Köksägg?

L8P8

Trådstartare
Det är något som har dykt upp i affären på sistone. Kan inte komma ihåg att det har funnits förr? Jag fattar verkligen inte, köksägg???:confused: O_o Finns det matrumsägg till de gånger man har gäster? Eller altanägg om man vill äta utomhus? Jag ryser i hela kroppen när jag ser den benämningen och fattar inte var den kommer ifrån. Oftast har man väl sina ägg i köket, men måste det poängteras? På påsken har en del äggrullningstävlingar utomhus, har man andra ägg till detta?

Frågorna är fler än svaren, finns det någon här som kan bakgrunden till detta hemska ord? :yuck:
 
Ägg har väl alltid varit lustigt namngivna.
Svenska lantägg, vad är motsatsen? Stadsägg?
Haha!

Det påminner lite om alla de är fåniga orden som smörstekt, färskriven, nymald osv. Steker gör man väl alltid i smör eller olja, man river inte t ex parmesanost på tisdagen och använder den på fredagen, man mal heller inte peppar i förväg. Lite larvigt att det liksom ska låta genuinare och märkvärdigare än det faktiskt är.
 
Haha!

Det påminner lite om alla de är fåniga orden som smörstekt, färskriven, nymald osv. Steker gör man väl alltid i smör eller olja, man river inte t ex parmesanost på tisdagen och använder den på fredagen, man mal heller inte peppar i förväg. Lite larvigt att det liksom ska låta genuinare och märkvärdigare än det faktiskt är.

Smörstekt är väl inte så konstigt? Ser det mer som ett förtydligande att något inte är veganskt.
 
Haha!

Det påminner lite om alla de är fåniga orden som smörstekt, färskriven, nymald osv. Steker gör man väl alltid i smör eller olja, man river inte t ex parmesanost på tisdagen och använder den på fredagen, man mal heller inte peppar i förväg. Lite larvigt att det liksom ska låta genuinare och märkvärdigare än det faktiskt är.
Fast det måste jag nog protestera mot: smörstekt betyder stekt i just smör - inte i margarin el olja, och beroende på vad är man steker, så blir det smakskillnad. Nymald - det finns färdigmald, lite grövre peppar att köpa - den är inte färskmald, speciellt inte när den stått på kryddhyllan ett par månader. Färskriven är oxå riven på plats från hel bit, till skillnad från den man köper färdigriven... Ibland får det inte ens kallas ost, utan det kallas "smältprodukt" (el liknande). Det låter ju... gott? Eller inte. :crazy::yuck:
 
Haha!

Det påminner lite om alla de är fåniga orden som smörstekt, färskriven, nymald osv. Steker gör man väl alltid i smör eller olja, man river inte t ex parmesanost på tisdagen och använder den på fredagen, man mal heller inte peppar i förväg. Lite larvigt att det liksom ska låta genuinare och märkvärdigare än det faktiskt är.

Fast de orden du nämnt är väl inte så konstiga?
- smörstekt dvs stekt i smör, inte olja. Stor smakskillnad och bra för t ex laktos- och mjölkintoleranta att veta

- färskriven - finns färdigriven parmesan att köpa. Också stor smakskillnad. I kök förbereds många rätter, tillbehör och "preps" (vet ej svenskt ord) i förväg med ett visst används före datum, så visst skulle det kunna rivas några dagar innan.

- nymald - dito som ovan. Färdig grov- och finmald peppar är inte ovanligt varken i butik eller kök (och smakar :yuck:)

Jag vill gärna se ord som dessa i menyer och överlag tydligare beskrivningar - förutsatt att det är en sann beskrivning av maträtten :)
 
Nymald är hela pepparkorn som mals och har en avsevärt bättre smak. Likaså nyriven är färskrivet och inte köpt färdigrivet oavsett det är ost eller grönsaker, inte sånt smaklöst smul som köps som färdigmalet/färdigrivet så för mig är nymald och färskrivet helt enkelt synonymt med bättre och mer smak och därmed också högre kvalitet på den färdiga produkten.

Och för de som inte tål laktos/veganer kan det väl vara bra att veta om maten är smörstekt eller inte, så vad som är så skrattretande med det begriper jag inte heller.
 
Vi säger preppa i de svenska restaurangköken, så det går hand i hand med preps och ja; mycket preppas i förväg, men står det nymald/färskriven så görs det där och då och inte för några timmar sedan/igår/förrgår.
 
Det är något som har dykt upp i affären på sistone. Kan inte komma ihåg att det har funnits förr? Jag fattar verkligen inte, köksägg???:confused: O_o Finns det matrumsägg till de gånger man har gäster? Eller altanägg om man vill äta utomhus? Jag ryser i hela kroppen när jag ser den benämningen och fattar inte var den kommer ifrån. Oftast har man väl sina ägg i köket, men måste det poängteras? På påsken har en del äggrullningstävlingar utomhus, har man andra ägg till detta?

Frågorna är fler än svaren, finns det någon här som kan bakgrunden till detta hemska ord? :yuck:

Det låter säkert hantverksmässigt och småskaligt (haha) för en del. Dvs släng på en 10:a på priset rakt av :meh:
 
Haha!

Det påminner lite om alla de är fåniga orden som smörstekt, färskriven, nymald osv. Steker gör man väl alltid i smör eller olja, man river inte t ex parmesanost på tisdagen och använder den på fredagen, man mal heller inte peppar i förväg. Lite larvigt att det liksom ska låta genuinare och märkvärdigare än det faktiskt är.

Fast där får man ju iaf uppskatta om det innebär att att något verkligen är smörstekt eller nymald.

Värre är det med så kallad "färskpressad" juice. Självklart vill man få det att låta som pinfärsk juice. Men det betyder bara att frukten var färsk när den pressades. Efter det har den pastöriserats ett par gånger och hållbarheten är ett år ungefär..
 
Jag blir lite deprimerad när så många tror att jag är dum i huvudet. :cool: Jag vet vad nymald, färskriven och smörstekt är. Det jag tycker är fånigt att det liksom ska påpekas att bästa kvalitén är bäst. Peppar är alltid bäst nymald, parmesan man river i köket bättre än den man köper riven osv. Jag har aldrig sett ett recept som innebär att man ska använda färdigmald peppar som tappat smaken redan när den kom till affären.

@Breaktown Exakt. Det är fascinerande att man kan köpa färskpressad paketerad juice i kyldisken. Väntar bara på nyslaktad skinka i charken :D
 
Haha!

Det påminner lite om alla de är fåniga orden som smörstekt, färskriven, nymald osv. Steker gör man väl alltid i smör eller olja, man river inte t ex parmesanost på tisdagen och använder den på fredagen, man mal heller inte peppar i förväg. Lite larvigt att det liksom ska låta genuinare och märkvärdigare än det faktiskt är.

Jag har något slags ticks som gör att när jag läser ett recept som avslutas med "avnjuts tillsammans med ett glas gott vin" så vrålar jag att jag vill att vinet ska vara äckligt.
 
Jag har något slags ticks som gör att när jag läser ett recept som avslutas med "avnjuts tillsammans med ett glas gott vin" så vrålar jag att jag vill att vinet ska vara äckligt.
Precis! :D

Har just ätit min omelett på inte frukostägg men i alla fall ekologiska ägg med nymalen svartpeppar i smeten, avslutar med ett glas tomatjuice som faktiskt är gjord på koncentrat men av "naturens bästa" tomater (tomater i naturen??) och en kopp ekologiskt kaffe där paketet föreslår att jag även ska testa deras hela bönor för då kan jag få nymalt kaffe när jag vill. No shit!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 571
Senast: Qelina
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 827
Senast: cili
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 284
Senast: Puffen
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 518
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp