Köksägg?

Det är något som har dykt upp i affären på sistone. Kan inte komma ihåg att det har funnits förr? Jag fattar verkligen inte, köksägg???:confused: O_o Finns det matrumsägg till de gånger man har gäster? Eller altanägg om man vill äta utomhus? Jag ryser i hela kroppen när jag ser den benämningen och fattar inte var den kommer ifrån. Oftast har man väl sina ägg i köket, men måste det poängteras? På påsken har en del äggrullningstävlingar utomhus, har man andra ägg till detta?

Frågorna är fler än svaren, finns det någon här som kan bakgrunden till detta hemska ord? :yuck:

Hönseriet har gjort iordning särskilda rum som ser ut som kök där köksäggshönorna får värpa så att inte äggen ska känna sig förvirrade när de packas upp hemma hos konsument. :p
 
Haha!

Det påminner lite om alla de är fåniga orden som smörstekt, färskriven, nymald osv. Steker gör man väl alltid i smör eller olja, man river inte t ex parmesanost på tisdagen och använder den på fredagen, man mal heller inte peppar i förväg. Lite larvigt att det liksom ska låta genuinare och märkvärdigare än det faktiskt är.

Jag river ofta mer parmesan än jag behöver, och låter stå i en burk i kylen.
 
Såhär svarar ICA på frågan:

Ägg är en hylla i butik som ofta finns på en undanskymd plats och där finns många olika förpackningsstorlekar och olika storlekar på äggen. När vi gjorde designförändring på våra ägg försökte vi få mer färg på etiketten och en tydlighet som hjälper till valet utav ägg.

ICA Köksägg, är namnet på de ägg som är "toppen till det mesta" till matlagning och baket - själva basen. ICA Köksägg har också olika förpackningsstorlekar som täcker från enmanshushåll till den stora familjen och storförbrukaren.
 
Det är något som har dykt upp i affären på sistone. Kan inte komma ihåg att det har funnits förr? Jag fattar verkligen inte, köksägg???:confused: O_o Finns det matrumsägg till de gånger man har gäster? Eller altanägg om man vill äta utomhus? Jag ryser i hela kroppen när jag ser den benämningen och fattar inte var den kommer ifrån. Oftast har man väl sina ägg i köket, men måste det poängteras? På påsken har en del äggrullningstävlingar utomhus, har man andra ägg till detta?

Frågorna är fler än svaren, finns det någon här som kan bakgrunden till detta hemska ord? :yuck:

Har också funderat över vad sjutton de menar med köksägg, antar att de "ska" vara bättre för matlagning, till skillnad då från frukostägg.
 
Precis! :D

Har just ätit min omelett på inte frukostägg men i alla fall ekologiska ägg med nymalen svartpeppar i smeten, avslutar med ett glas tomatjuice som faktiskt är gjord på koncentrat men av "naturens bästa" tomater (tomater i naturen??) och en kopp ekologiskt kaffe där paketet föreslår att jag även ska testa deras hela bönor för då kan jag få nymalt kaffe när jag vill. No shit!

+ 1 på den!
"Tranbären gör müslin syrlig och god"
Det ska väl inte DE bestämma - att syrligt är gott - det borde väl jag som konsument få avgöra själv? :mad:
 
Såhär svarar ICA på frågan:

Ägg är en hylla i butik som ofta finns på en undanskymd plats och där finns många olika förpackningsstorlekar och olika storlekar på äggen. När vi gjorde designförändring på våra ägg försökte vi få mer färg på etiketten och en tydlighet som hjälper till valet utav ägg.

ICA Köksägg, är namnet på de ägg som är "toppen till det mesta" till matlagning och baket - själva basen. ICA Köksägg har också olika förpackningsstorlekar som täcker från enmanshushåll till den stora familjen och storförbrukaren.

Jamen nu blev det ju solklart!! :rofl:
 
Såhär svarar ICA på frågan:

Ägg är en hylla i butik som ofta finns på en undanskymd plats och där finns många olika förpackningsstorlekar och olika storlekar på äggen. När vi gjorde designförändring på våra ägg försökte vi få mer färg på etiketten och en tydlighet som hjälper till valet utav ägg.

ICA Köksägg, är namnet på de ägg som är "toppen till det mesta" till matlagning och baket - själva basen. ICA Köksägg har också olika förpackningsstorlekar som täcker från enmanshushåll till den stora familjen och storförbrukaren.

Nej nu blev jag ännu mer förvirrad! Vilka ägg är inte "toppen till det mesta"? Har de börjat sälja vaktelägg och gåsägg? I så fall kan de ju skriva hönsägg på sina.

Nej om de ska ha olika ägg så får de gärna berätta på vilket sätt de är olika, tex stora, små och mellan. Köksäggen kanske iofs är mellanstora och därmed helt svenskt lagom?

Själv löste jag problemet (förvirringen -vad menar de?) genom att köpa ett annat märke :D (Dessutom kraviga o lokala Uggelsta så det löste sig ju till det bästa.)
 
Såhär svarar ICA på frågan:

Ägg är en hylla i butik som ofta finns på en undanskymd plats och där finns många olika förpackningsstorlekar och olika storlekar på äggen. När vi gjorde designförändring på våra ägg försökte vi få mer färg på etiketten och en tydlighet som hjälper till valet utav ägg.

ICA Köksägg, är namnet på de ägg som är "toppen till det mesta" till matlagning och baket - själva basen. ICA Köksägg har också olika förpackningsstorlekar som täcker från enmanshushåll till den stora familjen och storförbrukaren.

Men gud, det är ju jätteroligt :rofl::rofl::rofl:

Så de finns i olika förpackningsstorlekar dessutom? Det var som fan! :bow::bump:

Mer färg på etiketten så att de syns på sin undanskymda plats är ju jättebra! Jag vill ha neonägg!
 
Haha!

Det påminner lite om alla de är fåniga orden som smörstekt, färskriven, nymald osv. Steker gör man väl alltid i smör eller olja, man river inte t ex parmesanost på tisdagen och använder den på fredagen, man mal heller inte peppar i förväg. Lite larvigt att det liksom ska låta genuinare och märkvärdigare än det faktiskt är.

Delvis kan jag förstå de orden. Smörstekt innebär ju att man använt just smör och inte margarin eller olivolja etc.

Även färskriven har ju en viss betydelse. Det finns ju färdigmalet som varit lagrat så länge. Däremot litar jag inte det minsta på att det nödvändigtvis är någon större skillnad i verkligheten.
 
Såhär svarar ICA på frågan:

Ägg är en hylla i butik som ofta finns på en undanskymd plats och där finns många olika förpackningsstorlekar och olika storlekar på äggen. När vi gjorde designförändring på våra ägg försökte vi få mer färg på etiketten och en tydlighet som hjälper till valet utav ägg.

ICA Köksägg, är namnet på de ägg som är "toppen till det mesta" till matlagning och baket - själva basen. ICA Köksägg har också olika förpackningsstorlekar som täcker från enmanshushåll till den stora familjen och storförbrukaren.


Men om ägg är det samma som hylla i en butik, vad är det då de ovala sakerna vi bär hem och äter?
 
Men gud, det är ju jätteroligt :rofl::rofl::rofl:

Så de finns i olika förpackningsstorlekar dessutom? Det var som fan! :bow::bump:

Mer färg på etiketten så att de syns på sin undanskymda plats är ju jättebra! Jag vill ha neonägg!

Förklaringen känns så krystad att marknadsavdelningen måste ha vänt in och ut på sig själva för att försöka få till nåogt trovärdigt. Nu väntar jag bara på att Coop lanserar budgetvarianten förrådsägg och Lidl säljer de riktigt billiga garageäggen.
 
Såhär svarar ICA på frågan:

Ägg är en hylla i butik som ofta finns på en undanskymd plats och där finns många olika förpackningsstorlekar och olika storlekar på äggen. När vi gjorde designförändring på våra ägg försökte vi få mer färg på etiketten och en tydlighet som hjälper till valet utav ägg.

ICA Köksägg, är namnet på de ägg som är "toppen till det mesta" till matlagning och baket - själva basen. ICA Köksägg har också olika förpackningsstorlekar som täcker från enmanshushåll till den stora familjen och storförbrukaren.

Designförändring på våra ägg. :). Det låter kul. Är det genmanipulering ICA håller på med eller?
 
Designförändring på våra ägg. :). Det låter kul.
Om de lyckades framställa kubägg skulle de ta mindre plats. Dock skulle man upptäcka att hållbarheten - nej, inte bäst-före - på skalet skulle bli försämrat. Om de inte skulle få skalet att bildas med fackverksstöd, förståss.
 
Jag blir lite deprimerad när så många tror att jag är dum i huvudet. :cool: Jag vet vad nymald, färskriven och smörstekt är. Det jag tycker är fånigt att det liksom ska påpekas att bästa kvalitén är bäst. Peppar är alltid bäst nymald, parmesan man river i köket bättre än den man köper riven osv. Jag har aldrig sett ett recept som innebär att man ska använda färdigmald peppar som tappat smaken redan när den kom till affären.

Det var väl ingen som uttryckte sig om att du skulle vara dum i huvudet eller inte veta vad orden betydde? Personligen höll jag helt enkelt inte med dig om att de var onödiga och varför. Jag ser hellre att rätter beskrivs så, så vet jag att det inte är en oljestekt någonting jag får på tallriken tillsammans med torr parmesan o peppar som smakar trä.
 
Det var väl ingen som uttryckte sig om att du skulle vara dum i huvudet eller inte veta vad orden betydde? Personligen höll jag helt enkelt inte med dig om att de var onödiga och varför. Jag ser hellre att rätter beskrivs så, så vet jag att det inte är en oljestekt någonting jag får på tallriken tillsammans med torr parmesan o peppar som smakar trä.
Nej, det var ingen som uttryckte sig så, jag använde smileyn för att visa att jag inte var särskilt allvarlig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 650
Senast: Qelina
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 846
Senast: cili
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 294
Senast: Puffen
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 666
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp