Bukefalos 28 år!

Köpa slakthäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om vi vänder på det, hur vet ni att inte de flesta hästar som slaktas egentligen är friska? Det vore inte lika konstigt att ljuga om, då det ändå får anses vara värre att slakta en sjuk eller skadad häst, än en helt frisk.
Där får en ha lite kritiskt tänkande och fundera på vad som är rimligt, och kanske acceptera att vi inte kan veta säkert.
Vet och vet, friska välfungerande hästar är dyra. De flesta är ovilliga att betala för äran att bli av med sin häst som är värd tiotusentals kronor om de lätt kan sälja dem till ett bra hem. Jag sålde nyligen en frisk häst för 60.000, det fanns inte på min karta att istället för att få de pengarna i hand få en tusenlapp för köttet eller betala 5.000+ för avlivning och destruktion. Hästar med problem är svårplacerade.

Så länge det anses normalt och okej att äta kött ser jag inga problem med att slakta en frisk häst (om jag inte har en personlig relation till den) jag tycker om de flesta djur. När jag var sommarbarn på en gård, runt 12-års åldern, så såg jag sanningen i vitögat när jag insåg att min favorit kalv skulle bli mat när han vuxit till sig. Jag kunde för all del tagit beslutet att inte äta kött där och då, men beslutet var att jag accepterade att vi äter djur. Tvärt om så tror jag vi slaktar/avlivar för få hästar. I Sverige försöker många i det oändliga att få ordning på hästar som inte fungerar, hästen lider och människan riskerar att skada sig.

Och som sagt så värst vanligt att slakta friska, hästar som inte faller för åldern är det inte så jag förstår inte ditt argument och ja jag har observerat att du inte tror det är vanligt vilket gör din argumentation märkligare.
 
Hur vet du att det är så? De kanske inte berättar för dig varför de väljer att sälja.

Och så kan vi fortsätta i all oändlighet.
Det finns fall där friska hästar som skulle kunnat få bra hem slaktas. Nej det behöver inte vara vanligt förekommande för att det ska ske. Vad är det du inte förstår?
Ingen som har berättat, bara att kolla på annonser på alla billiga sällskaps/promenad hästar som ligger ute eller för all del alla oridbara ston som säljs till avel.

Eller dom som ringer för avlivning samma dag som försäkringsbolaget godkänner utbetalning för livvärdet, när det är nerskrivit svart på vitt.
 
Hur vet du att det är så? De kanske inte berättar för dig varför de väljer att sälja.

Och så kan vi fortsätta i all oändlighet.
Det finns fall där friska hästar som skulle kunnat få bra hem slaktas. Nej det behöver inte vara vanligt förekommande för att det ska ske. Vad är det du inte förstår?
Det som är obegripligt är ditt engagemang i att påpeka att det finns, vi har alla insett att det finns enstaka friska hästar som slaktas (de flesta av humanitära skäl för att inte bli vandringspokaler) långt innan du upprepat det sisådär 50 gånger, var vill du komma?
 
Har en läst ett inlägg där mina åsikter tydligt står, men ändå fortsätter fråga samma sak så är det bara rimligt att hänvisa till tidigare inlägg.
Jag tror att många bukeanvändare skulle ha lättare att förstå då, och inte traggla samma frågor igen enbart för att de känner sig utpekade eller vill trycka ner.
Det är helt okej att ha olika åsikter och ifrågasätta, men inte så att en användare ska behöva försvara sig i 15 inlägg trots att åsikterna framgår i det första.

Om du inte vill försvara din åsikt är Bukefalos inte rätt plats. I heta diskussioner så går frågorna normalt måna turer just för att måna anser sig inte ha fått svar och att de svar ges i deras ögon inte alls är tydliga. Vill du bara framföra din åsikt utan att ifrågasättas och nagelfaras så är Buke helt fel plats.
 
Nä, verkligen inte.

Den ena egoismen håller liv i halvdöda djur och hyllas ofta, den andra egoismen att hålla djur för sin egen skull, inte för djurets och en egoism där man tar det enkla beslutet före det svåra och avlivar sitt friska djur.

Onekligen är det sista ett verkligt "no no" för många men det är trots allt egoism inblandat i alla dessa former och för djuret är det faktiskt bara det första som har stor betydelse för individen.

Trots det är det den egoismen som hyllas mest och oftast.

Ja, tragiskt i båda fallen.
 
Ingen som har berättat, bara att kolla på annonser på alla billiga sällskaps/promenad hästar som ligger ute eller för all del alla oridbara ston som säljs till avel.

Eller dom som ringer för avlivning samma dag som försäkringsbolaget godkänner utbetalning för livvärdet, när det är nerskrivit svart på vitt.

Kanske för att de tycker att hästen fortfarande kan leva ett bra liv.
För att veta det så behöver vi gå in på individnivå.
 
Det som är obegripligt är ditt engagemang i att påpeka att det finns, vi har alla insett att det finns enstaka friska hästar som slaktas (de flesta av humanitära skäl för att inte bli vandringspokaler) långt innan du upprepat det sisådär 50 gånger, var vill du komma?

För att ni fortsätter påpeka att de flesta friska hästar inte slaktas. Jag tror er att de flesta inte slaktas, det har jag aldrig bråkat om?
 
Vet och vet, friska välfungerande hästar är dyra. De flesta är ovilliga att betala för äran att bli av med sin häst som är värd tiotusentals kronor om de lätt kan sälja dem till ett bra hem. Jag sålde nyligen en frisk häst för 60.000, det fanns inte på min karta att istället för att få de pengarna i hand få en tusenlapp för köttet eller betala 5.000+ för avlivning och destruktion. Hästar med problem är svårplacerade.

Så länge det anses normalt och okej att äta kött ser jag inga problem med att slakta en frisk häst (om jag inte har en personlig relation till den) jag tycker om de flesta djur. När jag var sommarbarn på en gård, runt 12-års åldern, så såg jag sanningen i vitögat när jag insåg att min favorit kalv skulle bli mat när han vuxit till sig. Jag kunde för all del tagit beslutet att inte äta kött där och då, men beslutet var att jag accepterade att vi äter djur. Tvärt om så tror jag vi slaktar/avlivar för få hästar. I Sverige försöker många i det oändliga att få ordning på hästar som inte fungerar, hästen lider och människan riskerar att skada sig.

Och som sagt så värst vanligt att slakta friska, hästar som inte faller för åldern är det inte så jag förstår inte ditt argument och ja jag har observerat att du inte tror det är vanligt vilket gör din argumentation märkligare.

Varför upprepar du det? Ingen har sagt att många/alla friska hästar slaktas så nej, jag förstår inte ditt argument. Vad vill du att jag ska svara på det?

Precis! Det är din åsikt och du har all rätt i världen att ha den. Du har dessutom lagstöd i att du får avliva din/dina hästar idag om du vill. Det är din rätt och ingenting jag kommer försöka förhindra på något vis?
Min åsikt är att det är tragiskt. Vi får ha olika åsikter.
 
Kanske för att de tycker att hästen fortfarande kan leva ett bra liv.
För att veta det så behöver vi gå in på individnivå.
Och nu har ägaren till hästen gjort bedömningen att det är för stora risker att hästen inte kommer att göra det eller inte lyckats hitta ett bra hem (eller i enstaka falla tyckt att det var mindre besvär att avliva en frisk häst där det är hyfsat lätt att hitta en bra ägare men inte orkat engagera sig) Menar du att man ska ansöka om att få avliva en häst lämna in en större utredning för att få tillstånd att avliva den eller vart vill du komma?
 
Varför upprepar du det? Ingen har sagt att många/alla friska hästar slaktas så nej, jag förstår inte ditt argument. Vad vill du att jag ska svara på det?
och jag har inte påstått det så varför påpekar du det (igen)?

Precis! Det är din åsikt och du har all rätt i världen att ha den. Du har dessutom lagstöd i att du får avliva din/dina hästar idag om du vill. Det är din rätt och ingenting jag kommer försöka förhindra på något vis?
Min åsikt är att det är tragiskt. Vi får ha olika åsikter.
Ursäkta då att jag diskuterar på ett diskussionsforum, vad förväntar du dig? Att framföra dina åsikter utan att får svar? Skaffa en blogg (utan kommentarsmöjligheter) så kan du göra det.
 
Och nu har ägaren till hästen gjort bedömningen att det är för stora risker att hästen inte kommer att göra det eller inte lyckats hitta ett bra hem (eller i enstaka falla tyckt att det var mindre besvär att avliva en frisk häst där det är hyfsat lätt att hitta en bra ägare men inte orkat engagera sig) Menar du att man ska ansöka om att få avliva en häst lämna in en större utredning för att få tillstånd att avliva den eller vart vill du komma?

Kan du citera mig där jag skriver att jag på något sätt försöker förhindra avlivning av hästar?
Jag skrev att jag tycker att det är tragiskt att avliva fullt friska hästar som kunde ha fått ett fortsatt gott liv hos någon annan. Det är en åsikt jag står fast vid, ingenting som påverkar dina kommande avlivningar. Vart vill du komma? Det var inte jag som drog igång den här karusellen.
 
och jag har inte påstått det så varför påpekar du det (igen)?


Ursäkta då att jag diskuterar på ett diskussionsforum, vad förväntar du dig? Att framföra dina åsikter utan att får svar? Skaffa en blogg (utan kommentarsmöjligheter) så kan du göra det.

Diskutera på du bara. Min åsikt är glasklar. Frågor på det?
 
Jag undrar vart du vill komma, starta ett rescuecenter för behövande hästar istället!
Eller en blogg eftersom du uppenbarligen inte vill diskutera.

Eller så kan du starta ett slakteri? :banghead:
Jag har inget intresse av varken eller. Precis som att jag inte har något intresse av att skänka pengar till utsatta flyktingbarn. Tragiskt öde har jag ändå rätt att tycka att det är.
 
Eller så kan du starta ett slakteri? :banghead:
Jag har inget intresse av varken eller. Precis som att jag inte har något intresse av att skänka pengar till utsatta flyktingbarn. Tragiskt öde har jag ändå rätt att tycka att det är.
Vist har du det men du behöver inte schanghaja tråden för det.
 
@Tennessee, du återkommer gång på gång till formuleringar som gör att det blir svårt att läsa något annat än att du refererar till "många/alla hästar som slaktas friska".

Jag har har i alla fall svårt att läsa in andra betydelser i flertalet av dina inlägg.

Men, ta nu inte illa upp, utan jag vill att det ska bli en bättre debatt:
Du använder ofta "en" som synonym för flera varianter på pronomena man, någon eller något (med avsikten att generalisera mot ospecifika grupper, personer, företeelser), där det kan missuppfattas.

Det gör att det blir något svårare att förstå det du skriver. Prova att läsa om meningen där du vill använda "en" med någon, man eller något i, och byt ut om betydelsen blir klarare, så kanske det blir lättare för andra att förstå vem/vad meningen egentligen har för syftning.

Jag har fler gånger blivit tvungen att läsa inläggen ett flertal gånger, innan jag riktigt förstått hur vissa meningar antagligen var menade att förstås. Och ändå det är möjligt att jag missuppfattat?

Sedan så lämnar du egentligen inte ens anekdotiska belägg för tesen du driver: "fullt friska hästar slaktas".

Ge några exempel tack, naturligtvis beskrivna på sådant sätt så att ingen individ behöver känna sig utpekad.

För trots att jag känner många uppfödare i flera raser, så har jag inte stött på att de slaktar "fullt friska hästar", trots att några av dem skickar en eller ett par hästar till slakteri varje år. Det handlar uteslutande om hästar som endera blivit gamla och börjat få problem med tänderna och därmed att hålla hullet (slakteri eller avlivning), eller, om det gäller yngre hästar, individer som inte fungerar på rimligt sätt till "arbete", inkörning/inridning (=osäljbara).
Skadade och behandlade hästar kan inte slaktas på slakteri, eftersom de oftast medicinerats med förbjudna substanser, utan avlivas istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 228
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 263
Senast: BornAgain
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
35
· Visningar
4 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp