Bukefalos 28 år!

Köpa slakthäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Därför att hon förmodligen vill rädda en fullt frisk häst som har rätt att leva, inte rätt att slakta en frisk häst. Bara en ondskefull ägare skulle sälja sin häst till slakt.

Har man t ex en 20-årig f d travhäst som man inte kan ha kvar själv pga vad vet jag, skilsmässa, ekonomiska problem m fl, och får den inte såld för att ingen vill ha en sån häst, vad ska man då göra? Dumpa den i skogen o åka därifrån?

Det är inte alltid lätt att vara hästägare, det kan ibland innebära att man får ta beslut men helst hade velat slippa ta.
 
Därför att hon förmodligen vill rädda en fullt frisk häst som har rätt att leva, inte rätt att slakta en frisk häst. Bara en ondskefull ägare skulle sälja sin häst till slakt.

Så det är bättre att en visserligen frisk men äldre häst (som inte har något högre värde och kanske kräver lite extra omvårdnad) hamnar som vandringspokal under sina sista år?!

Det om något är ondskefullt, inte att humant avliva ett djur.
 
Jag tycker inte att någon ägare har rätt att slakta en frisk häst. Om de gör så, så har andra rätt att köpa den så att den får leva. Bara ett oseriöst slakteri skulle låta en frisk häst gå till slakt. Så för mig så är det tvärtom anmäl de som skickar friska hästar som kunde sålts billigt som ridhästar istället.

Hur definierar du "frisk häst"?
Finns det åldersgränser?
Häst som haft en skada och visserligen inte lider just något i hagen men som inte håller för minsta belastning?

Vem är det du menar "har rätt" att köpa hästen?

Att sälja "billigt som ridhästar" antyder att du enbart tänker på fd travare?
Det vanligaste är nog inte att de avlivas om de verkar hålla för ridning och har vettigt lynne. Det vanligaste är nog att de säljs eller lånas ut som ridhästar.
 
Jag tycker inte att någon ägare har rätt att slakta en frisk häst. Om de gör så, så har andra rätt att köpa den så att den får leva. Bara ett oseriöst slakteri skulle låta en frisk häst gå till slakt. Så för mig så är det tvärtom anmäl de som skickar friska hästar som kunde sålts billigt som ridhästar istället.
Inga seriösa slakterier tar i mot sjuka djur.
 
Jag tycker för övrigt att många tar bort sina djur för lättvindigt, finns inga alternativ och man har försökt så visst. Det är trots allt ett liv som det handlar om, sen ska dom ju inte råka illa ut dock pga att dom ska hållas vid liv till vilka pris som helst.
 
Nu menades förmodligen friska som i fysiskt hela. Alla slakterier tar emot skadade djur. Eller varför skulle inte ett slakteri ta emot ett skadat djur? Ett skadat djur är inte ett friskt djur.
Några punkter från jordbrukets hemsida om slakt vid slakterier
  • att djuren är rena
  • att djuren är friska
  • att djuren kan stödja på alla sina ben
  • att djuren kan gå in i transporten av egen kraft
  • att djurens tillstånd är tillfredsställande enligt djurskyddskraven.
 
Några punkter från jordbrukets hemsida om slakt vid slakterier
  • att djuren är rena
  • att djuren är friska
  • att djuren kan stödja på alla sina ben
  • att djuren kan gå in i transporten av egen kraft
  • att djurens tillstånd är tillfredsställande enligt djurskyddskraven.
Så en tex kossa som ska slaktas som kanske är halt efter typ ett trauma, den går alltså inte till slakt? Tänkte att kossor och det kanske inte är så vanligt att dom försöker "laga" ifall dom blir halta och så.

Är ju iofs bra att dom är noga även med hältor på djuren som går till slakt. Trodde bara inte det var så svart eller vitt att antingen helt fräsch eller inte alls. Bra dock.
 
Så en tex kossa som ska slaktas som kanske är halt efter typ ett trauma, den går alltså inte till slakt? Tänkte att kossor och det kanske inte är så vanligt att dom försöker "laga" ifall dom blir halta och så.

Är ju iofs bra att dom är noga även med hältor på djuren som går till slakt. Trodde bara inte det var så svart eller vitt att antingen helt fräsch eller inte alls. Bra dock.

Det står ju att djuret ska kunna stödja på alla fyra ben. Inte att djuret ska vara "ohalt".

En ko som bryter benet, nödslaktas. Den körs inte till ett slakteri.
 
Det står ju att djuret ska kunna stödja på alla fyra ben. Inte att djuret ska vara "ohalt".

En ko som bryter benet, nödslaktas. Den körs inte till ett slakteri.
Vart går gränsen isåfall då om man ska vara petig? Det är ju inte så svart eller vitt att det går vid brutna ben väl? Sen har ju det också mycket med att göra hur smärttålig individen är tex. Om det är så svart eller vitt så borde det snarare vara så att dom helt enkelt inte slaktar djur som brutit ben då det ju är svårt att få dom till slakteriet av naturliga skäl.

Varför är det isåfall okej med halta djur? Det är ju inte riktigt enligt djurskyddskraven heller, vem vet liksom hur länge det djuret har gått och haltat.
 
Vart går gränsen isåfall då om man ska vara petig? Det är ju inte så svart eller vitt att det går vid brutna ben väl? Sen har ju det också mycket med att göra hur smärttålig individen är tex. Om det är så svart eller vitt så borde det snarare vara så att dom helt enkelt inte slaktar djur som brutit ben då det ju är svårt att få dom till slakteriet av naturliga skäl.

Varför är det isåfall okej med halta djur? Det är ju inte riktigt enligt djurskyddskraven heller, vem vet liksom hur länge det djuret har gått och haltat.

Oj, att försöka svara på...
ställ frågan på ett forum för bönder i stället.

Om du läser beskrivningen som @nullo-modo saxat från jordbruksverket så kan halta djur mycket väl gå till slakt. Men inte så halta att de inte kan stödja på benet, eller så påverkade att de inte själv kan gå på transporten.

Nej, vem vet hur länge djuret gått och haltat.

Nej, vem har sagt att det är helt svartvitt? Du.

Kan inte minnas att kor var halta när pappa hade mjölkproduktion.
Ko som blev ordentligt skadad, slaktades eller nödslaktades hemma. Fast det hände inte värst ofta.
Och korna utsätter vi ju inte för samma typ av skaderisk som med hästar som vi rider och kör.

Korna hemma på den tiden (1980-tal) stod inne i ladugården på vintern och gick i beteshage på sommaren vilket nog var den vanliga metoden. Under ladugårdsvistelsen var det just inga skador förutom en och annan kalvningskomplikation men det var också ovanligt. Under utevistelsen stod de makliga korna mest och betade, eller låg och idisslade. Men risken för skador ute i en ganska slät beteshage är ju liten.
Så det var inte mycket hältor utan det som hände med korna var av mer akut karaktär.
Antingen slaktades de pga ålder och minskad produktivitet, eller så blev det nödslakt när det var akut.
 
Oj, att försöka svara på...
ställ frågan på ett forum för bönder i stället.

Om du läser beskrivningen som @nullo-modo saxat från jordbruksverket så kan halta djur mycket väl gå till slakt. Men inte så halta att de inte kan stödja på benet, eller så påverkade att de inte själv kan gå på transporten.

Nej, vem vet hur länge djuret gått och haltat.

Nej, vem har sagt att det är helt svartvitt? Du.

Kan inte minnas att kor var halta när pappa hade mjölkproduktion.
Ko som blev ordentligt skadad, slaktades eller nödslaktades hemma. Fast det hände inte värst ofta.
Och korna utsätter vi ju inte för samma typ av skaderisk som med hästar som vi rider och kör.

Korna hemma på den tiden (1980-tal) stod inne i ladugården på vintern och gick i beteshage på sommaren vilket nog var den vanliga metoden. Under ladugårdsvistelsen var det just inga skador förutom en och annan kalvningskomplikation men det var också ovanligt. Under utevistelsen stod de makliga korna mest och betade, eller låg och idisslade. Men risken för skador ute i en ganska slät beteshage är ju liten.
Så det var inte mycket hältor utan det som hände med korna var av mer akut karaktär.
Antingen slaktades de pga ålder och minskad produktivitet, eller så blev det nödslakt när det var akut.
Vanligt eller inte om kor är halta eller deras problem har jag ingen aning om. Men rent hypotetiskt så kan ju även kossor få diffusa hältor och problem som alla andra levande varelser även ifall det är ovanligare bland djur som inte ansträngs så att säga.

För det kan ju vara väldigt svårt, tex min häst som mer eller mindre krossade en del av sin kota, han kunde skritta faktiskt fräscht men han stödde inte på benet. Då går han på benet ohalt men stödjer helst inte på det, alltså kunde vi ta oss till kliniken utan "problem" så att säga. Hade han varit en ko så hade han ju lika gärna då åkt till slakt istället direkt. Eller det kanske inte hade vart okej pga att han när han stod still helst inte stödde på benet alls? finns ju många sådana varianter av skador också menar jag.

Visst, detaljer och så men jag visste faktiskt inte att slakterier inte tog emot skadade djur. Väldigt positivt tycker jag.
 
Vanligt eller inte om kor är halta eller deras problem har jag ingen aning om. Men rent hypotetiskt så kan ju även kossor få diffusa hältor och problem som alla andra levande varelser även ifall det är ovanligare bland djur som inte ansträngs så att säga.

För det kan ju vara väldigt svårt, tex min häst som mer eller mindre krossade en del av sin kota, han kunde skritta faktiskt fräscht men han stödde inte på benet. Då går han på benet ohalt men stödjer helst inte på det, alltså kunde vi ta oss till kliniken utan "problem" så att säga. Hade han varit en ko så hade han ju lika gärna då åkt till slakt istället direkt. Eller det kanske inte hade vart okej pga att han när han stod still helst inte stödde på benet alls? finns ju många sådana varianter av skador också menar jag.

Visst, detaljer och så men jag visste faktiskt inte att slakterier inte tog emot skadade djur. Väldigt positivt tycker jag.

Nu kanske jag blir lite otrevlig.

Men din jämförelse är väldigt dum.
"diffus hälta hos ko".
Jo, tack.

Som sagt: fråga en ko-bonde.
Men det mesta som händer en ko är akut och då är det inte aktuellt med den typen av utredning och behandling som vi gör med hästar.
 
"diffus hälta hos ko".
Jo, tack.

Efter typ dagligt böjprov?

Kor, kanske i större likhet med hundar, kan gå och vara lite knackiga utan att lida. De tvingas inte prestera något utan äter och lever som en ko utan större belastning. En 1 gradshälta på en ko är ju inget man utreder. Det gör jag inte på en hund heller, om det inte besvärar den i daglig livsföring.
 
@Grazing
Det är vanligt att (mjölk)kor blir halta. De kan även drabbas av fång och få diffusa hältor. Om det finns möjlighet behandlar man ofta hältor även hos kor.
@kryddelydd En mjölkko är värd mycket pengar och därför värd att behandla.

Klart att de kan gå till slakt ändå, men det är som det stod på JBV - djuren får inte vara "allt för" halta. Då tar man bort dem på hemmaplan istället.

Det är ändå hyfsat bra koll på slakterierna när det gäller sjuka/skadade djur, det finns ju anställda veterinärer.
 
Efter typ dagligt böjprov?

Kor, kanske i större likhet med hundar, kan gå och vara lite knackiga utan att lida. De tvingas inte prestera något utan äter och lever som en ko utan större belastning. En 1 gradshälta på en ko är ju inget man utreder. Det gör jag inte på en hund heller, om det inte besvärar den i daglig livsföring.
Tycker man ska ta alla typer av hältor på allvar, hältor även om det är smått är ju ändå någonting som dom känner av annars skulle man ju inte märka av dom. Oavsett belastning eller inte så ska inget djur gå och ha småont. Gå runt och ha småont för oss eller iallafall för mig kan vara fruktansvärt enerverande och det kan det säkert även vara för djuren.

Och jo, dom flesta utreder nog småhältor på sina hundar. Varje rörelsestörning eller hälta beror ju på att djuret känner av något. Då tar man reda på vad problemet är och utgår från det.
 
Men din jämförelse är väldigt dum.
"diffus hälta hos ko".
Jo, tack.
Jag tycker inte alls det är en väldig dum jämförelse. Jag gick på naturbruk och var en del hos kossorna där och dom hade ju småproblem dom med som alla djur kan få. Kossor är ju inte förskonade från allt bara för att dom inte belastas som hästar gör.

Seriösa bönder som bryr sig om sina djur bör ju ha koll på om djuret visar något slags obehag eller går sämre osv.
 
Nu kan jag bara tala för hur det gjorts på de gårdar jag arbetat på och den jag är på.

Men jag har aldrig varit med om att vi skickat kor som är i tvivelaktigt skick. Vi kan få anmärkning på det och det vill man inte. Oftast gäller det hälta och hull (kon kan bli dålig av en mastit eller sviter från kalvningen och inte komma tillbaka i produktion. Vi sätter de på box, ibland har en grupp att ha rehab kor i). Det är oftast värt att få kon i bättre skick så man kan skicka den till slakteriet, att slakta hemma och ringa kadaverbilen kostar pengar. Kor med hälta sätter de flesta på boxvila och tar ut veterinär eller tar upp i verkstol så man kan se om det finns något avvikande under fötterna.

Tillsammans med veterinären beslutar man hur lång tid man ska vänta innan man tar beslut om nödslakt (om det inte är akut). En vrickning kan ta ganska lång tid att läka men oftast repar de sig.

Slakterierna har oberoende veterinärer som besiktigad djuren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
926
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 294
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 163
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 332
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp