Bukefalos 28 år!

Kontroll av startboxarna?

S

spiel_mit_mir

Undrar om ni som tävlar i galopp har erfarenhet av att någon kontrollerar förfarandet vid ilastning i startboxarna på tävling? Har hört att detta är utom någon som helst kontroll nämligen och har hört historier om hästar som piskats in i boxarna osv. osv.

Om någon har koll, vem är det? Hur görs kontrollen? Vad händer om man bryter mot reglerna? Vad säger reglerna? Får man använda våld för att få in hästarna i boxarna?

Hur gör man (ni?) med en häst som är krånglig att få in i startboxen? Vad är det värsta ni har sett? Hur vanligt är det att hästarna tycker att det är obehagligt att gå in?

Tacksam för svar :laugh:
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Det är Galoppdomstolen som övervakar all verksamhet på tävlingsdagarna och det finns även en veterinär där så det behöver du inte oroa dig om.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Jo att det finns veterinär och en galoppdomstol, det vet jag, men har man kontroll på vad som händer vid startboxarna?? Veterinären har det inte - de är ju fullt upptagna med övervakning av defileringen och (i bästa fall) loppen. Har arrangören någon som övervakar startboxarna?

Startboxolyckor är ju inte heller helt ovanliga, så om det inte finns någon funktionär/arrangörsrepresentant vid startboxarna - borde det inte göra det?

Och så svarade du inte på mina frågor om hur vanligt det är att hästarna inte vill gå in och vad man i sådana fall gör då?
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Jag är rätt så ofta på galoppbanan.

Precis som Ca O säger så finns det kunnig personal på plats.

Naturligtvis finns det hästar som panikar, men det finns det även då det gäller transport.

Jag har sett betydligt fler problem vid lastningar på klubbtävlingar än vad jag sett på banan ;) Har man problem så övar man, och den övningen äger ej rum vid tävlandet.

Åk och titta!
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Startern och startboxpersonalen är alla anställda av den tävlingsanordnande organisationen. Att veterinären skulle vara upptagen med att titta på defileringen faller på sin egen orimlighet - hästarna defilerar ner till starten. Åtminstone på Jägers följer veterinären loppet runt med bilen på travbanan och för att hinna med det är han nere vid starten när hästarna lastas.

Och hur många hästar som inte gillar startboxar har jag ingen som helst aning om och att jag sitter här och gissar gör väl ingen nytta? Tror knappast att det finns några studier av det och det kan variera mycket från gång till gång.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Jamen då finns det alltså startboxPERSONAL? Tack för den informationen... Anar en viss irriterad ton, men förstår inte riktigt varför? Man måste väl få fråga? :(

Vad har då startboxpersonalen för funktion? Har de befogenhet att neka ett ekipage där hästen är för skärrad? Finns det något i reglementet som reglererar förfarandet vid ilastningen?

På travtävlingar hinner inte veterinären med att göra mycket annat än att defilera hästarna. De hinner inte ens övervaka loppen för det mesta alltså... Har banveterinären vid galoppen ett mer luftigt schema alltså, så pass att de kan se både defilering, förfarandet vid startboxarna och loppen?? Det låter orimligt i mina öron. Eller har jag fel?

Jag har varit på galopplöp, men inte haft möjlighet att se startboxarna. Däremot var en vän till mig på Täby nyligen och tyckte att det såg väldigt otrevligt ut kring starboxarna med skärrade hästar som spöades in i boxarna, eller som fick huvudena täckta för att de skulle gå in. En annan vän meddelar liknande historier från Jägersro.

Att man tränar på startboxar utanför tävlingsbanan tycker ju JAG är självklart, men dessa ögonvittnesskildringar visar att det inte riktigt verkar stämma.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Jamen då finns det alltså startboxPERSONAL? Tack för den informationen... Anar en viss irriterad ton, men förstår inte riktigt varför? Man måste väl få fråga? :(

.

Du skriver:Har hört att detta är utom någon som helst kontroll nämligen och har hört historier om hästar som piskats in i boxarna osv. osv. och anklagar oss för att vara djurplågare och våra banveterinärer för att vara inkompetenta och undrar varför vi verkar irriterade???

Hallå!
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Men hallå? Jag har väl inte pekat ut någon personligen, så varför ta det personligt? Jag har inte nämnt djurplågeri eller inkompetens!

Fram för saklig information till en undrande!

(Det är väl för övrigt knappast rätt metod att öka toleransen och förståelsen för sporten att vara otrevlig när någon ställer en fråga? Oproffsigt tycker jag! :mad: Då vill man ju inte vända sig till sportens utövare för information direkt...)
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Du skriver:Har hört att detta är utom någon som helst kontroll nämligen och har hört historier om hästar som piskats in i boxarna osv. osv. och anklagar oss för att vara djurplågare och våra banveterinärer för att vara inkompetenta och undrar varför vi verkar irriterade???

Hallå!

Och då måste man ha en otrevlig ton när man motbevisar eller vadå? Jag tycker istället det är bra att TS tar reda på fakta istället för att dömma på rykten. Men som TS skrev: man blir ju mindre sugen på att ta reda på faktan om svaren är irriterade.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

På travtävlingar hinner inte veterinären med att göra mycket annat än att defilera hästarna. De hinner inte ens övervaka loppen för det mesta alltså...
Från vilka banor har du god insyn i banveterinärernas arbete? Vad gör veterinären/veterinärerna där (för du vet att det alltid är två på V75 va?) de andra 20-25 minuterna mellan defileringarna?

På alla travbanor jag varit på i Sverige övervakar veterinären/veterinärerna värmningar, provstarter och lopp och defilering/ekipagen i defileringsvolten.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Så svårt att kolla vad som händer vid ilastning, är det faktiskt inte... Kolla på Lunchgaloppen som sänds på tv.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

1. Det finns säkert nån film på yt där man ser hela proceduren med hur hästarna går in i startboxarna. Det finns personal som är där och hjälper till, som jobbar på banan. De är mycket hästvana och duktiga.

2. Man tränar inte på tävling:) Det finns övningsstartboxar (på Täby i alla fall) Man börjar långt innan med att lära dem gå in och bara stå där, sen lär man dem att det stängs, sen att springa ut därifrån. En del går det fort med och andra tar det tid med de första gångerna. Att en del blir skeptiska på tävling har nog mest med nerver inför tävlingen och allt ståhej att göra, inte själva startboxen.

3. Det finns hästar som är klaustrofobiska och hatar startboxarna, de flesta av dessa blir inte galopphästar utan säljs som ridhästar om det absolut inte går att komma tillrätta med. Men det är ju väldigt få och finns kanske en viss ärftlighet i det. Ofta är de även svårlastade i transporter av samma skäl. Vi har haft en i stallet som ville ha en av de personer som den känner bäst intill, annars försökte den bryta sej ut, och ägare/tränare eller andra får eg inte stå där pga olycksrisken. Den är fortf ostartad, vi får se hur det går:)
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Veterinären hinner garanterat kolla hästarna innan loppen och under loppen. Det händer då och då att hästar blir strukna av banvet.

Banpersonalen SKA stryka hästar som inte går in i boxarna. De har tre minuter på sig att gå in innan de stryks. Sker det upprepade gånger ska hästen godkännas i kvallöp innan den får starta igen,

Jag kan inte påstå att hästarna piskas in i boxarna. Huvan är tillför att lugna stressade hästar och den fungerar väldigt bra. Finns ingen mening med att bråka med en häst som går rätt in med en huva på huvudet.

Att hästarna är taggade vid boxarna är inte så konstigt. De vet ju att de ska springa. Precis som många andra hästar är taggade på dressyr/hopptävlingar,
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

På travtävlingar hinner inte veterinären med att göra mycket annat än att defilera hästarna. De hinner inte ens övervaka loppen för det mesta alltså... Har banveterinären vid galoppen ett mer luftigt schema alltså, så pass att de kan se både defilering, förfarandet vid startboxarna och loppen?? Det låter orimligt i mina öron. Eller har jag fel?

Var sjutton har du fått det där från?
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Har en del kontakt med banveterinärer då jag intresserar mig för djurskyddsfrågor inom trav och galopp. Veterinärernas årsrapporter är offentliga dokument som man kan begära ut från Jordbruksverket.

Läs också följande artiklar som båda beskriver stora problem med tidsbrist och dåliga möjligheter till översyn av djurskyddet: http://www.travnet.se/TravnetCore/?...?infoID_equals_54223_and_infoTyp_equals_nyhet (hoppas den funkar, väldigt lång URL-adress?!)

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/banveterinarer-kan-inte-skydda-hastarna_5430635.svd

Man talar i båda artiklarna om att banveterinärerna närmast är ett "förkläde" eller ett "alibi" för djurskyddet. Tänkvärt!

Ser det annorlunda ut för banveterinärer inom galoppen?
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Kunde du verkligen inte hitta bättre argument för påståenden tagna ur luften än en ett år gammal debattartikel av Anders Darenius som tror han är något jädra ljushuvud bland veterinärer oförmögen att debattera för bättre villkor i sitt jobb och på sin arbetsplats (jo, vi som är lite mer insatta än er i djurens rätt vet att så är fallet) eller en bloggare som är känd för att vilja provosera och dessutom enbart har pratat med en veterinär som är veterinär på en sommarbana och som helt uppenbart inte orkar bemöda sig att gå och ställa sig på ett ställe där han har bättre sikt så FÖRSTÅR jag att du inte är särskilt insatt...

Jag har jobbat med tre olika banveterinärer under tävlingsdagar i min utbildning, jag kan konstatera att de följer defileringen, kontrollerar utrustningen, OFTA går upp i mål eller ban domartornet och följer loppen... Självklart följer de loppen, hur sjutton kan du tro att de tar runt 10000 spänn och bara sitter på arselet? De har dessutom rätt att gå in och kontrollera hästarna i stallen sedan, detta görs också om hästar har drivits för hårt eller om de blöder i munnen.
Sedan kan de inte se allt, men så är det, det gör ingen människa som har en dömande roll inom någon bransch.

Eftersom du verkar vara engagerad inom djurens rätt undrar jag vad du är ute efter? Är ni ute efter att skriva nya artiklar hur dåligt det är med hästkapplöpningar och vilket dåligt djurskydd det är, verkar ju inte som att du vill köpa det folk säger eller så vrider och vänder ni på det på alla möjliga konstiga sätt...

Det är synd att ni kommer med så oerhört dåliga argument i era artiklar. Djurens rätt hade kunnat vara en nyttig organisation. Nu är ni bara ett stort skämt.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Undrar om ni som tävlar i galopp har erfarenhet av att någon kontrollerar förfarandet vid ilastning i startboxarna på tävling? Har hört att detta är utom någon som helst kontroll nämligen och har hört historier om hästar som piskats in i boxarna osv. osv.

Om någon har koll, vem är det? Hur görs kontrollen? Vad händer om man bryter mot reglerna? Vad säger reglerna? Får man använda våld för att få in hästarna i boxarna?

Hur gör man (ni?) med en häst som är krånglig att få in i startboxen? Vad är det värsta ni har sett? Hur vanligt är det att hästarna tycker att det är obehagligt att gå in?

Tacksam för svar :laugh:

Mitt tips till dig är att åka på en galopptävling och gå med veterinären, mycket tråkigt att någon som säger sig ha en hög position i Djurens Rätt och som skriver artiklar till dessa grundar sina tankar och åsikter på något "den har hört" och inte väljer att ta åt sig de svar som folk ger när det i själva verket inte är svårare än att ringa och be att få vara med en tävlingsdag :grin:
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Verkligen tråkigt att man inte skall kunna föra en saklig diskussion i det här forumet. Att jag startade den här tråden har ingenting med Djurens Rätt att göra! Det var av den enkla anledningen att jag har några privata funderingar.

Det finns troligen ett stort antal medlemmar här på Buke som är medlemmar och engagerade i DR på olika sätt, så vi skulle inte kunna få diskutera trav- och galopp av den anledningen menar du?

För övrigt får DR ofta kritik för att de inte vänder sig till sporten för information. Nu gör jag det, men det är ändå fel. :eek: Så fort man andas ordet djurskydd så tycks man vara bannlyst här... :confused:

Jag angav TRE källor: Två artiklar, och årsrapporterna från travet.

Du borde förresten skämmas som uttalar dig om skribenterna till debattartikeln på det sättet du gör! Anders Darenius är värd all heder för att han är den ENDA som vågar säga ifrån när djurskyddet får lida (med undantag för DR då....). De flesta banveterinärer är missnöjda med sin arbetssituation, det är inte bara Darenius. Det visar årsrapporterna från travet! Vem är det egentligen som är dåligt påläst??

Blir så jäkla provocerad rent utsagt när det inte skall gå att föra normala diskussioner här inne på Buke. Varför är folk så förbaskat aggressiva och otrevliga hela tiden? Det verkar ha blivit något tillhåll för någon slags hästmaffia där den som är tuffast och argast och skriker högst är den enda som har existensberättigande! Personangrepp och kränkningar till höger och vänster, inte ens personer som inte är här och kan försvara sig (ex. Darenius) går fria från de mest plumpa uttalanden från "förstå-sig-påare" á la "jag har minsann bättre koll än ALLA ANDRA!"

För helsike, har ni problem med djurskydd inom er sport - ta diskussionen!! Det är så totalt otrovärdigt och skadar bara sportens anseende ännu mer att folk som du för sportens talan... Om jag själv höll på med galoppsport skulle jag bli skitförbannad om någon som du uttalade sig som ambassadör när någon ställer sakliga frågor.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Mitt tips till dig är att åka på en galopptävling och gå med veterinären, mycket tråkigt att någon som säger sig ha en hög position i Djurens Rätt :

Vem har en hög position inom Djurens Rätt? Menar du mig? Det har jag verkligen inte. Jag engagerar mig ideellt utifrån vad min tid tillåter, precis som ideellt arbete i vilken förening som helst. Och - som sagt, mitt inlägg har ingenting med Djurens Rätt att göra. Jag är för det mesta bara en privatperson med stort intresse för hästar och djurskyddsfrågor. :D

och som skriver artiklar till dessa grundar sina tankar och åsikter på något "den har hört" och inte väljer att ta åt sig de svar som folk ger :

Jag har inte uttryckt en enda åsikt hittills! Jag har bara ställt frågor - därför att jag INTE vill basera mina uppfattning på sådan som jag bara har hört. Det är väl bra, eller? Och vilka svar har jag valt att ignorera? Menar du att jag inte får ställa följdfrågor? Shit alltså... Det här är ju inte klokt! :crazy:
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

För att du har hört att hästarna blir uppspöade precis innan de skulle gå in i startboxarna, ja...

För övrigt är det väl vida tjänt att Darenius är missnöjd över sin position och sitt arbete, det har han ju sagt själv så varför skulle jag skämmas över det? Jag ser heller inte någon anledning att skämmas för det jag säger om bloggaren, de flesta som bloggar är ute efter att provosera över en eller annan sak. Ser inget konstigt med det :grin:

Varför åker du inte till en galopptävling själv? Du tar ju ändå inte åt dig av vad folk har svarat dg här?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 291
Ridning Jag använder inte obehag, straff eller liknande metoder i min hästhantering. Använder positiv förstärkning och försöker vara innovativ...
Svar
14
· Visningar
1 936
Senast: SiZo
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 222
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp