Köpekontrakt med klausul

Sv: Köpekontrakt med klausul

kl - men det kan ju finnas olika orsaker till att man vill ha möjlighet att köpa tillbaka, kanske har man själv fött upp hästen, kanske är det en problemhäst som man inte vill ska bli vandringspokal, kanske en läromästare som man vill ska få en vettig ålderdom, sen kanske nya ägaren får ändrade förhållanden och vill sälja...jaja, det finns alltid två sidor av allt.

Men jag håller med i princip, bäst är väl att inte skriva på sådana villkor, om man tycker det är fel. Själv skulle jag nog leta vidare om säljaren krävde nåt sånt;)
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

men det kan ju finnas olika orsaker till att man vill ha möjlighet att köpa tillbaka, kanske har man själv fött upp hästen, kanske är det en problemhäst som man inte vill ska bli vandringspokal, kanske en läromästare som man vill ska få en vettig ålderdom, sen kanske nya ägaren får ändrade förhållanden och vill sälja...jaja, det finns alltid två sidor av allt.
Så är det, och det finns fler tänkbara orsaker.

Det är lustigt att somliga inte förstår att det kan finnas en vinn-vinn situation i ett avtal med förbehållsklausul. Man måste se till hela avtalet för att kunna uttala sig om dess rimlighet.

*Kl*
Upprepar vad jag skrev i den andra tråden:
Vad jag inte förstår varje gång den här typen av tråd kommer, är att så många ser så lättsinnigt på det faktum att köparen gått med på ett förbehåll, men därefter skiter i att följa det man kommit överens om.
Resonerar ni likadant i era verkliga liv också? Ljuger och luras för att få fördelar?
Vart tog den berömda svenska ärligheten vägen??

LIA
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Ja, men då får man väl lämna ut på foder istället:grin:

Som köpare skulle jag aldrig i mitt liv göra affärer med någon som med ett kontrakt vill visa att dennes omdöme är så mycket bättre än mitt:crazy:
MEN, självklart hade jag hört av mig om säljaren uttryckte sin vilja att ev köpa tillbaka hästen om nu något skulle göra mig tvungen att sälja vidare! Dock hade jag inte vänt på varenda liten småsten i Sverige för att jaga tag i en person som inte visat det minsta intresse, inte ens så litet som att nytt nummer informerats om!:grin:
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

MEN, självklart hade jag hört av mig om säljaren uttryckte sin vilja att ev köpa tillbaka hästen om nu något skulle göra mig tvungen att sälja vidare! Dock hade jag inte vänt på varenda liten småsten i Sverige för att jaga tag i en person som inte visat det minsta intresse, inte ens så litet som att nytt nummer informerats om!:grin:
Fast vill det sig riktigt illa så kan fd ägaren till hästen som hade rätt till återköpet stämma dig på ersättning för att du inte sålde hästen till denne.

Alltså, säljer du till någon helt annan så kan köpet aldrig gå tillbaka, men du kan bli ekonomiskt skyldig att ersätta personen för att den inte fick chansen att köpa hästen, eftersom det är ett avtalsbrott.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

fast det där var ju häst utan något sådant skrivet på kontraktet;)
Utan av ren goodwill, utifall att en sådan önskan skulle ha uttryckts:)
Som köpare skulle jag aldrig i mitt liv göra affärer med någon som med ett kontrakt vill visa att dennes omdöme är så mycket bättre än mitt
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Har själv precis skrivit på ett sådant kontrakt och känner mig inte alls lurad eller nedtryckt. Kontraktsklausulen infördes på mitt initiativ (jag är köparen). Precis som du skriver handlar det om att säljaren var rädd att hästen ska bli en vandringspokal. Hästen ifråga har bara haft två ägare och bott hos den nuvarande i 6 år.
Jag kan inte riktigt förstå varför man hetsar upp sig över något som är så lätt att komma runt. Är det en principfråga?
Som någon annan skrev är det väl bara att koppla ev. vidareförsäljning till ett villkor som förra ägaren har svårt att uppfylla.
Förvisso är ju sålt sålt men det är bara ett papper som egentligen inte betyder ett smack om det inte är kopplat till vite.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Ja, men då får man väl lämna ut på foder istället:grin:

Kan finnas flera anledningar som gör att försäljning lämpar sig mkt bättre än fodervärdsavtal. Jag har själv sålt ett par hästar med återköpsklausul (och några utan denna klausul), och även köpt häst med samma klausul. Även de kontrakt som inte har själva återköpsklausulen innehåller en rad där köparen förbinder sig att kontakta mig vid en vidareförsäljning, bara så att jag vet när och var hästen flyttar. Handlar inte om kontrollbehov (vilket mina hästköpare kan bekräfta, oftast är det de som hör av sig till mig ;))


Som köpare skulle jag aldrig i mitt liv göra affärer med någon som med ett kontrakt vill visa att dennes omdöme är så mycket bättre än mitt:crazy:

Det handlar inte om att man anser sitt omdöme vara bättre än någon annans (iaf inte i mitt fall). Personligen skulle jag aldrig sälja till någon som anser det vara för jobbigt att lyfta på luren och höra av sig när de ska sälja, även om jag inte vill köpa tillbaka så vill jag veta vart hästen befinner sig i landet (och jag litar på att hästens ägare kan bedöma själv vem den vill sälja till, det lägger jag mig inte i för 5 öre).
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

KL

Skulle jag sälja med återköpsklausul skulle jag sänka priset en aning och skriva in i kontraktet att priset är sänkt med x antal tusen kronor och att om köparen säljer hästen utan att kontakta mig blir denna skyldig att betala mellanskillnaden.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

"Kl"
Kan faktiskt inte förstå åsikterna om att "sålt är sålt" och att det är så upprörande om att ha förköpsrätt inskrivet i ett kontrakt. Det är väl ändå inte för att vara dum och egoistisk som man skriver in detta i kontraktet. Samtidigt förstår jag att de som köper häst för att tjäna en hacka på att rida till och utbilda en häst de fått till bra pris inte vill ha detta i ett kontrakt.

Vårt sto som köptes som 3-åring 1993 har det inskrivet i kontraktet och jag skulle naturligtvis höra av mig till säljaren först om det skulle bli aktuellt med försäljning. Jag ser kontraktet som ett av tecknen på hur noggrann stoets uppfödare var med vart stoet skulle hamna. Kanske att det känns som en liten garanti att inte hästen köps för att direkt säjas vidare samt att man inte vet hur framtiden ser ut, kanske att man gärna köper tillbaka hästen när denne är pensionerad eller dyligt.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Lite knapplån.
Om man köper en häst obesiktad och skriver in i kontraktet att man får lämna tillbaka hästen om det framkommer några fynd vid besiktningen, gäller det då?
Jag har fått för mig att en sådan "klausul" inte gäller och att säljaren bara kan vägra att ta tillbaka hästen utan att det blir några påföljder. Är det rätt fattat eller är jag ute och cyklar?

Vet besiktningen skulel i så fall ske direkt när hästen ankommer till den nya ägaren.

Själv tycker jag det är urbota dumt att göra något sånt men jag vet att det förekommer..
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Hästen säljes vet bes U.A, skall vara gjord senast den 2010 00 00.
Mig veterligen så gäller detta juridiskt. Har sj köpt häst på det sättet för att få använda min egna vet.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Sedan kan ju säljaren vägra att ta tillbaka hästen och hänvisa till att hästen var frisk när den lämnade gården - vad gör köparen då? Skriker som ett barn?
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Vad jag inte förstår varje gång den här typen av tråd kommer, är att så många ser så lättsinnigt på det faktum att köparen gått med på ett förbehåll, men därefter skiter i att följa det man kommit överens om.
Resonerar ni likadant i era verkliga liv också? Ljuger och luras för att få fördelar?
Vart tog den berömda svenska ärligheten vägen??
LIA
Håller helt med dig.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Som köpare skulle jag aldrig i mitt liv göra affärer med någon som med ett kontrakt vill visa att dennes omdöme är så mycket bättre än mitt
Men blanda inte ihop det handlar ju inte om att man är en bättre ägare UTAN om att köparen ska stå sitt kast när den skrivit under.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Jag förstår inte hur en del kan tycka sig dra liknelser mellan "Sålt är sålt" och "säljaren vill bara fortsätta lägga sig i", det är över huvud taget inte samma sak. Säljaren vet givetvis att sålt är sålt och då har man inte längre med saken att göra, hålla kontakten är en annan sak. Finns väl de som fortsätter lägga sig i även om man inte har skrivit in förköpsrätt i kontraktet, likaväl som de som skriver in förköpsrätt inte lägger sig i. Det finns alltså ingen logisk koppling där.

Sedan tycker jag att bollen ligger mer hos köparen att inbjuda säljaren att hålla kontakten, jag som säljare skulle inte vilja tränga mig på om inte köparen bjuder till också. Jag som köpare har alltid varit nogrann med att hålla kontakten till säljaren, skriva en rad ibland och säga att de får hälsa på precis när de vill.
Kunde inte skrivit det bättre själv.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

MEN, självklart hade jag hört av mig om säljaren uttryckte sin vilja att ev köpa tillbaka hästen om nu något skulle göra mig tvungen att sälja vidare! Dock hade jag inte vänt på varenda liten småsten i Sverige för att jaga tag i en person som inte visat det minsta intresse, inte ens så litet som att nytt nummer informerats om!:grin:
Det är man ju så illa tvungen att göra om man skrivit under.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Innan kontraktet undertecknats så är det säljarens häst, och det är innan undertecknande som man kommer överrens om kontraktets innehåll, och då tillhör hästen fortfarande säljaren = säljaren kan bestämma över den.
Återköpsklausulen innebär att köpet blir av under förutsättning att säljaren får första tjing på att köpa hästen vid en eventuell senare försäljning. Går köparen med på detta undertecknas avtalet, som då är bindande i sin helhet för båda parter. Köparen har alltså, iom undertecknandet av avtalet, förbundit sig att kontakta säljaren ifall hästen skulle bli till salu i framtiden. Säljaren kan inte bestämma över hästen efter at den är såld, men både köpare och säljare är fortfarande bundna till AVTALET som de undertecknat.
Helt rätt.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Det är man ju så illa tvungen att göra om man skrivit under.
Exaktemente! Ute i stora grymma världen struntar man i om bortskämda/slappa vill ha egna regler. Där gäller att man följer dom lagar och regler som finns, inte att dessa ändras efter egna tycken.
Något som en del helst ska inse så snart som möjligt. :)

LIA
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 642
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 541
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 074
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 132
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp