Bukefalos 28 år!

Kontroll av startboxarna?

Sv: Kontroll av startboxarna?

Klart att det sker, men sker det tillräckligt ofta? Finns det en tillräckligt hög säkerhet i veterinärernas arbete?

Fast vadå tillräckligt ofta? Hästar som ser för knackiga ut stryks så är det bara. Att hästar sedan bryter ner i race kan bero på så mycket mer än att de inte är klara att tävla. Att det sedan inte stryks så många innan löp kanske beror på att många hästar faktiskt ser startklara ut.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Ja, när du säger det så tycker jag det överhuvudtaget i södra Sverige den senaste vintern varit ganska ofta som veterinären och för den delen även de aktiva vart överrens om att inte köra igång tävlingarna förrän banan varit ok. Jag tycker att det verkar som att ts tror att det viktigaste för oss är att starta våra hästar oavsett vilket. Så är det ju inte riktigt, det är många hästar inom både trav och galopp som tränarna stryker själva på grund av dåliga ban förhållanden... Fan, hellre det än att behöva åka och behandla direkt efteråt vilket nte är särskilt billigt..
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Kan bara säga att det gäller galoppen. Det sker ett flertal gånger per år som tävlingar ställs in eller byter banunderlag/distans för att banan inte håller måttet. Ofta är det inte gnäll alls utan de flesta är väldigt överens.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Lider en skadad häst mindre för att en veterinär ser olyckan? Måste säga att jag inte alls förstår ditt resonemang...

Jamen självklart är det viktigt för djurvälfärden om veterinären ser olyckan! Då har han/hon lite förhandsinformation om hur det gick till och är med största sannolikhet också snabbare på plats. Inte så värst svårt resonemang...
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

...Har hört att detta är utom någon som helst kontroll nämligen och har hört historier om hästar som piskats in i boxarna osv. osv.

Veterinären har det inte - de är ju fullt upptagna med övervakning av defileringen och (i bästa fall) loppen.

På travtävlingar hinner inte veterinären med att göra mycket annat än att defilera hästarna. De hinner inte ens övervaka loppen för det mesta alltså...

Har en del kontakt med banveterinärer då jag intresserar mig för djurskyddsfrågor inom trav och galopp.

Ursäkta, men det här var nog något av det mest motsägelsefulla jag läst här på Buke.

Du har "hört av vänner" (något som är oerhört lätt att verifiera sanningshalten i - bara att besöka en bana eller se på loppen på t ex TV), VET att banveterinärer inte har tid att sköta sitt jobb (en rätt tuff anklagelse måste jag säga!) (jag har dessutom aldrig fått den uppfattningen, även om det säkert finns de som skrivit artiklar med dold agenda i ämnet). Och sedan avslutas det hela med att du har (god?) kontakt med banveteriärer?

Jag springer inte ner dörrarna på varken trav- eller galoppbanor, men måste säga att jag vid mina besök (framför och bakom kulisserna) är mycket imponerad av hur proffsigt hästarna hanteras. SÄRSKILT vid startboxarna på galoppen. Adrenalinet sprutar ur hästarna, men boxpersonalen är superkall, skicklig och även de tokigaste hästarna brukar komma i tryggt förvar i boxen. Min fulla beundran för deras hästhantering!

Att åka på valfri ridhästtävling (välj gärna lätt klass) är däremot en uppvisning i hur man inte ska hantera hästar...
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Jag tycker att det verkar som att ts tror att det viktigaste för oss är att starta våra hästar oavsett vilket. Så är det ju inte riktigt, det är många hästar inom både trav och galopp som tränarna stryker själva på grund av dåliga ban förhållanden... Fan, hellre det än att behöva åka och behandla direkt efteråt vilket nte är särskilt billigt..

Om detta stämmer - att tränarna själva kan ta tillräckligt stort ansvar - då skulle ju inte någon defilering behövas, eller hur? Tvärtom är det väldigt ofta som man kan läsa på "Hört runt ovalen" på Travnet att tränare/kuskar säger att det verkar vara något fel på hästen (efter loppet) och att de behöver kolla upp den. Om man skall tro kuskarna själva så är det alltså inte särskilt ovanligt att ofräscha hästar deltar. ;)

Nu är det ju inte bara jag som ifrågasätter om veterinärbesiktningen verkligen fungerar. Förutom de tre källor jag tidigare nämnt, så kom tävlingsdjurskyddsutredningen i sin slutsats fram till att dagens besiktning av hästar före lopp "inte är någon besiktning i lagens mening" och att detta måste ändras! Dessvärre har inget hänt, trots att Jordbruksverket efter detta tillsatte en referensgrupp i tävlingsdjurskydd (som jag själv satt med i), utan besiktningen går till på samma sätt som tidigare.

Jag är kritisk - ja, det hymlar jag inte med. Men är inte ni här inne lite väl OKRITISKA? När ni beskriver situationen så låter ju allting himmelsblått och fantastiskt välfungerande. Gott om tid, hög säkerhet och stor respekt för veterinärernas beslut. Det går inte alls ihop med den rapportering som sker, både från statligt håll, såväl som från veterinärernas håll. Ser ni verkligen INGA problem med dagens system?

Och hela tiden "hur ofta är du på trav?", "Åk till en löpbana och kolla...". Det är det gamla resonemanget om att man bara kan diskutera de här frågorna om man själv är verksam inom sporten. Ganska ofruktbart att diskutera under de premisserna.

Att fyra (?) veterinärer "är nöjda" säger inget om förhållandena på de andra 30 banorna. Dessutom har jag väldigt svårt att se att en veterinär skulle prata om systemfel med enskilda privatpersoner i en stallgång...
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Ursäkta, men det här var nog något av det mest motsägelsefulla jag läst här på Buke.

Du har "hört av vänner" (något som är oerhört lätt att verifiera sanningshalten i - bara att besöka en bana eller se på loppen på t ex TV), VET att banveterinärer inte har tid att sköta sitt jobb (en rätt tuff anklagelse måste jag säga!) (jag har dessutom aldrig fått den uppfattningen, även om det säkert finns de som skrivit artiklar med dold agenda i ämnet). Och sedan avslutas det hela med att du har (god?) kontakt med banveteriärer?

Jag VET att många är missnöjda med sin arbetssituation och att arbetsbelastningen går ut över hästarna. Jag anklagar inte någon - vem skulle det vara? Det är ju inte veterinärernas fel!? :confused: Har du läst någon av de artiklar som jag hänvisade till? Någon av banveterinärrapporterna? Om inte - gör det! Sen kan vi diskutera (när du förnekar allt som står i artiklarna).

Och om du skall svara med citat-svar så kan du väl åtminstone läsa citatet?? Blir lite pinsamt annars. :crazy: Jag skrev att jag har endel kontakt med banveterinärer.

Förstår förresten inte vad som är motsägelsefullt? Jag har väl varit ganska tydlig i min linje genom hela diskussionen?
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Jamen självklart är det viktigt för djurvälfärden om veterinären ser olyckan! Då har han/hon lite förhandsinformation om hur det gick till och är med största sannolikhet också snabbare på plats. Inte så värst svårt resonemang...

Förhandsinformation? Före vad? Om han ska vara snabbt på plats ska vara nära. Visst är det bra att han ser det, bättre om det går att förhindra.

Det måste vara en försvinnade liten del av lopp som körs i Sverige som inte ses av en veterinär (nu tror och förutsätter jag att veterinärerna gör sitt jobb)
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Jag kan bara rekommendera dig att begära ut banveterinärrapporterna från Jordbruksverket. Där ser man att övervakningen av loppen på flera banor inte är möjlig då banan är skymd från veterinärens plats, värmningen kan inte övervakas för att den ligger för mycket avsides osv.

Ja, nu går vi in på detaljnivå vilket inte är poängen egentligen. Det är kanske (förhoppningsvis) så att de flesta lopp följs av veterinär, men det är alltså inte en försvinnande liten del som inte gör det - tyvärr.

Och med förhandsinformation menar jag att om man ser olyckan så har veterinären förhandsinformation om hur det gick till när h*n kommer fram till olycksplatsen eller hästen. Ex. vilket ben som är iblandat, vilka symptomen under loppet var osv osv.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Om detta stämmer - att tränarna själva kan ta tillräckligt stort ansvar - då skulle ju inte någon defilering behövas, eller hur? Tvärtom är det väldigt ofta som man kan läsa på "Hört runt ovalen" på Travnet att tränare/kuskar säger att det verkar vara något fel på hästen (efter loppet) och att de behöver kolla upp den. Om man skall tro kuskarna själva så är det alltså inte särskilt ovanligt att ofräscha hästar deltar. ;)
Om du tror att defileringen är till enbart för veterinären - då är du ärligt talat väldigt okunnig också... Oavsett om du är ute här nu som privatperson - så sitter du ändå och skrivet artiklar mot detta och annat för djurens rätt - utan att ens veta riktigt vad en defilering är till för? Att hästar faller ur form och gör mer eller mindre bra lopp är väl inte så konstigt, hästar är känsliga djur, de kan göra sämre prestationer (liksom oss människor) till och med om de har sovit illa, de kan också bli förkylda, oftast hittar man det innan, men det är otroligt svårt att se på en tävlingsdag att hästen är sjuk innan, då pulsen efter värmningen kan variera beroende på hur hårt kusken har värmt och så vidare... Hur exakt hade du velat se en veterinärbesiktning innan start?

Nu är det ju inte bara jag som ifrågasätter om veterinärbesiktningen verkligen fungerar. Förutom de tre källor jag tidigare nämnt, så kom tävlingsdjurskyddsutredningen i sin slutsats fram till att dagens besiktning av hästar före lopp "inte är någon besiktning i lagens mening" och att detta måste ändras! Dessvärre har inget hänt, trots att Jordbruksverket efter detta tillsatte en referensgrupp i tävlingsdjurskydd (som jag själv satt med i), utan besiktningen går till på samma sätt som tidigare.
Jag återställer frågan: Vad tycker du ska ingå i en besiktning? Ska vi dra det så långt som att alla hästar får svältas och genomgå besiktning för magsår innan varje lopp eller ska vi hoppas och tro att alla tränare vill sina hästars bästa och inte vill lägga den där 1000-lappen som det kostar att åka till banan (räknar nu på närmsta bana, det kostar att starta häst) och den där tiden (att starta häst tar en halv dag i tid) som man kan lägga på så mycket annat och faktiskt så långt det går ser till att starta en fräsch häst?

Jag är kritisk - ja, det hymlar jag inte med. Men är inte ni här inne lite väl OKRITISKA? När ni beskriver situationen så låter ju allting himmelsblått och fantastiskt välfungerande. Gott om tid, hög säkerhet och stor respekt för veterinärernas beslut. Det går inte alls ihop med den rapportering som sker, både från statligt håll, såväl som från veterinärernas håll. Ser ni verkligen INGA problem med dagens system?
Tyvärr är du inte bara kritisk - du visar också prov på en fruktansvärd okunnighet för att komma med så många påståenden helt tagna ur intet och sedan inte ens vilja argumentera emot dem. Vi håller på med det här dagligen - alla har säkert haft en häst som gått dåligt någongång på lopp - men det är inte gratis att hålla på - det är väl självklart att man vill ha en fräsch häst som tycker det är roligt att springa om man ska hålla på med det här, annars blir det bara dyyyrt och tråkigt.... Hästar stryks varje tävlingsdag både innan och på tävlingar för att de inte är i tävlingsmässigt skick, av både tränare och av veterinär, men det betyder ingenting eller?

Och hela tiden "hur ofta är du på trav?", "Åk till en löpbana och kolla...". Det är det gamla resonemanget om att man bara kan diskutera de här frågorna om man själv är verksam inom sporten. Ganska ofruktbart att diskutera under de premisserna.
Är det? Är det inte så att man ska komma med fakta om man kommer med de påståenden du gör? Du väljer ju själv att idiotförklara hela galopp och travsporten för saker du har hört, du vägrar ju dessutom diskutera det folk svarar dig (så är det när man inte hittar argument till det) är det då konstigt att folk ifrågasätter? Du måste ju ha varit på sjuhelsikes många tävlingar eftersom du helt uppenbart vet mer än vad vi som hållt på med sporten i flera år gör...

Att fyra (?) veterinärer "är nöjda" säger inget om förhållandena på de andra 30 banorna. Dessutom har jag väldigt svårt att se att en veterinär skulle prata om systemfel med enskilda privatpersoner i en stallgång...
Det må hända att han inte skulle göra det, men du menar att han skulle snacka med djurens rätt om det? Tillåt mig le:grin:.... Men du, hade det varit sååå jävligt hade han väl inte varit banveterinär på nämnda bana i 25 år? Det är ju inte så att den veterinären (länsveterinär) inte har jobb ändå om han inte skulle tycka jobbet var kul. De andra tre veterinärerna känner jag personligen och har gått med som sagt... De har liksom honom sett defilering, lopp, provstarter etc... Sedan tycker väl alla oavsett vilket jobb man har att man kan få det bättre på jobbet :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Kontroll av startboxarna?

... utan att ens veta riktigt vad en defilering är till för?
Jag menar förstås att veterinären inte behövs vid defileringen i sådana fall. Defileringen behövs i sådana fall inte för veterinären. Du är väldigt snabb med att kläcka ur dig att jag inte vet/förstår ditt och datt. *suck*

Att hästar faller ur form och gör mer eller mindre bra lopp är väl inte så konstigt, hästar är känsliga djur, de kan göra sämre prestationer (liksom oss människor) till och med om de har sovit illa, de kan också bli förkylda, oftast hittar man det innan, men det är otroligt svårt att se på en tävlingsdag att hästen är sjuk innan, då pulsen efter värmningen kan variera beroende på hur hårt kusken har värmt och så vidare...

Tja... nyss var det ju DU som sa att man inte startar en häst som inte mår bra, eller hur? Du behöver inte försöka övertyga mig om att de kan vara dåliga ibland, det är ju det JAG säger.

Vad tycker du ska ingå i en besiktning? Ska vi dra det så långt som att alla hästar får svältas och genomgå besiktning för magsår innan varje lopp eller ska vi hoppas och tro att alla tränare vill sina hästars bästa och inte vill lägga den där 1000-lappen som det kostar att åka till banan (räknar nu på närmsta bana, det kostar att starta häst) och den där tiden (att starta häst tar en halv dag i tid) som man kan lägga på så mycket annat och faktiskt så långt det går ser till att starta en fräsch häst?

Du behöver inte vara löjlig. Jag har inte tagit upp magsår öht. Jag skulle inte ta mig vatten över huvudet på så sätt att jag kan definiera hur besiktningen ska gå till, det har jag inte kompetens för. Däremot kan jag upplysa dig om att det diskuterats att man skall visa hästarna vid hand utan utrustning så som inför ridsportävlingar. Det förslaget har dock fått kritik av ST med anledning av att det skulle försvåra genomförandet av tävlingarna. :crazy:

Tyvärr är du inte bara kritisk - du visar också prov på en fruktansvärd okunnighet för att komma med så många påståenden helt tagna ur intet och sedan inte ens vilja argumentera emot dem.

Jag har inte tagit något endaste påstående ur luften faktiskt. Jag har hänvisat till tävlingsdjursutredningen, två olika artiklar, banveterinärrapporterna och referensgruppen för tävlingsdjurskydd. Mina resonemang är kanske obekväma, men knappast okunniga. Det enda du kan hänvisa till är dina egna personliga erfarenheter som utövare. Du har pratat med den veterinären, du har startat en häst osv osv... Det är klassisk ignorans för andras infallsvinklar som gör att du tycker att du har rätt att kalla mig för okunnig.

Hästar stryks varje tävlingsdag både innan och på tävlingsdagar för att de inte är i tävlingsmässigt skick, av både tränare och av veterinär, men det betyder ingenting eller?

Jag tror inte heller att det lönar sig att starta en häst som inte är fräsch, men tycker du själv att det räcker som garanti för att inga hästar far illa inom trav- och galoppsporten? Då skulle det vara självsanerande då menar du? Ingen övervakning av djurskyddet behövs? Lite väl naivt...


Är det inte så att man ska komma med fakta om man kommer med de påståenden du gör? Du väljer ju själv att idiotförklara hela galopp och travsporten för saker du har hört, du vägrar ju dessutom diskutera det folk svarar dig (så är det när man inte hittar argument till det) är det då konstigt att folk ifrågasätter?

Fakta har du fått så det räcker nu. Det är nog snarare du som vägrar ta till dig av de fakta jag presenterar. Jag tar uppmärksamt till mig av allt ni berättar här inne. Jag har inte vägrat att diskutera någonting. Kanske skulle du själv vara hjälpt av att bli lite mer öppensinnad för vad JAG har att säga? Och jag har inte idiotförklarat hela trav- och galoppsporten. Den här diskussionen handlar ju inte ens om det, utan om djurskyddskontrollen inom trav- och galoppsporten. :confused:

Det må hända att han inte skulle göra det, men du menar att han skulle snacka med djurens rätt om det? Tillåt mig le:grin:.... Men du, hade det varit sååå jävligt hade han väl inte varit banveterinär på nämnda bana i 25 år? Det är ju inte så att den veterinären (länsveterinär) inte har jobb ändå om han inte skulle tycka jobbet var kul. De andra tre veterinärerna känner jag personligen och har gått med som sagt... De har liksom honom sett defilering, lopp, provstarter etc... Sedan tycker väl alla oavsett vilket jobb man har att man kan få det bättre på jobbet :cool:

Du verkar ha svårt att skilja på äpplen och päron. Att man gillar sitt jobb och fortsätter som banveterinär betyder väl inte att man inte önskar att vissa saker blev bättre? Jag tycker inte att det är så jäkla kul att arbeta med djurskyddsfrågor heller alla gånger - det är en ständigt motvind - men jag gör det ändå för att jag tycker att det är viktigt och många gånger också roligt och intressant. Jag har inte uttalat mig om "hur jävligt" det är för veterinärerna, utan bara att de har svårt att fullfölja sitt uppdrag på ett tillfredsställande sätt. Och jag har heller aldrig sagt att banveterinärerna vänder sig till Djurens Rätt för att klaga på sitt jobb.

Börjar bli ganska trött på att skriva om vad jag INTE har sagt, så du kan väl nästa gång du svarar låta bli att förvränga mina resonemang. :d
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Orkar inte citera men gör ett försök till en sammanfattning ang det som gäller galopp, trav är jag för lite insatt i.


På en högprestrande häst är det inte säkert att man märker infektionen förrän hästen verkligen går på max, en vanlig ridhästryttare skulle knappt märka på sin häst att den tex har dåliga blodvärden för den tar aldrig ut sig till max.
Jag har ganska många gånger pullat upp en häst från ett snabbjobb för att jag känt att något varit knas, och då tempade vi alla hästar VARJE morgon för att snabbt kunna se om det var några förändringar. Men när hästen sedan skulle prestera så "bröt det ut".

De allra allra flesta skulle inte drömma om att starta en häst som man vet inte mår bra. Rent pengamessigt är hästarna värda mer pengar än vad de skulle vinna i loppet och ingen vill se sin häst bryta ner och bli stående massa månader till stora kostnader. Det är det inte värt.

Magsår kan vara en anledning till att en häst presterar sämre än beräknat, därför är det relevant att Cambrie tar upp det. En magsårshäst behöver inte visa några symptom, men inte sjutton mår den optimalt. Ska man kolla alla hästar innan start?

Det klart att det finns hästar som far illa inom galoppen, precis som det finns hopp, dressyr och ridskolehästar som far illa. För att inte tala om alla "buskhästar" med okunniga ägare som vill att allt ska vara så naturligt som möjligt och antingen svälter eller matar ihjäl sina hästar.

MEN inom trav och galopp har man hela tiden ögonen på sig, är det någon häst som far illa så är chansen mycket god att någon uppmärksammar det på ett tidigt stadium.

Dessutom är det alldeles för mycket pengar inblandade för att någon skulle vanvårda hästarna, en vanvårdad häst springer inte in några pengar...
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Ja det kom från rätt käft:crazy:.

På vilket sätt anser du att de veterinärbesiktningar som görs inom hopp och dressyr är ett föredömme?
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Inte för att besiktningen inom ridsporten är något föredöme precis, men det finns ett problem med att hästar inom kapplöpningssporten besiktigas i grupp och dessutom med utrustning (till och med anspänd käkrem i fler och fler fall, trots att det kräver dispens).

Om hästarna visas vid hand kan man ge särskilda instruktioner till en enskild häst om det krävs (ex. spring en gång till osv.) och veterinären kan också känna på hästens ben osv.

Sen är ju en veterinärbesikting i sig inget som garanterar att hästarna inte startas ofräscha, det förstår väl jag med. Det är svårt att upptäcka både hältor och halsinfektioner under veterinärbesiktningen, men jag tror ändå att en sådan besiktning som tillämpas inom ridsporten skulle vara bättre än dagens system.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Nja, jag tävlar ju en del hopp, dressyr och fälttävlan och upp till nationell nivå är besiktningarna oftast ett skämt. En veterinär som knappt orkar kliva ur bilen och när hen väl gör det så ligger fokus 9 av 10 ggr på något helt annat än hästen som travar upp.

Och hur många tävlingsveterinärer använder engångshandskar? Snacka om smittspridning.

Klart det FINNS engagerade tävlingsveterinärer också som kollar efter bettskador osv men de är få, väldigt få...
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Inte för att besiktningen inom ridsporten är något föredöme precis, men det finns ett problem med att hästar inom kapplöpningssporten besiktigas i grupp och dessutom med utrustning (till och med anspänd käkrem i fler och fler fall, trots att det kräver dispens).
Här är du ute och cyklar igen, det kräver inte dispens på de flesta banor längre att ha käken på i defileringen... Sen kan man tycka vad man vill om det - men de flesta banor har öppnat för att käken ska vara på, detta för att kunna göra provstart redan vid defileringens slut.

Om hästarna visas vid hand kan man ge särskilda instruktioner till en enskild häst om det krävs (ex. spring en gång till osv.) och veterinären kan också känna på hästens ben osv.
Men det har han fullt fog över i alla fall. Jag har aldrig hört en veterinär klaga över att de inte kan känna på hästarnas ben innan start. Sedan är det så att de flesta travare travar lite halvknöligt i låga temon för de har svårt att bära upp sig i dessa tempon, travet är den svåraste gångarten att skola när man skolar om en travare till ridhäst till exempel. Du får inte glömma att en travare är avlad i generationer för att trava fort, och övriga gångarter ser lite si och så ut, allt mellan pass, tölt, försök till trav, vanlig trav, galopp med bakbenen och trav fram... Därför skulle det troligen inte ge mycket än möjligen mycket grava hältor om man springer långsamt fram och tillbaka, men de hästar som har grava hältor blir bortplockade i provstarten ändå. Fullblod är väl troligen betydligt lättare att se på då de har mer rörliga gångarter, där har dock veterinären god chans i ledvolten innan då många galoppörer taktar och småtravar och de då kan ta in hästarna i uppsadlingsboxarna och känna på benen.


Sen är ju en veterinärbesikting i sig inget som garanterar att hästarna inte startas ofräscha, det förstår väl jag med. Det är svårt att upptäcka både hältor och halsinfektioner under veterinärbesiktningen, men jag tror ändå att en sådan besiktning som tillämpas inom ridsporten skulle vara bättre än dagens system.Det tvivlar jag starkt på. En veterinär på en ridsporttävling kan lyssna på hjärta och lungor - ja visst - men han kan inte ta återhämtningspuls vilket är det sättet man ser efter värmning om en häst skulle vara sjuk. Han kan inte säga vad hästens normala temp eller puls är. Han kan inte se någonting hur hästen rör sig i full galopp eller trav bara genom att se att hästen går fram och tillbaka. En hästveterinär på en rdsporttävling ser oftast inte ens tävlingarna utan besiktar bara hästarna. Han ser inte vad som händer på framridning. Det är måååånga hästar som ska besiktigas och ska han röra vid alla är det ett utmärkt sätt att sprida olika smittor. På vilket sätt menar du att DET skulle vara ett bättre sätt än att titta på hästar på värmningar, i defilering, i lopp och när de kommer av banan? Vi andra som är så kallade lekmän som du uttryckt det i någon tråd, får en ganska god insikt med den erfarenhet vi har inom travet bara på att se defilering, provstart, lopp... Jag tvivlar på att en veterinär skulle se mindre än oss. Och som sagt, veterinären har kontakt med både bandomare och måldomare och deras nämnder, alla inklusive tränaren har befogenhet att ta ut hästar i samråd med veterinär. Och ska också göra enligt reglementet, och gör också... Att hästar startar sjuka är som Toughcookie skriver väldigt svårt att veta innan, det kan inte en veterinär veta genom att bara lyssna på lungor..

För övrigt - på lokala hopp och dressyrtävlingar, förekommer ingen veterinär. Inom trav och galopp spelar det ingen roll vilken nivå du tävlar på, du har alltid en veterinär på tävlingarna...
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Jag sa inte att besiktningen vid ridsporttävlinga är optimal på något sätt och vad beträffar att ta puls o.dyl efteråt så har väl inte det något att göra med besiktningen innan? Det kan man förstås införa vid ridsporttävlingar om man vill, och man kan också behålla det systemet vid kapplöpningar om man tycker att det är bra. Hur besiktningar går till på ridsporttävlingar går förstås också att förbättra, att veterinären följer tävlingen exempelvis. Men det har ju egentligen inte med det här att göra. Det här handlade ju om det är vettigt att besiktiga travhästar vid hand eller inte.

Käkrem i deflieringen är tillåtet på vissa banor, långt ifrån alla. Även det rapporteras i banveterinärrapporterna att man ser fler hästar med anspänd käkrem trots att det (i de fallen) är ett regelbrott. Och så kan man ju verkligen ifrågasätta om det är en bra utveckling att fler banor inför mer toleranta regler mot käk i defileringen? Väldigt lätt att se hästens naturliga rörelsemönster när den inte ens kan sänka huvudet... Det är alltså ett tydligt exempel på att tidseffektiviseringen går ut över djurskyddet.

Att röra vid benen på en häst är väl knappast särskilt kontroversiellt rent smittskyddsmässigt? Det skulle möjligen vara ringorm som kan smitta på det sättet, men det är inte särskilt många sjukdomar som överförs med kontaktsmitta från ett hästben till ett annat. Så det argumentet känns lite lamt måste jag säga. Står man däremot och kontrollerar slemhinnor o.dyl, då är det väl en annan sak...

Eftersom det är fastslaget att trav- och galopptävlingar är sporter med HÖG djurskyddsrisk så är det reglerat i föreskrifterna att det måste finnas en veterinär vid dessa tävlingar oavsett nivå. Visst förekommer det djurskyddsproblem på lokala och regionala ridsporttävlingar också, men det är inte så särskilt många som skulle hävda att de har lika hög djurskyddsrisk som travet/galoppen. Det vore väl bra om det fanns veterinär även i lägre klasser på ridsporttävlingar, men det finns alltså ett gott skäl till att det är ett annat krav på trav och galopp.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Glömde förresten att kommentera att travhästar inte skulle kunna trava vid hand utan att det ser "knackigt ut". Det köper jag inte alls. Även om travhästar avlats i generationer för höga farter i trav så är det fortfarande hästar, med fyra ben och trav som en naturlig gångart.

Jag har aldrig haft några problem att få min egen travare (eller någon annan heller) att springa vid hand, eller att trava i lugnare tempo under ryttare heller för den delen. Det är snarare när vagnen kommer fram som det "slår slint" och benen börjar flaxa hit och dit. Bort med vagnen så kan nog 9 av 10 travare visas vid hand utan problem. Det är i alla fall vad jag tror.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Då har du haft tur då hör jag, det har varit en allmän uppfattning på alla clinics jag har varit på med ridtravare och diskuterat med tävlingsryttare som rider travare på högre nivåer inom ridsport (räknar då högre nivå LA-msv c och upp till 1.30 hoppning när det handlar om travare) att traven är fruktansvärt svår att få en travare att bära upp sig taktmässigt i kort trav (och varför skulle det, det är svårt på en ridhäst att jobba med traven, varför skulle en travare som definitivt inte är avlad för att trava långsamt vara lättare?)... Jag har själv två hästar som är helt olika - den ena travar lätt för hand, den andra ser av ut på mitten (men hon skärper sig i högre joggingfart och är genomkollad ordentligt). Flera distansryttare som rider travare i distans säger att uppspringning för veterinär är något av det som de tränat mest på (sök gärna i distansforumet, finns i en del trådar där).

Sen ang käkrem... ALLA banor utan Solvalla och Mantorp som jag varit på de senaste fem åren har haft reglerna att du får defilera med uppsatt käk - då det inom den här perioden dessutom ingår en flytt i mitt liv till en annan del av landet, det innebär att jag har varit på ett 20 tal banor under den här tiden. Att de FÅ banor som är kvar i det gamla systemet ser skillnad på att fler har käken uppe, beror knappast på att folk försöker käka upp sina tvärhalta hästar ohalta utan troligen på att folk är dåligt pålästa vad som gäller, vilket i sig är beklagligt men mänskligt. Sedan är inte jag heller odelat positiv till det, men de allra flesta banor idag har att man får defilera med käk på.

Och angående smittorisk - vet du hur lätt en eventuell smitta kan smitta? Jag tycker man för hästarnas skull ska hålla nere smittoriskerna. En veterinär som Darenius skulle med all säkerhet kolla varje häst i munnen också på gott och ont. Det är mycket mycket liten risk att hästen blir dopad av att stå i en box där någon annan häst har kissat som har stått i samma stall som någon häst som är behandlad - ÄNDÅ är boxarna plomberade just för att en liknande situation inte ska kunna hända.

Såklart det finns ett gott skäl att man ska ha veterinär - ingen har sagt något annat. Men jag hävdar fortfarande att om vi som har hållt på med trav och galopp ett tag på den tiden vi hinner se hästarna på tävling kan lägga märke till hur hästar utöver våra egna i lopp ser ut i gången - ser ut i näsan, ser ut i munnen när de travar förbi och framförallt om spelarna i defileringen kan plocka ut en vinnare enbart på provstarterna, då borde rimligen en veterinär med hans erfarenhet också kunna se allt detta och mer därtill... Han har trots allt värmningar - defilering - provstarter - lopp och ett helt team av bandomar- och måldomarnämnder till hjälp. De jag har gått med har stundtals kollat in loppen från tornet också. Det är kanske lite upp till deras egen bekvämlighet också, och det är synd om de inte vill göra sitt jobb bättre, och framförallt är det ju tråkigt om de inte kan förhandla om sitt jobb heller, ett torn som de kan spana i från är ju faktiskt inte så svårt att fixa för banan. Kanske de borde bli medlemmar i facket? Och nä, personligen har jag svårt att tro att man stannar på ett jobb där man inte trivs i 25 år.
 
Senast ändrad:
Sv: Kontroll av startboxarna?

Om du försöker bli lite mer konkret, vad är det du vill att Jordbruksverket ska göra?

Tror du att den enda smitta en veterinär som går igenom 100 hästar på några timmar kan sprida är ringorm, så bör du nog läsa på lite. I en sak håller jag dock med dig, det vore inget problem alls att visa travhästar för hand. Jag har sprungit med ett antal för veterinärer. Alla travar rent i löpargången, om de inte varit riktigt rejält halta förstås. En lite ofräsch häst som du ser trava lite orent i högt tempo hittar endast en riktigt erfaren veterinär som är specialist på hästutedningar vid en uppspringning utan böjprov. Vill du att böjprov ska införas vid en veternärbesiktning innan tävling? Även vid ridtävlingar?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280
Ridning Jag använder inte obehag, straff eller liknande metoder i min hästhantering. Använder positiv förstärkning och försöker vara innovativ...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: SiZo
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 190
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 737
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp