Konstiga svar på säljannonser på nätet

Hej!

När jag skulle köpa häst för massor med år sen la jag ut en köpes-annons. Jag ville ha ett sto, ridhäst, med stam, så jag i framtiden kunde avla. Fick svar om travare (ston i och för sig) men det svaret jag minns mest var en valack. Mailet började med "jag vet att du söker sto, men min häst är så bra att jag chansar". Jag funderade länge på den hästen för presentationen av den var mycket välgjord, men insåg till slut att en valack får man inga föl av.

/Lavinia
 
Vi hade ute en tvättmaskin på blocket som inte ens var ett år gammal och sparsamt använd som vi sålde till halva inköpspriset. Fick då mejl om att "Ni får en tusenlapp för den, för ni bor så långt bort och bensinen kostar så mycket för mig".
Eh nej... nu får den stå här hemma som reserv om någonting skulle hända med vår andra.
 
Har upptäckt att man får många oförskämda svar på annonser. Det verkar inte som de som svarat oförskämt har kunnat läsa vad det står i annonsen eller så har de mycket dålig läsförståelse!
Sålde ett sadelskåp och en tyckte att jag skulle köra till Jönköping (4-4,5 timmars resväg) och pruta 2000kr + betala min bensin o res tid i bilen...Det stod hämtas i annonsen.
Hade en sadel annons och en spekulant bad en om fler bilder. Jag tog fler bilder och mailade dom men får ett argt svar att jag borde fatta att hon skall ha en bild ur en speciell vinkel de hänge sadel köpet på. Då svarade jag artigt att det hade varit bra om man skrev vilka bilder man ville ha speciell vinkel osv.. Är väldigt trött på bild samlare och oförskämda svar.
Nu har jag dragit mig för att sätta in fler annonser.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Jag hade en annons ute där jag sökte medryttare 1-2 ggr / veckan. Och fick till svar av en tjej att hon inte hade tid att vara medryttare men hade stor hage hemma på tomten som jag kunde få ha hästen i så kunde hon rida och sköta den där i stället.
 
Håller på och säljer av alla mina hästsaker, jäklar vad mycket nötter det finns.
Fick svar bl.a. från en tjej angående en dressyrgjord. Nypriset låg på runt 250:-, så jag sålde den för 40. Inte mycket använd, inget rost på söljorna eller hål nånstans. Jäklar vad hon ville ha foton! Hon hörde nog av sig i tre dagar om nya fotovinklar. Tillslut kom hon på att den var 5 cm för kort så det blev ingen affär.
Flera gånger har köpare varit väldigt på och velat ha saker, och sen försvunnit i tomma intet. Trist att man nekat andra och sen ändå står kvar med prylarna.
En tjej ville byta sina ridstövlar mot min dressyrsadel. Då hade jag ändå skrivit att jag skulle sälja sadeln för att finansiera nästa sadel.
 
Kan dessa knasiga svar på annonser ha att göra med att man mail svarar man behöver inte prata med annonsören? Man kan häva ur sig oförskämda förslag min ögon då man inte ser eller pratar med annonsören. Sen bryr man sig inte om att se om det är "åkbart av stånd" fast det står hämtas i annonsen verkar det som även om orten står angivet.
Förr fick man ringa och svara på annonsen. Man åkte och tittade på det som var till salu.
Bara en tanke.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Jag måste ha haft tur. Jag la ut en sökesannons om häst då jag inte hittade vad jag letade efter. Jag var ganska specifik i min annons och hade hyfsat höga krav. För att göra det värre var prisnivån inte skamligt låg men i nederkant av vad sådana hästar brukar gå för.

Jag fick sinnessjukt många svar, säkert 100 stycken. Max 10 var sådana som uttryckligen gick emot vad jag skrivit (tex att de var importer, viss ras eller på tok fel mankhöjd)

Sen så är ju saker som grundutbildad, stabil i formen och lättriden väääldigt olika mellan personer. Märkte jag. Men minst 25 av svaren var spot on vad jag sökte efter!
 
Jag tycker generellt att folk har blivit mindre benägna att hämta sakerna själva. "Har du vägarna förbi" alt. "jobbar du i grannstaden" är folks standardsvar på annonser numera. Jag är uppvuxen med att man faktiskt får hämta alt. ombesörja frakt av de varor man köper och tycker det är oerhört oförskämt att hinta om gratis hemleverans.

Som privatperson kan man ju knappast agera transportfirma och inte ens de gör ju saker gratis, så jag förstår verkligen inte hur folk får ihop det :banghead:
 
Jag tycker generellt att folk har blivit mindre benägna att hämta sakerna själva. "Har du vägarna förbi" alt. "jobbar du i grannstaden" är folks standardsvar på annonser numera. Jag är uppvuxen med att man faktiskt får hämta alt. ombesörja frakt av de varor man köper och tycker det är oerhört oförskämt att hinta om gratis hemleverans.

Som privatperson kan man ju knappast agera transportfirma och inte ens de gör ju saker gratis, så jag förstår verkligen inte hur folk får ihop det :banghead:

Fast just det tycker jag inte är så konstigt. När jag kollar begagnade grejer, främst på fejjan, beror ju mitt intresse på om den blir enkel för mig att få hem. Vissa saker är det absolut värt att skicka, men oftast gör fraktkostnaden att man inte längre är intresserad. Kan man då mötas upp på jobb eller dylikt är ju chansen klart större för försäljning.

Däremot försöker jag på intet sätt få gratis hemleverans! Att hitta en punkt där båda befinner sig ibland är dock smidigt.
 
Jag tycker generellt att folk har blivit mindre benägna att hämta sakerna själva. "Har du vägarna förbi" alt. "jobbar du i grannstaden" är folks standardsvar på annonser numera. Jag är uppvuxen med att man faktiskt får hämta alt. ombesörja frakt av de varor man köper och tycker det är oerhört oförskämt att hinta om gratis hemleverans.

Som privatperson kan man ju knappast agera transportfirma och inte ens de gör ju saker gratis, så jag förstår verkligen inte hur folk får ihop det :banghead:

Det där är helt knasigt. Om man sedan
Fast just det tycker jag inte är så konstigt. När jag kollar begagnade grejer, främst på fejjan, beror ju mitt intresse på om den blir enkel för mig att få hem. Vissa saker är det absolut värt att skicka, men oftast gör fraktkostnaden att man inte längre är intresserad. Kan man då mötas upp på jobb eller dylikt är ju chansen klart större för försäljning.

Däremot försöker jag på intet sätt få gratis hemleverans! Att hitta en punkt där båda befinner sig ibland är dock smidigt.

Absolut, men det är ju skillnad på att fråga fint och att kräva... :meh:

Jag kan absolut tänka mig att leverera till stan närmast mig, så länge det är inom stadskärnan, eftersom jag ändå åker in och handlar. Då förväntar jag mig iofs att köparen är flexibel vad gäller tidpunkten, jag ändrar inte på mina tider hur mycket som helst.
 
Det där med mötas upp... Jag har nästan slutat att gå med på det. Jag är i centrala delarna av stora staden i princip varje veckodag - men på olika tider. Sen är jag nära ett stort köpcentrum och ganska nära stora staden varannan helg.

Jag brukar skriva tydligt att varan kan tas med till centrala staden men på de tider JAG är där, och att jag kan mötas på specifikt ställe före/efter jobbet varannan helg. Det går även bra att vissa tider hämta hos mig på jobbet, men jag kan (får) INTE gå ifrån när jag jobbar.

Och folk tycker de vill köpa och mötas - men kan vi mötas där och där (3 km från centrum), eller då personen slutar jobbet (3 h efter jag sagt att jag åker hem), kan vi inte ses kl 12 på lördagen, jag kan väl åka ifrån jobbet en snabbis. Osv osv. Eller allra bäst så kanske jag kan svänga förbi plats X på väg till jobbet. X är en omväg på 25 minuter på en resa som redan tar över en timme..
 
Fast just det tycker jag inte är så konstigt. När jag kollar begagnade grejer, främst på fejjan, beror ju mitt intresse på om den blir enkel för mig att få hem. Vissa saker är det absolut värt att skicka, men oftast gör fraktkostnaden att man inte längre är intresserad. Kan man då mötas upp på jobb eller dylikt är ju chansen klart större för försäljning.

Däremot försöker jag på intet sätt få gratis hemleverans! Att hitta en punkt där båda befinner sig ibland är dock smidigt.

Kan man komma överens om annat är det väl jättebra, men det ska i så fall vara ett erbjudande från säljarens sida och inte en förfrågan från köparens sida.

Min mor har sålt en hel del möbler inför en flytt och det har kommit x antal förslag på hur vi ska leverera den aktuella varan. Jag kan inte se hur detta är min uppgift som säljare? Säljaren tillhandahåller varan, köparen har således ansvar för att besiktiga och hämta/transportera varan.
 
Jag blir vansinnigt irriterad när den enda meningen i ett svarsmejl är: "Bästa pris?" Alltid utan att ha sett prylen i verkligheten också.
 
Kan man komma överens om annat är det väl jättebra, men det ska i så fall vara ett erbjudande från säljarens sida och inte en förfrågan från köparens sida.

Min mor har sålt en hel del möbler inför en flytt och det har kommit x antal förslag på hur vi ska leverera den aktuella varan. Jag kan inte se hur detta är min uppgift som säljare? Säljaren tillhandahåller varan, köparen har således ansvar för att besiktiga och hämta/transportera varan.

Fast fråga lite fint om man skulle kunna träffas och få varan tycker jag är helt ok, jag har både gjort det och fått frågan (inga problem i något av fallen). Givetvis får man vara beredd på ett nej och ta det på ett bra sätt.
 
Kan man komma överens om annat är det väl jättebra, men det ska i så fall vara ett erbjudande från säljarens sida och inte en förfrågan från köparens sida.

Min mor har sålt en hel del möbler inför en flytt och det har kommit x antal förslag på hur vi ska leverera den aktuella varan. Jag kan inte se hur detta är min uppgift som säljare? Säljaren tillhandahåller varan, köparen har således ansvar för att besiktiga och hämta/transportera varan.

Fast man är väl ändå två om en affär? Visst kan man sätta vilka krav man vill som säljare, men då är risken stor att man inte får sålt.

Jag håller förstås med om att man som köpare (och säljare förvisso) får vara ödmjuk och flexibel. Ställs frågan på rätt sätt kan ofta en smidig lösning fixas, även om någon av parterna får vänta en halvtimme extra någonstans.

Jag är väl medveten om att köpare kan vara jäkligt märkliga och även otrevliga. Samtidigt krävs det köpare för att något ska kunna säljas.
 
Fast man är väl ändå två om en affär? Visst kan man sätta vilka krav man vill som säljare, men då är risken stor att man inte får sålt.

Jag håller förstås med om att man som köpare (och säljare förvisso) får vara ödmjuk och flexibel. Ställs frågan på rätt sätt kan ofta en smidig lösning fixas, även om någon av parterna får vänta en halvtimme extra någonstans.

Jag är väl medveten om att köpare kan vara jäkligt märkliga och även otrevliga. Samtidigt krävs det köpare för att något ska kunna säljas.

Jo, världen skulle överlag vara trevligare om fler försökte vara vänliga och lite flexibla...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 926
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Jag har en låda med grejer som är sålda och betalda. De är skickade en gång redan men köparen hämtade inte ut så jag fick vackert betala...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 605
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 592
Senast: kma
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp