Kolik ikväll..

Sv: Kolik ikväll..

Har inte läst hela tråden.

Har en unghäst, 4 år, som är inne på klinik nu, har stått där hela helgen pga ett kolik anfall som inte blev bra hemma. Distr.vet var ute 2 ggr, men sen åkte jag in med honom.

Jag undrar vad han fått det i från.
han äter just nu
fri tillgång på silage ca 15 kg
0,75 kg lucernpellets
1 kg krafft groov 125
0,75 liter kornkross

Dock så växer det ju i backen i hagarna... och det står dom ju och gräver å slaskar i. Är ju bitvis väldigt lerigt i hagarna med. Kan ju fått i sig något olämpligt då.

Hoppas iaf att ja får hämta hem honom i dag. Dom ringer när dom gått ronden.

Slapp buköppning iaf. Än så länge. Men har ju under helgen blivit bättre.

Han stackarn som var så smal när han kom till mej, hade ju varit utan mat länge... Blev ju skitstressad när han inte fick äta något alls under det dygnet som kolikanfallet varade. På kliniken så fick han inte äta första dygnet heller, så nästan 2 dygn utan mat :cry: Inte konstigt att han var stressad och olycklig. men vad gör man?

Nu när ja läser tråden så ser ja ju att lucernet verkar ha orsakat en del problem... kan vara så i mitt fall oxå.
 
Senast ändrad:
Sv: Kolik ikväll..

Kolik såhär på våren skulle jag absolut se till att avmaska mot bandmask om detta inte är gjort.
 
Sv: Kolik ikväll..

Ok, jag fattade det som om magsårsproblematiken var avslutad och att det nu endast gällde kolik.
 
Sv: Kolik ikväll..

Jag har kanske blandat ihop det, den har ju hängt med i andra trådar också med alla sina oturs skador och problem... men jag hoppas att allt går bra och att Ts kommer tillrätta med den lilla "Kraken"!!!
 
Sv: Kolik ikväll..

Nu har han ju stått på klinik hela helgen. Så mask är uteslutet.

Ni som tror att lucern är boven, vad ger ni för protein källa ist?
 
Sv: Kolik ikväll..

Jag har så pass gamla hästar och de går så lite så den som går äter bara hö och lite havre, foderjäst och linfröolja just nu. Den gamla äter krafft groov. Vet att det är lucern i det men i den omfattningen går det tydligen bra. Har ett superbra hö som de står sig mycket bra på.
 
Sv: Kolik ikväll..

Varför är mask uteslutet för att han har varit på klinik i helgen? :confused: Kan vara jag som missuppfattat något...
 
Sv: Kolik ikväll..

Jaha, ok, jag trodde i ett snabbt ögonblick att du trodde att mask drabbar dem från en dag till en annan och att han absolut inte kunde blivit smittad på kliniken... :rofl: Man vet ju aldrig vad det är för folk bakom dataskärmen... ;)
 
Sv: Kolik ikväll..

Ts Häst har ju haft magsår och nu kolik, därav min fråga..

Magsåret är en teori och ej bekräftat, kolik har hon ju haft tre ggr men kolik är ju bara ett symtom på att något i magen är fel så egentligen vet vi ju inte alls vad som är orsaken till det.

Kan uppdatera alla om att hon de senaste dagarna inte har haft något återkommande kolikanfall, peppar peppar! Pg.a. depressionen så har jag släppt henne i en lite större hage med bra underlag och lite smågräs att pilla med så hon har varit lite gladare och sprungit en del vilket jag tror är bra för magen! Varför vi inte släppt där tidigare är att vi egentligen inte vill använda den denhär årstiden, dels för att marken där lätt blir förstörd och då som de andra hagarna lerig och även knölig om det fryser på, och sen så är det egentligen bara en provisorisk hage som är gjord på gräsmattan som är en stor del av helhetsintrycket av gården. Dessutom andvänds den som fölhage på sommaren då den är lite avskilld och med bra underlag och gräs. Men nu så kände jag att jag var tvungen att prioritera hennes hälsa och välmående så är det bara att hoppas att hagen återhämtar sig om den blir förstörd.

I vilket fall, imorn så åker vi till Strömsholm o eftersom honinte får äta någonting ett dygn innan så är hon väl inte direkt den gladaste lilla kickan just nu. Honser allmänt ledsen o hungrig ut o förstår inte varför inte hon får nån mat när alla andra får:confused: Jag lider verkligen med henne, synd att man inte kan prata med dem. Blodprov togs igår o resultatet skulle ha kommit idag omallt flytit på men eftersom de inte hört av sig så hoppas jag att det är färdigt imorn istället..

Mvh Maria
 
Sv: Kolik ikväll..

Har man ett bra hö så ska man väl inte behöva komplettera med extra proteinkälla egentligen. Tycker ibland det blir lite VÄL plottrigt i foderstaterna med en hel massa olika tillskott - man kan undra hur bra det är för hästens mage.
 
Sv: Kolik ikväll..

Håller med. Dock så är vårat hösilage ngt proteinfattigt. Så jag vill helst ge han ngt extra. Annars kommer han bara få betfor + mineral +b-vit och parrafinolja.
 
Sv: Kolik ikväll..

Jag hade hellre hittat ett bra hösilage eller hö samt gett hästen lämpligt kraftfoder till den foderstaten du har. Tycker inte heller att man ska stirra sig blind på kvoter utan titta på hästen - hur ser den ut? Hull, hårrem, energin? I friskt tillstånd pratar vi då förstås.

Sen undrar jag hur bra det är att hålla på med paraffinolja som en pemanentlösning? Eller har jag missförstått det och det bara är nu som du ger det?
 
Sv: Kolik ikväll..

Han får det nu. På rekkomendation av veterinär. Kommer inte ge det för evigt :)
Hösilaget är bra föurom lite fattigt på protein som sagt. Hygieniskt och fint. Leverantören är pålitlig och kör hit det när vi ringer då vi inte kan ta emot hur många balar som helst. Därför vill jag inte byta. Har dessutom haft en del problem med vissa höleverantörer. Och många har ju fått lite proteinfattigt.

Hästen i fråga ser super fin ut. Jättefin i hullet och blank hårrem. Och innan koliken fick han ju fri tillgång strå och 0.75 kg lucern och 1 kg krafft 125 och betfor. (mineral och b-vit)
(hästen var iofs väldigt tunn när jag fick honom för ca 4 månader sen, krafften var jag på väg att ta bort, dock inte lucernet)
Vill inte plocka bort lucernet för att sen märka att han tunnar ur. Och så jag har inte möjlighet att ge ett annat strå, tror det blir svårt att hitta ett så bra nu, och när leverantören dessutom måste kunna komma ofta med ett par storbalar i taget.

Håller med om att man inte ska stirra sig blind på analyser, men som sagt, med foderstaten innan koliken så var han superfin, så vill ju gärna behålla den! Men nu vill jag helst inte ge ngt pelleterat efter koliken :crazy:
Nog kommer han klara sej utan proteintillskott... men känns trist å chansa. Han som varit så mager när han kom :(

bilder före
16492451.jpg

efter 3 månader
18378869.jpg
 
Sv: Kolik ikväll..

Han såg inte rolig ut på den första bilden - klar förbättring. Fyra månader är ju en rätt kort tid egentligen - har ökningen av mängden kraftfoder eller tillvänjningen gått för snabbt kanske? Vet du vad hästen har stått på för foderstat tidigare? Fri från bandmask?

När man hästen har fått svår kolik så gäller det ju att försöka klura ut om man har gjort ngn förändring de senaste veckorna, i foderstat, byte av hage etc etc. Det KAN ju vara en engångsföreteelse också förstås.
 
Sv: Kolik ikväll..

Igår var vi på Stömsholm och gjorde en utredning på magen som dock gick ganska snabbt då vi hittade den troliga orsaken vid gastoskopin. Först så kollade vi resultaten från blodproven vi tog i måndags, lever- och njurvärden var bra, vita blodkroppar var för mkt men det kunde bero på stress sa veterinären. Vi började med att ta bukvätskeprov vilket jag tyckte såg lite obehagligt ut:crazy: I vilket fall så var vätskan klar vilket var ett gott tecken, ,men provet är skickat på analys ändå. Gjorde sedan gastroskopi och då fick vi bekräftat att hon alltså har magsår. Inte oväntat och ganska skönt då jag hellre ser det än att hon tex skulle ha någon missbildning på tarmarna. Mest sår var det vid ingången av tunntarmen. En teori kan ju vara att hon ätit lusernet så snabbt och när det tryckt på ner vid tunntarmen så kan det ha utlöst kolikanfallen. Hon fick ju kolikanfallen i samband med insläppsfodret och eftersom hon inte haft mer kolik sedan vi slutade med lusernpelletsen så kan det ju vara troligt. Veterinären trodde inte att lusernet i sig är farligt, men tyckte inte att pelleterat foder är så optimalt, speciellt inte i samband med detta. Istället så ska vi framöver, när magsåret är borta, pröva lusern hackad strå istället då det är bättre. Det blir ju dessutom större volym som hon inte häver i sig på samma sätt.

Nu så ska hon iallafall äta Losec (men tror det var nått annat fabrikat) i 4-5 veckor så får vi se om hon blir bra. Och jag hoppas det för det var dyrt:crazy: Det var vi ju förberedda på men det svider ändå att ge två tusen för första dosen och vi behöver förmodligen hämta ut en likadan dos till då den troligtvis inte räcker hela tiden ut. Tur att hon inte väger lika mkt som en fullvuxen häst och bara 250 kg!;)

Idag har vi släppt ihop henne med ett tvåårigt sto så hon även kan börja må lite bättre rent psykiskt.

Mvh Maria
 
Sv: Kolik ikväll..

För att oroa dig mer då...så var det lucernhack som min blev dålig av så jag tror inte alls på att det skulle vara bättre.

Varför inte prova ngn annan proteinkälla än just lucern:confused: Jag hade aldrig vågat chansa på att ge lucern faktiskt.

Ang pelleterat så har min häst inga som helst problem med det.
 
Sv: Kolik ikväll..

Men, eftersom det är konstaterat att hon har MAGSÅR så är det ju högst troligt att det är därför hon haft ont, och gissningsvis så är det när hon gluffsat i sig lusernet som det tryckt på vid tunntarmsöppningen där hon är mest sårig och det har då yttrat sig i kolik, som faktiskt är ett symtom på att något gör ont i magen. Lusern hackad strå har jag alltid lärt mig är bättre för tarmarna är pelleterat, tror det inte bara är jag som har fått lära mig det? Nu så ska hon inte äta lusern under hela behandlingstiden så säg att hon nu håller sig kolikfri kommande månad och vi sedan tillför lusernhack och hon då får kolik igen så kan man ju utesluta lusernet helt. Jag vill dock inte förhasta mig och säga att lusern ÄR orsaken till hennes magont när hon trots allt har magsår, iallafall inte eftersom jag hittills inte fått några vetenskapliga belägg för detta, och inte heller ens en teori om detta utav någon av de veterinärer jag frågat. Dock så kan jag ju anta att lusernpelletsena inte funkar bra alls nu när hon har magsår och undviker då det. Sen om det är faktisk orsak eller slump kan man inte avgöra utifrån det vi har att gå på, men det är onödigt att ge det i nuläget så får vi se vad som händer sen istället.

Mvh Maria
 
Sv: Kolik ikväll..

Jag frågar mig varför, rent allmänt, alltfler hästar ( även unghästar o hobbyhästar ) drabbas av magsår:confused:

I vilket fall så hoppas jag att ni hittar en lösning så att din häst blir frisk o kry snart.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 142
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 214
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 691
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp