Bukefalos 28 år!

Kontroll av startboxarna?

Sv: Kontroll av startboxarna?

om du hade koll så skulle du veta att alla djurparker som ingår i EAZA samarbetar i ett avelsarbete parkerna emellan, där inga vildfångade djur ingår ö.h.t. Faktumet att du ö.h.t frågar om jag sett filmen, och att du uttrycker att du tror på vad som sägs för att det är en film, säger allt och illustrerar exakt det som Djurens Rätt alltid gör, dvs bildar sin egen uppfattning rakt av och köper det som slängs framför näsan på dem utan att ens kolla upp fakta.
 
Senast ändrad:
Sv: Kontroll av startboxarna?

Allt det som cutty skriver har andra redan försökt förklara för dig i olika inlägg, har du missat det :angel:
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Mackan: Om DU hade någon som helst koll på vad du pratade om så skulle du veta att EAZA inte har något med saken att göra vad gäller vildfångat eller inte. Jag är biolog och har spenderat mer tid på djurpark än de flesta, det kan du vara säker på.

Det finns gott om vildfångade djur i svenska djurparker. Dels för att vissa djur inte går att föröka i fångenskap, och dels för att djurungar i det vilda ibland blir föräldralösa och då hamnar de ofta på djurpark (om det är en art som är av djurparkernas intresse). Du missade kanske debatten om björnungarna i vintras, som Orsa Björnpark gärna ville ta emot?

Delfiner i fångenskap är visserligen ingen hjärtefråga för mig så, men jag kan fatta så mycket som att det skapar en efterfrågan på att fortsätta hålla delfiner i fångenskap. Jag har en god vän som jobbat i delfinariet på Kolmården i många år, och Kolmårdens delfiner verkar må alldeles utmärkt så det är inte det som är grejen. Det är mer en etiskt diskussion kring om man skall hålla valar i fångenskap överhuvudtaget, vilket jag inte tycker att man ska. De är alldeles för intelligenta, har för stort rörelsebehov, har för stort behov av stimulans och är för långlivade för att leva i djurpark. Tycker JAG.

Ja, men det är ju ganska OT att prata delfiner i en tråd som handlar om startboxar. Så - nu gör jag ett andra försök att avsluta tråden.

Tack för mig :bow:
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Faktum är att jag känner mig ganska ignorerd.

Jag undrar hur ofta du tycker man ska stryka hästar inna löp? Hästar som inte ser startklara ut stryks. Vad ska vi göra med resten? Stryka i förebyggande?
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Det leder till en följdfråga som jag stötte på idag; varför används ibland startboxtäcke? Är det på hästar som är känsliga för att stöta i väggarna på startboxen, eller vad kan det annars vara?
täcket är till för hästar som tycker det är lite obehagligt att nudda väggarna på boxarna alt. är lätta i rumpan och riskerar att sparka personalen. Alltså en säkerhetsgreh för såväl häst som jockey och startpersonal.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Nej det är du som är ute och cyklar. Det förekommer viltfångade djur av den anledning du pratar om, och det är väl en helt annan sak eller hur, när de är i fångenskap för att de inte överlevt i det vilda då pratar vi ju inte handel eller hur? Precis som jag skrivit förekommer ingen HANDEL av vilda djur till djurparker i sverige! Argumentet att japaner slaktar delfiner i japan och säljer till delfinarier är forfarande lika fel..

jag jobbar på Kolmården så du behöver knappast tala om för mig hur det fungerar. Delfiner som lever väl i fångenskap förökar sig ypperligt, och avkommorna delas djurparker emellan världen över för att bevara beståndet och undvika inavel. så The Cove och debatten om att det handlar om att skapa ett tillskott till djurparker, så som Djurens Rätt har gapat och skrikit om sen filmen premierade, är patetisk.
 
Senast ändrad:
Sv: Kontroll av startboxarna?

kl*

Jag håller inte själv på med galopp, men har en gammal löphäst och kände att jag bara behövde inflika lite.

Jag får dagligen kommentarer om hur dålig galoppen är, samt hur dåligt hästarna mår osv osv osv.

Vi behöver komma ihåg att de flesta som har hästar inte är utbildade, vilket däremot de flesta inom både travet och galoppen är. De har alltså väldigt höga kunskaper om ämnet häst, och jag tror faktiskt inte att man skulle medvetet starta en häst som inte bara kostar massor att hålla utan också är värd mycket pengar, bara för att någon i publiken har den som favorit eller dyl.

Nu har jag inte bevittnat några startboxar, men jag tror definitivt att det rör sig långt många fler proffs inom galoppen än ridsporten. Det är väl ändå en förhållandevis liten sport? det brukar inte röra sig jättemånga amatörer i en liten sport.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Behöver hästar bli hanterade bättre än kor, höns eller grisar?

Är endast intresserad av din åsikt./Marie
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Inom galoppen så verkar många amatörer.Man skulle helt enkelt kunna säga att det till stor del är amatörerna som drar runt sporten, dvs utan amatörerna fanns det ingen galoppsport.

Amatör är på intet vis synonymt med okunnig.

Ordet amatör kommer från franskans amateur, som i sin tur härstammar från latinets ama’tor, ’älskare’. I den betydelsen användes det också när vi i slutet av 1700-talet lånade in det i svenskan.

En amatör var då en person som med särskild känsla och utan tanke på egen vinning utövade en viss verksamhet. Denna betydelse kom sedan att utvecklas till betydelsen ’icke yrkesmässig utövare’. I sportsammanhang betyder det ju ofta att idrottaren har liten eller ingen lön för mödan.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Behöver hästar bli hanterade bättre än kor, höns eller grisar?

Är endast intresserad av din åsikt./Marie

Hej Marie!

Inget djur har större rätt att bli bättre behandlad än något annat djur anser jag. Om du har fler funderingar av mer allmän karaktär så kan kanske vår FB-sida vara ett forum för sådant :)



Välkommen att diskutera vidare där! :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kontroll av startboxarna?

Det ser jag fram emot. Hon har ju mål i munnen ,tycker en hel del och är enligt sig själv duktig.;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 285
Ridning Jag använder inte obehag, straff eller liknande metoder i min hästhantering. Använder positiv förstärkning och försöker vara innovativ...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: SiZo
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 203
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp