Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Jag har kört par med stoor nordsvensk bruks och shettis! :D

Behövs väl knappast sägas att shettisen inte direkt drog nånting...
Vet inte varför vi gjorde det, var nog läraren på skolan som skulle visa att det gick eller nåt sånt.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Idag var det äntligen kör-premiär med Reuben! Skulle såklart inte vara helt smärtfritt, var tvungen att traska iväg till bensinstationen med honom då jag upptäckte att det var väldigt lite luft i däcken. Sen så började det spöregna på vägen hem så jag hoppade upp i vagnen och så blev det trav bort mot stallet, men hästen uppförde sig exemplariskt :love:. Eftersom regnat avtog så blev det en sväng på travbanan sen också så man gjort nåt vettigt.:angel:

2012-08-10-18.16.13.jpg


2012-08-10-17.26.13.jpg
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

*kl*

Film från omkörning i precision på klubbtävling igår, fy fasen så skoj det var! Tyvärr så fick vi ner sista bollen i grundomgången men alla fick köra omkörningen ändå om man ville.

http://www.youtube.com/watch?v=C-zuDot6PdU&list=UUfMpmDpVT9rO6_TW2lRAtrA&index=1&feature=plcp

:love::love:

Åh så tjusigt!!! Ser väldigt skoj ut! Skulle vilja testa med ardenner :D


Jag har kört par med stoor nordsvensk bruks och shettis! :D

Behövs väl knappast sägas att shettisen inte direkt drog nånting...
Vet inte varför vi gjorde det, var nog läraren på skolan som skulle visa att det gick eller nåt sånt.

Men liten shettis då. Blev det inte väldigt knasigt för den med stången?
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

*kl*
Hur klipper ni era hästar som körs ?
Prinsen blir väldigt svettig av att vara ute nu, så blir fram med saxen. Hade hoppats på slippa den då han blir så ful när han klipps XD
Vill klippa så lite som möjligt då han går på lösdrift.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Jag funderar också på hur jag ska klippa mina, så jag har tyvärr inget att komma med just nu.
Men jag funderar på halva halsen, bogen, halva magen och kanske ovanför bakbenen.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

På min fjording klipper jag en ganska ovanlig klippning. Jag klipper ett streck från ljumsken upp till manken. Sedan klipper jag hela framkroppen. Med det klippsättet kan han vara ute i 20 minusgrader utan täcke, vilket han inte kan med spårklippning eller halva underkroppen av någon konstig anledning.

Nu är inte klippningen på något sätt vacker utan han ser ut att ha sälpälsbrallorna på men ack så praktiskt eftersom jag slipper ha täcke och han svettas inte.
Om det fungerar lika bra på alla hästar låter jag vara osagt.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Så har jag klippt min, nu har jag dock klippt ett streck mellan manke och framben och sedan klippt framför den linjen. Hela halsen och bogen. För att han skulle ha pälsen kvar på magen som skydd när de går ute och ligger ner på marken.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Va roligt! :)

*kl*

Igår gjorde jag debut som tävlingsledare här hemma i Övik vilket har varit riktigt roligt och Tummen gjorde även sin debut på riktig tävlingsbana:) Tävlingen flöt på fint utan problem och vi är så glada att vi fick folk som ville tävla hos oss så vi kunde genomföra den!

Det var dressyr och precision LA Pippi och Tummen fick vara med i och Pippi och jag vann precisionen och kom tvåa i dressyren med 92 poäng vilket resulterade i guld i Mittsvenskas distriktsmästerskap :-) Väldigt nöjd med fina Pippi som trots att det gick så bra tyckte att det var tungt och hade inte det drivet hon brukar ha.
11-1.jpg


10.jpg


5.jpg


Fina Tummen som gjorde sin debut skötte sig toppen bra. Jag är så otroligt stolt över honom :-) I precisionen tyckte han att det var lite läskigt på några ställen så vi slog ner några bollar men han tyckte det var jätteskoj och vi till och med galopperade i mål :-) I dressyren lyssnade han bra förutom att han tyckte att det var läskigt att gå förbi in och utsläppet och där domaren satt så där fick jag inte riktigt ut honom och vi ryggade inget för det är han inte redo för än. Trots det så fick vi 83 poäng vilket jag är supernöjd med!
20.jpg


15.jpg


18.jpg


16-1.jpg


Åkte hem väldigt nöjd och glad men inser att tävla två ponnyer på samma tävling inte är så lätt att få ihop så jag måste banne mig få ihop dom i par :D
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Men herregud vad fina ni är :love::love:

Satt nyss och funderade på vart du hade tagit vägen faktiskt :D

Grattis till fina resultat och lyckad tävling!
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Grattis!! Vad duktig du är! Som du har kämpat med denna lilla ponny och nu tävlar ni! Trodde du verkligen det för ett år sen?

Och så fina de är båda två framför vagn.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

+Pallen

Tack så jättemycket :) Jag är så stolt över Tummen som gjorde det så bra :love:
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Jag är velig! Jag har hittat en ponny jag vill ha. Kruxet är lite det att jag funderar på ifall jag inte ska köpa någon större ponny istället. Kanske finns en risk att jag vill ha större häst senare? Å andra sidan tycker jag att det går lagom snabbt med dem jag har nu :D Måste snart bestämma mig också...
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Har du funderat på större så hade jag nog köpt större. Du kanske vill rida också? jag ångrar ibland att jag inte köpte en c ponny istället för b ponny till barnen. Det är ju ganska svårt att hitta en duktig medryttare till en sån liten fis. Fast som körponny tycker jag b ponny är perfekt.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Var ute och körde i går, lite tveksam häst först men det gick bra både förbi alla kalvar (som är så förbenat nyfikna och ska komma farande alltid..), brötande grävmaskin bakom stallet, stoooor traktor med släp på liten smal grusväg (traktor vars förare stannade, backade och väntade till jag lugnt hade kört in på vändplatsen :love: respekt :bow: ).
Sedan var det flismaskiner längre in hörde jag och där kände jag att det var dax att vända och ta en annan väg i stället, så körde in lite i en ficka, gjorde 1/4 bakdelsvändning, backade lite och så vända ut på andra hållet. Gick riktigt bra faktiskt även om han blir väldigt otillfreds i munnen när jag måste hålla in för att han inte ska fara runt för fort. Men han lyssnade även om det var under små protester :)
Gick utan allt för mycket övertalning in på en annan väg sen där vi körde i trav och fick till en galoppfattning, sedan körde jag en stor åtta på en vändplan i skogen och det gick finfint. Så ganska nöjd :)
 
Senast ändrad:
Sv: Körfolkets snacktråd!

Vilka fina små hästar du har :love: Tänker ofta om man skulle ha nåt russ-liknande som nästa häst men får se hur det blir med den saken, Nordisarna är mkt svåra att släppa ;) Är ju roligt att rida med men jag har mer talang och intresse för körningen känner jag då den går mkt lättare.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Ja jag kan ju passa på att hoppa in! Jag har precis köpt mig två små shettisar som ska bli mina framtida körkamrater :) det är ännu en bit bort då dom är bebisar ännu, men den som väntar på något gott....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
1 980
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 723
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp