Bukefalos 28 år!

Köpa slakthäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Oðinn

Trådstartare
Hej! Någon här ute som är kunnig runt ämnet slakthäst?
Går det att köpa hästar från slakteri?

En bekant berättade att han hade köpt en "frisk" häst från ett slakteri.
Dock var ju detta några år sedan..

Någon som vet/kan detta?
Vilka slakterier säljer hästar isåfall?

Tacksam för svar! :)
 
Sv: Köpa slakthäst?

Har jag väldigt svårt att tänka mig att det är lagligt, ägaren har ju valt att slakta sin häst av en orsak och då är det inte ok att sälja hästen vidare även om den är frisk. Möjligtvis ett väldigt oseriöst slakteri som gör så... Hade jag fått reda på att en häst jag valt att slakta hade sålts vidare hade jag anmält direkt.
 
Sv: Köpa slakthäst?

Som dom andra säger så låter det konstigt. MEN jag har hört att vissa veterinärer som får in smådjur för avlivning kan omplacera dom ifall dom är friska MEN då krävs ägarens godkännande.

Kan det vara något sånt isåfall?
 
Sv: Köpa slakthäst?

Har hästen kommit in på slakteriområdet går det inte att ta ut den levande därifrån igen, i princip. Slakteriet får inte sälja något djur som livdjur.
 
Sv: Köpa slakthäst?

Jag har hört flera historier om sådant. Den första för över tio år sedan, slaktbilen hämtade en unghäst till slakt, men chauffören tyckte den var för fin så han gav den till någons dotter.

Sen satt jag på en uteservering för några år sedan och råkade lyssna på några killar vid grannbordet. Den ena killen berättade att han jobbade på ett slakteri och fick se en jättefin vit häst. Han gosade o gav den socker och så gick han in till chefen som tyckte det var ok att han kunde ta med sig hästen hem till sin flickvän. Dock berättade han att när han skulle gå ut o berätta för sina kollegor att han skulle ha den hästen så var hästen borta. Sen kom den ena kollegan med hästens huvud o kastade det framför honom.... -var det den här du menade?? hade kollegan sagt.

Det är nog väldigt mkt som inte är som det ska på svenska slakterier....:meh:
 
Sv: Köpa slakthäst?

*kl*

Det har nog hänt, om inte annat förr.

Kom att tänka på det här.
Scrolla ner till "Lars Erik", de står i bokstavsordning.
LÄNK
 
Sv: Köpa slakthäst?

Förr var det nog vanligt, men numera hoppas jag det inte är lika vanligt. Enligt utsago kom min förra häst till genom att personen som skulle köra hennes mamma till slakt tog hem henne istället. Travmärr som inte gick att få dräktig, skulle slaktas och en nordsvensk-uppfödare som även körde hästar skulle transportera henne till slakteriet. Istället tog han med sig hästen hem, ställde henne i box bredvid en av hans nordsvenska hingstar, märren tog sig på första betäckningen :p
 
Sv: Köpa slakthäst?

Det har hänt mig.

Hästen kom till en privat slaktare men dom valde att behålla hästen.
Dom klarade dock inte av den. Knepig häst som var svår. Så pass att hon bet mig i huvudet första gången jag gick in i hennes hage..
Men i alla fall, vi fick köpa henne av slaktaren.

Henne hade jag i 9 år.
Hon blev normal sen. Hade troligtvis blivit illa behandlad.
Det var 92 så det var ett tag sedan.
 
Sv: Köpa slakthäst?

Jag vet inte hur vanligt det är att man bara lämnar in hästen på slakteriet? Jag har åkte med en häst till slakteri en gång och då var jag med när den avlivades. Om hästen inte destrueras så får ägaren betalt för köttet, vilket ju inte går om man säljer hästen vidare. Jag tänker också att även om man lämnar en häst för slakt och destruktion och betalar för det så måste väl ändå slakteriet göra fel om de tar betalt en gång till, dvs. säljer hästen vidare.
 
Sv: Köpa slakthäst?

Har jag väldigt svårt att tänka mig att det är lagligt, ägaren har ju valt att slakta sin häst av en orsak och då är det inte ok att sälja hästen vidare även om den är frisk. Möjligtvis ett väldigt oseriöst slakteri som gör så... Hade jag fått reda på att en häst jag valt att slakta hade sålts vidare hade jag anmält direkt.
Jag tycker inte att någon ägare har rätt att slakta en frisk häst. Om de gör så, så har andra rätt att köpa den så att den får leva. Bara ett oseriöst slakteri skulle låta en frisk häst gå till slakt. Så för mig så är det tvärtom anmäl de som skickar friska hästar som kunde sålts billigt som ridhästar istället.
 
Jag tycker inte att någon ägare har rätt att slakta en frisk häst. Om de gör så, så har andra rätt att köpa den så att den får leva. Bara ett oseriöst slakteri skulle låta en frisk häst gå till slakt. Så för mig så är det tvärtom anmäl de som skickar friska hästar som kunde sålts billigt som ridhästar istället.
Det var en gammal tråd du hittat.
 
Därför att hon förmodligen vill rädda en fullt frisk häst som har rätt att leva, inte rätt att slakta en frisk häst. Bara en ondskefull ägare skulle sälja sin häst till slakt.

Öven om tråden är gammal känner jag att din inställning kräver en replik.

Självklart är det upp till varje ägare att besluta över sin häst/hund/katt. Och lika självklart är inte slakteriet oseriösa för att de tar emot en frisk häst till slakt.

Som jämförelse får de ENBART ta friska kor till slakt. Inte sjuka. Varför gör du skillnad på häst och ko, är det finare att vara häst än ko?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
893
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 123
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 206
Senast: BornAgain
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp