Köpekontrakt med klausul

F

Fortuna

Angående att det finns en annan tråd här med ämnet.
Så har jag en undran..
Ni som köper häst och inte tänkt sälja tillbaks till fd ägaren
kan ni inte sluta att skriva under såna kontrakt.
Antingen får man väl försöka förhandla bort den klausulen med säljaren,
eller så får man väl helt enkelt köpa en annan häst.
Hur kan man skriva under något som man inte följer.
Finns det ingen moral eller medkänsla längre.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Ja, men självklart skriver man inte under en sådan rad om man är det minsta tveksam. Jag skulle inte vilja skriva under en sådan punkt, men då är jag också medveten om att jag förmodligen måste leta vidare efter en annan häst och får infinna mig i det.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Om säljaren haft moral och medkänsla och framförallt haft känslor för hästen,absolut att jag hör av mig.
Men ibland kommer saker och ting fram,sånt som säljaren döljt och som faktiskt påverkar hästen,och trots upprepade samtal om just ev. problem så har inget framkommit i den riktning om att problem skulle funnits tidigare just där,så ja,jag skulle höra av mig,men sätta en 7-jla prissumma för hästen OM h*n skulle bli till salu,alt bara skita i å höra av mig..
Troligast är avlivning ifall jag inte kan/orkar ha den kvar.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Av samma anledning skulle jag aldrig skriva under en sådan punkt.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Jag kanske är naiv men jag tror och hoppas att de som skriver in en sån klausul verkligen har starka känslor för hästen, annars finns ju liksom ingen anledning att vilja ha tillbaks den. Sen tror jag inte att man kan kontakta fd ägaren och sätta ett enormt högt pris för att komma kring problemet
man måste nog erbjuda marknadsmässigt pris.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Sen tror jag inte att man kan kontakta fd ägaren och sätta ett enormt högt pris för att komma kring problemet
man måste nog erbjuda marknadsmässigt pris.

Fast jag kan ju sälja min häst till vilket pris jag vill,om jag begär 3000 kr eller 150 000 kr är ju helt och hållet upp till mig,sen om jag får sålt eller inte,det är en annan sak.


Jag kanske är naiv men jag tror och hoppas att de som skriver in en sån klausul verkligen har starka känslor för hästen,

Jag var också naiv tidigare,och efter att ha ännu en häst i stallet med en gravt osann historia bakom sig så insåg jag att inte ens personer som jobbar aktivt för en ras,är skruplerfria.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Fast jag kan ju sälja min häst till vilket pris jag vill,om jag begär 3000 kr eller 150 000 kr är ju helt och hållet upp till mig,sen om jag får sålt eller inte,det är en annan sak.

Om jag minns rätt av vad en advokat sade en gång ang ett sådant fall, så kan man begära 150 000 kr om man vill, men då ska man även erbjuda samma pris till den man egentligen vill sälja till.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Jag var också naiv tidigare,och efter att ha ännu en häst i stallet med en gravt osann historia bakom sig så insåg jag att inte ens personer som jobbar aktivt för en ras,är skruplerfria.
Precis det finns ju oseriösa säljare också.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Om jag minns rätt av vad en advokat sade en gång ang ett sådant fall, så kan man begära 150 000 kr om man vill, men då ska man även erbjuda samma pris till den man egentligen vill sälja till.

Om jag t ex säljer en utav mina hästar hemma,så kan jag erbjuda den till fd ägaren för 125'.
Men samma häst kan jag också ha valt att erbjuda till ngn annan för halva priset,beroende på vilken form av deal jag gör med den nya ägaren,jag kanske helt enkelt skriver in att jag vill skritta hästen 1 gång i månaden i 4 år (jag hittar bara på nått nu) eller om jag säljer ett sto,ta ett föl inom 2 år osv.
Jag behöver inte ha samma deal med olika personer det beror ju på omständigheterna helt enkelt,för i slutänden kan det ju vara så att fd ägaren bor i Kiruna och den nya köparen bor granne med mig vilket gör att det har olika förutsättningar.
Det finns alltid sätt att ta sig ur om man inte vill sälja tillbaka,likväl som att man kan vägra att skriva på dylika kontrakt.
Men framförallt,så kan vi som säljare sluta sätta dit en sådan klausul om vi menar allvar med att sälja hästen,sålt är sålt.Annars får man väl låna ut på foder istället.
Man kan däremot skriva in att de får gärna kontakta fd ägaren vid försäljning.Men att skriva med en 'försköpsrätt',näe,det gör att folk hittar andra vägar att gå.

I mina ögon,sålt är sålt.Sköter man sina kort väl och är ärlig,så komemr det tillbaka om det blir tillfälle,har man inte gjort det,ja då får man acceptera att så är det tyvärr.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Jag menade att om man har skrivit under en förköpsrätt med vite och inte vill sälja tillbaka hästen och därför erbjuder priset som 1 miljon, så ska man erbjuda nästa köpare priset som 1 miljon kr också. Så lade en advokat fram det, som jag skrev, om jag minns detaljerna korrekt.

Javisst, sålt är sålt och det tror jag alla säljare är väl medvetna om. Förköpsrätt med vite är en helt annan sak, det betyder att man i framtiden vill få första förfrågan om att köpa tillbaks hästen vid ev försäljning. Det kan jag mycket väl förstå om man vill ha med i kontraktet, om man tror sig ha andra möjligheter senare i livet.
Men återigen, som köpare skriver man inte under en sådan sak om man inte är beredd att hålla det. Att slingra sig ur en underskriven "vites klausul" ska väl ändå inte vara så lätt hoppas jag.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Jag menade att om man har skrivit under en förköpsrätt med vite och inte vill sälja tillbaka hästen och därför erbjuder priset som 1 miljon, så ska man erbjuda nästa köpare priset som 1 miljon kr också. Så lade en advokat fram det, som jag skrev, om jag minns detaljerna korrekt.

Nu handlar inte tråden om förköpsrätt med vitesklausul. Det är en annan sak,men precis som mkt annat går det säkert att ta sig förbi det också om man varit korkad nog att skriva på ett sånt kontrakt.

Tråden handlar om förköpsrätt,medkänsla och moral.

Och fortfarande kan jag,med två olika kontrakt sätta två olika summor på hästen beroende på förutsättningarna.
Jag som bor i mellansverige kan ju omöjligt skritta en häst en gång i månaden uppe i Kiruna,men jag kan göra prisavdrag för att jag vill ha den rätten till 'min granne'.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

-kl-

Är lite nyfiken på en sak som jag funderat på länge ang detta..

Om nuvarande ägare vill sälja, är då den fd ägaren tvingad till köp och kan nuvarande ägare sätta vilket pris den vill i så fall?

Om nuvarande ägare kan sätta vilket pris den vill till fd ägaren och ett annat pris till en annan intresserad, så är det ju en ganska löjlig punkt i ett kontrakt, är ju ganska lätt att "kringå". Inte någon vidare säkerhet direkt för den fd ägaren.

Jag har aldrig förtståt mig på detta, sålt är ju sålt annars her man ut på ex livstidsfoder.

Och varför har man dessa krav? Känns det bättre i hjärtat/samvetet?
För man säljer väl av en anledning? Tror säljaren att det kommer att ordna sig om några år när den nya ägaren vill sälja och ha denna säkerhet för att kunna köpa tillbaka hästen?

Why?
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

I de flesta fall tror jag att det handlar om att synen på den tidigare ägaren har ändrats. Man tycker att ägaren verkar bra, skriver på kontraktet, 5-10-15 år senare när man säljer hästen har man upptäckt saker om tidigare ägaren som man inte gillar och som gör att man aldrig vill göra hästaffärer med denne.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

kl

Vi har skrivit ett sånt kontrakt på min förra häst, men jag frågade köparna om de kunde tänka sig det innan det skrevs in i kontraktet, de blev glada och ville gärna ha det så. I mitt fall hade jag flera hästar och tyckte att det var väldigt jobbigt då, tycket synd om hästen som bara skulle stå, han var då 16. Jag tyckte väldigt mycket om hästen och ville gärna få köpa tillbaka honom om de någon gång skulle sälja, så att han fick spendera sin pensionärs tid hos oss. Jag ville lämna nya ägaren ifred och tog kontakt via mail efter ett år för att höra hur det gick. Allt var toppen och de älskade hästen, sen hade vi ingen kontakt på ca 1,5 år till, sen skickar tjejen ett sms att hästen blivit sjuk, med b eskrivning, och att de fått avliva. Det tyckte jag var väldigt bra gjort. Hon hade ju inte behövt kontakta mig alls. Jag är glad att de köpte honom, han hade det toppen hos dem.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Jag tycker att den säljaren som kräver ngt sådant är dum i huvudet och jävligt barnslig. Blir lite ''min-häst-är-gulligast-i-världen-och-egentligen-är-det-bara-jag-som-kan-ta-bra-hand-om-den-så-därför-måste-du-sälja-tillbaka-till-mig-när-du-tröttnar/whatever-för-det-kommer-du-göra''. Vill man ha kontroll över hästen så säljer man den inte. Om man ändå måste sälja den pga ekonomi/annat, jaja tufft för dig men sånt är livet.

Den säljaren som krävde ngt sådant skulle jag bara skratta åt och åka därifrån. Sälj till ngn annan naiv varelse ist.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Vill man ha kontroll om köparna måste sälja vidare så tycker jag det är bra att skriva en klausul. Handlar för min del inte om att jag vill ha tillbaka hästen för den är min gulligull häst, utan att undvika att hästen blir nån slit o släng sak.

Jag har sj sålt häst med klausul, ägarna sket i den, hittade hästen efter tredje vändan på Blocket, så glad blir man inte.
Så det handlar inte om att JAG vill ha tillbaka MIN häst. (för den har jag ju sålt) Utan att slippa låta hästen fara illa. Det är ett ansvar man har. Kan man inte ta på sig det ansvaret så skall man heller inte ha djur.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Frågor från en som undrar;

Hur kan du förhindra att den hamnar i fel händer om du inte vill ha tillbaka den då och tar du tillbaka den till vilket pris som helst?

Hur kan du kontrollera att den nya ägaren sköter hästen?

Frågvis, men jag förstår inte alls säkerheten med att skriva in sånt i kontrakt.
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Kan som sagt var inte förhindra något, läs hela mitt inlägg.

Är köparen däremot reko så kontaktar dom mig o jag köper tillbaka hästen för samma summa. Alternativt kontaktar mig o talar om vem de skall sälja till.
Jag skrev att jag ville ha tillbaka den, (men inte för den är min gulligullhäst då, då hade jag väl inte sålt den?) för att återfå kontrollen. Feltolkning?
 
Sv: Köpekontrakt med klausul

Ja om säljaren eller den nuvarande ägaren är reko, men ponera att den nuvarande ägaren tänker sälja och du vill ha förköpsrätt för att förhindra att den kommer till ett dåligt hem eller blir en slit och släng häst.

Den nuvarande ägaren vill absolut inte sälja tillbaka till dig eller ex ens kontakta dig då hästen ämnas att säljas till grannen, kompisen eller släktingen.

Nuvarande ägare ger dig en jättehög prissumma och till sin granne det normala marknadsvärdet.

Vars är säkerheten då?

För förra ägaren kan väl ändå inte avgöra hästens nuvarande värde eller det värde som säljaren vill ha i vid försäljning av hästen?

(Är inte på någotvis emot er som vill ha detta i era kontrakt och förstår helt tanken bakom, men förstår inte säkerheten i verkligheten)

och feltolkningen kanske var "Så det handlar inte om att JAG vill ha tillbaka MIN häst"
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 641
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 541
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 074
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 131
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp