Bukefalos 28 år!

Kontroll av startboxarna?

Sv: Kontroll av startboxarna?

Och jag som tycker många travare är svåra att få helt synkade för hand :p

Var föresten den här tråden, bland annat, som jag tänkte på i distansforumet. Eftersom jag själv ska starta min häst i distans med sikte på unghästbedömningen nästa år har jag bett om råd för träning och sådant av både elitryttare, ryttare som rider distans och en (dock bara en) veterinär. Alla säger de samma sak : Träna på att spring vid hand då travare har svårt att röra sig taktmässigt...

Men det kanske gäller alla hästar att man måste träna på det då, eller så är de helt enkelt noggrannare på distanstävlingar? Eller så är veterinärerna mycket okunnigare? Eller...?
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Det är tråkigt att läsa, att landets banveterinärer saknar tillräckligt med pondus, för att utföre sina jobb.
Vi måste bättre på våra banveterinärers självförtroende.
Under mina år på banorna -trav och galopp- har jag mött människor i många olika kapaciteter. Några har varit Helgon; andra Syndare. Några har varit kloka och andra har varit dumma på riktigt; men knappt någon så dum, att medvetet starta en sjuk eller skadad häst. Om inte annat, går det stick i stäv med att tjäna till havren och betala de utgifter, som finns i samband med start.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Om du försöker bli lite mer konkret, vad är det du vill att Jordbruksverket ska göra?

Är inte riktigt med på frågeställningen. Göra åt vad? Åt banveterinärernas situation? Det är framförallt arrangören som skall sluta fokusera på tevetider och vinstintresse tycker jag. Jordbruksverket har ju lämnat över i princip hela ansvaret för trav och galoppsporten till organisationerna själva, med undantag för banveterinärerna som fortfarande står under JV.

Tror du att den enda smitta en veterinär som går igenom 100 hästar på några timmar kan sprida är ringorm, så bör du nog läsa på lite.

Jag är biolog och har läst mycket smittskydd, så det behövs nog inte :p Säg gärna vilka andra smittor som skulle kunna smitta från ett hästben till ett annat. Det vill jag gärna inte missa! De flesta smittor är luftburna eller smittar genom kontakt med sekret som saliv, näsflöde el.dyl. Inte genom huden på ett ben...

Vill du att böjprov ska införas vid en veternärbesiktning innan tävling? Även vid ridtävlingar?

Absolut inte! Böjprov är satans påfund enligt mig! Helt orimlig diagnostik! :devil:
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Är inte riktigt med på frågeställningen. Göra åt vad? Åt banveterinärernas situation? Det är framförallt arrangören som skall sluta fokusera på tevetider och vinstintresse tycker jag. Jordbruksverket har ju lämnat över i princip hela ansvaret för trav och galoppsporten till organisationerna själva, med undantag för banveterinärerna som fortfarande står under JV.
Vi har ett antal veterinärer som har fått förordnade som banveteterinärer från jordbruksverket, den myndighet som hanterar djurskyddsfrågor. Många av dessa (enligt din beskrivning här) påtalar gång på gång i årsrapporter att de inte kan säkra djurskyddet vid tävlingarna samt att de själva inte har rätt personliga egenskaper för att göra sitt jobb. Jordbruksverket är deras arbetsgivare, och därmed också ansvarig för deras arbetsmiljö. Självklart måste myndigheten Jordbruksverket agera! Så, återigen, om du blir lite mer konkret, vad vill du att Jordbruksverket ska göra?

Vilken organisation är det som anordnar tävlingarna? Det är travsällskapen... Kan du inte läsa på lite bättre? Diskussionen blir mer givande och konstruktiv utan gissningar och felaktiga påståenden.

Jag är biolog och har läst mycket smittskydd, så det behövs nog inte :p Säg gärna vilka andra smittor som skulle kunna smitta från ett hästben till ett annat. Det vill jag gärna inte missa! De flesta smittor är luftburna eller smittar genom kontakt med sekret som saliv, näsflöde el.dyl. Inte genom huden på ett ben...

Har du hört tals om Streptotrikos? Annars kan du ju googla det... :grin:

Förklara gärna hur du vill att veterinärbesiktningen ska gå till. Ska veteterinären enbart känna igenom hästens ben? I vilket syfte? Ska han sitta på andra sidan en glasvägg och känna på benen genom små hål? I annat fall finns risken att han sprider luftburna smittor vidare till nästa häst.

Absolut inte! Böjprov är satans påfund enligt mig! Helt orimlig diagnostik! :devil:
Kan du utveckla lite? Varför? Vad vet du som inte Sveriges veterinärkår vet? De flesta som brukar tycka att böjprov är en dålig diagnostikmetod för ledhälta har själva en häst som är halt efter böjprov, men den är absooooluuuuut inte halt...
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Självklart måste myndigheten Jordbruksverket agera! Så, återigen, om du blir lite mer konkret, vad vill du att Jordbruksverket ska göra?

Vad skönt att du håller med mig på den punkten! Då kanske du skulle vilja engagera dig i den frågan på något sätt? Till exempel genom att arbeta i Djurens Rätts hästgrupp? Vi håller på och kikar på den frågan just nu faktiskt. Visst är det Jordbruksverket som är banveterinärernas huvudman, men det är likförbaskat så att det är banan (arrangören) som råder över veterinärernas arbetsvillkor (tidsscheman som skall hållas, tevetider, veterinärernas arbetslokal, rutiner för käk eller inte i defilieringen osv osv.). Jordbruksverket går aldrig in i detaljnivå och föreskriver om sådant. För att använda dina egna ord: "Du kanske borde läsa på lite?" :grin:

Vilken organisation är det som anordnar tävlingarna? Det är travsällskapen... Kan du inte läsa på lite bättre? Diskussionen blir mer givande och konstruktiv utan gissningar och felaktiga påståenden.

Sportorganisationen i det här fallet är Svensk Travsport respektive Svensk Galopp. Jag sa aldrig att de själva anordnar tävlingarna, utan att de fått ansvaret av Jordbruksverket för hur tävlingarna ska gå till. Det är ju deras reglemente som styr eller hur?


Har du hört tals om Streptotrikos? Annars kan du ju googla det... :grin:

Men snälla... Regnskållor är väl knappast någon aggressiv sjukdom som motiverar att veterinärerna inte får känna på hästarnas ben? Trams! Dessutom sitter regnskållor i regel inte på benen utan på bakdelen/bålen. Du kan ju Googla det.

Förklara gärna hur du vill att veterinärbesiktningen ska gå till. Ska veteterinären enbart känna igenom hästens ben? I vilket syfte? Ska han sitta på andra sidan en glasvägg och känna på benen genom små hål? I annat fall finns risken att han sprider luftburna smittor vidare till nästa häst.

Ditt resonemang är riktigt löjeväckande. Jag har tidigare sagt att jag inte har kompetens att avgöra den optimala veterinärbesiktningen, och det visar du att du definitivt inte har. Glasbur? Kan vi inte hålla det här på en rimlig nivå? Och luftburna smittor kan veterinären svårligen ta med sig till nästa häst, det förstår du väl? De sprids - som ordet antyder - genom inandningsluften. En veterinär kan bära på kontaktsmitta eller smitta från näsflöde/slemhinnor (ex. kvarka). Smittskydd kanske du skall överlåta till någon annan?


(
Kan du utveckla lite? Varför? Vad vet du som inte Sveriges veterinärkår vet? De flesta som brukar tycka att böjprov är en dålig diagnostikmetod för ledhälta har själva en häst som är halt efter böjprov, men den är absooooluuuuut inte halt...

Jag har aldrig behövt böjt en häst som tur är, men inte kan du väl vara obekant med att det finns kritik mot böjprovet även inom veterinärkåren? Som ett exempel kan jag hänvisa till följande artikel som helt nyligen publicerades på Hippson: http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/forskningskollen-saker-haltutredning-med-bojprov.htm Där slår forskare fast att även helt friska hästar kan verka halta efter ett böjprov. Verkar inte som så bra diagnostik, eller tycker du verkligen det?
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

haha, du tycker inte det blir lite lustigt när du i ena stunden påstår att din frågeställning här i tråden inte har ett dyft att göra med DR, och i nästa talar om vad ni jobbar med ang. ämnet?
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Du tycks förbise vad den här tråden handlade om från början; nämligen kontroll av och förfarandet kring startboxarna under galopptävlingar.

Det var en frågeställning som jag hade - helt privat.

Att vi sen kommit in på banveterinärernas arbetssituation, veterinärbesiktningens utformning och nu senast smittskydd är något helt annat. Det är väl knappast någon nyhet att Djurens Rätt arbetar med djurskyddsfrågor inom trav och galopp? :d

Med tanke på det känns det kanske som att vi börjar hamna lite off target nu... :idea: Är det någon mer som har något att berätta om startboxarna, eller skall vi avsluta tråden kanske?

Vi får säkerligen möjlighet att diskutera djurskydd och veterinärfrågor i andra trådar framöver!
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

fast det har ju framkommit flertalet gånger i de inlägg du gjort att din frågeställning i högsta grad är kopplad till ditt arbete i Djurens Rätt. Blir fånigt att framhålla ngt annat liksom.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Nej det är en feltolkning. Det är snarare mitt personliga intresse i de här frågorna som gör att jag är engagerad i Djurens Rätt. Jag är alltid intresserad av att lära mig mer om trav och galoppsportens djurskyddsarbete, och det är för att jag är engagerad i djurskydd överlag. Jag arbetar med djurskyddsfrågor genom en hel del andra engagemang också, inte bara i genom DR.

Och inte bara djurskydd för häst, utan också försöksdjur, jaktfrågor och produktionsdjur.

Ja, mycket mer än så kan jag inte säga om den saken tror jag... Det är dock värt att påpeka att Djurens Rätt inte är ensamma aktörer i djurskydds- och djurrättsfrågor, så allt som har med det ämnet att göra är inte per automatik kopplat till DR. Inte ens för mig alltså :p
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Nä det är väl tack och lov att de inte är det, för en organisation med sämre koll har jag aldrig skådat. De uttalar sig starkt om saker de helt saknar kunskap om, har missat grund information om och kort och gott: helt fått om bakfoten. Det blir patetiskt när man som organisation går fram via hörsägen och lösa felaktiga grunder. De skulle tas seriösare om de som sagt väntade med att utala sig tills de hade torrt på fötterna, som det nu är förekommer de i utsagor och artiklar och med huvudrubriker och fakta under rubrikerna som de typ verkar ha googlat fram, i bästa fall.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Nej det är en feltolkning. Det är snarare mitt personliga intresse i de här frågorna som gör att jag är engagerad i Djurens Rätt. Jag är alltid intresserad av att lära mig mer om trav och galoppsportens djurskyddsarbete, och det är för att jag är engagerad i djurskydd överlag. Jag arbetar med djurskyddsfrågor genom en hel del andra engagemang också, inte bara i genom DR.

Och ändå verkar du inte tycka det är relevant att besöka trav och galopptävlingar?? Jösses:angel:
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Mackan: Om du konkretiserar lite mer VAD som är sakfel och "om bakfoten" så är det lite lättare att bemöta (kanske). Sånt där hör jag jämt, men det är sällan någon kan peka på faktiska sakfel. Att man kan ha olika uppfattningar är helt klart, men vi lägger aldrig fram fakta utan verklighetsförankring. :crazy:

Cambrie: Jodå, jag kan försäkra dig om att jag är på trav- och galoppbanor då och då och tycker att det är både intressant och jobbigt att se på samma gång. Däremot har jag aldrig gått ner till startboxarna, men det skall jag göra nästa gång. Var så säker! :idea:
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

TS efterfrågar respons på startboxar. Jag offrar mig med ett svar.

Har inte mer än 10 års aktiv erfarenhet av galoppen, men har ändå sett en hel del. Innan dess aktiv upp till hyfsad nivå inom såväl hoppning som dressyr.

Startboxarna är ett problem. Hästarna är taggade som attans. Toppkondis. Personalen där skulle jag ge betyget mycket väl utfört arbete. De läser av hästarna, ställer in i den ordning de tror är bäst. Inte heller de vill att det ställs in en häst som ställer till det för de övriga.
Naturligtvis har även här tränarna rätt att ansöka om sist in. Tränaren känner ju hästen bäst.

OT
Brukar skoja om att det är Jägers startboxpersonal man skulle ringa in då det krånglar med lastningen i transporten.

Lugnt och sansat går det till. Såvida inget exceptionellt händer och det blir fel. Men det kan det ju bli överallt.

Startboxarna är ett orosmoment. Går hästen inte in stryks den. Är den för dum/farlig stryks den. Därför tror jag ej att någon tränare anmäler sin häst innan den har klarat alla momenten vid träning. Blir det fel i boxarna kan hela karriären för en galopphäst vara havererad. Ingen tränare tränar en häst i månader för att misslyckas i detta moment. Alla vill att hästen skall gå lugnt och sansat in och hoppa ut med de andra.

Att hästar skulle piskas in har jag ännu ej sett. Vad tror du skulle hända med övriga startfältets hästar som är supertaggade om det kommer någon med en piska som viner???? Lynchning tror jag på.

Huva kan sättas på. Vissa hästar blir lugnare på detta vis.

Dessutom har jockeyn rätt att säga nej, om denne känner att det håller på att bli farligt.

Visst kan allt gå fel, men varken människan eller hästen är väl ändå inte fullkomlig i alla lägen?

Via galoppsport kan TS gå tillbaka ett antal tävlingsdagar och se hur ofta det varit hästar som starboxvägrat eller blivit avvisade.

Litet räkneexempel. På en tävlingsdag, ex 8 löp. Genomsnitt 10 hästar i varje.
80 hästar som skall in i startboxarna. 1 max 2 visas bort efter de 3 minuterna.
Gå sedan till en lokal tävling. Ta de 80 första startande och se hur många som behöver mer än 3 minuter för att lasta. Min gissning är att du finner betydligt fler problemhästar där än på banan.

Och om du står med en klocka och kollar på galopptävlingar, så är det knappast så att det tar de tillåtna 3 minuterna per häst, alltså 3 gånger antalet startande hästar. Vanligtvis går hästarna lugnt och stilla direkt in och väntar.
 
Senast ändrad:
Sv: Kontroll av startboxarna?

Mackan: Om du konkretiserar lite mer VAD som är sakfel och "om bakfoten" så är det lite lättare att bemöta (kanske). Sånt där hör jag jämt, men det är sällan någon kan peka på faktiska sakfel. Att man kan ha olika uppfattningar är helt klart, men vi lägger aldrig fram fakta utan verklighetsförankring. :crazy:

Cambrie: Jodå, jag kan försäkra dig om att jag är på trav- och galoppbanor då och då och tycker att det är både intressant och jobbigt att se på samma gång. Däremot har jag aldrig gått ner till startboxarna, men det skall jag göra nästa gång. Var så säker! :idea:

Vad bra, då kan du se med egna ögon och göra en vettig bedömning.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

haha. då har ni en del arbete ang. att läsa på om delfiner i svenska djurparker. innan man drar parallell till The Cove. Helt patetiskt.bara ETT exempel. Det senaste exemplet är väl ang. galopphästars fart och skadorna i samband med det, där kunde ni inte ens skriva korrekt om hur hästen sätter ner benen i gångarten galopp.

Mackan: Om du konkretiserar lite mer VAD som är sakfel och "om bakfoten" så är det lite lättare att bemöta (kanske). Sånt där hör jag jämt, men det är sällan någon kan peka på faktiska sakfel. Att man kan ha olika uppfattningar är helt klart, men vi lägger aldrig fram fakta utan verklighetsförankring. :crazy:

Cambrie: Jodå, jag kan försäkra dig om att jag är på trav- och galoppbanor då och då och tycker att det är både intressant och jobbigt att se på samma gång. Däremot har jag aldrig gått ner till startboxarna, men det skall jag göra nästa gång. Var så säker! :idea:

om du besöker trav och galopp banor och har den kritik och de undringar du frågar om här, känns det jävligt märkligt att du hittills inte gått ner till cutting/defilerings området med startboxar.
 
Senast ändrad:
Sv: Kontroll av startboxarna?

Tyvärr Cutty så har ju mycket av det här sagts i tråden, men ts väljer ju att lägga sin energi på det som kan råkas skrivas på ett sådant sätt att det kan leda till missförstånd, resten kommenterar h*n inte ens... Och när personen i fråga får svar från de som troligen har varit på betydligt mer på trav och galopp - då väljer denna att inte tro på detta och det oberoende av om det gäller att de flesta banor tagit bort att man inte behöver ha lös käk i defilering eller om det gäller startboxar och att hästarna blir tvingade in i dessa.

Nä ni, det skulle inte förvåna mig ett dugg om det snart kommer ett utfall från djurens rätt i form av en artikel om hur hästar tvingas in startboxar på galoppbanor baserat på den här tråden och att någon har skrivit något som skulle kunna misstolkas och uppfattas som att det sker på det sättet:cool:
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

haha. då har ni en del arbete ang. att läsa på om delfiner i svenska djurparker. innan man drar parallell till The Cove. Helt patetiskt.bara ETT exempel. Det senaste exemplet är väl ang. galopphästars fart och skadorna i samband med det, där kunde ni inte ens skriva korrekt om hur hästen sätter ner benen i gångarten galopp.



om du besöker trav och galopp banor och har den kritik och de undringar du frågar om här, känns det jävligt märkligt att du hittills inte gått ner till cutting/defilerings området med startboxar.

Jag håller med dig, jag hittar också en hel del faktafel i de allra flesta utfall som kommer från Djurens Rätt. Tyvärr måste jag säga - för organisationen hade nog kunnat gjort mycket vettigt också, men eftersom de kommer med så otroligt mycket faktafel - eller hur ska man säga? "Fakta" baserat på egna värderingar och myter "att man har hört" och bildat sig en uppfattning utifrån det - så tas de tyvärr inte på allvar. Tråkigt men så är det.

Sedan är det ju så - är man på galoppen och inte orkar gå ner och titta på startboxarna vilket inte är särskilt långt varken vid 2000 meter eller 1600 starten på Täby, så finns det ju om inte annat intern tv där man kan se boxlastningen. Konstigt att ts inte kollat ens på den om hon är så fruktansvärt intresserad.
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Mackan: Vi har i senaste artikeln om hinderlopp inte överhuvudtaget beskrivit nedsättningen i galopp annat än att hela hästens tyngd hamnar på ett enda ben när den rör sig i galopp - med Helena Gärtner från Svensk Galopp som källa. Men hon kanske inte heller vet vad hon pratar om? Hmm??

Har du ens sett the Cove? Och ändå förstår du inte kopplingen till delfinarier? Märkligt! Titta på den igen så ser du att man talar om att delfinarier skapar en efterfrågan på vildfångade delfiner. Men okej, det är helt off target. (Fortfarande inga påvisade faktafel dock.)


Cambrie: Det går bra att rikta dig direkt mot mig, jag är fortfarande här. Men i ärlighetens namn så vet jag faktiskt inte vad jag skall säga till dig längre. Jag har inget att bevisa för dig, jag har varit ödmjuk inför att jag har en del att lära om galoppsporten (det är ju därför jag ställer frågor här, vilket de flesta INTE verkar uppskatta) och jag kommer att gå ner till startboxarna nästa gång jag är på Täby.

Det är väl lite väl styvt i korken att kritisera mig för att jag inte stått vid startboxarna någon gång tidigare?! Den här frågan med djurskydd kring startboxarna är helt ny för mig, och jag bor en bra bit ifrån närmaste galoppbana så det är ju inte särskilt ofta jag är där precis. Får man verkligen inte fråga någonting FÖRST, innan man har möjlighet att se med egna ögon?

Jag har diskuterat allt ni har tagit upp, lugnt och sansat och inte ignorerat någonting. Jag har lagt fram fakta och referenser, och inte undvikit några resonemang. Jag har till och med fått stå till svars för mitt engagemang i DR, trots att ingen annan behöver redogöra för vilken agenda de har i det här forumet, men jag har förklarat utan att tjafsa. Helt enkelt tycker jag att jag har gjort allt för att den här debatten skall vara fruktsam, hygglig och relevant.

Du däremot borde lära dig att visa lite hyfs! Du är helt hopplös att debattera med för du har ett otrevligt språk, förutfattade meningar och vägrar ta till dig av andras infallsvinklar. Du förvränger budskapet i det jag skriver gång på gång, helt medvetet (till exempel nu när du skriver att det säkert kommer en artikel om det här snart trots att jag tre gånger svarat på den "misstanken"), och du väljer att ignorera hela resonemang eller attackera detaljer - som du känner för. Rena debattanarkin!
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Cutty: Tack för ett konstruktivt och utförligt svar.

Jag lägger inte alls all energi på sidospår som Cambrie påstår, utan det är ju just startboxarna jag vill diskutera så därför var det precis sådana svar som jag hoppades på när jag postade det första inlägget. Det är istället andra skribenter i den här tråden (nämner inga namn :p) som inlett sidospår (som jag också gärna diskuterar iofs. men det är förstås startboxarna som är huvudgrejen - annars hade jag ju ställt en annan typ av fråga).


Det leder till en följdfråga som jag stötte på idag; varför används ibland startboxtäcke? Är det på hästar som är känsliga för att stöta i väggarna på startboxen, eller vad kan det annars vara?
 
Sv: Kontroll av startboxarna?

Här kommer min gissning. Att hästen upplever väggarna som otrevliga om den slår emot dem. Att täcket ligger som ett skydd emellan. Jämför med att vi i vissa fall föredrar att ta på handskarna då vi berör vissa saker, ex jag på jag plockar sniglar ;)

Startboxarna är trånga. Det finns inte många fria centimetrar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 285
Ridning Jag använder inte obehag, straff eller liknande metoder i min hästhantering. Använder positiv förstärkning och försöker vara innovativ...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: SiZo
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 201
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp