandet igen då. Efter gentest visade det sig att även den hästen hade samma muskelsjukdom som min ponny hade, rätt så osannolikt. Så det köpet blir inte av. Och marknaden i min närhet ger verkligen helt noll.
Min ardenner blev inte heller dräktig under sommaren då hon trots stora ägg fortsatte vara helt ointresserad. Och hon går dessutom fortfarande själv. Hon fixar det, men hon ser inte särskilt lycklig ut. Hon har ju gått själv hela livet innan jag köpte henne.

Att hon inte blev dräktig innebär att jag inte behöver ha en ersättare för henne. Jag skulle därför kunna gå ner i åldrarna och köpa en tvååring. Letandet fortsätter, jag försöker bredda mig i raser och ålder, men hittar inte vad jag letar efter.
 
Och så var man tillbaka på ruta noll i hästletandet igen då. Efter gentest visade det sig att även den hästen hade samma muskelsjukdom som min ponny hade, rätt så osannolikt. Så det köpet blir inte av. Och marknaden i min närhet ger verkligen helt noll.
Min ardenner blev inte heller dräktig under sommaren då hon trots stora ägg fortsatte vara helt ointresserad. Och hon går dessutom fortfarande själv. Hon fixar det, men hon ser inte särskilt lycklig ut. Hon har ju gått själv hela livet innan jag köpte henne.

Att hon inte blev dräktig innebär att jag inte behöver ha en ersättare för henne. Jag skulle därför kunna gå ner i åldrarna och köpa en tvååring. Letandet fortsätter, jag försöker bredda mig i raser och ålder, men hittar inte vad jag letar efter.

Neeej!! Vad tråkigt! Jag är så ledsen.

Samtidigt kan jag tycka att det var himla bra att du tog testet trots att det är osannolikt. Man vill ju bara inte råka ut för samma sak igen.

Håller tummarna nu.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
F*n vad tråkigt! Klokt av dig att göra testet iaf, att få en häst till med samma elände hade varit ännu värre.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Jag kommer oavsett ras (bortsett från fjording) alltid ta ett sådant test innan jag köper ny häst. Det är bara en tagelanalys/dna, tar 10 dagar att få svar och kostar 300:-, Det kan det liksom vara värt på alla sätt. Sannolikheten att jag träffar på fler hästar med den defekten (epsm/pssm1) är ju nu ännu mer osannolik än innan. Det är inte bara tinker/IC som har den utan den finns troligtvis hos alla raser förutom fjording - som har en mutation som bara ses via muskelbiopsi, dvs det finns men är svårare/dyrare att testa för. Av de minst 10 veterinärer jag har varit i kontakt med har det bara varit en av dem som känner till sjukdomen, den "upptäcktes" för ca 7 år sedan.
Idag förmiddag ska jag iväg och titta på två nya. Båda inom 15 mil (och bara någon mil mellan!) en som är fyra, en som är två. Lika intressanta för mig båda två. Uppdaterar när jag kommer hem igen.
 

Liknande trådar

Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 145
Senast: Mli
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 550
Senast: Jate Volim
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 857
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp