Kolik ikväll..

Sv: Kolik ikväll..

Ja han gjorde en snabb förbättring. Fick en hel dek krafftfoder ( i mitt tycke, ger helst så lite som möjligt) i början, men sista två månaderna har vi dragit ner. Silaget har han hela tiden fått fri tillgång på. Foderstaten på stället innan han kom till mej varierade ofta, ofta fanns inget foder alls verkar det som.
Fri från mask är han nu, vet inte om han haft mask tidigare i sitt förra hem.
Inga tillägg gjorts i hans foderstat, bara dragit ner. Och det naturligtvis sakta.

Misstänker att han fått i sig ngt i hagen... Står ju å rotar hela tiden i geggan :S Växer ju lite med som dom pillar i sig.

Dock så kommer jag ta bort det pelleterade fodret... vill gärna ge ngt proteintillskott, men jag får fundera ordentligt på det.
 
Sv: Kolik ikväll..

*KL*

Vilken pärs ni har/har haft! Hoppas verkligen din åring blir bra av medicinen nu! Tycker du kämpat på ordentligt och gjort bra analyser och ingripanden :bump: Sjuka unghästar är inte roligt - jag vet och har erfarenhet av det :crazy:

I din årings fall tycker jag inte magsår är så "konstigt" eftersom hon inte har haft en "normal uppväxt" pga senskadan osv. Unga hästar blir ju lätt stressade i sådana situationer vilket kan yttra sig i magsår. Hoppas oturen vänder nu till tur. ;)
 
Sv: Kolik ikväll..

Har inte läst hela tråden, du får ha överseende om jag svarar ett redan skrivet svar.

Nu är jag inte alls insatt i foder, men jag har hört att pelleterat foder inte är det bästa, speciellt om hästen har känslig mage. Som sagt, jag är ingen expert och ger själv inget pelleterat foder, men fick råd om att, ifall hade hade det, ta bort allt pelleterat foder när min häst hade ont i magen.
 
Sv: Kolik ikväll..

Rent allmänt just varför kan jag inte svara på, men i min unghästs fall beror det ganska så säkert på:

*Under hennes 9 levnadsmånader har hon varit sjuk och skadad 8 av dem.
* Hon hade två månaders boxvila och tyvärr detta i samband med avvänjningen av mamman = mkt stress.
* Hon har stått på djursjukhus flera ggr för skador samt operation.
* Hon har eftger de två månadernas boxvila stått ensam i liten fålla = tristess samt ingen motion.
* Hon har fått komplikationer i läkningsprocessen av operationen och därför varit väldigt smärtdrabbad.
* Hon har gått på pencillin och metacam minst tre ggr i sitt liv, nu senast för en månad sedan. Alla mediciner hon har fått påverkar kroppen.
* Pga att hon jämt är skadad eller sjuk så har hon högst troligt nedatt immunförsvar och är mer mottaglig.

Ja detta är några grejer som troligtvis ihop har orsakat magsåret vilket inte är så konstigt.

Det är första magsårshästen jag har haft vad jag vet så jag är inte tidigare insatt i dety och kan inte svara på din fråga. Många upptäcks det ju inte heller på så det kanske kommer fram mer och mer nu för att vi börjar bli mer upplysta och undersöker detta på ett annat sätt. Om inte anant så är det högst troligt att mer magsår kan bero på den ökade prestationen som vi vill få våra hästar att leva upp till idag. Det är mkt tävlingar, främmande miljlöer och i samband med detta mkt foderbyten. Många hästar står inne mkt och rör sig inte naturligt ute. Egentligen är det inte så konstigt, även om det inte för den sakens skull är bra.

Mvh Maria
 
Sv: Kolik ikväll..

Har följt tråden med intresse, hoppas verkligen det blir bra nu! Skönt med folk som tar tag i problemen. :bow:
 
Sv: Kolik ikväll..

Har följt tråden, skönt att ni ändå hittade något. :)

Magsår var det första jag tänkte med tanke på just uppväxt och alla mediciner. Tandgnissling hos föl/yngre hästar är ett klart tecken. En klinik utomlands jag var på var oerhört uppmärksamma på just det hos inneliggande föl och på med Gastroguard vid minsta gnissling.

Som tur är har hästarna en väldigt bra förmåga att läka magsår om det behandlas och tas om hand om i framtiden. :)

Allmännt ang varför allt fler hästar får magsår (inte riktat till ts direkt alltså) så är det i mina ögon inget konstigt, bara att gå till sina stallkamrater (eller här på buke) och där finns garanterat minst en som i ren okunskap själv är orsaken. För lite grovfoder, för lite tid med mat i magen, stress utlöst av för mycket tid ståendes inne, för lite kontakt med andra hästar osv. Dvs allt det som allt fler går allt mer emot är klara orsaker till att hästar drabbas av magsår.
 
Sv: Kolik ikväll..

Maria! önskar dig lycka till och vill bara säga att du är inte ensam med alla världens problem. Magsår är mkt vanligt på häst, från föl och uppåt, forskarna forskar vidare och förhopppningsvis har vi snart ett svar. Ang Lucern pellets eller pellets överhuvudtaget, så vet snart alla, att om hästar är glupska, äter fort och inte fått hö serverat innan så att salivavsöndringan startat, så kan risk för foderstrupsförstoppning alt. kolik inträffa. Jag tror personligen inte att det är Pga Lucernet, Lucern är ett grovfoder med dubbelt så mkt protein innehåll jämfört med normalvärden av hö/hösilage, men det är pelleterat... Jag blöter själv upp det men i direkt anslutning till fodring, annars äter inte mina hästar upp den mjöliga sörjan. Har aldrig haft kolik av det, däremot vackra välutvecklade föl, åringar, 2-3-åringar. Jag fodrar också generellt med mkt mer kraftfoder av hög kvalite än många gör, generellt här inne på Buke. Jag tar Analys varje år av både hösilage och havren, räknar foderstat SAMT fodrar med ögat!. Har alltid haft välutvecklade hästar och hittills peppar, peppar, fria från OCD...Alla röntgas mellan 1-2-år,
 
Sv: Kolik ikväll..

En tanke jag har ang tandgnisslingen är om hon kommer att sluta med det sen eller om hon alltid kommer hålla på så:crazy: Magsåret lär ju ha varit den utlösande faktorn, men helt uppenbart är att fröken har lagt till med denna olat såfort hon inte får som hon vill, tyvärr. Jag ska försöka hitta nån bra lösdrift till henne när hon är frisk och får hoppas på att hon "glömmer" tandgnisslandet om hon får leva ett naturligt hästliv igen. Kanske man i sommar inte ska hantera henne mer än absolut nödvändigt om hon håller sig frisk, då kanske hon lättare blir av med beteendet:confused:
 
Sv: Kolik ikväll..

Jag tror att din tanke är helt rätt! Denna häst är ju nästan, "Sönderhanterad" av människor vi detta laget, pga allt den varit med om jämfört med kompisar i samma ålder! Den behöver vara häst tillsammans med andra hästar fram till inridningsdax utan någon mer hantering än det allra nödvändigaste, verkning, avmaskning, till/från bete/lösdrift. Då tror jag att många saker ramlat på plats, magsår läker ofta på bete, kompisar i samma ålder ger stimulans dvs minskar stressen förhoppningsvis...
 
Sv: Kolik ikväll..

Vad bra, då är det inte bara jag som tänker i de banorna då! Ja hon är extremt mkt hanterad och det gör ju också att hon för sin ålder ibland känner sig lite fööör bekväm bland människor.. Lagom är bäst!

Har varit i kontakt med en tjej som har lösdrift i höstas, ska kontakta henne igen för jag har fått bra referenser på henne och hopaps det kan finnas nån plats för min lilla där framöver. Hon är den enda tänkbara jag vet som jag kan lämna på lösdrift till i nuläget då jag inte känner till så många andra. Det är ju viktigt att lösdriften är BRA och att man kan lita på den som har den. Denna ska iallafall ha 3 ligghallar, kvalitetsfoder samt att de binds upp dagligen. Det är vad jag vet än så länge och det ligger inte så långt ifrån vårt stall heller..
 
Sv: Kolik ikväll..

Och själv är jag helt säker på att lucernet, som var i hackform, ej pelleterat, orsakade min unghästs svåra kolik. Borta är lucernet - borta är kolikproblemen. Guess what - han äter pelleterat foder...och har inga som helst problem med vare sig foderstrupsförstoppning, kolik eller magsår!

Som sagt alla har vi olika erfarenheter gällande det här.
 
Sv: Kolik ikväll..

Ja, så är det ju... men jag har använt det i så många år både i mitt arbete och privat och aldrig haft problem av det... Fodrar det iofs uppblött med mkt betforvatten endast till kvällen ca 2.5kg, övriga pelleterade foder fodras tillsammans med havre och då tycker jag att hästarna tuggar mer och saliverar mer.. Men som sagt, vi har alla olika erfarenheter, Vill oxå tillägga att jag har ett arbete där jag jobbar dagligen ihop med vet och dom kan inte styrka denna tes. Dvs Lucern=Kolik, kolik är ju ett samlingsnamn för magont/problem och då krävs det alltid en större utredning om man ska börja utesluta fodermedel som hästen inte tål eller är allergisk mot. Men det kanske du har gjort?
 
Sv: Kolik ikväll..

Nu var det hack och det blötlägges inte om man ska gå på foderanvisningarna. Han är behandlad på Hbg djursjukhus men någon allergiutredning har han inte genomgått, det har jag faktiskt inte hört talas om att de gör ö h t.

Nu har jag ju gjort min egen lilla "vetenskapliga" utredning genom att köra uteslutningsmetoden och den fungerade ju tack o lov. Lucern=kolik - ingen lucern= ingen kolik, och det har hållt i 10 månader, peppar peppar.
 
Sv: Kolik ikväll..

Tycker det låter som väldigt vettiga tankar för framtiden. Hoppas verkligen nu bara att hon får hålla sig frisk så hon kan få vara bara häst och inte patient. Som Seagirl sagt så läker ofta magsår väldigt bra på bete.

Du får skaffa bettskenor till henne om tandgnisslingen inte upphör. ;)
 
Sv: Kolik ikväll..

Haha ja bettskenor vore nått;) Det funkar riktigt bra med hagkompisen och Calistra verkar må bättre över lag. I hagen hon går nu finns det ju än så länge lite att beta om det nu inte blir dåligt väder så hagen blir helt förstörd. Ja nu får det vara slut på sjukdomar, jag skulle kunna skriva en hel bok om alla hennes problem sen födseln:crazy:
 
Sv: Kolik ikväll..

Haha ja bettskenor vore nått;) Det funkar riktigt bra med hagkompisen och Calistra verkar må bättre över lag. I hagen hon går nu finns det ju än så länge lite att beta om det nu inte blir dåligt väder så hagen blir helt förstörd. Ja nu får det vara slut på sjukdomar, jag skulle kunna skriva en hel bok om alla hennes problem sen födseln:crazy:

Lycka till nu! Hoppas ni har haft er beskärda del av bekymmer för en lååång tid framöver!
 
Sv: Kolik ikväll..

Jaa du... nu håller vi hovar och tummar att det är slut på allt elände. Hur är det med suturproblematiken?

Lycka till !
 
Sv: Kolik ikväll..

Jaa du... nu håller vi hovar och tummar att det är slut på allt elände. Hur är det med suturproblematiken?

Lycka till !


Det är bra nu! Hältan försvann efter två veckor med pencillin och metacam. Svullnaden fick vi bort genom att ha henne lindad samt att vi lasrade var tredje dag i ett par veckor. Nu är det bara svullet där själva ingreppet är gjort men det har jag förstått det som att det är normalt. Efter pencillinbehandlingen så blev hon lite halt igen efter nån vecka men inte alls mkt, veterinären tyckte vi skulle avvakta och då försvann det av sig självt efter nån vecka. Så peppar peppar nu är iallafall benet helt ok!
 
Sv: Kolik ikväll..

men usch vad hemskt, men hur gjorde hon för att skada sig första gången egentligen?
 
Sv: Kolik ikväll..

Vilken av skadorna tänker du på? Senkontrakturen? Det blir så av sg själv när benet växer snabbare än senan. Det gör att hästen går på tå och hoven blir bockig. Om det inte går att korrigera med hjälp av vila och specialskoning eller tetracyklin så måste man operera. Då skär man av försärkningsbandet i senan och då "åker senan ner" igen så hoven och benet blir normalt. Det som hände med min häst var ju också att hon fick en allergisk reaktion utav trådarna man sytt med innen i benet så det blev komplikationer i läkningsprocessen. Men nu så ser benet ut som det ska igen och är bara svullet över själva ingreppet vilket ska vara normalt.

Maria
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 146
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 214
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 691
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp