Kontakt med munnen?

Du ser väl att tygeln är fäst i stången? Du tycker alltså han har en bra hand? Han har ju hela balansen i handen?

Ja jag ser självklart att den undre tygeln är fäst i stången men jag tycker knappast att han är HÅRD i handen, då blundar jag mer när man ser världseliten som drar åt nosgrimman så hårt de kan och har båda tyglarna så sträckta som det går. Ja han kanske ser ostadig ut men jag har sett han på nära håll flera gånger och aldrig upplevt det innan. Handen kanske flackar men ser honom sällan ha tyglarna sträckta (i vanliga fall) Det är mitt svar :)
 
Verkar som han sätter bridongtygeln i bettringen och nosgrimman.
Precis, den går genom nosgrimman för art inte påverka så mycket i munnen. Nu är det konstaterat att hon har problem i munnen efter denna ritten så han har fått dispens att rida några utom-tävlan på sidepull.
 
Ja jag ser självklart att den undre tygeln är fäst i stången men jag tycker knappast att han är HÅRD i handen, då blundar jag mer när man ser världseliten som drar åt nosgrimman så hårt de kan och har båda tyglarna så sträckta som det går. Ja han kanske ser ostadig ut men jag har sett han på nära håll flera gånger och aldrig upplevt det innan. Handen kanske flackar men ser honom sällan ha tyglarna sträckta (i vanliga fall) Det är mitt svar :)

Nej jag har inte sagt att han har en hård hand, men eftersom handen far upp och ner och fram och tillbaka med glappande tygel blir det ju ryck i munnen i varje steg. Särskilt då när han inte har en oberoende sits utan håller balansen i hästens mun blir det inte mkt bättre än världseliten som hängs ut oavsett hur goda ens intentioner är!
 
Nej jag har inte sagt att han har en hård hand, men eftersom handen far upp och ner och fram och tillbaka med glappande tygel blir det ju ryck i munnen i varje steg. Särskilt då när han inte har en oberoende sits utan håller balansen i hästens mun blir det inte mkt bättre än världseliten som hängs ut oavsett hur goda ens intentioner är!
Kollat på filmen igen och har svårt att se ens stången röra sig i hästens mun så har svårt att se att han rycker och drar i den!
 
Nej jag har inte sagt att han har en hård hand, men eftersom handen far upp och ner och fram och tillbaka med glappande tygel blir det ju ryck i munnen i varje steg. Särskilt då när han inte har en oberoende sits utan håller balansen i hästens mun blir det inte mkt bättre än världseliten som hängs ut oavsett hur goda ens intentioner är!
Och håller balansen i hästens mun är nog det sista han gör! Då har du definitivt ingen aning om vem han är ;)
 
Och håller balansen i hästens mun är nog det sista han gör! Då har du definitivt ingen aning om vem han är ;)

Det spelar väl ingen roll vem han är? Det är väl hur han rider som är det viktiga? Det verkas som att du vägrar se de bristerna! Titta på Uta Gräf eller Ingrid Klimke så ser du skillnaden!
 
Det spelar väl ingen roll vem han är? Det är väl hur han rider som är det viktiga? Det verkas som att du vägrar se de bristerna! Titta på Uta Gräf eller Ingrid Klimke så ser du skillnaden!
Kollat på Ingrid Klimke och ja, det är skillnad. Men föredrar fortfarande Per ;) Har man hört hans filosofi så är det svårt att gilla något annat för min del.
 
Kollat på Ingrid Klimke och ja, det är skillnad. Men föredrar fortfarande Per ;) Har man hört hans filosofi så är det svårt att gilla något annat för min del.

För mig är vad som sker i praktiken viktigare än att föra en filosofi man inte kan leva upp till. Tycker det faller ganska platt då, särskilt när kritiken mot andra är så stor. Blir en snedvriden debatt när man använder en förebild som inte håller måttet för den diskussion och ståndpunkt man vill föra fram! Har sett alldeles för mkt av detta under åren för att köpa det konceptet.
 
Kollat på filmen igen och har svårt att se ens stången röra sig i hästens mun så har svårt att se att han rycker och drar i den!

I galoppen är det ok, krävs ju inte lika mkt bålstabilitet och egenbalans som i tex travökningarna där stångbettet ligger vågrätt i hästens mun! inga max 45 grader där inte!
 
Precis, den går genom nosgrimman för art inte påverka så mycket i munnen. Nu är det konstaterat att hon har problem i munnen efter denna ritten så han har fått dispens att rida några utom-tävlan på sidepull.

Har han ? Av vem ?

Märkligt då han inte står på förbundets dispens-lista och det enligt förbundet inte finns något som heter utom tävlan......
 
Kollat på Ingrid Klimke och ja, det är skillnad. Men föredrar fortfarande Per ;) Har man hört hans filosofi så är det svårt att gilla något annat för min del.

"Tjäna pengar på något de flesta kan filosofi"?
Smart men han är helt klart rejält obalanserad i sin bål och rycker ganska bra med handen emellanåt när hästen stretar ur sin form, jag tycker faktiskt dessa utan bett ridare som hyllar bettlöst blir rätt rejält patetiska när de utbildar på bett och sen visar upp ibland på bettlöst...det kan de flesta..det är väl bara de som anser det svårt som går på det?
 
Kollat på filmen igen och har svårt att se ens stången röra sig i hästens mun så har svårt att se att han rycker och drar i den!

Jag vill inte vara den som är den, men 2,54 in i filmen tycker jag hästen t o m försöker slå sig fri från stången. Jag var inte där, så jag säger bara vad jag ser på filmen.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 868
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 532
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
809
Senast: tuaphua
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp