köpa häst långt bort

Vår_Vinter

Trådstartare
Håller på och kollar efter en ponny. Har hittat en ponny men den står 40 mil bort (enkel). Så man vill juh gärna inte åka dit flera gånger.

Hur har ni gjort med vet. bes? Vill juh gärna veta att den går igenom innan. Har ni haft med transport? Tips tas gärna emot.

Det är en ung b ponny på 3år som är påbörjad inriden. Tanken är att ta hjälp med resten av inridningen och sen ska barnen få rida och jag har även tänkt köra in den så jag kan köra. :)
 
Jag hade nog gjort så att jag försökt att vara där ett antal dagar och rida flera dagar i rad, sedan om jag gillar hästen varit med på besiktningen och tagit med hästen direkt. Då kan man pröva hästen i olika miljöer. Problemet är kanske att hitta ett boende bara, ett boende som man kan avboka i sista sekunden ifall man inte är intresserad av hästen efter första provridningen.
 
Håller på och kollar efter en ponny. Har hittat en ponny men den står 40 mil bort (enkel). Så man vill juh gärna inte åka dit flera gånger.

Hur har ni gjort med vet. bes? Vill juh gärna veta att den går igenom innan. Har ni haft med transport? Tips tas gärna emot.

Fast om det är små barn som ska rida, så låter det inte optimalt att köpa en unghäst som precis blivit inriden. Köp en lite äldre ponny istället.

Det är en ung b ponny på 3år som är påbörjad inriden. Tanken är att ta hjälp med resten av inridningen och sen ska barnen få rida och jag har även tänkt köra in den så jag kan köra. :)
 

Oj det där blev konstigt - mitt svar hamnade i din text... Det jag svarade var i alla fall:

Fast om det är små barn som ska rida, så låter det inte optimalt att köpa en unghäst som precis blivit inriden. Köp en lite äldre ponny istället.
 
Oj det där blev konstigt - mitt svar hamnade i din text... Det jag svarade var i alla fall:

Fast om det är små barn som ska rida, så låter det inte optimalt att köpa en unghäst som precis blivit inriden. Köp en lite äldre ponny istället.

Nu var juh inte det min fråga riktigt.
Jag är själv en van ryttare med många års erfarenhet och unghästvana. Huvudsaken för mig är hur hästen är att hantera, att det är en bra ponny att ha runt barn. Barnen ska ha en ponny att ha kul med och jag vill ha en ponny att köra.
Dom kan utvecklas tillsammans.
 
Det optimala hade naturligtvis varit att övernatta på plats och på det sättet se hästen i olika miljöer.

Känner du att det inte är ett alternativ så hade jag stämt av så mycket som möjligt via telefon, bett om filmer osv. (te.x. ridning, hantering, uppsittning, lastning, trafikvana, barnvana osv) Är försäljaren seriös skall detta inte vara något problem.
Hade allt känts rätt efter det hade jag bokat in en tid på klinik för besiktning i förhand.

På det sättet kan du köra dit, se hästen och bekräfta att den är som överenskommet. Och om allt känns rätt - köra till klinik och därifrån hem om hästen går igenom. :)
 
Nu var juh inte det min fråga riktigt.
Jag är själv en van ryttare med många års erfarenhet och unghästvana. Huvudsaken för mig är hur hästen är att hantera, att det är en bra ponny att ha runt barn. Barnen ska ha en ponny att ha kul med och jag vill ha en ponny att köra.
Dom kan utvecklas tillsammans.

Nu ska jag vara lite tråkig men jag tycker nog inte att en ungponny är rätt hästmaterial för ungar i den utsträckningen du pratar om. Visst kan den vara lugn och stabil, men den är fortfarande en unghäst.
 
Ponnyn är framförallt till mig själv för att köra med.
O sen får vi se. Jag har hjälp av duktig ryttare som kan utbilda den i ridning. :)
 
Fast även om du i första hand ska ha den till körning vore ju en äldre ponny ett bättre alternativ till er allihop. Ang besiktning hade jag aldrig som säljare besiktat en ponny innan köparen kommit o tittat ens. Jag är noga med vem jag säljer till o känner att jag gärna vill se köparen ihop med min häst innan besiktning bokas.
 
Nu var juh inte det min fråga riktigt.
Jag är själv en van ryttare med många års erfarenhet och unghästvana. Huvudsaken för mig är hur hästen är att hantera, att det är en bra ponny att ha runt barn. Barnen ska ha en ponny att ha kul med och jag vill ha en ponny att köra. Dom kan utvecklas tillsammans.

Håller fast vid mitt svar ändå. Om det ska vara en ponny som barnen ska umgås med, hantera och kanske på sikt lära sig rida på, så förstår jag fortfarande inte varför du väljer en ungponny. Även om ni köper en lite äldre ponny, så finns det ju inget som hindrar dig från att köra den istället..? Varför vill du ha en så ung när det är barn inblandade?
 
Håller fast vid mitt svar ändå. Om det ska vara en ponny som barnen ska umgås med, hantera och kanske på sikt lära sig rida på, så förstår jag fortfarande inte varför du väljer en ungponny. Även om ni köper en lite äldre ponny, så finns det ju inget som hindrar dig från att köra den istället..? Varför vill du ha en så ung när det är barn inblandade?

Jag vill forma min egen häst från början. Barnen kanske inte alls är intresserade av att rida. Det kommer bli min ponny o jag som ska ha han sen är det ett plus om barnen kan rida o sköta den (om dom vill).. Annars får jag väl hitta en annan lämpligare häst till dom (om denna inte är det)..

O jag känner många som köpt den perfekta läromästaren som sen inte var någon vidare bra barnponny, lika många känner jag som haft unghästar där barnen vuxit upp med hästen och utbildats tillsammans (självklart med hjälp av duktigare ryttare oxå). O dessa unghästar har varit de perfekta barnponnyerna.

Nu har jag svarat på den frågan...
 
Jag vill forma min egen häst från början. Barnen kanske inte alls är intresserade av att rida. Det kommer bli min ponny o jag som ska ha han sen är det ett plus om barnen kan rida o sköta den (om dom vill).. Annars får jag väl hitta en annan lämpligare häst till dom (om denna inte är det)..

O jag känner många som köpt den perfekta läromästaren som sen inte var någon vidare bra barnponny, lika många känner jag som haft unghästar där barnen vuxit upp med hästen och utbildats tillsammans (självklart med hjälp av duktigare ryttare oxå). O dessa unghästar har varit de perfekta barnponnyerna.

Nu har jag svarat på den frågan...

Och jag har sett små olyckliga barn undra varför alla andras hästar är snälla men inte deras ponny... just för att den hästvana mamman köpte en unghäst, en snäll häst men som varken är stabil (få unghästar är det) eller har tålamod med barnen. Visst kan det gå bra men oerfarna barn har vanligen mer glädje med en snäll beprövad barnhäst.

Vill du skaffa en unghäst, gör det för din egen skull och se det som bonus om det fungerar.
 
Ts- utifrån ditt inlägg antar jag att du har kört in hästar förr och har hästvana sen tidigare?
 
Lobelia; Ja o det är ju det jag skrivit i inlägget före ditt. Det är för min skull och sen är det en bonus...

EmmaW; Nu var juh inte det relevant för mina frågor men..
Jadå jag har kört in häst tidigare och har många års erfarenhet av hästar och unghästar. Har själv tävlat och tränat MSV dressyr...
 
Jag bor i Västerås och köpte en unghäst från Skåne förut. Jag åkte ner och tittade på hästen. Sedan besiktigade säljaren hästen och jag anlitade därefter en transportör som körde hästen till Västerås.
 
Allt handlar ju egentligen om hur stor risk man är villig att ta.

Jag hade inte kunnat tänka mig att veterinärbesiktiga utan att vara med. Vill heller inte besiktiga med annan än min egen veterinär, och redan där gör ju avståndet en del för affären.

Alternativen är ju många, men beror helt på hur stor (ekonomisk) risk man är villig att ta. Säg att du inte är nöjd när hästen kommer ner, hästen är uppenbart halt när den kommer av transporten. Du börjar diskutera med säljaren, och det visar sig att säljaren inte vill ta tillbaka hästen. Gå vidare till tingsrätten? Då blir det en del tjorvande eftersom förhandlingarna är hos säljaren.

Returnera hästen? Ytterligare kostnad, eftersom transporten 40 mil inte är gratis. Köra två gånger för att kolla först och köpa/besiktiga sedan. Ytterligare kostnad.
 
Lobelia; Ja o det är ju det jag skrivit i inlägget före ditt. Det är för min skull och sen är det en bonus...

Jag får inte det intrycket när jag läser ditt ursprungsinlägg, tvärt om där skriver du barnen först:

"Det är en ung b ponny på 3år som är påbörjad inriden. Tanken är att ta hjälp med resten av inridningen och sen ska barnen få rida och jag har även tänkt köra in den så jag kan köra."

Varför ens nämna barnen om det bara är en bonus om det fungerar?

Till huvudfrågan, jag skulle aldrig åka tvärs genom landet för att titta på en icke inriden ponny, inte förrän jag letat på närmre håll och misslyckats tidigare. Och jag skulle inte ens fundera på att köpa en oinriden ponny i avsikt att mina barn ska rida, okej om det ska vara min och de eventuellt får rida om det fungerar.
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
942
Senast: ii-ssa
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp