Bukefalos 28 år!

Köpa slakthäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att hästar inte har slaktats som man sagt, man har inte slaktat rätt häst gentemot pass. Men det här kan väl inte ha undgått dig. Jag har inget mot att hästar tas bort på slakteri, men det blir en besynnerlig ekvation när slakterin påstår sig ha sålt säg 1000 kg kött, och restauranger mfl köper in 1400 kg svenskt hästkörkort. OBS att jag använde mig av figurerade siffror nu, bara för att du ska förstå min poäng. Kan inte skriva tydligare än så här.

Förlåt har svårt att förstå svaret ?
Då kan jag inte klargöra tydligare, om du inte förstår hur mer kött hamnar hos uppköpare än vad som slaktas.
 
För att ägaren berättar att det är orsaken?
"Jag orkar inte ta itu med det, det är bara en häst" - Ser jag som lathet.
"Jag vill inte att någon annan har min häst om inte jag kan ha kvar den" - Egoism enligt mig.

Fritt för egna tolkningar som alltid, detta är min.

Jag har inte häst för andra. Om jag sedan vill att det ska stanna vid mig så är det inte mer egoistiskt än att ha häst för sin egna skull, vilket jag anser att alla som har hobbyhästar har.
 
Jag har inte häst för andra. Om jag sedan vill att det ska stanna vid mig så är det inte mer egoistiskt än att ha häst för sin egna skull, vilket jag anser att alla som har hobbyhästar har.

Dessutom kan jag se stor egoism att sälja en häst som hellre ska slaktas.

Och jag tycker att det är tragiskt att en fullt frisk häst behöver avsluta sitt liv pga ägarens egoism.
Vi är helt enkelt inte överens där.
 
Missade ni
Har rapporterat det, kan det vara en bugg? Det är ju flera inlägg som drabbats, @Boj @mackan @Tennessee .

Nej jag har inte missat :)

Tror inte det är ngn bugg utan snarare någon felcitering som sen blivit otroligt vidare märklig och nu ser ut som att nån skrivit det nån annan snarare skrivit ? Felet blir att det felciterade ändå i isåfall inte noterats / blivit märkligt för de argumenterande inblandade annat än det jag reagerat på att det verkar konstigt utifrån mitt perspektiv /hur inläggen ter sig ?
 
:(:(:(:confused::(:crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::cry:
Och jag tycker att det är tragiskt att en fullt frisk häst behöver avsluta sitt liv pga ägarens egoism.
Vi är helt enkelt inte överens där.
Fast nu rapar du samma mantra igen, det finns säkert hästar som tas bort och skulle kunna ses som friska. Men har andra saker som gör dom svårsålda, eller tom svåra att ge bort. Det sista handlar mer om att hitta en ny ägare som kan förvalta hästen för den individ den är, och inte sänka den som en gråsten sakta men säkert. Personligen skulle jag inte kunna se mig själv i spegeln, om jag sålt billigt/givit bort en häst, som jag sedan får reda på ha fått uppleva sådant den inte borde ha fått. :(
 
Nej nu var det aldrig tal om att det skulle vara vanligt, var läser du detta?
Som jag skrivit flertalet gånger så är det inte hästar med div problem jag talar om, utan fullt friska hästar som ägaren slaktar pga lathet eller egoism.
Huruvida det är vanligt vet jag inte, jag hoppas att det inte är det. Det går ju dock att ha åsikter om mindre vanliga företeelser också.
Jag tror säkert det hänt, men tror du seriöst att folk generellt slaktar hästar där det är hyfsat lätt att sälja dem så de får att bra hem?

Hästar som slaktas/avlivas är generellt inte friska, krya och problemfria hästar kanske med undantag av travhästar. Och travhästar far ofta illa hos mindre kunniga ägare och det är en stor potentiell risk att de blir vandringspokaler så en del väljer att ta bort dem av humanitära skäl.
 
:(:(:(:confused::(:crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::cry:
Fast nu rapar du samma mantra igen, det finns säkert hästar som tas bort och skulle kunna ses som friska. Men har andra saker som gör dom svårsålda, eller tom svåra att ge bort. Det sista handlar mer om att hitta en ny ägare som kan förvalta hästen för den individ den är, och inte sänka den som en gråsten sakta men säkert. Personligen skulle jag inte kunna se mig själv i spegeln, om jag sålt billigt/givit bort en häst, som jag sedan får reda på ha fått uppleva sådant den inte borde ha fått. :(

Ja, det finns hästar som är fullt friska och tas bort. Det är dessa jag menar, och nej, ingen annan. Fortfarande. Jag talar om fullt friska hästar som tas bort utan försök att hitta nya hem.

Återigen:
- Jag menar inte hästar som absolut inte kan hitta passande hem trots försök.
- Jag menar inte hästar som är gamla och pga ålderdom inte bör flytta till ny ägare.
- Jag menar inte hästar som har lynnesfel, är problemhästar eller har extrema vårdbehov.
etc etc.

Återigen: Har en försökt att hitta hem åt en häst men det går inte, nej då kan avlivning vara enda lösningen. Jag tycker att det är tragiskt om det är första utvägen. Det är min åsikt.
 
:(:(:(:confused::(:crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::cry:
Fast nu rapar du samma mantra igen, det finns säkert hästar som tas bort och skulle kunna ses som friska. Men har andra saker som gör dom svårsålda, eller tom svåra att ge bort. Det sista handlar mer om att hitta en ny ägare som kan förvalta hästen för den individ den är, och inte sänka den som en gråsten sakta men säkert. Personligen skulle jag inte kunna se mig själv i spegeln, om jag sålt billigt/givit bort en häst, som jag sedan får reda på ha fått uppleva sådant den inte borde ha fått. :(

Ja, det finns hästar som är fullt friska och tas bort. Det är dessa jag menar, och nej, ingen annan. Fortfarande. Jag talar om fullt friska hästar som tas bort utan försök att hitta nya hem.

Återigen:
- Jag menar inte hästar som absolut inte kan hitta passande hem trots försök.
- Jag menar inte hästar som är gamla och pga ålderdom inte bör flytta till ny ägare.
- Jag menar inte hästar som har lynnesfel, är problemhästar eller har extrema vårdbehov.
etc etc.

Återigen: Har en försökt att hitta hem åt en häst men det går inte, nej då kan avlivning vara enda lösningen. Jag tycker att det är tragiskt om det är första utvägen. Det är min åsikt.
 
Jag tror säkert det hänt, men tror du seriöst att folk generellt slaktar hästar där det är hyfsat lätt att sälja dem så de får att bra hem?

Hästar som slaktas/avlivas är generellt inte friska, krya och problemfria hästar kanske med undantag av travhästar. Och travhästar far ofta illa hos mindre kunniga ägare och det är en stor potentiell risk att de blir vandringspokaler så en del väljer att ta bort dem av humanitära skäl.

Läs mina tidigare inlägg så slipper vi fylla tråden av svar på samma frågor om och om igen, tack.
 
Ja, det finns hästar som är fullt friska och tas bort. Det är dessa jag menar, och nej, ingen annan. Fortfarande. Jag talar om fullt friska hästar som tas bort utan försök att hitta nya hem.

Återigen:
- Jag menar inte hästar som absolut inte kan hitta passande hem trots försök.
- Jag menar inte hästar som är gamla och pga ålderdom inte bör flytta till ny ägare.
- Jag menar inte hästar som har lynnesfel, är problemhästar eller har extrema vårdbehov.
etc etc.

Återigen: Har en försökt att hitta hem åt en häst men det går inte, nej då kan avlivning vara enda lösningen. Jag tycker att det är tragiskt om det är första utvägen. Det är min åsikt.
Men var hittar du alla dessa friska problemfria hästar som slaktas? Jag upplever det som ett långt större problem att hästar som borde få sluta sina dagar hålls vid liv och kanske rids än att friska hästar som är hyfsat lättplacerade tas bort, hittills har jag inte stött på någon.
 
Men var hittar du alla dessa friska problemfria hästar som slaktas? Jag upplever det som ett långt större problem att hästar som borde få sluta sina dagar hålls vid liv och kanske rids än att friska hästar som är hyfsat lättplacerade tas bort, hittills har jag inte stött på någon.

Mitt första inlägg i tråden var en fråga till en annan användare, huruvida denne inte skulle kunna tänka sig att sälja en fullt frisk häst i framtiden. De rimliga alternativen är alltså att hästen självdör eller avlivas/slaktas. Något mer har jag inte påstått?
Om du läser in att jag har hittat en massa fullt friska hästar som slaktas på löpande band, ja då har du missförstått ordentligt.
Det är ett annat problem, som jag dessutom inte har kommenterat öht. Varför du skriver det till mig vet jag inte?
 
Jag tror säkert det hänt, men tror du seriöst att folk generellt slaktar hästar där det är hyfsat lätt att sälja dem så de får att bra hem?

Hästar som slaktas/avlivas är generellt inte friska, krya och problemfria hästar kanske med undantag av travhästar. Och travhästar far ofta illa hos mindre kunniga ägare och det är en stor potentiell risk att de blir vandringspokaler så en del väljer att ta bort dem av humanitära skäl.

Här bör det framgå vad jag tycker.
Nej, det är förhoppningsvis inte vanligt att en slaktar fullt friska hästar. Det har jag aldrig påstått. Däremot tycker jag att det är tragiskt att det öht finns fullt friska hästar som slaktas pga lathet och/eller egoism.

"Vårdkrävande häst som pga sin "åkomma" är oattraktiv på marknaden anser jag i de flesta fall ej vara fullt frisk.
En 25-åring anser även jag är idioti att sälja för att slippa ansvar för avlivning. Att avliva en fullt frisk 5-åring för att ägaren tror att ett nytt hem för hästen = värre än döden är också idoti, i min mening."

"Det är ändå en ganska stor skillnad att välja att avliva en specifik individ pga dåliga förutsättningar att få det bra, jämfört med att slakta alla hästar "en behöver bli av med" sas.
Det jag reagerade på var att hen aldrig mer skulle sälja en häst, utan alla skulle till slakt, oavsett ålder och hälsostatus. Det tycker jag är tragiskt.
Nu vet jag inte huruvida denna personen behöver bli av med en eller femton hästar i framtiden, därför frågade jag hur hen menade."

"Om du som äger och känner hästen har bedömt att den troligtvis kommer ha svårt att hitta ett fungerande hem i framtiden så får en ju lita på det.
Att en fullt frisk om ändock outbildad travare skulle vara omöjlig att hitta ett hem åt köper jag inte, främst då jag har förmedlat en "drös" travare som har kommit till fina hem.
Problemet där är i många fall att ägaren inte orkar ta itu med det och att slakt är en enkel utväg som innebär så lite arbete som möjligt för ägaren.
(Och här får jag gardera mig! När jag skriver "hitta ett hem åt" så innebär det inte att slänga iväg hästen till första bästa som vill ha den. Givetvis är avlivning bättre än vanvård, men det är sällan enbart de två alternativen som finns.)
Sedan finns det alltid undantag där det faktiskt inte går att hitta ett hem till hästen. Jag vidhåller att det är tragiskt, men då har en gjort vad en kunnat för att hitta ett gott hem till hästen. I ett sådant fall är avlivning en sista utväg.
Men då är vi ju fortfarande på individnivå.

Jag frågade om hen tycker att det är bättre att avliva fullt friska hästar än att försöka hitta bra hem åt dem, hade det handlat om en specifik häst så hade jag inte reagerat. När det nu handlade om att inte sälja vidare hästar för att de kan bli vanvårdade ifrågasatte jag det. Såvida hen nu inte är säker på att hen inte kommer ha något annat än problemhästar och gamla travare i framtiden så tycker jag att det är en tråkig syn på hästar."

"Som jag har skrivit tidigare så förstår jag att det finns situationer som är ohållbara där hästen inte kan vara kvar, och det helt enkelt inte finns någon som kan ta hästen.
Ja då kan avlivning vara en sista utväg, det har jag aldrig varit emot.
Däremot finner jag det tragiskt om man har det som enda utväg för alla hästar man äger och i framtiden kommer att äga. Jag tycker att fullt friska hästar ändå är värda att anstränga sig lite för att hitta ett hem åt innan en väljer att slakta den. Går det inte så går det inte, men då har en försökt."
 
Här bör det framgå vad jag tycker.
Nej, det är förhoppningsvis inte vanligt att en slaktar fullt friska hästar. Det har jag aldrig påstått. Däremot tycker jag att det är tragiskt att det öht finns fullt friska hästar som slaktas pga lathet och/eller egoism.
Det finns folk till allt, att folk tar bort hästar pga lathet och egoism har inte till det vanliga och i synnerhet inte i sina egna ögon. Det går inte att veta folks innersta motiv, de talar man vanligen inte om i den mån man ens känner till dem själv. Det du anser som lathet (om en travtränare tar bort hästarna hellre än att sälja dem exv) kan vara att personen har erfarenheten att hästar han/hon sålt farit illa i för hög utsträckning för att ha samvete att göra det. Han/hon har kanske en annan syn på vad som är ett bra hästliv än du har.

Och i resten av inlägget, vad anser du framgår där? Jag hittar inget stöd för att folk av lathet och eller egoism hellre slaktar hästar. Inte för att någon gör det faktiskt. Det är lite som att du slåss mot väderkvarnar. Det känns ett blygsamt problem jämfört med att en del hästar far illa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 306
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 163
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 370
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp