Bukefalos 28 år!

Konfrontera mobbare?

voltis

Trådstartare
Gör historien kort...

Barnet har varit verbalt utsatt av speciellt en klasskamrat under höst och vår.
De ska göra om klasserna till hösten, där det finns 2 alternativ.
Väljer hen alternativet där denna personen finns kvar i samma klass så vill mentorn boka ett möte där vår familj träffar mobbarens familj och skakar hand på att han inte får närma sig vårt barn mer än nödvändigt...

Barnet vill INTE ha detta möte, Sambon tycker det låter konstigt att vi ska vara med - borde lösas mellan skola och den andra familjen?
Jag är kluven... Vet ej om ett sådant möta kan lösa något, eller göra det värre?
 
Gör historien kort...

Barnet har varit verbalt utsatt av speciellt en klasskamrat under höst och vår.
De ska göra om klasserna till hösten, där det finns 2 alternativ.
Väljer hen alternativet där denna personen finns kvar i samma klass så vill mentorn boka ett möte där vår familj träffar mobbarens familj och skakar hand på att han inte får närma sig vårt barn mer än nödvändigt...

Barnet vill INTE ha detta möte, Sambon tycker det låter konstigt att vi ska vara med - borde lösas mellan skola och den andra familjen?
Jag är kluven... Vet ej om ett sådant möta kan lösa något, eller göra det värre?
Är detta enligt skolans plan mot mobbning eller något mentor själv hittat på?

På mina barns skola finns en ”Skolans plan mot diskriminering och kränkande behandling”. Det känns som det finns en tydlig process som ska följas när något händer. Om processen fungerar vet jag eftersom vi haft turen att slippa problem.
 
Som utsatt för mobbing: NEJ ALDRIG ETT SÅNT MÖTE. Det kommer bara spä på mobbarens självkänsla av att vara cool, och inte hjälpa ditt barn alls. Det är skolan som ska ha ett sånt möte med mobbaren och hens familj utan er. Ni ska sen få återkoppling om mötet. Men utsätt inte ditt barn för att tvingas vara nära mobbaren i önödan.
 
Är detta enligt skolans plan mot mobbning eller något mentor själv hittat på?

På mina barns skola finns en ”Skolans plan mot diskriminering och kränkande behandling”. Det känns som det finns en tydlig process som ska följas när något händer. Om processen fungerar vet jag eftersom vi haft turen att slippa problem.
Alla skolor ska ha en sådan plan enligt lag.

Men för att svara på frågan - nej ni ska inte gå med på ett sådant möte. Jag har dålig erfarenhet själv av sådant, var mobbad från klass 1 upp till klass 9 när jag bytte skola.
 
Är detta enligt skolans plan mot mobbning eller något mentor själv hittat på?

På mina barns skola finns en ”Skolans plan mot diskriminering och kränkande behandling”. Det känns som det finns en tydlig process som ska följas när något händer. Om processen fungerar vet jag eftersom vi haft turen att slippa problem.
Är detta enligt skolans plan mot mobbning eller något mentor själv hittat på?

På mina barns skola finns en ”Skolans plan mot diskriminering och kränkande behandling”. Det känns som det finns en tydlig process som ska följas när något händer. Om processen fungerar vet jag eftersom vi haft turen att slippa problem.
Skolan har gjort flera åtgärder, då barnet har flera problem med skolsituationen.
Så där känner vi oss trygga.
Nu blev det lite olyckligt att hen ev inte blir av med denna killen i höst... Och detta var ett förslag för att hen ska kunna känna, sig trygg i klassrummet...

Men vi känner nog att det är fel väg att gå, av vad vi förstått kommer han aldrig acceptera vårt barn tyvärr då de lever väldigt olika liv.
Separera tror jag är det enda som skulle hjälpa, men mkt annat gör att hen vill gå just i denna klass i höst...
 
Som utsatt för mobbing: NEJ ALDRIG ETT SÅNT MÖTE. Det kommer bara spä på mobbarens självkänsla av att vara cool, och inte hjälpa ditt barn alls. Det är skolan som ska ha ett sånt möte med mobbaren och hens familj utan er. Ni ska sen få återkoppling om mötet. Men utsätt inte ditt barn för att tvingas vara nära mobbaren i önödan.
Tack precis så känner vi med!
Tänkte mer om detta var ngt man "gör" liksom...

Iom att vårt barn har andra underliggande problem som gör skolsituationen svår så vet jag att hen aldrig skulle klara ett sånt möte.

Sitter i en svår sits då alternativet för att
Slippa killen är att ändra språkval o därav kunna gå i annan klass.
Men i nuvarande klass med samma språkval finns både hens trygga vänner OCH denna killen...

Sen så finns det mkt stöttande fina klasskamrater i de andra klasserna med, men i barnets hjärna är alla emot hen just nu (det jobbar vi med mha vården)
 
Det här låter alldeles för mycket som den gång en eller fler andra barn i mitt syskons klass hotade med att de förgiftat h*ns mat. Mitt syskon gick hem, livrädd, och det blev ett möte i skolan där mitt syskon tvingades skaka hand med förövarna för att visa att de alla var vänner. Läraren förstod inte alls varför mamma höll henom hemma dagen efter.
Ännu bättre var att på föräldramöte ett par veckor senare så står läraren och säger "vi jobbar på och alla är så bra vänner". Min mamma var partypooper där och påpekade att en elev blivit mordhotad av sina klasskamrater så så bra stämning var det inte i klassen.
Ursäkta fick bara sån flash back till det där.

Har också varit mobbad i skolan och att tvingas ta mina förövare i hand skulle varit den ultimata förnedringen... av mig inte av dem.
 
Gör historien kort...

Barnet har varit verbalt utsatt av speciellt en klasskamrat under höst och vår.
De ska göra om klasserna till hösten, där det finns 2 alternativ.
Väljer hen alternativet där denna personen finns kvar i samma klass så vill mentorn boka ett möte där vår familj träffar mobbarens familj och skakar hand på att han inte får närma sig vårt barn mer än nödvändigt...

Barnet vill INTE ha detta möte, Sambon tycker det låter konstigt att vi ska vara med - borde lösas mellan skola och den andra familjen?
Jag är kluven... Vet ej om ett sådant möta kan lösa något, eller göra det värre?

Ett sadant mote ar bara for att skolan ska kunna klappa sig pa axeln och tala om vad mycket bra de gjort. Ditt barn far det bara varre efterat. Ibland maste vi "override" vara barns onskan.

Vi flyttade ett barn fran en skola ... mot hans vilja ... till en annan och fick tillbaka vart barn igen. Som han sjalv uttryckte sig om den forsta skolan, "man maste vara sa tuff hela tiden". Han var en mjuk kanslig person som inte klarade av att vara "sa tuff".
 
Urs vilken sits. Skulle inte gå med på ett sånt möte jag heller, skulle däremot gärna träffa föräldrarna och tillsammans med dem diskutera framåt hur vi går vidare, hur deras tankar går.

Sen kan jag iofs tycka de är mobbaren som ska byta klass
 
Tack precis så känner vi med!
Tänkte mer om detta var ngt man "gör" liksom...

Iom att vårt barn har andra underliggande problem som gör skolsituationen svår så vet jag att hen aldrig skulle klara ett sånt möte.

Sitter i en svår sits då alternativet för att
Slippa killen är att ändra språkval o därav kunna gå i annan klass.
Men i nuvarande klass med samma språkval finns både hens trygga vänner OCH denna killen...

Sen så finns det mkt stöttande fina klasskamrater i de andra klasserna med, men i barnets hjärna är alla emot hen just nu (det jobbar vi med mha vården)
Mobbaren ska byta klass. Om skolan inte löser det så gå vidare till skolinspektionen och överväg polisanmäla mobbaren för trakasserier. Ge er inte. Jag har idag fruktansvärt dålig självkänsla pga mobbing och det förstör mitt liv på många sätt fortfarande. Det ska inte behöva hända fler barn.
 
Det låter lite riskabelt att ta med mobbarens föräldrar i samma möte som ert barn. Ofta går personligheten i arv även om vuxna är bättre på att dölja det som sticker ut. Många föräldrar reagerar med att försvara sitt barn, oavsett vad barnet har gjort. Vilket kan bli på ert barns bekostnad.

Så om ni inte känner föräldrarna och vet ungefär hur de kommer att reagera, så är det nog inte värt att ses "för att ta i hand". (Det borde vara "sätta upp en plan framåt så det inte sker igen" istället.)

Däremot vore det kanske bra om ni föräldrar kan ses tillsammans med skolan ett par gånger för att jobba gemensamt med frågan. Om det går.
 
Inget har förändrats sedan jag stöttade 14-åring på högstadiet, nu 27 år sedan.
Jag står fast vid den åsikt jag hade då. Den som mobbar får anpassa sitt liv efter den som är utsatt. Den som mobbar ska placeras i en annan klass.
 
Gör historien kort...

Barnet har varit verbalt utsatt av speciellt en klasskamrat under höst och vår.
De ska göra om klasserna till hösten, där det finns 2 alternativ.
Väljer hen alternativet där denna personen finns kvar i samma klass så vill mentorn boka ett möte där vår familj träffar mobbarens familj och skakar hand på att han inte får närma sig vårt barn mer än nödvändigt...

Barnet vill INTE ha detta möte, Sambon tycker det låter konstigt att vi ska vara med - borde lösas mellan skola och den andra familjen?
Jag är kluven... Vet ej om ett sådant möta kan lösa något, eller göra det värre?
Nej, absolut nej! Ingen i er familj ska delta på ett möte med den andra familjen. Skolan ska ha möte med dem. Ditt barn är utsatt och att delta på ett sådant möte kommer göra att ditt barn måste återuppleva övergreppen igen. Om skolan har gjort sin läxa så finnas dokumentation på allt som har hänt och det ska räcka.

Mitt tips; begär ut all skolans dokumentation om ert barn. Detta gör ni via Mail.
Läs på skollagen, det är alla skolors arbetsbeskrivning. https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...fattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800
Gå in och läs på hos barn och elevombudet https://beo.skolinspektionen.se/
Och försök att hålla all kommunikation med skolan via mail, det kommer göra det så mycket lättare för er om ni vill vill skicka in en anmälan längre fram.
 
Urs vilken sits. Skulle inte gå med på ett sånt möte jag heller, skulle däremot gärna träffa föräldrarna och tillsammans med dem diskutera framåt hur vi går vidare, hur deras tankar går.

Sen kan jag iofs tycka de är mobbaren som ska byta klass
De gör om klasserna varje läsår, och till hösten delar de upp dom efter vilket extraspråk de läser.... Och tyvärr har dessa 2 samma språk...
 
Det låter lite riskabelt att ta med mobbarens föräldrar i samma möte som ert barn. Ofta går personligheten i arv även om vuxna är bättre på att dölja det som sticker ut. Många föräldrar reagerar med att försvara sitt barn, oavsett vad barnet har gjort. Vilket kan bli på ert barns bekostnad.

Så om ni inte känner föräldrarna och vet ungefär hur de kommer att reagera, så är det nog inte värt att ses "för att ta i hand". (Det borde vara "sätta upp en plan framåt så det inte sker igen" istället.)

Däremot vore det kanske bra om ni föräldrar kan ses tillsammans med skolan ett par gånger för att jobba gemensamt med frågan. Om det går.
Nej tror verkligen inte att det ger ngt att träffa föräldrarna.. Aldrig träffat dom, de få fysiska föräldramöten vi haft har de aldrig kommit på, inte heller digitala...
 
Varje läsår? Låter som en mycket dålig idé!
Det är för att få bort grupperingar i klasserna... Det har funkat bra hittills... Gått i denna skola 3 år snart, så haft 2 byten och det har varit positivt hittills. De har lyssnat på önskemål och innan har det fungerat då vårt barn mått bättre.
Så var ju positiv till klassbytena nu till hösten då vi trodde vi kunde undvika denna killen då...
 
Det är för att få bort grupperingar i klasserna... Det har funkat bra hittills... Gått i denna skola 3 år snart, så haft 2 byten och det har varit positivt hittills. De har lyssnat på önskemål och innan har det fungerat då vårt barn mått bättre.
Så var ju positiv till klassbytena nu till hösten då vi trodde vi kunde undvika denna killen då...

Om de bara byter runt i klasserna för att det ska passa skolans schemaläggning bättre (d.v.s. alla som läser samma språk går i samma klass) så låter det inte som en bra idé för eleverna. Den huvudsakliga poängen med att byta runt varje år måste väl ändå vara att gruppdynamiken ska fungera bättre i klassen? Att man ska sära på mobbare och deras offer? Om man inte gör det så blandar man runt enbart för att det ska bli lättare för schemaläggaren.
 
Om de bara byter runt i klasserna för att det ska passa skolans schemaläggning bättre (d.v.s. alla som läser samma språk går i samma klass) så låter det inte som en bra idé för eleverna. Den huvudsakliga poängen med att byta runt varje år måste väl ändå vara att gruppdynamiken ska fungera bättre i klassen? Att man ska sära på mobbare och deras offer? Om man inte gör det så blandar man runt enbart för att det ska bli lättare för schemaläggaren.
Så har de gjort senaste åren, just efter gruppdynamik. Men till hösten första gången efter språkvalet.. Tyvärr!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 198
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 382
Senast: jemeni
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 635
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Väljer att använda anonymt nick på grund av känsligt läge och jag vill inte att det ska kunna kopplas till den stad jag bor i då jag...
Svar
7
· Visningar
1 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp