Köpekontrakt med klausul

Sv: Köpekontrakt med klausul

Angående att det finns en annan tråd här med ämnet.
Så har jag en undran..
Ni som köper häst och inte tänkt sälja tillbaks till fd ägaren
kan ni inte sluta att skriva under såna kontrakt.
Antingen får man väl försöka förhandla bort den klausulen med säljaren,
eller så får man väl helt enkelt köpa en annan häst.
Hur kan man skriva under något som man inte följer.
Finns det ingen moral eller medkänsla längre.

och varför lånar man som ägare inte ut hästen på foder istället för att sälja och skriva krav på förköp. Då har man iaf kontroll över sin häst...är hästen såld...då tappar man kontrollen. Det är bara att inse det.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

och varför lånar man som ägare inte ut hästen på foder istället för att sälja och skriva krav på förköp. Då har man iaf kontroll över sin häst...är hästen såld...då tappar man kontrollen. Det är bara att inse det.
Självklart är det helt ok att tappa kontrollen när man säljer, som säljare är man helt medveten om att man inte har nåt att komma med när den är hos sin nya ägare.
MEN denna tråd handlar om varför folk skiter i det de undertecknat.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Jag har en häst som jag kommer sälja om och när han blir bra igen.

Då kommer det stå att köparen får kontakta säljaren (fd ägaren) om han skulle bli till salu igen. Inte för att jag kanske vill köpa tillbaka honom, utan för att meddela och att jag får chansen. Sedan om dom hittar en bra köpare så är det inga problem.

Men jag vill inte att han blir en vandringspokal, då han har blivit pressad förrut och jag vill inte avliva honom för han är bara 12 år och har mycket kvar att ge, att lämna ut på foder är inte aktuellt.

Det gäller inte förköp uta jag vill VETA om han blir till salu igen, ibland missar man annonser och då har man lite förtur om man skulle vilja köpa tillbaka.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Det gäller inte förköp uta jag vill VETA om han blir till salu igen, ibland missar man annonser och då har man lite förtur om man skulle vilja köpa tillbaka.

Efter att ha läst en del här på buke och av egna erfarenheter skulle jag inte lita alltför mycket på att säljaren hör av sig och ger dig chansen, hur bra det än känns vid köpet.

Självklart finns det ärliga människor också, men ibland börjar man undra.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Det gäller inte förköp uta jag vill VETA om han blir till salu igen, ibland missar man annonser och då har man lite förtur om man skulle vilja köpa tillbaka.
Finns ju heller inga garantier för att hästen annonseras ut.
Oavsett du vill ha en förhandsinformation om tänkt försäljning eller en förköpsparagraf, lägg till en enkel och klar konsekvensklausul.

LIA
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Om jag t ex säljer en utav mina hästar hemma,så kan jag erbjuda den till fd ägaren för 125'.
Men samma häst kan jag också ha valt att erbjuda till ngn annan för halva priset,beroende på vilken form av deal jag gör med den nya ägaren,jag kanske helt enkelt skriver in att jag vill skritta hästen 1 gång i månaden i 4 år (jag hittar bara på nått nu) eller om jag säljer ett sto,ta ett föl inom 2 år osv.
Jag behöver inte ha samma deal med olika personer det beror ju på omständigheterna helt enkelt,för i slutänden kan det ju vara så att fd ägaren bor i Kiruna och den nya köparen bor granne med mig vilket gör att det har olika förutsättningar.
Det finns alltid sätt att ta sig ur om man inte vill sälja tillbaka,likväl som att man kan vägra att skriva på dylika kontrakt.
Men framförallt,så kan vi som säljare sluta sätta dit en sådan klausul om vi menar allvar med att sälja hästen,sålt är sålt.Annars får man väl låna ut på foder istället.
Man kan däremot skriva in att de får gärna kontakta fd ägaren vid försäljning.Men att skriva med en 'försköpsrätt',näe,det gör att folk hittar andra vägar att gå.

I mina ögon,sålt är sålt.Sköter man sina kort väl och är ärlig,så komemr det tillbaka om det blir tillfälle,har man inte gjort det,ja då får man acceptera att så är det tyvärr.

Fattar inte hur ni tänker!:(

Jag har sålt min häst med en sådan klausul.
Jag behövde pengar just då och det enda jag kunde göra var att sälja min älskade häst, foder var inget alt för jag behövde pengarna!
Men om nu köparen skulle sälja hästen om några år så skulle säkerligen min situation se annorlunda ut, vilket den gör idag, och jag vill då givetvis kunna köpa tillbaka min häst.

Och skriver jag in det i kontraktet så är det det som gäller...PUNKT!
Sålt är sålt?
Ja givetvis men kontrakt är kontrakt.
Sålt är sålt men det kan finnas överrenskommelser el liknande för försäljning och finns dem då i ett kontrakt så skall detta GÄLLA annars begår man ett lagligt brott.
Blir så ledsen över sådana kommentarer.
Hur tänker folk egentligen?
Sen varför skulle man hålla på och fjanta sig att lägga ett överpris på hästen för att slippa sälja till gamla ägaren?
Vill man leka sandlåde nivå och omyndig så ska man inte skriva på ett sådant kontrakt!
Finns det inget skrivet i kontraktet så kan man givetvis sälja till vem man vill!

Om man nu skriver på ett sådant kontrakt, varvid säljaren kan tänka sig att sälja hästen med detta som krav, så kan man inte ångra sig sen när man själv ska sälja hästen om några år till sin bästa kompis som vill ha hästen, FÖR MAN har skrivit under ett kontrakt!

Ärlighet, moral!!!!!:mad:

Jag längtar till den dagen min fina häst kommer bli till salu, henne ska jag köpa tillbaka direkt.
Jag gjorde ett misstag att sälja henne, trots att det var det bästa just då, men jag gjorde något bra och förde in förköpsrätt!!!!
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Håller fullständigt med dig.
Har dock själv blivit blåst, sålde min fd häst till en vän
som sen struntade i kontraktet vi har med förköp.
Så för min del va det första och sista gången jag sålde ett djur.
Det har kostat mig min hälsa.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 641
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 541
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 074
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 131
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp