Bukefalos 28 år!

Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
En mil är ju dock inte så mycket, det cyklar jag med mina små hundar på en timme , men jag överlämnar det åt nån annan, vet inte hur lite en husky klarar sig med:) men känns ju oavsett bra med två så de kan leka och ha varandra, de brukar inte må bra som ensamhundar.

Absolut! Jag tänker mer att vissa dagar blir det normala promenader så att säga och träning hemma och några dagar tar man sig verkligen tid och kör gärnet :)

Vi jobbar båda två heltid (jag lär väl köra 80% efter barn senare) och gymmar själva osv så jag tänker att det är viktigt att man är realistisk och inte ljuger för sig själv ang tid och så blir det pannkaka med hunden sen :)
 
En mil är nästan ingenting för en normal Husky.

Det är en väldigt vacker hund, men en arbetande hund och jag tycker inte den är lämpad om man inte har bruk för den.

Vi hade två Huskys här tillfälligt för ett par som flyttat ned från Norrland till Skåne för arbete och inte ville skiljas från sina favorithundar. Den ena hunden fick de senare avliva och den andra lyckades de omplacera och den skickades tillbaka till Norrland, de råkade komma lösa en enda gång och ställde till rena massakern i en fårbesättning.
 
En mil är nästan ingenting för en normal Husky.

Det är en väldigt vacker hund, men en arbetande hund och jag tycker inte den är lämpad om man inte har bruk för den.

Vi hade två Huskys här tillfälligt för ett par som flyttat ned från Norrland till Skåne för arbete och inte ville skiljas från sina favorithundar. Den ena hunden fick de senare avliva och den andra lyckades de omplacera och den skickades tillbaka till Norrland, de råkade komma lösa en enda gång och ställde till rena massakern i en fårbesättning.

Absolut, det kan gå åt helvete med alla hundar om man inte tänkt till innan! :up:
 
Vi jobbar båda två heltid (jag lär väl köra 80% efter barn senare) och gymmar själva osv så jag tänker att det är viktigt att man är realistisk och inte ljuger för sig själv ang tid och så blir det pannkaka med hunden sen :)
Men alltså, du ska jobba, ha barn, ha häst(gård), fortsätta gymma och dessutom ha en hund som kräver mängder av fysisk aktivering? Det låter som det inte kommer finnas riktigt så mycket tid att lägga på hundaktivering om du ska ge två Huskys den motionen som krävs sett till hur många timmar ett dygn har och att en kanske någon gång vill göra något utöver det som en måste fixa varje dag.
 
Men alltså, du ska jobba, ha barn, ha häst(gård), fortsätta gymma och dessutom ha en hund som kräver mängder av fysisk aktivering? Det låter som det inte kommer finnas riktigt så mycket tid att lägga på hundaktivering om du ska ge två Huskys den motionen som krävs sett till hur många timmar ett dygn har och att en kanske någon gång vill göra något utöver det som en måste fixa varje dag.
... och dessutom ha ett toppjobb som drar in mycket pengar.

Fantisera går ju.
 
Men alltså, du ska jobba, ha barn, ha häst(gård), fortsätta gymma och dessutom ha en hund som kräver mängder av fysisk aktivering? Det låter som det inte kommer finnas riktigt så mycket tid att lägga på hundaktivering om du ska ge två Huskys den motionen som krävs sett till hur många timmar ett dygn har och att en kanske någon gång vill göra något utöver det som en måste fixa varje dag.

Du har absolut en bra poäng och det är jag tacksam för, därav tråden :)

Men tanken är ju att hundarna ingår i gårdens vardag så att säga och aktivering av hundarna är lika viktig som hästarna. Har gärna medryttare för att ta dom timmarna till hundarna tex :)
 
När jag tittar runt på lite olika uppfödare, inriktade mot just drag, verkar de sälja lite äldre hundar som av olika anledningar inte passar in i deras verksamhet.
En omplacering av en hund runt året eller något äldre vore nog passande att titta på @Vogue . Då vet ni (och uppfödaren) att ni får en hund som inte kräver för mycket av er.
 
Absolut, det kan gå åt helvete med alla hundar om man inte tänkt till innan! :up:
Fast de här hade lång erfarenhet av rasen och trodde (hoppades) att det skulle fungera.

Det finns ju en del uppfödare även i södra Sverige så visst kan det gå men det jag sett av rasen tycker inte jag i varje fall att den är lämpad som sällskaps/träningshund och särskilt inte om man inte bor långt norrut.
 
Det här känns också lite som fel utgångspunkt - alltså antingen är ni ju ett bra hem som uppfödaren godkänner om ni berättar vad ni kan erbjuda eller så är ni inte det? Det blir ju svårt att framställa sig som något en inte är.

Ja det var mer en reflektion för att rent krasst se om vi passar, det vi berättar är ju som det är, jag tar gärna uppfödare på besök och då är det väl ingen idé att hitta på :)
 

Vår lägstanivå kommer ju att ligga högre än det här:

Motion
Det är en myt att Siberian huskyn måste motionera flera timmar om dagen för att bli tillfreds. De allra flesta huskies anpassar sig efter de rutiner vi har. Därmed inte sagt att de kan sitta i en lägenhet hela dagarna. Siberian huskyn behöver röra på sig och arbeta för att må bra! Promenader tröttar inte ut en siberian husky. Tänk på deras ursprung! De är tillverkade för att förbruka minimalt med energi när de rör sig. En timmes ordentlig motion, tre till fyra gånger i veckan, bör du ha som minimum om du vill ha en hund som trivs.

Bostad
En siberian husky kan bo i en lägenhet tillsammans med människor, likaväl som den kan bo i hundgård med hundar. Det viktigaste för siberian huskyn är att den har sällskap. Den är en utpräglad flockhund och har svårt att vara helt ensam. Lämnar du den, kommer den att göra allt för att protestera eller rymma. Siberian huskyn mår bra om den hela tiden har mänskligt sällskap, men bäst om den får sällskap av en eller flera andra hundar. Om du har din siberian husky utomhus, tänk på att följa Jordbruksverkets regler.

Mat

En ensam siberian husky får ofta dålig aptit. Detsamma gäller en siberian husky som inte får arbeta. Matvägran är nog ett av de vanligaste problemen för nyblivna siberian husky-ägare. Viktigt att tänka på är att inte börja skämma bort hunden för att den ska äta. Den lär sig blixtsnabbt att den får godare mat om den väntar, och problemet kommer att bli värre. Ha tålamod. Hunden äter när den blir tillräckligt hungrig.

Jakt
Siberian huskyn har en stark jaktinstinkt som blommar ut fullt först när den börjar bli könsmogen. När hundarna springer i hundspann bygger en stor del av draglusten på jaktinstinkt. När du tänker på att siberian huskyn kan springa flera dygn i sträck baserat på denna instinkt, kan du börja förstå hur omfattande instinkt det egentligen är. Detta, tillsammans med hundens egen säkerhet, är anledningen till att en siberian husky alltid måste vara kopplad. Det kan också vara klokt att tänka igenom situationen en extra gång innan du skaffar kaniner, möss, råttor, katter och annat smått. En siberian husky, som får lite tid på sig, kan bryta sig in i samtliga slags burar för att få sig en munsbit.
 
Du har absolut en bra poäng och det är jag tacksam för, därav tråden :)

Men tanken är ju att hundarna ingår i gårdens vardag så att säga och aktivering av hundarna är lika viktig som hästarna. Har gärna medryttare för att ta dom timmarna till hundarna tex :)
Men dom dagarna du inte har medryttare? Alltså Husky är ju liksom ingen enkel gårdshund som lallar runt och deltar i gårdslivet på samma sätt som många andra raser skulle kunna och jag tror du gör ett tankefel ang aktiveringen och att det är en del av gårdslivet.

Gör en uppskattning på tiden du har när du slutar jobba och sätt in det du tänker dig att du ska göra så kommer du troligtvis se att upp till typ 2 timmars drag för hundarna (om du ska räkna med att ni avverkar några mil?) blir svårt att klämma in om du ska tex äta middag med familjen, rida, mocka, fodra, släppa in hästarna, kanske gymma, jobba till säg 15, lägga barn, umgås med din sambo osv.
 
"En timmes ordentlig motion, tre till fyra gånger i veckan, bör du ha som minimum om du vill ha en hund som trivs..." Ja, om du har en schipperke kanske? Jag är ledsen, men där här lät verkligen som årets underdrift! O_O Vilket stolpskott har skrivit den texten?

Sedan beror det förstås hur man laddar 'ordentlig motion'....men...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 292
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 852
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 811
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 203
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp