Köpekontrakt med klausul

Sv: Köpekontrakt med klausul

*kl*
Rätta mig gärna om jag har fel.. men sålt är väl för tusan sålt och detta ämne har väl diskuterats både en och femtioelva gånger på buke och slutresultatet är alltid detsamma, det finns inget du kan skriva till i ett kontrakt som tvingar den nya ägaren att i första hand sälja till den gamla
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Ehhhh.. sålt är sålt ja, men faktum är att när kontraktet skrivs på vilket jag förmodar händer innan pengarna byter ägare så är hästen fortfarande den "gamla ägarens" egendom, vilket betyder att det inte är sålt... Och skriver man på ett kontrak med återköpsklausul och inte följer det så är det ett kontraktsbrott och det är alltid olagligt, buke-anda eller gulligull-hästar eller inte, dey är inte lagligt. Tycker man inte det är okej så skriver man inte på, och man kan skratta åt ägaren bäst man vill, för man har ett val.
Skriver man på så följer man kontraktet. Punkt. Det de som säljer hästar tydligen måste lära sig är hur viktigt det är att skriva med vite, och ha ork/råd/tid att driva saken vidare om det hela bryts, för att andra oseriösa människor ska lära sig att man inte bara bryter kontrakt hur som helst.

Man skriver bara på kontrakt som man kna tänka sig att följa - skitenkelt!
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Är köparen däremot reko så kontaktar dom mig o jag köper tillbaka hästen för samma summa.

Nu säljer jag visserligen mest föl,men jag tror inte någon som köpt föl utav mig skulle sälja tillbaka för samma summa,och en häst som varit i en bra ålder som säljs får man förmodar har en värdestegring också i och med tävlingar och meriter.
Om det inte är en gammal läromästare som sålts osv osv..

citerar Russinet.
I de flesta fall tror jag att det handlar om att synen på den tidigare ägaren har ändrats. Man tycker att ägaren verkar bra, skriver på kontraktet, 5-10-15 år senare när man säljer hästen har man upptäckt saker om tidigare ägaren som man inte gillar och som gör att man aldrig vill göra hästaffärer med denne.

Precis,om man som säljare sköter sina kort väl och har varit ärlig i försäljning och historik,håller en lagom kontakt och även är behjälplig om så skulle behövas,och säljer till en person som klickar med både hästen och en själv,ja då är detta problem ur världen.
Men,eftersom de allra flesta som har häst till salu,sitter och säger att ooooooh,noga med hus å hem,å det ska vara rätt å tja allt..
Jag kan bara säga,jag har haft 2 st köpesannonser ute under hösten,där det i princip inte framgår någonting i annonsen,och jösses vilka erbjudanden jag har fått.
Tur inte stallet är större.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Samma summa kan man ju aldrig kräva att få köpa hästen för, det tycker jag inte är reko.

Själv har jag sålt åringar och att kräva att få köpa tillbaka dem för samma summa som jag sålde dem för tycker jag är absurt eftersom deras ägare har utbildat dem och de därför har stigit i värde.

Vad gäller frågeställningen i tråden skulle jag aldrig sälja eller köpa häst med återköpsklausul i kontraktet. Sålt är sålt och köparen ska få känna helt och hållet att det är dens häst och inte min. Vill någon inte sälja en häst till mig utan en sån klausul skulle jag köpa en annan häst.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Det är inte ett kontraktsbrott om det inte finns något straff för att bryta klausulen. Något är inte ett brott om det inte finns ett straff för det.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Jo, det är ju faktiskt ett kontraktsbrott. Utan påföljd.

*knapplån*

Dessa diskussioner hade helt undvikits om man involverat juridiskt kunniga när man skriver kontrakt. Det finns säkert många kontrakt som inger parterna en känsla av falsk säkerhet, för man tror att det avtalade är hållbart. Men så snart en av parterna vet att somligt inte gäller, är det ju inte värt pappret det är skrivet på.

Har själv undertecknat en rad avtal där jag varit medveten om att vissa utfästelser inte har någon bärighet om de prövas, men självklart har jag sett om mitt eget hus vid dessa tillfällen.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Första juridiklektionen - definition av ett brott är att det finns ett straff för det.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Utan kopplat vite skulle kanske den rätta formuerlingen vara "kontaktsbryteri". Det är ju att bryta ingånget avtal, med eller utan vite.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Det håller jag med dig om.
Finns många som tror att bara för att man har ett avtal så blir det ett brott om någon av parterna bryter det överenskomna och man kan dra den som bryter det inför domstol.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Utan kopplat vite skulle kanske den rätta formuerlingen vara "kontaktsbryteri". Det är ju att bryta ingånget avtal, med eller utan vite.

Visst är det ett kontraktsbrott, oavsett vite eller ej, och därmed finns möjlighet till att begära skadestånd. Problemet är bara att man normalt inte kan visa att man lidit någon skada av att inte få köpa tillbaka hästen och därmed faller skadeståndskravet.

Det jag undrar över är hur ett vitesbelopp skulle bedömas i sådana fall om det prövas rättsligt (det finns bla. en HD-dom där vitesbeloppet jämkades ner till faktisk skada).

Sen är kontraktsbrott förstås inte ett brott i straffrättslig mening.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Därav att jag hoppas att folk kopplar sina klausuler till vite, och tar juridiskt kunniga personer till hjälp när de skriver kontrakt.

Ett avtal är ett avtal är ett avtal, och avtal är till för att hållas.
Det är tråkigt att det alltid måste vara ett brott som man kan dömas för för att folk ska tycka att det är värt att hålla.
Bättre att låta bli att skriva på istället för att vara falsk o spela fult.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

:bow: Håller helt med.

KL

Jag förstår inte hur en del kan tycka sig dra liknelser mellan "Sålt är sålt" och "säljaren vill bara fortsätta lägga sig i", det är över huvud taget inte samma sak. Säljaren vet givetvis att sålt är sålt och då har man inte längre med saken att göra, hålla kontakten är en annan sak. Finns väl de som fortsätter lägga sig i även om man inte har skrivit in förköpsrätt i kontraktet, likaväl som de som skriver in förköpsrätt inte lägger sig i. Det finns alltså ingen logisk koppling där.

Sedan tycker jag att bollen ligger mer hos köparen att inbjuda säljaren att hålla kontakten, jag som säljare skulle inte vilja tränga mig på om inte köparen bjuder till också. Jag som köpare har alltid varit nogrann med att hålla kontakten till säljaren, skriva en rad ibland och säga att de får hälsa på precis när de vill.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

jo,men allltså.. Har för mig att eftersom du inte kan bestämma över sålda ting kan du ju inte heller kontraktera nya ägaren att sälja tillbaka!
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Vad härligt att du hittade en bra köpare och att h*n uppdaterade på eget bevåg. :)
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Du kan inte bestämma över något. MEN om du kopplar klausulen till ett vite blir det ju kostsamt att bryta mot det man avtalat. D v s du gör som du vill - sälj till vem du vill, men om du inte erbjuder förre ägaren först blir det till att betala vitesbeloppet.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Hejsan.

Min åsikt är som en del andras här, att visst sålt är sålt. Men jag skulle verkligen önska och bli glad av att köparna av mina djur hör av sig till mig och frågar om jag är intr av att köpa tillbaka om ngt händer, el berättar att vi måste nu göra så här osv.. (valpar får ja väl säga då ja inte sålt nån häst)

Däremot har jag alltid sagt att dom jag köpt häst av är välkomna att hälsa på dom om dom hör av sig lite innan bara så man vet att man är hemma osv.

Sen har jag visserligen oxå köpt en häst som jag ALDRIG ALDRIG ALDRIG någonsin kommer att sälja tillbaka till köparen! Inte för vilka pengar/guld/you name it i världen!!! FY F*N!!!

Kommer visserligen aldrig att sälja henne om inget väldigt kämpigt händer. Men om jag hade skrivit under ett sånt kontrakt så hade ja hellre behållt än sålt tillbaka..

Däremot undrar ja lite, ja köpte min första häst när ja va 12-13. OM ja skulle skrivit under ett kontrakt, hade det ens gällt då? Man måste väl ändå vara myndig för det?
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

jo,men allltså.. Har för mig att eftersom du inte kan bestämma över sålda ting kan du ju inte heller kontraktera nya ägaren att sälja tillbaka!

Innan kontraktet undertecknats så är det säljarens häst, och det är innan undertecknande som man kommer överrens om kontraktets innehåll, och då tillhör hästen fortfarande säljaren = säljaren kan bestämma över den.
Återköpsklausulen innebär att köpet blir av under förutsättning att säljaren får första tjing på att köpa hästen vid en eventuell senare försäljning. Går köparen med på detta undertecknas avtalet, som då är bindande i sin helhet för båda parter. Köparen har alltså, iom undertecknandet av avtalet, förbundit sig att kontakta säljaren ifall hästen skulle bli till salu i framtiden. Säljaren kan inte bestämma över hästen efter at den är såld, men både köpare och säljare är fortfarande bundna till AVTALET som de undertecknat.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Innan kontraktet undertecknats så är det säljarens häst, och det är innan undertecknande som man kommer överrens om kontraktets innehåll, och då tillhör hästen fortfarande säljaren = säljaren kan bestämma över den.
Återköpsklausulen innebär att köpet blir av under förutsättning att säljaren får första tjing på att köpa hästen vid en eventuell senare försäljning. Går köparen med på detta undertecknas avtalet, som då är bindande i sin helhet för båda parter. Köparen har alltså, iom undertecknandet av avtalet, förbundit sig att kontakta säljaren ifall hästen skulle bli till salu i framtiden. Säljaren kan inte bestämma över hästen efter at den är såld, men både köpare och säljare är fortfarande bundna till AVTALET som de undertecknat.

Precis så är det, bra formulerat.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Jag skulle aldrig skriva under ett sådant kontrakt oavsett om jag är helsåld på hästen. Min häst mitt beslut är vad jag tycker och jag blir lika förvånad varje gång jag hör att folk frågar om hur de ska göra för att kringgå kontraktet de skrev på när de köpte hästen. Tänk efter före är mitt råd.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Däremot undrar ja lite, ja köpte min första häst när ja va 12-13. OM ja skulle skrivit under ett kontrakt, hade det ens gällt då? Man måste väl ändå vara myndig för det?

Ja rent juridiskt måste man vara myndig då man skriver på ett avtal, sitter med i styrelser osv
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 642
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 541
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 074
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 131
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp