Bukefalos 28 år!

Konisering

Om jag förstått det rätt så är koniseringen rätt liknande det där utökade cellprovet, fast lite annorlunda.

Vet inte om anvisningarna är pga att jag kommer få lugnande intravenöst av narkossköterska.
 
På lappen jag fått står det följande:

Förberedelser inför operation:
Mat och dryck
Efter kl 24:00 får du inte äta någonting
Om du har operationstid efter kl 12:00 får du äta en lätt frukost senast kl 6:00
Fram till 2 timmar innan du ska infinna dig på sjukhuset får du dricka endast klara drycker: vatten, kaffe eller te utan mjölk (gärna med socker i).
Det är viktigt att du följer fastereglerna eftersom kvarvarande fast föda i magsäcken kan ge upphov till allvarliga komplikationer och din operation kan bli struken.

Duschinstruktioner inför din operation
Kvällen före operation
Tvätta hela kroppen med flytande tvåg
ta på dig rena kläder
lägg dig i en renbäddad säng

operationsdagens morgon
tvätta hela kroppen med flytande tvål.
skölj av kroppen och upprepa tvättningen en gång till.
tvätta håret.
Observera att du inte får smörja in dig med hudkräm
ta på rena kläder

Läkemedel
Ta 3 tabletter Panodil eller Alvedon à 500 mg och 1 tablett Ipren eller Ibumetin à 400 mg cirka 2 timmar innan du kommer till sjukhuset. Detta är en specialdos inför operation som ger effekt under och första tiden efter operation.
Använder du läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra, t ex trombyl eller magnecyl, ska du sluta med dessa tre dagar innan operationen. du kan sedan återuppta medicinieringen igen dagen efter operationen.
Övrida läkemedel, exempelvis p-piller, läkemedel för hjärta, kärl, blodtryck, kärlkramp, astma eller epliepsi tar du som vanligt på operationsdagens morgon.

...... mina anvisningar får det att låta som att jag ska söva och operera ut en massa organ typ... :eek:
:eek::eek::eek::eek::eek:
Bortsett från det smärtstillande så är det så gott som identiska instruktioner jag fick när jag opererade mina händer.
 
Bortsett från det smärtstillande så är det så gott som identiska instruktioner jag fick när jag opererade mina händer.
Ska jag vara ärlig känns det lite väääl överdrivet, med tanke på att de lika gärna kan göra ingreppet i den vanliga mottagningen också, men jag ska följa det så gott det går. :)
 
Ska jag vara ärlig känns det lite väääl överdrivet, med tanke på att de lika gärna kan göra ingreppet i den vanliga mottagningen också, men jag ska följa det så gott det går. :)
Gör det för dom råden är utarbetade för att minska komplikationerna under/efter ingrepp.
Tror att eftersom du skall "halvsövas" så är det dom rutinerna den avdelningen har till sina ordinarie större ingrepp.

Men det minskar även det "böset" du släpar med dig dit :)
 
Om jag förstått det rätt så är koniseringen rätt liknande det där utökade cellprovet, fast lite annorlunda.

Vet inte om anvisningarna är pga att jag kommer få lugnande intravenöst av narkossköterska.
Det är det säkert. Jag var ju på samma mottagning som jag tog proverna.
 
På lappen jag fått står det följande:

Förberedelser inför operation:
Mat och dryck
Efter kl 24:00 får du inte äta någonting
Om du har operationstid efter kl 12:00 får du äta en lätt frukost senast kl 6:00
Fram till 2 timmar innan du ska infinna dig på sjukhuset får du dricka endast klara drycker: vatten, kaffe eller te utan mjölk (gärna med socker i).
Det är viktigt att du följer fastereglerna eftersom kvarvarande fast föda i magsäcken kan ge upphov till allvarliga komplikationer och din operation kan bli struken.

Duschinstruktioner inför din operation
Kvällen före operation
Tvätta hela kroppen med flytande tvåg
ta på dig rena kläder
lägg dig i en renbäddad säng

operationsdagens morgon
tvätta hela kroppen med flytande tvål.
skölj av kroppen och upprepa tvättningen en gång till.
tvätta håret.
Observera att du inte får smörja in dig med hudkräm
ta på rena kläder

Läkemedel
Ta 3 tabletter Panodil eller Alvedon à 500 mg och 1 tablett Ipren eller Ibumetin à 400 mg cirka 2 timmar innan du kommer till sjukhuset. Detta är en specialdos inför operation som ger effekt under och första tiden efter operation.
Använder du läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra, t ex trombyl eller magnecyl, ska du sluta med dessa tre dagar innan operationen. du kan sedan återuppta medicinieringen igen dagen efter operationen.
Övrida läkemedel, exempelvis p-piller, läkemedel för hjärta, kärl, blodtryck, kärlkramp, astma eller epliepsi tar du som vanligt på operationsdagens morgon.

...... mina anvisningar får det att låta som att jag ska söva och operera ut en massa organ typ... :eek:
:eek::eek::eek::eek::eek:
Det var nog liknande. Fastan följde jag till punkt och pricka. Man mår bättre själv efteråt om man fastar. Fast du har lite striktare tvagning. Jag körde Hibiscrub för att vara på den säkra sidan kvällen innan. Men på min lapp så stod det inget om morgontvätten. Kan inte minnas att jag har gjort det någon gång när jag har legat inne heller. Man kommer ju ren, från en ren säng och rena kläder?
Vill minnas att jag blev rätt susig av dosen värktabletter. :)
Du får andra snygga kläder där. ;)
Det här låter värre än det är. Jag tycker det är bra med standardformulär även om de kan bli något omfattande.
Det här kommer att gå hur bra som helst! :)
 
Det var nog liknande. Fastan följde jag till punkt och pricka. Man mår bättre själv efteråt om man fastar. Fast du har lite striktare tvagning. Jag körde Hibiscrub för att vara på den säkra sidan kvällen innan. Men på min lapp så stod det inget om morgontvätten. Kan inte minnas att jag har gjort det någon gång när jag har legat inne heller. Man kommer ju ren, från en ren säng och rena kläder?
Vill minnas att jag blev rätt susig av dosen värktabletter. :)
Du får andra snygga kläder där. ;)
Det här låter värre än det är. Jag tycker det är bra med standardformulär även om de kan bli något omfattande.
Det här kommer att gå hur bra som helst! :)
Jag är glad att mamma ska skjutsa mig dit och hem, kommer säkert va lite lull lull.
Jag tänker att det viktigaste är att tvätta sig noggrant i underlivet, men vad vet jag. :)
 
Gör det för dom råden är utarbetade för att minska komplikationerna under/efter ingrepp.
Tror att eftersom du skall "halvsövas" så är det dom rutinerna den avdelningen har till sina ordinarie större ingrepp.

Men det minskar även det "böset" du släpar med dig dit :)
Jag ska inte sövas alls, jag kommer va vaken hela tiden.
 
Jag ska inte sövas alls, jag kommer va vaken hela tiden.
Vet ju inte exakt vad det är du får för lugnande men när jag fick lugnande intravenöst inför mina operationer så var det samma sak dom använder när dom söver folk fast i mycket mindre mängd (sa dom till mig när jag frågade vad det var jag fick).

Jag var dock rätt så borta då så jag kan ha missuppfattat det hela. Men det var fina grejer i alla fall. Aldrig mått så bra som då :D
 
Jag kan inte minnas att jag fick några instruktioner alls, kanske att jag skulle ta några alvedon men inget mer. Å andra sidan så var jag vaken, fick inget lugnande eller liknande. För mig kändes det som en undersökning (jag hade mina egna kläder och det var i ett vanligt undersökningsrum) snarare än en operation.
 
Vet ju inte exakt vad det är du får för lugnande men när jag fick lugnande intravenöst inför mina operationer så var det samma sak dom använder när dom söver folk fast i mycket mindre mängd (sa dom till mig när jag frågade vad det var jag fick).

Jag var dock rätt så borta då så jag kan ha missuppfattat det hela. Men det var fina grejer i alla fall. Aldrig mått så bra som då :D
I mina papper står det "lugnande medel" och lugnande medel innebär för mig inte samma sak som de söver folk med utan mer något som lugnar.
 
I mina papper står det "lugnande medel" och lugnande medel innebär för mig inte samma sak som de söver folk med utan mer något som lugnar.
Man kan använda samma sak till olika saker beroende på hur mycket man ger.

Nu är det inte säkert att du får samma sak som jag fick. I min journal stod det att jag ville ha lugnande. När jag sedan frågade vad det var så sa dom att det är samma sak som man får när man sövs men i mycket lägre dos.

Det var också därför jag fick andra kläder och tvättade mig mer då riskerna för komplikationer ökar i och med användningen av "narkosen".
 
Man kan använda samma sak till olika saker beroende på hur mycket man ger.

Nu är det inte säkert att du får samma sak som jag fick. I min journal stod det att jag ville ha lugnande. När jag sedan frågade vad det var så sa dom att det är samma sak som man får när man sövs men i mycket lägre dos.

Det var också därför jag fick andra kläder och tvättade mig mer då riskerna för komplikationer ökar i och med användningen av "narkosen".
Oavsett vilket, ändrar det inte innebörden för mig.
 
Tror jag inte, tror snarare att det är pga att det sker på operationsavdelningen bland annat.
Jo men det fanns väl egentligen ingen annan anledning till att du skall vara på operationsavdelningen än att du skulle få lugnande intravenöst? (Eller har jag missförstått något?)
 
Jo men det fanns väl egentligen ingen annan anledning till att du skall vara på operationsavdelningen än att du skulle få lugnande intravenöst? (Eller har jag missförstått något?)
Det som de sagt till mig är inte pga att man får lugnande, utan för att det är enklare att göra ingreppet där enligt doktorn/läkaren jag pratat med.
 
Läste lite i min journal då jag skulle ha namnet på en ögonläkare och såg då anteckning om mitt uppföljande prov. Det blir konisering för mig med. Men har inte fått hem papper än så vet ingenting mer.

Men den där lukten ni pratar om... Jag är extremt luktkänslig. Jag blir illamående av att steka köttfärs liksom. Hur illa är det? Har inga problem med gyn-undersökningar eller så, det är bara lukten jag oroar mig för.

Jag är seriöst mer rädd för min ev. Tårkanalsoperation för att jag är rädd för "ögonlocksstegen" än att dom kommer skära bort delar av min livmodertapp. Det är bara lukten som skrämmer mig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 108
Skola & Jobb Allvetande bukefalos Hur räknas antalet intjänade semesterdagar om man är sjukskriven 25%? har man då bara 75% av antalet dagar? eller...
2
Svar
24
· Visningar
691
Senast: cirkus
·
Juridik & Ekonomi Jag jobbar 25%, är arbetslös på 50% och långtidssjukskriven på 25%. Nu har jag haft en hel sjukdag på 100% och anmält detta till FK. Men...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Gnist
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
535
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp