Bukefalos 28 år!

Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Vogue

Trådstartare
Vi planerar att köpa en eller två när vi köpt hus och har möjlighet att aktivera och ha hundgård.

Vad krävs av oss för att uppfödaren ska känna att vi är bra Husky ägare?
Vet att det finns MÅNGA som har Husky i familjen utan att dra eller bo i Norrland så det måste ju finnas uppfödare som säljer till privatpersoner som mer eller mindre familjehund.

Vi är mycket väl medvetna om rasens behov och aktivering och har redan nu tänkt att det skall ingå mycket träning, hjärngympa och även drag i olika former, dock ej riktig släde i snön så att säga, så det behöver ingen fundera på :)
 
Hjärngympa kan inte ersätta en utpräglad draghunds vilja att dra.
Vad för slags drag har ni tänkt er?

Jag tänker mig vikter, kärra och eventuellt korta skidor samt pulka på vintern. Min sambo är mer för inlines och cykel/sittvagn :)

Sen löpträning och mycket terräng i skogen givetvis, det ingår i att ha hund tänker jag :)
 
Det är nog bara att börja leta uppfödare. Är de inte nöjda med det ni erbjuder hunden lär de säga det och då får ni väl tänka om om husky är rätt ras för er.
Varför vill ni ha just husky?
 
De Huskys och Husky-blandisar jag träffat på lydnadskurser (även sk Jaktlydnad) har samtliga varit väldigt ointresserade (milt uttryckt) av den typen av träning. Ett par av dem har protesterat med aggressivitet gentemot sin förare, TRE av dem (på olika kurser) har dragit till skogs mitt i alltihopa och återfunnits vid kvällstid, ungefär. Så, givetvis krävs en viss grad av lydnad även hos den typen av hund, absolut, men just ren lydnadsträning har i min erfarenhet inte passat eller varit särskilt lyckad. Jag tror man får inrikta sig på aktiviteter och träning som passar just den här typen av hund.
 
Det är nog bara att börja leta uppfödare. Är de inte nöjda med det ni erbjuder hunden lär de säga det och då får ni väl tänka om om husky är rätt ras för er.
Varför vill ni ha just husky?

För att det är den vackraste hunden vi vet och för att vi tror att vi kommer att kunna erbjuda ett liv som fungerar för rasen :)

Jag skäms inte för att vilja ha en vacker hund men vi diskuterar också ofta hur mycket det kommer att krävas av oss för att kunna uppnå att ha den :)
 
De Huskys och Husky-blandisar jag träffat på lydnadskurser (även sk Jaktlydnad) har samtliga varit väldigt ointresserade (milt uttryckt) av den typen av träning. Ett par av dem har protesterat med aggressivitet gentemot sin förare, TRE av dem (på olika kurser) har dragit till skogs mitt i alltihopa och återfunnits vid kvällstid, ungefär. Så, givetvis krävs en viss grad av lydnad även hos den typen av hund, absolut, men just ren lydnadsträning har i min erfarenhet inte passat eller varit särskilt lyckad. Jag tror man får inrikta sig på aktiviteter och träning som passar just den här typen av hund.

Vart skrev jag om utpräglad lydnad? :)

Vardagslydnad och en generell uppfostran ser jag som en självklarhet, men är inte intresserad av att träna sök, spår osv mer än på hemmanivå :)
 
För att det är den vackraste hunden vi vet och för att vi tror att vi kommer att kunna erbjuda ett liv som fungerar för rasen :)

Jag skäms inte för att vilja ha en vacker hund men vi diskuterar också ofta hur mycket det kommer att krävas av oss för att kunna uppnå att ha den :)
Prata med olika uppfödare. De seriösa (som i mitt tycke avlar mot drag och inte mot sällskap) lär kunna guida er i rätt riktning vad gäller uppfödare eller ev annan ras :).
 
Vart skrev jag om utpräglad lydnad? :)

Vardagslydnad och en generell uppfostran ser jag som en självklarhet, men är inte intresserad av att träna sök, spår osv mer än på hemmanivå :)
Nej, jag vet. Jag ville bara ta upp det eftersom det var så markant med just den rasen. Detta gällde dessutom rena grundkurser i vardagslydnad hos Brukshundsklubben och Jaktklubben.
 
Prata med olika uppfödare. De seriösa (som i mitt tycke avlar mot drag och inte mot sällskap) lär kunna guida er i rätt riktning vad gäller uppfödare eller ev annan ras :).

Absolut! Det förstår vi också och jag är HELT med på att det är svårt att få förtroendet att köpa en Husky som skall vara familjehund.

Men jag som tom tränar med min katt i att klättra i träd ute, vi springer tillsammans en sväng osv för att han skall bygga härliga muskler :p (innekatt) så nog är jag inne på aktivera mina djur :D
 
Nej, jag vet. Jag ville bara ta upp det eftersom det var så markant med just den rasen. Detta gällde dessutom rena grundkurser i vardagslydnad hos Brukshundsklubben och Jaktklubben.

Absolut och det är kanon, bra punkt, har läst en del om jaktbeteende och det känns som att det fysiska ger huvudet träning mer än att lära sig trix när det kommer till Husky. Ungefär som när vi människor gymmar tänker jag :)
Man känner sig nöjd, avslappnad och duktig :)
 
Jag tror att erbjuder man några mils drag i veckan, spårar och är beredd på att det är hundar som sällan kan lämnas ensamma eller vara lösa så går det säkert att få köpa. Dom verkar ha en hel del ylande för sig, så man är beredd på det.

Då finns det hopp! :love:
 
Jag tror jag hört att dom mer än gärna jagar katter. Men det måste erkännas att jag inte vet om det går att ha dom ihop med katter. Aldrig ha lös har jag hört. Bekant som köpte husky efter 30 år med bruksschäfer ångrar sig bittert - hon kämpar varje dag och har gjort i fem år. Världens goaste hund men rymmer konsekvent och jagar allt trots aktivering och motionering. Grannarna är inte glada.
 
Jag tror jag hört att dom mer än gärna jagar katter. Men det måste erkännas att jag inte vet om det går att ha dom ihop med katter. Aldrig ha lös har jag hört. Bekant som köpte husky efter 30 år med bruksschäfer ångrar sig bittert - hon kämpar varje dag och har gjort i fem år. Världens goaste hund men rymmer konsekvent och jagar allt trots aktivering och motionering. Grannarna är inte glada.

Har också hört det men tänker att om katten är van vid rottis och gillar hundar och hunden är en valp som från börjar lär sig, så borde det fungera, sen är ju andra katter en annan sak ;)
 
Huskys brukar inte vilja ha träning eller hjärngympa, de brukar vilja dra och leka med kompisar. Skaffar du två och har hundgård och motionerar dom med drag så tror jag der blir jättebra:) de vill ju dock helst springa några mil om dagen,finns ju dock showhuskys med :(
 
Huskys brukar inte vilja ha träning eller hjärngympa, de brukar vilja dra och leka med kompisar. Skaffar du två och har hundgård och motionerar dom med drag så tror jag der blir jättebra:) de vill ju dock helst springa några mil om dagen,finns ju dock showhuskys med :(

Några mil varje dag lär det inte bli men 3-4 dagar i veckan, annars runt 1 :)
Ja kompis kommer vi att ha och hundgård så att dom kan vara ute och greja när vi inte är hemma, dock bo inne som medlemmar annars :)
 
Några mil varje dag lär det inte bli men 3-4 dagar i veckan, annars runt 1 :)
Ja kompis kommer vi att ha och hundgård så att dom kan vara ute och greja när vi inte är hemma, dock bo inne som medlemmar annars :)
En mil är ju dock inte så mycket, det cyklar jag med mina små hundar på en timme , men jag överlämnar det åt nån annan, vet inte hur lite en husky klarar sig med:) men känns ju oavsett bra med två så de kan leka och ha varandra, de brukar inte må bra som ensamhundar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 772
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 659
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 125
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp