Köpa ny körhäst, men vad?

Borde det inte vara roligare än så här att köpa häst? Har smalnat av urvalet till två möjliga. Just nu känner jag mest att jag vill skita i alltihop, det tar på krafterna. Min ponny är lite sämre igen och inget med hästarna är riktigt roligt. Vilket är anledningen till att jag köper en till, för att kunna träna och utvecklas. Jag önskar att urvalet var större, närmre.

Men köpet påminner mig också om hur dålig prognosen egentligen är för min ponny. Antar att jag sörjer lite över att sommaren med hästarna inte blev som jag tänkt. Och irriterar mig på tidsåtgången som blir när säljare ställer sig oförberedda för visning. Jag har lagt ner lite för mycket tid och tankeverksamhet på detta snart. (Ps. Video på din häst i alla gångarter utan ryttare betyder inte video på din häst när den betar i hagen.)

Kan du inte vänta lite, guldet kommer, bara du ger det lite tid... Det borde vara lättare att hitta häst under senhösten och vintern. Nu under sommaren är alla glada hästägare och färre hästar till salu, tror jag.
Köp en tinker. Det blir perfekt för dig. Lycka till.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Kan du inte vänta lite, guldet kommer, bara du ger det lite tid... Det borde vara lättare att hitta häst under senhösten och vintern. Nu under sommaren är alla glada hästägare och färre hästar till salu, tror jag.
Köp en tinker. Det blir perfekt för dig. Lycka till.

Jag känner stress för att min häst nu går själv, och för att det hade varit super att köra in en häst nu under hösten när jag ändå bara är hemma med examensarbetet. Väntar jag har jag mindre tid att lägga. Och varje häst jag bestämmer mig för tar tre veckor att få igenom alla test/besiktning. Jag har tittat efter häst sen i maj och inte kommit längre än så här. Men köpa något förhastat är absolut inte bra såklart, och skulle det dra ut hemskt på tiden får jag ordna någon lösning till min häst så hon slipper gå ensam. Så även om jag känner mig stressad så vet jag att ett beslut får ta tid. Men det kan också vara positivt att vidga sitt sökande (stressframkallat...) eftersom man vet aldrig vad man hittar där ute ;)

Men nu har jag faktiskt hittat en som jag vill ha, som gick rätt in i hjärtat på mig. Tinker, såklart ;) Nu är det igång igen med tester, och en lång hemsk väntan på drygt en vecka.
 
@Mli
Jag satt och slösurfade lite på blocket och såg en annons som kanske skulle kunna intressera dig. Tvåårig IC/Tinker valack som är fri från PSSM1.Visad med 39 poäng, svartskäck. Finns i Östergötland, det kanske är lite långt bort? Sök efter Bonus om du vill se annonsen.
 
Nu när jag väntar på provsvar från den jag köpt (under förutsättning att den är frisk) har det dykt upp en åring jag har svårt att låta bli. Tanken var ju att jag ska ha tre hästar hemma till våren då Nina skulle betäckas, men som nu inte blev av då hon inte ville. Jag föredrar att ha minst tre (och max..) så att jag aldrig behöver tänka på att någon kan bli planerat eller akut själv på gården, som Nina går nu. :( Och så har jag mitt par som jag planerade med Lillan. Kanske blir det två nya hästar? Tanken är lockande att köpa två nu så jag slipper köpa häst under press igen. Sen får det gärna dröja evigheter innan jag köper ny häst igen.
 
Alltså, det var ju själva fan.
Åringen skulle nu inte längre säljas, den skulle tas om hand av en kompis till säljaren. Och tinkern visade sig ha pssm. Ärligt, det här är vrickat. Jag kan bara skratta åt eländet.
 
Alltså, det var ju själva fan.
Åringen skulle nu inte längre säljas, den skulle tas om hand av en kompis till säljaren. Och tinkern visade sig ha pssm. Ärligt, det här är vrickat. Jag kan bara skratta åt eländet.
Seriöst!! :eek:
Det är ju helt galet.
 
Ny plan:
Titta på en fjording hos samma uppfödare som tinkern. Funktion och psyke före ras, det har jag ju alltid sagt. Och den här minns jag i flocken, den var den första som hälsade, och uppfödaren sa redan då att den egentligen skulle passa mig bättre, men om det var tinker jag ville ha så var det..
Till vintern lär det komma en del föl till salu på annons, och då kan jag välja och ev pssm-testa i lugn och ro utan att känna stress för Nina. Och då kan jag ju köpa mig en tinker, om det fortfarande känns viktigt då..
 
Men vad jobbigt!!!

Hör av dig om du vill ha kontakter på fjordhästar. Vet ju en del. Jag har faktiskt en i åtanke som kan vara något.
Jag tror redan jag erbjudit iofs.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Jisses! Det ÄR inte kul att köpa häst!! Dina äventyr bekräftar mina tidigare upplevelser.

Håller tummarna för att fjordingen har det du vill ha.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Jisses vilka problem att hitta häst. Inser att jag haft tur med mina. Det är bara en av de jag velat ha som inte gått igenom besiktning. Men det var förstås för ett antal år sen (senast 7), så det kanske har blivit värre med tiden?

Hoppas du hittar din häst och att det blir lättare än det hittils varit!

/L
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Hur tänker ni kring att köpa en 4-åring som är riden mycket, men som enligt säljare borde passa bättre som körhäst (inkörning påbörjad) eftersom de inte längre rider då den börjat bocka?
 
Hur tänker ni kring att köpa en 4-åring som är riden mycket, men som enligt säljare borde passa bättre som körhäst (inkörning påbörjad) eftersom de inte längre rider då den börjat bocka?

Jag själv kör ju bara och de allra flesta körhästar verkar skärpa sig mellan skaklar men kunna göra bus ridna. Men fråga är ju kanske varför han bockar. Är det på kul eller börjar han få ont någonstans? En fyraårigt kallblod borde gå max 4 ggr per vecka. Kanske har det blivit för mycket?

Sedan kan man ju ha slaggjord på när man kör vilket brukar hindra att de gör en krumbukt över skakeln.

Trots detta skulle jag ju vilja ha en häst som går att rida minst lika bra som köra eftersom jag vill att de ska få hjälp av ridningen i körningen. Det betyder att en häst som rids blir bättre i körningen och tvärtom. Jag skulle inte vilja vara utan något av dem.
 
Jag hade tänkt att det nog kan ha ont och bockar därför. Sen hade jag tänkt tillbaka på en häst jag red som kunde bocka helt utan förvarning, i helt olika situationer och som visade sig ha KS. Hon hade kanske funkat som körhäst, men risken var att det gjorde ont då med och då hade hon verkligen varit extremt farlig.

Så jag hade kollat upp den mycket noggrannt om jag skulle köpa den, oavsett användningsområde.

//Lavinia, som sett alldeles för många "bråkiga" och bockiga hästar visa sig ha ont för att bara se genom fingrarna med det.

Hur tänker ni kring att köpa en 4-åring som är riden mycket, men som enligt säljare borde passa bättre som körhäst (inkörning påbörjad) eftersom de inte längre rider då den börjat bocka?
 
Jag håller med er båda, @Lavinia och @Efwa, en rejäl besiktning blir i sådanafall ett måste. Jag är ju själv equiatriker (dock inte jobbat med hästar på 15 år) så jag kan ju själv se och hitta en hel del, även om det långt ifrån är tillräckligt och tillförlitligt jämfört med en veterinär som ser flera hästar dagligen. Hästen bockar enligt säljaren av glädje vid galoppfattning ute, och det kan man kanske inte klandra en unghäst för. Men, gör den det i ridningen finns det också med på kartan att den skulle göra det i vagn. Slagrem är ett alternativ, har aldrig haft behov av det innan men kan ju vara säkrast att ha på uteturer iaf. Det är ju väldigt svårt att veta omfattningen av bockandet också. Jag menar, min ardenner kan bocka ute. Och då guppar hon lite, men lättar inte nämnvärt från marken. Sen har jag mitt förflutna inom ridsporten, och vet vad bocka där kan innebära..

Jag ska iväg ikväll och göra ett nytt och troligtvis sista försök med tinker. Den är perfekt i övrigt och står relativt nära, så jag skulle ångra mig om jag inte ens la ett par timmar för att kolla på den. Riden och "nästan inkörd" (linor och släpa) fyraåring. Pappan är fritestad för pssm redan, så risken minskar med 50%, även om det fortfarande nedärvs med minst 50% om mamman skulle ha det - som inte är testad.
Och på lördag ska jag iväg lika långt till andra sidan Skåne och titta på en 2-årig fjording, och få följa med ut på körtur med dennes mamma.
 
Lycka till!

Hoppas du hittar en fin häst av dom du tittar på nu!

(och inom parentes: just bockningar i galoppfattning kan mycket väl bero på smärta i rygg eller knä, men det har du säkert redan koll på).

/L
Jag håller med er båda, @Lavinia och @Efwa, en rejäl besiktning blir i sådanafall ett måste. Jag är ju själv equiatriker (dock inte jobbat med hästar på 15 år) så jag kan ju själv se och hitta en hel del, även om det långt ifrån är tillräckligt och tillförlitligt jämfört med en veterinär som ser flera hästar dagligen. Hästen bockar enligt säljaren av glädje vid galoppfattning ute, och det kan man kanske inte klandra en unghäst för. Men, gör den det i ridningen finns det också med på kartan att den skulle göra det i vagn. Slagrem är ett alternativ, har aldrig haft behov av det innan men kan ju vara säkrast att ha på uteturer iaf. Det är ju väldigt svårt att veta omfattningen av bockandet också. Jag menar, min ardenner kan bocka ute. Och då guppar hon lite, men lättar inte nämnvärt från marken. Sen har jag mitt förflutna inom ridsporten, och vet vad bocka där kan innebära..

Jag ska iväg ikväll och göra ett nytt och troligtvis sista försök med tinker. Den är perfekt i övrigt och står relativt nära, så jag skulle ångra mig om jag inte ens la ett par timmar för att kolla på den. Riden och "nästan inkörd" (linor och släpa) fyraåring. Pappan är fritestad för pssm redan, så risken minskar med 50%, även om det fortfarande nedärvs med minst 50% om mamman skulle ha det - som inte är testad.
Och på lördag ska jag iväg lika långt till andra sidan Skåne och titta på en 2-årig fjording, och få följa med ut på körtur med dennes mamma.
 
Egentligen tycker jag inte det är konstigt att en 4-åring tycker det är kul i galoppen och bockar. Det enda som fick mig att reagera är att den är riden ganska mycket. Nu vet jag att man tidigare och tidigare tar även kallblod men annars är det uppsittning vid tre och sporadisk ridning utan större kvar i ca ett år.
Dock kan man ju faktiskt uttrycka sig så att den är mycket riden om den varit ute 1-2 ggr i veckan i ett år utan att det faktiskt är speciellt mycket riden. Förstår ni hur jag menar?

I körningen hade jag inte reagerat alls om den var "mycket körd" som fyraåring däremot.
 
Tur att jag tittade på tinkern trots att det var en bit att köra, den var fantastiskt fin! Bäst hitills. Så nu vågar jag ju ännu mindre hoppas på att den går igenom alla tester.. Det blir en ordentlig klinikbesiktning. Mitt intryck var att det är ett ungt kallblod i en tillväxtperiod, men med stor potential att bli en fantastisk körhäst. Nu ska jag bara komma överens med säljaren om alla detaljer, så är det bara att köra igång. Igen.
 
Hur tänker ni kring att köpa en 4-åring som är riden mycket, men som enligt säljare borde passa bättre som körhäst (inkörning påbörjad) eftersom de inte längre rider då den börjat bocka?

Jag skulle tänka att "bra, då blir priset lågt".
Eller så skulle jag tänka "är det något veterinärt?"

Vad gäller PSSM1 så är det ju vissa raser som är hårdare drabbade, som quarter/paint, kallblodstravare. Medan som sagt fjordingar verkar vara friska hästar. Kör för fjording...
 
  • Gilla
Reactions: Mli

Liknande trådar

Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 145
Senast: Mli
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 550
Senast: Jate Volim
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 857
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp