Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Jag heter Sofia och är 37 år. Jag har hållt på med hästar i snart 30 år och köpte min första häst för 20 år sedan och varit hästägare sedan dess. Förra sommaren köpte jag häst nr 5. Tre hästar har jag kvar i livet: 5-årigt halvblodsvalack (som egentligen är min "riktiga" häst, han fick gångartsdiplom som 3-åring och jag red dressyrsemifinalen i breeders på honom det året :love:), 7-årig shettisvalack och 11-årig shettissto.

Jag har tidigare tävlat dressyr, hoppning och fälttävlan både på ponny och stor häst och började med körning för 4 år sedan då jag skulle köra in min första shettis. Han köptes enbart som sällskapshäst, men det var så rolilgt att träna så att jag började tävla honom. Och det var så himla skoj att jag köpte en shettis till. Nu kör jag dem i par och har tänkt att tävla dem i par i år.

Den mesta tiden går åt till att träna 3 hästar, men jag är mamma till en 5-årig dotter (som börjat köra och rider lite) och jobbar heltid. Jag har en magisterexamen i sociologi från universitetet och jobbar som behandlingsassistent på ett behandlingshem för unga pojkar som begått sexuella övergrepp. Och på den lilla tid som är över är jag instruktör på ett gym. Jag är utbildad aerobic-, step-, styrke- och BodyPump-instruktör men hinner nu bara hålla ca 1 pass/vecka.

Jag försöker mig på att lägga in en bild utan större förhoppning om att det ska lyckas :(
http://http://i117.photobucket.com/albums/o69/Kanelshejk/SofiaNionde.jpg
 
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Hmm få se nu... jämförelsedags...

Jenny

Jobbar heltid
1 häst
Inga barn
träna? jag tömkör ju i alla fall ibland
INGEN TID ÖVER!

Gatsby
Jobbar heltid
3 hästar
mamma
instruktör på gym
INGEN TID ÖVER!

Hur kan det få plats så mycket mer på din tid än det gör på min tid??? Jag fattar inte hur du får ihop det människa... sover du aldrig?

Ja jag är imponerad ja!
 
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Jag heter Sofia och är 37 år. Jag har hållt på med hästar i snart 30 år och köpte min första häst för 20 år sedan och varit hästägare sedan dess. Förra sommaren köpte jag häst nr 5. Tre hästar har jag kvar i livet: 5-årigt halvblodsvalack (som egentligen är min "riktiga" häst, han fick gångartsdiplom som 3-åring och jag red dressyrsemifinalen i breeders på honom det året :love:), 7-årig shettisvalack och 11-årig shettissto.

Jag har tidigare tävlat dressyr, hoppning och fälttävlan både på ponny och stor häst och började med körning för 4 år sedan då jag skulle köra in min första shettis. Han köptes enbart som sällskapshäst, men det var så rolilgt att träna så att jag började tävla honom. Och det var så himla skoj att jag köpte en shettis till. Nu kör jag dem i par och har tänkt att tävla dem i par i år.

Den mesta tiden går åt till att träna 3 hästar, men jag är mamma till en 5-årig dotter (som börjat köra och rider lite) och jobbar heltid. Jag har en magisterexamen i sociologi från universitetet och jobbar som behandlingsassistent på ett behandlingshem för unga pojkar som begått sexuella övergrepp. Och på den lilla tid som är över är jag instruktör på ett gym. Jag är utbildad aerobic-, step-, styrke- och BodyPump-instruktör men hinner nu bara hålla ca 1 pass/vecka.

Jag försöker mig på att lägga in en bild utan större förhoppning om att det ska lyckas :(
http://http://i117.photobucket.com/albums/o69/Kanelshejk/SofiaNionde.jpg

Här kommer din rätta bildadress: http://i117.photobucket.com/albums/o69/Kanelshejk/SofiaNionde.jpg
Hoppas det var OK?? :crazy:
Det hade kommit med ett extra http://. När man lägger upp "Infoga länk" så kommer ett automatiskt http:// i rutan. Radera den innan du kopierar länken så blir det rätt! :)
 
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

måste bara hålla med...gatsby; hur hinner du??
jag har två kusar, en dotter och inget jobb... hinner ingentingen ändå känns det som...har ditt dygn fler timmar än mitt?
 
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Tack för informationen om bildhanteringen! Nu tror jag att jag lärt mig hur man gör. Men i mitt andra inlägg hoppas jag att bilden fungerar. Gör den det? Jag kan se den i alla fall.
 
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Svarar både Sinner och Schelin J här:
Nej, mitt dygn har nog lika många timmar ;). Men jag vill så gärna att det ska fungera och jag ska hinna med så då gör jag det. Grunden till att det fungerar är att jag har hästarna hemma samt mina arbetstider. När jag väl åker till jobbet är det långa arbetspass, ex från tisdag morgon till onsdag eftermiddag i ett sträck. Och sedan underlättar det nu när dottern kan följa med på ett annat sätt. Hon är med på alla träningar och tävlingar och sitter själv på läktaren och ritar om jag rider eller åker med på vagnen när det är körträning. Ex idag körde jag en häst kl 6.30 innan övriga familjen har gått upp. Efter dagis sprang jag 30 min på löparbandet på gymet medan dottern tittade på video. Sedan körde vi en häst tillsammans. Dottern har varit med hos hästarna sedan hon var 5 dagar gammal och vet inget annat. Många tycker säkert att det är hemskt men för henne är det normalt. Det är himla kul att kunna köra tillsammans nu. Hon kör lite i skritt och svänger, sedan jobbar jag hästen en stund i trav och sedan tar hon skrittpausen osv. Hästarna går på lösdrift och kan röra sig hur mycket som helst och om man lägger ambitionsnivån på 3-4 dagars arbete i veckan per häst fungerar det. Den svåraste tiden är ju nu när det är vintermånader och mörkt men snart hinner jag med två hästar på morgonen innan fruktost. Rent teoretiskt trodde jag att det skulle spara in tid genom att köra de små i par, men det går nästan på ett ut. För att hinna med är det bara att gå upp i tid ;):banana:
 
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Som du skriver så blir det en vardag för barnen. Våra barn har alltid varit med i stallet med. Nu är våra så stora så dom kan nästan sadla själva. Men ändå så måste man ju vara med. Tex så måste man ju kolla över hästen och hjälpa till med att spänna sdaelgjorden. Annars så rider dom ju oftas själva. Både på banan och i skogen.
 
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Josefine är namnet, snart 25 år och bor Bastuträsk i norra västerbotten. Är aktiv väldigt sporadiskt här inne...
Har två hästar, Lindmarkarn som är en kallblodstravare 10 år och Bäckdalens Benji, shettis på fyra år.
Bor i hus med min sambo och har hästarna hemma :)

Jobbar som lokalvårdare,mest hemstädningar men lite på företag åxå på heltid och fritiden ägnas nästan bara åt hästarna.;)

såhär ser vi ut! :crazy:
 
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Hm, kan väl inte påstå att jag är så jätteaktiv här på forumet, men en liten presentation kan ni få ändå :)

Jag heter Elin, är 25 år och pluggar juridik i Linköping.

Jag är i stort sett född in i körsporten då båda mina föräldrar höll på med körning när jag var liten. Numera är det bara mamma som har intresset kvar även om hon inte kör själv så mycket längre. Jag började köra när jag var 19, men innan dess var jag ofta med på körtävlingar som funktionär.

Innan jag flyttade till Linköping han jag med att tävla upp till msv klass i körning med mammas häst, men sen dess har jag nästan inte kört någonting. Hoppas på att kunna köra lite i vår och sommar då jag flyttar hem under tiden jag skriver c-uppsats och sedan har sommarlov.

Hästen fick föl förra sommaren och jag är stolt delägare till lilla Hilma som jag har tänkt tävla i körning i framtiden. Galina och Hilma är väldigt lika, så jag får redan höra från alla håll att jag borde köra dem i par, men jag är inbiten enbetsfantast, så vi får se hur det blir med det:p

Hästarna
http://i29.photobucket.com/albums/c267/vattenpuss/070703103.jpg

Jag
http://i29.photobucket.com/albums/c267/vattenpuss/HPIM1013.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Jag heter Maja och fyller 16 i sena november vilket jag inte tycker är så kul, eftersom man då ligger ett år efter alla sina jämngamla..
Jag bor i tråkiga Gävle och jag kan säga att jag saknar er körmänniskor här, fast jag klandrar er inte för att inte bo här då det är ett så tråkigt landskap utan nå bra körvägar, man får väl vara glad för att Mariana Femling bara bor en mil bort..

Till muntrare saker; Min lilla kille, min ögonsten och en väldigt oslipad sådan! Började sköta honom för två år sedan och nu är han precis som min egen. ni kan ju tänka er att ha en egen häst med någon annan som betalar, för så är det här! Vi älskar att springa i skogen men det är lite ensamt då vi är de enda som kör i stallet och på flera kilometers avstånd och storkompisarna går i från oss, men vi klarar oss än så länge! Vi ska debutera i dressyr och precision i bollnäs i sommar, enda tävlingen som ligger tillräckligt nära för att vi kan vara med i år, och det ska bli superkul!!!! hoppas bara att inget kommer ivägen!
Halkade in på körningen efter att gå från sport till sport. Gick från klassisk till western och sedan kördes Pysen in så nu bidde det körning istället! Vi tränar också agility och gör allt ni kan tänka er och utanför det med varandra! "vilken stor hund" är en daglig kommentar här!
vill gå hästhållning ->körning eller naturbruk i gymnasiet men pga olika anledningar blir det media istället.

Så har vi det här :bump: något mer någon undrar? :banana:
 
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Som du skriver så blir det en vardag för barnen. Våra barn har alltid varit med i stallet med. Nu är våra så stora så dom kan nästan sadla själva. Men ändå så måste man ju vara med. Tex så måste man ju kolla över hästen och hjälpa till med att spänna sdaelgjorden. Annars så rider dom ju oftas själva. Både på banan och i skogen.

jag är absolut inen sådan där människa som inte har med mig ungen till ladugården eller stallet, men jag tycker ändå att det är svårt att kunna göra något riktigt med hästarna när jag har med min ängel... hade det varit sommar hade det ju varit enklare, men nu.... blött och lerigt eller tokkallt:confused:
det var enklare när hon var mindre och man bara kunde parkera henne i vagnen någonstans...:crazy:
hoppas hon växer fort... verkar enklare när dom blir lite större...eller??:eek:
 
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Hej!
Sara heter jag och är 21 år.
Har hållt på i stort sett med hästar sen jag var 7 år.Då började jag på ridskola.Sen hade vi en gamal ponny och så har min mammas man travhästar.Sen kom jag på att jag skulle lära mig att köra när jag kom tillbaka från England.Sagt och gjort,nu är jag delfodervärd åt en underbar shettis valack på 8 år.O`boys är hans namn och vi har kört i cirka 1 år tillsammans.Kanske blir det tävlingar framöver.Tycker i v fall hans ägare :rofl:.
När jag inte är i stallet så jobbar jag för det mesta lr är med mina kompisar eller pojkvän.
Ha d gött :p
 
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Jag heter Veronica och är 23 år. Är väl en "periodare" här inne på buke, sitter här när tiden räcker till ;)

Bor i Katrineholm där vi har en egen gård med en härlig samling av hästar. Arab hingsten Geiser (3 år), andalusier valacken Chagall (13 år), andalusier hingsten Bacardi Ice (8 månader), korsnings ponnyn Raket (6 år), arab stoet Alazan (9 år) som är dräktig och fölar i mars, och till sist welsh mountain stoet Bell Holiday (4 år) som är dräktig och fölar i april.

Har ridit sedan 12 års åldern och började med körning under min gymnasietid, prövade även på trav under en period, vilket inte var något jag fastnade för. Har aldrig tävlat i just körning, men någon gång i framtiden skulle det vara kul, just nu kör jag bara på hobby nivå. Tävlar för övrigt i western och rider dressyr och hoppning för nöjes skull. De flesta av mina hästar har kommit i min ägo pga att de har varit misshandlade och vanvårdade. Strävar efter att kunna ge dem ett så bra liv som möjligt :)

För tillfället är jag sjukskriven efter en bilolycka, men annars jobbar jag heltid på en kylgrossist och kränger värmepumpar och kompressorer. När jag inte håller på med hästarna är det bilar som gäller, raggarbrud som man är ;) Jag och sambon har en Impala -64 cab som vi brukar glida runt i, och en Bel Air -57 som är under renovering.

 
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Tekla heter jag och ska fylla 32 i sommar och håller till i Stockholm. Har hållt på med hästar sen jag var 7 år och körning sen jag var 16 år.
Började jobba på Skansen när jag var 14 år och det var där jag lärde mig köra.
Mina första egna hästar köpte jag för 7-8 år sedan, samtidigt som jag startade mitt företag och nu har dem blivit 13 st. Alla är av rasen Tori, och jag använder dem för uppdragskörningar, bl.a sightseeing och bröllop.
Men dem flesta står bara och kostar pengar för mig eftersom jag har fått för mig att avel skulle vara roligt att hålla på med. :idea::eek:
Så när jag inte sover, servar (hur stavas det?) jag hästar, som att fodra, mocka och ta in och ut dem från hagarna och jobba extra på ica. Mycket mer hinner jag inte.
Har tävlat lite i körning, dressyr, precision, maraton och brukskörning. Nu har jag inte tävlat på flera år, eftersom jag inte har några passande vagnar för det.
 
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Eva Eriksson heter jag. Leder åldersligan med 47 år! Jag har kört några år. Vi har tagit oss till medelsvår nivå, min sambo och groom Agne och vår varmblodstravare Hosse. Det är så himla kul med körning, det syns väl på bilden? Tidigare hade jag en oldenburgare som jag hoppade lite med men körning är det roligaste jag gjort med häst.
 
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Jag heter Camilla och fyller 27 på söndag... :crazy: Bor i Tived.
Har snart sex hästar här hemma, Roxanne, arabsto f: 93, Chantelle, arabsto f: 02, Täffsnäs X-ina, fjordsto f: 93, Sara, fjordsto f: 98, Fröja Lysegull, fjordsto f: 97, och Cora (livstids foder), arabsto f: 03.
Och så är X-ina dräktig, så i april/maj blir de sju! :D

Min körhistoria är egentligen ganska kort, innan jag började på kuskutbildningen 2006 så hade jag bara provat på, och sas, åkt.
Nu blir jag snart klar med utbildningen och kommer att starta eget inom hästturism. :bump:
Ridit har jag gjort sedan barnsben, och första egna hästen är Roxanne som jag haft sedan januari 97! ;)
Rider fö western och distans, men gillar alla grenar och tar de bra delarna! :smirk: Gillar också utställningar! Mina hästar får göra det mesta!

Håller på att köra in Chantelle för tillfället, så min presentationsbild blir på oss!

Ch080216.jpg
 
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

(Grattis i förskott, Camilla!)

Jag heter Maria! Blir 43 år den 25 mars ....samma dag som min dotter (som har OCD, o ev. asperger) blir 18 år. Sonen (autism) blir 17 den 22 mars! Gift sedan drygt 18 år med mannen jag träffade för snart 23 år sedan. Bor sedan julen -05 i lägenhet, mitt i stan. Är utbildad kock/kallskänka, men har jobbat sedan 1984 med personer med utv.störning och autism. Sedan -87 i sk daglig verksamhet. Är pga överrörlighet,värk och "vägg-krasch" sjukskriven sedan några år, tyvärr!

Har ridit sedan jag var 6 år. Gick på Helsingborgs Ridskola då, och har gjort i omgångar fram till nu. Averkade en hel del ridläger i olika delar av landet som barn o tonåring. Fick min 1:a foderponny när jag började 7:an el.8:an....har blivit "ett par stycken" (egna o andras) efter hand, både ponnysar o storhäst. Jobbat i en del stall o på ridläger i yngre dar. Tävlat både dressyr o hoppning. Har tom tävlat i hoppning mot både Peter och Tomas Eriksson. Men då i slutet på -70-talet o början på -80-talet var vi lika unga o gröna...så i nu läget är det väl ingen merit?!:rofl: (..men kul kuriosa :)!)

Jag är bara 158 cm lång (och nu förtillfället, alldeles för tjock), vilket har gjort att jag inriktade mig mer mot hoppning. Har svårt att "komma runt och åt" vissa hästar i dressyren med min korta ben. Men tycker det är lika kul egentligen med dressyr. Får jag bara rätt häst så...!:crazy:
Är egentligen ingen tävlings-människa i den bemärkelsen att jaga priser. Tycker det är skoj att tävla, men mer att jag o hästen har kul! Har i vilket fall som helst inte tävlat de sista åren pga att vi har haft ponnysar. För att hjälpa min dotter med sina tvång, köpte vi för ca. 9 år sedan en D-ponny som vi skulle ha tillsammans. Snäll häst men tyvärr... rätt för mig, men fel för dottern. Efter ett par år sålde vi honom (min själsfrände, se bild). Köpte en bastant C-ponny, men som visade sig vara utan imunförsvar. Så (lång historia) tillsist fick vi efter många turer o prov av nya ponnysar tillbaka våra pengar.
Strax innan hittade vi dröm-hästen (ett sto på foder) för dottern! Slutade med att vi köpte stoet! Fantastiskt trevligt och tryggt svart D-ponny sto, som vi båda trivdes med! Sen råkade hon ut för en tjuvbetäckning av gårdens då 2-åriga hingst.....och vi blev med föl april -06. Då min dotter börjar att bli för lång o gammal för ponny, beslutade vi att behålla Shiloh (fölet). Tyvärr vid försäljningen av mamman, upptäcktes artros o spatt. Så henne fick vi istället avliva feb -07.:(
Så nu...står vi med en (än så länge trevlig) 2-åring som lutar åt att bli en trevlig allround-häst (lutar åt att bli mellan 163-168 cm) åt familjen! Inkörd o ska i november på inridning hos känd ryttare i Halland.

Just nu, känner mig inte riktigt lika "tuff" längre. Om det beror på åldern el. brist på ridning sista 2 åren, det får tiden utvisa! Nu ska jag komma igång med körning och det känns jättespännande! Det är "bara" drygt 20 år sedan jag själv undervisade i körning på ridläger, och känner mig inte alls lika säker nu som då!

Tar tacksamt emot alla tips o råd när det gäller körning, samt om unghästar!:bow:

Kort o tjock (suck) Maria med mannen (lång o smal) på Cape Point (Sydafrika), och sonen bakom kameran!
DSC00741.jpg


Nuvarande själsfränden Shiloh!!
DSC04876.jpg


Oj vad långt det blev! Sorry! :crazy:
 
Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer

Min "dåvarande" själsfrände Pommac! (Med köparen i sadeln.)
Pommacigalopp.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 145
Senast: escodobe
·
Hästvård Som många säkert vet så har jag en kallblodstravare(9 år), dock aldrig travtränad eller startad men körd med speedcart dom första 4...
Svar
17
· Visningar
1 571
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: Kaki
·
Körning Min lilla ponny debuterade idag med sele på kroppen och bett i munnen. kan tyckas att allt kom på en gång, men hon är lite speciell...
Svar
6
· Visningar
1 182
Senast: Skydark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp