Bukefalos 28 år!

Köpa slakthäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Öven om tråden är gammal känner jag att din inställning kräver en replik.

Självklart är det upp till varje ägare att besluta över sin häst/hund/katt. Och lika självklart är inte slakteriet oseriösa för att de tar emot en frisk häst till slakt.

Som jämförelse får de ENBART ta friska kor till slakt. Inte sjuka. Varför gör du skillnad på häst och ko, är det finare att vara häst än ko?
Självklart inte men nu var det inte kor som vi diskuterade utan hästar eller hur???
 
Öven om tråden är gammal känner jag att din inställning kräver en replik.

Självklart är det upp till varje ägare att besluta över sin häst/hund/katt. Och lika självklart är inte slakteriet oseriösa för att de tar emot en frisk häst till slakt.

Som jämförelse får de ENBART ta friska kor till slakt. Inte sjuka. Varför gör du skillnad på häst och ko, är det finare att vara häst än ko?
Ja du vi är nog inte riktigt på samma våglängd när det gäller vare sig hästar eller andra djur inte sant? Att avliva ett djur som inte är sjukt är helt egoistiskt finns inget annat att säga och då är man ingen djurvän rätt gör det inte rätt överhuvudtaget. En god ägare ser till att hitta andra vägar eller gör som jag och andra djurvänner har kvar djuren tills de dör eftersom de är familjemedlemmar vilket du inte verkar förstå tyvärr. Sen så är slakterier oseriösa om de skulle strunta i att sälja en frisk häst, en frisk häst ska inte gå till slakt case close.
 
Verkligen omtänksamma ägare som säljer sina hästar till slakt ja du vi har nog inte riktigt samma inställning till hästar eller djur överhuvudtaget. Slakterier är inga trivsamma ställen och det är inte deras transporter heller så omtänksamma ägare du milde säger jag bara.
Ursäkta, men vilka slakttransporter är det du avser? I Sverige körs de flesta (alla?) till slakteriet av ägaren eller hästhållaren. Vet inget slakteri som hämtar upp hästar, då dessa brukar särbehandlas. Dessutom stallas de sällan upp på slakteriet, utan avlivas direkt.
Fast det jag sett av mitt slakteris stalldel, så skulle de säkerligen ha det bra där, nu tar de iofs enbart bara direktavlivning/slakt, och gör det på ett bra och värdigt sätt!
 
En god ägare ser till att hitta andra vägar eller gör som jag och andra djurvänner har kvar djuren tills de dör eftersom de är familjemedlemmar vilket du inte verkar förstå tyvärr.

Jag har inga problem att förstå att du ser dina djur som familjemedlemmar. Det gör inte jag.

Edit: det finns ju skäl till att man inte kan ha kvar djur. OM så är fallet och man inte hittar någon vettig ägare (kanske ett svårplacerat djur med speciella förutsättningar) är det bättre att avliva än riskera att det blir fel.

Sen så är slakterier oseriösa om de skulle strunta i att sälja en frisk häst, en frisk häst ska inte gå till slakt case close.

Det är ju inte slakteriets häst, hur ska de kunna sälja andras hästar? Det om något är ju oseriöst.
 
Ja du vi är nog inte riktigt på samma våglängd när det gäller vare sig hästar eller andra djur inte sant? Att avliva ett djur som inte är sjukt är helt egoistiskt finns inget annat att säga och då är man ingen djurvän rätt gör det inte rätt överhuvudtaget. En god ägare ser till att hitta andra vägar eller gör som jag och andra djurvänner har kvar djuren tills de dör eftersom de är familjemedlemmar vilket du inte verkar förstå tyvärr. Sen så är slakterier oseriösa om de skulle strunta i att sälja en frisk häst, en frisk häst ska inte gå till slakt case close.

Har ett djur gått till slakt i Sverige får det inte säljas vidare så slakteriet är snarare oseriöst om dom säljer det.
 
Ja du vi är nog inte riktigt på samma våglängd när det gäller vare sig hästar eller andra djur inte sant? Att avliva ett djur som inte är sjukt är helt egoistiskt finns inget annat att säga och då är man ingen djurvän rätt gör det inte rätt överhuvudtaget. En god ägare ser till att hitta andra vägar eller gör som jag och andra djurvänner har kvar djuren tills de dör eftersom de är familjemedlemmar vilket du inte verkar förstå tyvärr. Sen så är slakterier oseriösa om de skulle strunta i att sälja en frisk häst, en frisk häst ska inte gå till slakt case close.
Du verkar ha en väldigt romantisk och rosenrosa bild av det här med livet och döden...
 
Verkligen omtänksamma ägare som säljer sina hästar till slakt ja du vi har nog inte riktigt samma inställning till hästar eller djur överhuvudtaget. Slakterier är inga trivsamma ställen och det är inte deras transporter heller så omtänksamma ägare du milde säger jag bara.

Har du varit på ett slakteri? Vet du ens om hur det fungerar i Sverige?

Döda djur lider inte. Det gör levande djur.
 
Man blir ju mörkrädd av vissa åsikter. Självklart är det mer ansvarsfullt att ta bort en häst, än att den till varje pris ska leva. Jag ser hästarna som familjemedlemmar, men den dag det är dags för avlivning får man ta sitt ansvar.

Skulle aldrig få för mig att lämna av en häst på ett slakteri, jag vill veta att den blir avlivad. Det är ju inget beslut man har tagit för skoj skull och då ska ju ingen annan sälja vidare min häst, som av någon anledning ska avlivas.
 
Håller med @hoppeloppe - Vissa åsikter gör en helt mörkrädd.

För det första: Ett slakteri som sålde hästar (eller vilka djur som helst egentligen) vidare är extremt oseriöst!
För det andra: Nej, det är självklart inte kul att ta bort en häst. Och det är absolut inte ett förstahandsalternativ om det finns andra vettiga lösningar. Men även om hästen är helt frisk kan absolut avlivning vara ett alternativ, om det t.ex. är en äldre häst, eller om den har ett knepigt psyke. Hellre att hästen får slippa lida än blir en vandringspokal.
 
Sen så är slakterier oseriösa om de skulle strunta i att sälja en frisk häst, en frisk häst ska inte gå till slakt case close.

En häst som tagits in på ett slakteri får inte lämna det levande. Skulle hästen t.ex. sakna giltig indentifikationshandling (pass) kan slakten skjutas upp i 24 timmar tills passet är veterinären tillhanda, i annat fall går hästen till destruktion. Faktum kvarstår att har hästen väl kommit till slakteriet slaktas eller avlivas (destrueras) den.
 
Det är lätt att tycka att inga hästar som inte är skadade eller sjuka inte ska avlivas om man sitter med hästar som är intressanta för marknaden.

Min morbror har inte den turen så han slaktar, han sålde förr hästarna som han trodde kunde bli trevliga ridhästar men inte längre då det blev för många av dom han sålde som fick enkelbiljett till Italien och några som han fick reda på senaste såldes till Malta som start hästar.

Slakt eller avlivning är aldrig ett roligt beslut men det svider så in i bomben mycket mer när man får veta när en häst man sålt gått till något fruktansvärt.
 
Det är lätt att tycka att inga hästar som inte är skadade eller sjuka inte ska avlivas om man sitter med hästar som är intressanta för marknaden.

Min morbror har inte den turen så han slaktar, han sålde förr hästarna som han trodde kunde bli trevliga ridhästar men inte längre då det blev för många av dom han sålde som fick enkelbiljett till Italien och några som han fick reda på senaste såldes till Malta som start hästar.

Slakt eller avlivning är aldrig ett roligt beslut men det svider så in i bomben mycket mer när man får veta när en häst man sålt gått till något fruktansvärt.

Ja, hemskt. Vi har sålt en ponny en gång, det var första och sista gången vi sålde en häst. Han blev oerhört illa skött och vanvårdad. Bättre att avliva om ingen annan utväg finns, då vet man var hästen är och att den inte lider.
 
Ja, hemskt. Vi har sålt en ponny en gång, det var första och sista gången vi sålde en häst. Han blev oerhört illa skött och vanvårdad. Bättre att avliva om ingen annan utväg finns, då vet man var hästen är och att den inte lider.
Nu är det här en väldigt gammal tråd men kände att jag behövde fråga. Menar du att det är bättre att slakta fullt friska hästar än att försöka hitta ett nytt hem till dem?
För att den -kan- bli illa skött?
Har jag missförstått? Väldigt tråkig inställning till djur.
 
Jag tycker djur har det betydligt bättre än människor, de r tas bort när livsglädjen inte längre finns.
Människor får ligga i åratal och lida tills de tillslut självdör,hade det varit ett djur hade det varit djurplågeri.
Människor kan ju välja själva om de inte vill leva längre och ta livet av sig, det kan inte djur. Så det är väl rätt rimligt att man inte avlivar människor?
 
Människor kan ju välja själva om de inte vill leva längre och ta livet av sig, det kan inte djur. Så det är väl rätt rimligt att man inte avlivar människor?
Det där var väl en sanning med mycket stor modifikation.
-Det finns många som vill ta livet av sig men av olika orsaker inte kan.
-Vad händer om någon bestämmer sig för den utvägen? Jo man arbetar hårt för att förhindra att det sker (vilket i väldigt många fall är bra).
-Många av de sätt som står till buds är rätt kladdiga vilket inte direkt gör saken bättre för de anhöriga (eller de lokförare som i ett antal fall är den som får assistera vid självmordet).
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det där var väl en sanning med mycket stor modifikation.
-Det finns många som vill ta livet av sig men av olika orsaker inte kan.
-Vad händer om någon bestämmer sig för den utvägen? Jo man arbetar hårt för att förhindra att det sker (vilket i väldigt många fall är bra).
-Många av de sätt som står till buds är rätt kladdiga vilket inte direkt gör saken bättre för de anhöriga (eller de lokförare som i ett antal fall är den som får assistera vid självmordet).
Eller för räddningstjänsten som får städa spåren.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 330
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 183
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 388
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp