Kontakt med munnen?

Internationellt får du promenera och hantera hästen i grimma på tävlingsplatsen. Det är ju bara enligt Tr.

Ja, det gör liksom regler ännu mera märklig? Eller är det bara pga hög nivå på int? har andra länder samma krav som Sverige på låg nivå?

Sorry. Nu kan man tycka jag kapade tråden men det framfördes ju somett argument om jag inte minns fel.
 
Rätta mig gärna om jag har fel, men det jag har hört som anledning till tränskravet på tävlingsplatsen är att det får folk att tränsa sina hästar i kärran innan de går ut. Annars utgör själva bytet från grimma till träns en möjlighet för hästen att komma lös. Alltså i första hand inte att man har så mycket mer kontroll med träns istället för grimma, istället är det själva bytet som anses utgöra en risk för att hästen kommer lös.

Det har jag också hört. Men av ovanstående anledning köper jag inte det. Dessutom har man ju självklart fortfarande valt att göra som innan om hästen inte är vettigt hanterad. Som sagt, lite påföljd på de lösa hästarna hade jag BETYDLIGT hellre sett för det är ju det som är det farliga, oavsett anledning.

Min kom lös en gång när han var ute som unghäst o blev rädd o reste sig. Jag ledde i träns med ett vanligt grimskaft men det blev ju för kort. Han är visserligen tam så han stod ju still där han landade o jag bara tog grimskaftet igen men jag hade lätt tagit en påföljd för det, det var ju enbart mitt eget fel att inte ha en längre lina när hästen var spänd för dagen.
 
Det har jag också hört. Men av ovanstående anledning köper jag inte det. Dessutom har man ju självklart fortfarande valt att göra som innan om hästen inte är vettigt hanterad. Som sagt, lite påföljd på de lösa hästarna hade jag BETYDLIGT hellre sett för det är ju det som är det farliga, oavsett anledning.

Min kom lös en gång när han var ute som unghäst o blev rädd o reste sig. Jag ledde i träns med ett vanligt grimskaft men det blev ju för kort. Han är visserligen tam så han stod ju still där han landade o jag bara tog grimskaftet igen men jag hade lätt tagit en påföljd för det, det var ju enbart mitt eget fel att inte ha en längre lina när hästen var spänd för dagen.

När det kommer till ponnyer så köper jag det rakt av. Det är barn det handlar om, där hade jag kunnat se alla möjliga extra regler för säkerhet. Runt vuxna kan man kräva ett helt annat egenansvar.
Men om man ska ge böter så gäller det ju att man kan dra en hyfsat tydlig gräns, hur länge ska man som i ditt fall tappa grimskaftet för att det ska räknas?
 
När det kommer till ponnyer så köper jag det rakt av. Det är barn det handlar om, där hade jag kunnat se alla möjliga extra regler för säkerhet. Runt vuxna kan man kräva ett helt annat egenansvar.
Men om man ska ge böter så gäller det ju att man kan dra en hyfsat tydlig gräns, hur länge ska man som i ditt fall tappa grimskaftet för att det ska räknas?

Men barn tävlar ju under vuxens ansvar väl?

Så fort hästen ställer till med något? Skämt o sido jag hade inte haft ett dugg emot att det var nolltolerans att inte fysiskt hålla i hästen o för all del i ett huvudlag/grimma (alltså att det tex inte är okej att beta hästen i halsring med grimskaft).
 
Men barn tävlar ju under vuxens ansvar väl?

Så fort hästen ställer till med något? Skämt o sido jag hade inte haft ett dugg emot att det var nolltolerans att inte fysiskt hålla i hästen o för all del i ett huvudlag/grimma (alltså att det tex inte är okej att beta hästen i halsring med grimskaft).

Det finns alldeles för många okunniga föräldrar, jag ser inget fel i att det finns extra säkerhetsregler runt barn. Det är ett bra sätt att lära barn förebyggande åtgärder för att undvika olyckor, för det är ju inte barnets fel att de vuxna i omgivningen inte har kunskap nog att lära barnet.
 
Jag tänker lite såhär, vad ger det egentligen för budskap när det fokuseras på redskap snarare än faktumet att man måste lära sig hantera sin häst innan man åker iväg? jag tycker faktiskt det är helt galet att det inte finns (?) någon påföljd på lösa hästar. Det är ju den stora skräcken på en parkering.

Men lämnar det i denna tråden. Vi tycker olika :)
 
Ja, det gör liksom regler ännu mera märklig? Eller är det bara pga hög nivå på int? har andra länder samma krav som Sverige på låg nivå?

Sorry. Nu kan man tycka jag kapade tråden men det framfördes ju somett argument om jag inte minns fel.
Här i England får vi hantera hästarna i grimma. De flesta har sina hästar uppbundna vid lastbilen dessutom. Fälttävlan på alla nivåer, vet ej hur det ser ut på hopp- och deessyrtävlingar. Klart det är lösa hästar då och då men det är både hästar med grimma, träns eller inget. Oftast är det nån häst som blivit skrämd av nåt och pipt iväg så tränskrav hade nog inte gjort nån skillnad direkt.[/QUOTE]
 
Jag har på senare tid börjat fundera mer och mer på det. Tittat på hästar som longerats utan inspänning, sett hästar som bara rids på halsring och ändå går i form. Eller bettlöst då.
Så behöver vi egentligen kontakten hand-mun? Eller är det bara så det ska vara?
Kontakt med munnen (via bettet) betyder olika för olika människor. Det kan vara detsamma som stöd (med olika tryck) på bettet eller möjlighet att via tygel/bett ge en signal till hästen via dess mun.
Några anser att en hängande tygel inte är kontakt med hästens mun. Andra anser att även om tygeln hänger har ryttaren kontakt med hästens mun därför att möjligheten att signalera via tygeln finns.
Om hästen inte är utrustad med bett (eller kedja, snöre och liknande) har ryttaren inte kontakt med hästens mun och måste förlita sig på andra signaler.

Naturligtvis går det att rida bettlöst i en ändamålsenlig form. Vissa föredrar dessutom att börja hästens utbildning bettlöst och fäster tygel i tex grimman. Först senare introduceras bettet.

Jag tycker att det borde vara tillåtet att tävla dressyr bettlöst. Visst det går då inte att bedöma hästens accepterande av bettet men den bedömningen behöver inte heller göras då. Om hästen rids med bett ska bedömningen göras annars inte. Många anser att det inte går att rida lika bra bettlöst som med bett så det borde inte bli någon fördel att rida bettlöst.

Det påstås indirekt i den här tråden att bett i dressyrtävlingar är en säkerhetsfråga. Är det verkligen så? Måste hästen bära sig illa åt spelar ett bett ingen större roll.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 863
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 531
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
808
Senast: tuaphua
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
972
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp