Kontakt med munnen?

MissFideli

Trådstartare
Jag har på senare tid börjat fundera mer och mer på det. Tittat på hästar som longerats utan inspänning, sett hästar som bara rids på halsring och ändå går i form. Eller bettlöst då.
Så behöver vi egentligen kontakten hand-mun? Eller är det bara så det ska vara?
 
Egentligen behöver man ingen kontakt med munnen, det mesta sköts från sätet. Min tränare red min häst på långa tyglar och fick henne ändå i form med hjälp av sätet. Kan inte svara på exakt hur.

Det enda jag själv är lite fundersam är hur det fungerar med ställningen om man t ex rider med halsring?
 
Jag tanker att självklart så kan man rida sin hast utan kontakt med munnen om man vill det. Jag tycker det är häftigt att titta på Alizee Froment tillexempel. Jag brukar också checka av så att min egen går för sitshjälperna genom att ge honom tygeln, det skulle säkert gå att skola in honom till att ridas utan bett om man ville. Nu har jag ingen egen erfarenhet av att utbilda hästar utan bett men jag tanker att det beror väl lite på vad man vill göra med sin hast, om tanken bara är att den ska "gå i form" så kan man väl säkert lika gärna rida bettlöst - beroende på vad man menar med att hasten går "i form". De hästar jag sett på uppvisningar och liknande har alla ridits på bett innan de gått over till halsring eller bettlöst men den där sista "elektriciteten" och spänsten i rörelserna som kommer av kontakten med munnen tycker jag saknas.

Men det kanske går jättebra, vad vet jag - det skulle vara kul att se någon hast som rids dressyr och enbart är utbildad på bettlöst eller i halsring. :)
 
Rider knappt med någon kontakt med munnen, rider nästan enbart med sits och vikt. Mycket på bettlöst. Mina höfter styr hans höfter, mina axlar styr bogarna och handens position visar huvudets placering :)

Nu är han inte 100% med mig på denna bild, men visar rätt tydligt hur mycket kontakt som räcker, på honom.

https://www.instagram.com/p/BKO1FVEhauf/
 
Nej det behövs inte och i vilket fall inte så hårt som vissa håller. En lätt kontakt på lång tygel, ungefär som på @Gotthard s bild, mer behövs absolut inte. 99% sitter i sitsen, resten i handen, något annat sätt kan jag inte tänka mig att rida på. Det fina med det hela är också att det inte går att fuska genom att tjuvhålla så att hästen "böjer på nacken" så att vissa luras att tro att hästen går i form. Rid ordentligt, åker du bara med så går hästen skit liksom. Man avslöjas direkt :p

Jag tror på att lära sig rida med sitshjälper istället för att "rida med händerna". Det vinner både häst och ryttare enormt mycket. Att lita på sin känsla och förmedla med sin kropp på ett fint sätt istället för med strama tyglar är det som för mig gör ridning till något jag vill hålla på med. Det här att sätta sytråd mellan bett och tygel är något som många skulle prova, hårdare kontakt än så ska ingen häst behöva stå ut med.
 
En häst kan ju gå i form i hagen också. Vi människor behövs med andra ord inte. :)

Men för att vi människor ska kunna rida hästen på ett hållbart sätt måste hästen kunna bära sig själv och gå i form. Det är därför det är så mycket fokus på just det i ridningen.
Jag var själv skeptisk till det där med att lära hästen bära sig själv bettlöst, jag har aldrig blivit skolad just bettlöst och inget jag lärt mig på ridskolan. Alla mina förebilder rider med bett och sådär "klassiskt" modernt. Men jag tänkte väl att det borde gå, och det gjorde det.

Min häst kan idag bära sig själv under längre stunder utan ryttare och han har aldrig haft bett när han jobbat. Svårare med ryttare eftersom han inte ridits lika länge som han tränats (har tränat i lite mer än ett år, ridit i ca 4 månader totalt) och jag har lagt fokuset på att han ska kunna bära sig själv först innan jag sitter på. Det är väldigt fascinerande egentligen. :) (och otroligt roligt att se hur det släpper för hästen)
 
Jag har på senare tid börjat fundera mer och mer på det. Tittat på hästar som longerats utan inspänning, sett hästar som bara rids på halsring och ändå går i form. Eller bettlöst då.
Så behöver vi egentligen kontakten hand-mun? Eller är det bara så det ska vara?

Jag longerar och formger utan inspänning. Jag kör bettlöst ibland och rider i halsring ibland.

Jag vill ha samma kontakt i handen i longering som då jag rider. Linan motsvarar främst innertygeln. Och jag vill ha sug i den. Sug hästen bjuder på i båda fall.

I bettlöst vill jag ha samma känsla.

I halsring finlirar jag inte med detaljer. Fär rider jag sas på den andra ridningen, att den sitter kvar.
Och kvaliteten blir inte lika bra dressyrmässigt som med bett.

Fö vill jag mest bara ha sträckt tygel och inte så mkt mer som grad av kontakt. Men inte glapp. Och inte en massa drag. Ett lätt sug och då alltså lite, några grams sug vill jag ha.
 
Jag vill ha en kontakt. På yngre hästar hellre en för stark kontakt med känslan att hästen verkligen suger tag i bettet och söker sig till kontakten. Innan hästen är helt stark och balanserad för att bära sig korrekt är min upplevelse att hästarn släpper bettet och blir i två delar om en kräver att den ska gå med för lätt kontakt. Sen med mer och mer utbildning har hästen fått styrka och lärt sig hur den ska bära sig och då får du suget fram till handen med mindre kontakt än med en yngre häst.
 
Jag vet om en GP ryttare som rider in alla sina hästar bettlöst (sidepull/nosgrimma), de får inte bett i munnen förrän grunden är klar. :)

En korrekt riden häst behöver inte bett för att gå i form. Problemet är att många drar ihop hästen med skarpa bett och ren styrka, en sån häst kommer inte omedelbart gå lika bra utan bett pga att den aldrig fått lära att bära sig och arbeta rätt. Jag rider mest med bett eftersom min häst aldrig fått uppleva obehag av bett och är nöjd med att ha bett i munnen, men ibland rider jag i nosgrimma eller grimma och det är faktisk väldigt liten skillnad. Tycker det är en bra check på att hästen går i en ärlig form och att man inte sitter och håller ihop den. Alla borde prova att rida bettlöst ibland. Jag räknar då ej in hackamore med hävstång, det är ett hårt och skarpt redskap som gör det väldigt lätt att få hästen att böja nacken utan att få med ryggen och bakdelen.
 
Jag tänker först och främst att "form", hästarna går alltid i en sorts form men kanske inte det som vi tänker som "i form", utan mer en form för det de gör just nu. När vi sedan sitter på dem behövs en annan form - och det är det vi jobbar med, att finna och bibehålla den lämpligaste formen för att bära oss i de olika saker vi ber om.

Ang kontakt så har jag en väldigt känslig häst där kontakten innebär att tygeln är sträckt/ej glappar. Hon uppskattar inte glapp i kontakten utan funkar bäst där tygeln är sträckt.
Brukar stämma av då och då genom att släppa tyglarna i både trav och galopp för att se vad som händer.
dsc_0356_57b9fbb09606ee4a20737bcd.jpg

2016-08-22-1856_57bb2eab2a6b2280f64e9a5f.jpg
 
Jag vet om en GP ryttare som rider in alla sina hästar bettlöst (sidepull/nosgrimma), de får inte bett i munnen förrän grunden är klar. :)

En korrekt riden häst behöver inte bett för att gå i form. Problemet är att många drar ihop hästen med skarpa bett och ren styrka, en sån häst kommer inte omedelbart gå lika bra utan bett pga att den aldrig fått lära att bära sig och arbeta rätt. Jag rider mest med bett eftersom min häst aldrig fått uppleva obehag av bett och är nöjd med att ha bett i munnen, men ibland rider jag i nosgrimma eller grimma och det är faktisk väldigt liten skillnad. Tycker det är en bra check på att hästen går i en ärlig form och att man inte sitter och håller ihop den. Alla borde prova att rida bettlöst ibland. Jag räknar då ej in hackamore med hävstång, det är ett hårt och skarpt redskap som gör det väldigt lätt att få hästen att böja nacken utan att få med ryggen och bakdelen.
Intressant! Vilken ryttare är det?
 
Per Waaler rider in sina så. Vet inte om det var den ryttaren som menades men där är ett exempel ;) Sen rider han ju Wilma på sidepull med och hon tävlas i Grand Prix.

Han har ju en god filosofi men jag såg honom i en GP på flyinge och det är nog bra att han rider bettlöst för balansen är nog inte var den varit och de rycker hästen fick i munnen av kandaret var inte vackert :crazy:
 
Min tränare menar att man ska ha kontakt som innebär att tygeln inte glappar. Sedan bestämmer man själv om hur mycket kontakt med munnen man vill ha, dvs om man vill ha fjäderkontakt eller om man vill ha lite mer stöd/tyngd i handen. Jag tycker resonemanget låter vettigt. Kontakt behöver ju inte automatiskt betyda att du sitter med flera kilo i handen. Och jag tycker det är bra att checka av på en lösgjord häst vad som händer om man länger på tygeln eller släpper på stödet. Förhoppningsvis klarar hästen att bära upp formen själv.
 
Han har ju en god filosofi men jag såg honom i en GP på flyinge och det är nog bra att han rider bettlöst för balansen är nog inte var den varit och de rycker hästen fick i munnen av kandaret var inte vackert :crazy:

Oj har aldrig sett han rycka någon i munnen och aldrig heller på min häst :) finns en clinic med han på facebook genom eurohorse som är väldigt bra :)
 
Oj har aldrig sett han rycka någon i munnen och aldrig heller på min häst :) finns en clinic med han på facebook genom eurohorse som är väldigt bra :)

Hittade inte på Facebook så kollade Youtube istället, är det den här?
(jag har bara kollat utan ljud, kollar på serier samtidigt :o)
 
Oj har aldrig sett han rycka någon i munnen och aldrig heller på min häst :) finns en clinic med han på facebook genom eurohorse som är väldigt bra :)

Hua tävlingen på Flyinge var förskräcklig.. fattade inte varför han ens red på kandar när han inte kunde sitta still.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 875
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 585
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
811
Senast: tuaphua
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
983
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp