Bukefalos 28 år!

Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Ah, kan väl bidra med en till av mina...
Var (nybliven) medryttare på en f.d. travare när jag var runt 20, han gick alltid i samma hage med sina kompisar.
En dag när jag skulle rida var han underligt nog ensam i hagen när jag hämtade honom, tog in honom i stallet och borstade, kratsade hovar och började sadla... då kom stallägaren förbi och började prata lite med mig. "ska du rida den där?" sa han "ehhh, ja..." sa jag, "hade tänkt ta en sväng i skogen..." "jaha du" sa stallägaren och stog kvar och tittade på när jag fixade och grejjade... sen kläckte han ur sig "du vet, den där har aldrig haft sadel på sig, han är inte inriden" :eek: Det visade sig att de skiftat hagar och jag hade gått ut och hämtat in deras hingst!!! Tur att vi inte hann ut i skogen... :crazy:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Gud vad kul! Har skrattat mig harmynt!

Bjuder på mina dummaste:

11år..Binder min ponny i en trädgårdssoffa...Ponny blir rädd & springer 1,5km med en alltmer decimerad soffa efter sig..
Ponnyn klarade sig med en nyvaken fobi för trädgårdsmöbler & jag med e ejäl utskällning från mor.

15år: Sätter fast en snowracer med longerlinor bakom min vilda halvblodskille. Sätter upp grannungen på snowracern & galopperar på ett fält. Ett varv gick toppen varv två kastar Luppe av mig i en snödriva & skenar iväg med grannpojken i 120 på snowracern efter.. Snowracern tumlade runt, Luppe stannade men grannpojken vägrade att någonsin lyssna på mitt - men kom igen då..

15år: Rider mammas unghäst. I stilla skritt i skogen lägger jag av en brakskit som ekar mot sadeln och skrämmer unghästen till den milda grad att hon skenar 3kilometer..gissa att jag aldrig fiser på hästryggen igen...

Ja..det var väl det mest korkade jag gjort...

:eek:Jag har också lagt ekande brakskitar mot sadeln ,vi kan kalla det miljöträning.
Nu sjunker försäljningsstatistiken på beg.sadlar:rofl::rofl::rofl::rofl:
:rofl::rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Hehe har nog gjort de flesta misstag.

En dundertabbe var då jag och en kompis jobbade på ett försäljningsstall i tyskland, och var i full gång med att leda hästar upp och ned till skrittmaskinen (den dagliga utevistelsen på 30 min). Av någon knasig slump tog jag ned en hingst, och hon tog upp en hingst samtidigt och vi möttes på den smala vägen till stallet. Min hingst försökte sätta på hennes hingst och det var enbart deras halvdvala pga försoffade muskler och urinierade luftvägar som gjorde dem lätthanterliga nog att sära. Vi såg därefter noga till att kommunicera mera ... :o (Fast lite kul var det, efteråt.)
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag lockade på hästarna och sparkade glatt iväg bollen mot dem, 5 sekunder senare hade jag två flyende hästar och ett sprängt elstängsel.

Åh gud... jag skrattde högt åt detta! Kan se minen på hästarna som ser en ENORM projektil på väg rakt emot dem :eek::rofl::rofl:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

hihi har nog en del misstag jag gjort jag med. kommer inte ihåg vilka åldrar men kan rabbla en del!
1: Hade en liten busig shettis som liten som gärna gick på lina i trädgården. jag och mina små tjejkompisar satt i godan ro och käkade kassler och stekt potatis när jag tyckte att lilla shettis ska inte stå bunden:idea: vilket resulterar i att jag släpper honom,, ooojj va vi fick springa, min shettis va inte vegeterian.. ingen kassler kvar och skäll av mamma efter att hon jagat shettis i fyra timmar hos grannen.:o

2: tuff 11-12åring (och dumdristig ponnyägare) lånade en liten b-ponny och red på. ponnyn reds alltid på tungfelsbett då den alltid la tungan över bettet.. en dag satt ett pehlambett på tränset när vi skulle rida ut. jah va lite duktig iallafall för jag ringde ägaren och frågade om jag skulle byta bett och han sa att det inte behövdes.. okej, jag hämtade ridhjälmen (som absolut inte va min utan stallägarens dyra märkeshjälm) och nappa åt mig spöet... hela ridturen resulterade i att 3 kilometer hemmifrån (efter mycket bus i skogen:angel:) lägger ponnyn självklart tungan över bettet och drar, jag slänger mig av i farten, spräcker hjälmen (som inte är min) får hjärnskakning och satte mig aldrig mer på den hästen. och när hjälmen var betald vågade ja inte hälsa på stallägaren på fyra år.! pinsamt!:o

Kunde skriva värre saker men vågar inte då skäms jag:o:o
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

oj da det hara var en skojig trad, Har last HELA traden aven fast den ar manga sidor lang.

23 aringen angela Hade precis borjat jobba pa en ridskola i schwetiska alperna och vi skulle gora sommarhagen mindre for vintern, (mycket backar ar inte bra med alla sno) Jag anvander alldeles for klen eltrad och for korta stolp, och fyra pa natten / morgonen vaknar vara chefer av hovklapper och har 25 hastar pa tomten. Alla hastarna hade sprungit till det andra stallet.

Tva manader senare forstar jag varfor olyckan hande, de som byggt staketet innan jag borjade jobba hade glomt att satta ihopp elbanden i ena hornet av hagen. :mad:

16 ariga angela bestamde sig for att ta travhasten hon va medryttare pa och kora slade och kor ut i valldigt djup sno, Stackars hasten fick slita som fan innan vi kom upp pa vagen igen men det gick bra.

12 ariga angela skulle tolka efter skothasten pa ridskolan, hasten slanger av angela sa fort hon sitter upp och kutar hem for att mota stallchefen i stalldorren. Gissa om jag fick skamas.

23 ariga angela skulle loshoppa en av jattehastarna i stallet och bygger ett 2 meter hogt staket runt hoppbanan. HAsten kommer in i lungn trav tittar pa vart 1 meter hogt hinder och stuttsar over det tva meter hoga staketet och fortsatter for att hoppa in i hagen och staller sig och ater. Hopptraningen fardig for den dagen :smirk:

okej,, trode att jag skulle vara skojigare, men det ar jag inte
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Skulle ta in nordisen som går tillsammans med två väldigt rymningsbenägna shettisar, därav mycket ström i staketet. Gick in genom staket, hämtade hästen och gick till grinden. Där upptäckte jag att handtaget var trasigt, och kände inte för att släppa hästen och gå iväg för att stänga av strömmen (hade jagat hästen tillräckligt). Jag tog tag i det trasiga handtaget och fick en riktig jävla kyss samtidigt som jag höll hästen i grimman, vilket resulterar i en statisk nordsvensk med grindfobi framöver. Dessutom drog han givetvis omkull mig.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Ja hmm man har ju gort en del misstag genom åren...
Men det som jag alldrig i hela livet kommer glömma är en D-ponnyn som en sommar blev stört kär i en valack och rymde från betet i tid o otid till honom fast det på den gården oxå fanns en hingst men den fann hon inte det minsta intressant,
men men att fånga henne va näst intill omöjligt å när man väl fått fatt på henne fick man släpa hem henne å då va man ju minst sagt irriterad så smarta jag binder upp henne i ett trästaket...med kedjan genom munnen...å går för att hämta borstana...brak å knak hästen vill inte stå där mer så hon sliter loss en bit av staket och springer i väg i total panik med staketet mellan frambenenin in på en liten smal stig jättebrant ner till en liten bäck med en smal gångbro för människor inte gjord för små hästar...på andra sidan saktar hon ner så jag får fatt på henne...och helt otroligt är det ända ett litet sår på ena frambenet!
man såg ju framför sig brutna ben...å hästen va inte min heller...får ont imagen fortfarande idag när jag tänker på det mer än 10 senare och är väldigt försiktig när jag binder upp hästar.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

En superbra tråd :bump: :banana:
Ett misstag jag gjorde var när jag var 18 år. Jag skulle ta in hästarna i min kompis stall. Det var unghästar och avelsston. Jag tror att det var 6 hästar. Ägarna brukar bara öppna grinden så går hästarna in i rätt box. Men en liten fröken ville inte gå in så jag gick bakom henne ock slog ihop händerna. Hon blev livrädd och sparkade bakut och träffade mig på munnen. Blodet sprutade och min läpp sprack, så jag fick åka till sjukhus och sys. Kunde inte äta fast föda på ca två veckor. Levde på nyponsoppa.
En gång när jag skulle rida ihop med en kompis skulle vi rykta hästarna ute. Det fanns bara en uppbindningsring men jag band min häst i hantaget till dörren. Gick jättebra tills hästen blev rädd för något och drog iväg med hela dörren. Pappa blev inte glad eftersom han fick göra en ny dörr. Hästen klarade sig utan skador
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Vet inte om det var speciellt korkat från min sida - men efter att jag sadlat och tränsat min häst skulle jag sätta på mig hjälm och rida ut. Hästen hade stått och skrapat med frambenet i några minuter trots tillsägning och ville väl mest gå ut i hagen. Tyglarna låg över halsen. På något vis när jag tittar bort en sekund får han in frambenet innanför tyglarna och flyger därför chockat bakåt. Naturligtvis hade han ett pessoabett på sig vid tillfället också :mad::crazy: Min annars så stissliga och hingstiga älskling stannade dock snällt men chockat tre meter från uppställningsstocken med upplyft framben, vars tyngd låg ovanför halsen och i bettet.

Han som alltid är van vid att ha allting under kontroll fick för en gångs skull vänta på att "mamma" räddade honom :cool:

Min dåvarande "älskvärda" medryttare stallade upp honom vid stocken och knöt grimskaftet om själva stocken... Sen blev han rädd för någonting och drog helt sonika iväg med en stock som väger flera hundra kg... Nice... Vid ett senare tillfälle lämnade samma medryttare honom fastbunden i stocken tillsammans med två andra valacker han avskyr... Med samma resultat :cool:

Han skadade sig inte vid något av tillfällena, dock fick min fina lädersadel mycket av lädret på bakvalvet bortskavt efter det nära mötet med uppställningsstocken...

Givetvis hoppas jag att man lär sig av sina och andras misstag... Jag fixar alltid mig själv innan jag tränsar nuförtiden, för att undvika liknande incidenter. Såg framför mig brutet ben, sönderriven mun osv :crazy:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Åh... stockar... :angel:
När jag var tonåring hade vi sommarhästar (fjordingar). Pappa hade fixat fina uppbindningsplatser mellan tre träd som stod i vinkel, vi band upp hästarna i stockar som pappa fasat ut och spikat fast i träden, riktigt fint o mysigt!
Min lillasyster, då c:a 6-7 år satt på en av stockarna när mamma och jag fixade med hästarna, borstade, kratsade hovar m.m. När lilla mamsen står och kratsar händer något som får hennes häst att kasta sig bakåt med full kraft varpå han river med sig hela stocken inkluderat lillasyster som faller handlöst baklänges.... men hästen klarade sig oskadd (och det verkar som syster yster oxå återhämtat sig skapligt) :cool:

Sommaren därpå hade vi en annan fjording (Monette:love:). Jag red henne barbacka med lillasyster framför och vi tre galopperade och hoppade diken i skogen! :eek: Hoppas inte min dotter kommer på att pröva något liknande...
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Hehe har nog gjort de flesta misstag.

En dundertabbe var då jag och en kompis jobbade på ett försäljningsstall i tyskland, och var i full gång med att leda hästar upp och ned till skrittmaskinen (den dagliga utevistelsen på 30 min). Av någon knasig slump tog jag ned en hingst, och hon tog upp en hingst samtidigt och vi möttes på den smala vägen till stallet. Min hingst försökte sätta på hennes hingst och det var enbart deras halvdvala pga försoffade muskler och urinierade luftvägar som gjorde dem lätthanterliga nog att sära. Vi såg därefter noga till att kommunicera mera ... :o (Fast lite kul var det, efteråt.)

Oj. Gissa om jag förträngt många händelser därifrån bl.a denna :eek::p
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Heeeerreguuud vad jag skrattade när jag läste detta :rofl: Har inte skrattgrinat så mycket på ett bra tag :bow:

Jag skrattade INTE under den aktuella händelsen.. :D Men när jag berättade för mamma så höll hon på att dö av skratt.. :D
Tänk vad tragikomiskt det varit om jag slagit ihjäl mig pga att jag släppt mig vid fel tillfälle...:smirk:

Efter det har jag varit duktig på att knipa när jag får lust att prutta i sadeln...:angel:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag skrattade INTE under den aktuella händelsen.. :D Men när jag berättade för mamma så höll hon på att dö av skratt.. :D
Tänk vad tragikomiskt det varit om jag slagit ihjäl mig pga att jag släppt mig vid fel tillfälle...:smirk:

Efter det har jag varit duktig på att knipa när jag får lust att prutta i sadeln...:angel:

Hahaha.. det roligaste jag hört på lääääänge! :banana:

Jag har väl klantat mig en hel del i mina dar, jag är väl rätt klantig av naturen.. men det jag kan komma på nu var en sommar när jag och min kompis precis hade flyttat ner min och hennes foderponny till deras temporära sommarbete. Det betet var en ganska liten hagen precis i utkanten av stan och granne med en väg och ett bostadsområde. Morfar brukade alltid ha får i den hagen för att slippa klippa gräset men i år skulle vi ha ponnierna där.
Vi släpper ut dem, och sätter oss i trädgården och börjar käka hallon för glatta livet. Då helt plötsligt kommer hästarna glatt travandes förbi.. utanför hagen, på väg hem till vinterstallet. Jag och kompisen blir så ställda att vi inte ens reagerar först, men när vi väl ställer oss upp och springer efter börjar hästarna såklart galoppera.. över vägen, genom brukshundsklubbens dressyrträning, förbi ett travstall med hingstar i hagen, igenom ett rikemansbostadsområde, upp på en 70-väg, över en mycket trafikerad 90-väg (195 till Jönköping) och vidre upp mot stallet. Jag och kompisen löper som antiloper efter men har ju inte en suck.. när vi väl kommer till brukshundsklubben möts vi direkt av en bekants pappa som frågar om vi letar efter några vildhästar.. snäll som han är ger han oss skjuts upp till stallet och där står hästarna snällt och väntar.. fan vilken hjärtklappning jag hade!
Undra vad hundmänniskorna tänkte när två ponnier galet störtade rakt igenom deras dressyrträning..

Sen har jag även fått snilleblixten att galoppera i en gansk grund sjö, där jag inte hade en aning om hur bottnen såg ut. Kompisens häst framför väjar för en brunn (!) på botten, min häst väjar för den och jag dyker stilfullt ner i vattnet.. Min ponny tänker "Tjohoooo" och sätter av i full karetas mot stranden (där man inte ens får bada med hästar) och jag efter med en hel sjö i stövlarna.. fick ringa en kompis på vägen och be henne möta oss och fånga in hästen åt mig..
Lite pinsamt när man mötte folk som var ute och gick.. först kom hästen, sen kom jag "tjipp" "tjipp" "tjipp" och precis dyblöt och vrålarg eftersom ponnyn envisades med att vänta på mig så jag såg henne och när jag var typ 10 meter ifrån stack hon iväg igen.
Till saken hör att jag tog både min och min kompis mobil i min jacka eftersom den var "vattentät"..
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Underbar tråd! :bow:



Jag har gjort mååånga många dumheter. Usch. Här är bara några:

* Jag skulle lasta Lúkas, går in i transporten, kryper under bommen och så kommer pappa liite för fort fram (bakskygg häst) så pålle kastar sig bakåt, jag kan inte andas utan trycks mot bommen, hålle emot (inga handskar) = sönderbrända händer och rädd häst.. Tog 2 timmar att lasta honom!!

* Lúkas är en nervös häst som är lite rädd för vatten. Jag hoppar upp barbacka (bikini) och rider ner i vattnet. Min kompis häst vänder, varav hon som rider skriker till - Lúkas vänder 90 grader, galopperar (hoppar fram i vattnet), jag tappar balansen och åker framåt, skänklar på ryggen :confused: och sen flyger jag av och släpas med. = Bruten fot.

* När foten väl var "Hel" eller så gott som, den gör ont fortfarande 4 månader senare, så flög jag av. Pålle drog tillbaka hoven över en bom och fick panik när den följde med. Jag flög av.
Senare när jag går upp till hagen ska han minsann gå över bommarna igen. Jag driver på, han hoppar åt sidan och landar - självklart - på min onda fot. Den är fortfarande svullen - 3 månader senare.

:rofl:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Kan bidra med ett (smärtsamt) misstag jag gjorde igår!
Var lite småstressad när jag skulle göra iordning pållan, telefonen ringde iett.. När jag skulle sadla så var hon lös i boxen + att jag hade telefonen på axeln och pratade, tänkte inte på att hon är ganska så känslig för sadelgjorden..(har ju bara haft henne i 3 år så det är ju inte så lätt att komma ihåg :angel:)
Drar iag åt allt vad jag har och tjabblar på i telefonen samtidigt, får sen ett rejält hästhugg i midjan...Gjorde fruktansvärt ont! det roliga var att jag pratade med hästens ägare i telefonen så jag kunde ju inte ställa mig och skrika på hästj****n! Fast det var ju helt och hållet mitt eget fel så jag blev inte så arg....Men ett hääärligt blåmärke har jag fått!:D
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Kall marsförmiddag - regn, lerigt och snålblåsigt.
Hovslagardags - och alla 9 pållarna står och trycker uppe i skogen 2 hektar bort och ignonerar alla försök från stallbacken med havrehink och lockrop - dom vimlar omkring lite men drivs tillbaka av det fåniga ledarstoet.
Så jag går väl dit med min hink - ledarstoet är en hungrig dam så får hon bara korn på havren så...NÄ - idag är jag monstermänniskan med dracula i hinken.

Men gamla fjordmärren går att få tag på - jag tänker baske mig inte gå tomhänt tillbaks - grimma har hon inte men är ju så snäll så hon går att leda i pannluggen.
Så kommer vi då till bäcken - en litet skutt på 50 cm - där stannar tanten - VILL INTE. Efter lite övertalning - jag drar bestämt i den lilla pannlugg hon hade - så är det dock avgjort - hon kommer att följa med. Gör ett litet skutt - Men tvärvänder i luften - DET GÖR INTE JAG - jag dimper med aschlet först ner i 30 cm djupt dyigt rinnande ISKALLT vatten.

Öhöhöh - kallt kallt kallt - och för att ta mig upp var jag tvungen att stoppa ner armarna i vattnet också.


Aldrig har jag varit så glad att hovis var sen - när jag väl bytt om stod alla hästarna och väntade vid grinden och jag blev faktiskt klar tills han kom.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

vilken rolig tråd! :)

* Knöt ihop brädor på en skrinda och knöt fast denna bakom min snälla ponny som inte var inkörd. Var ute och körde på vägarna men min konstruktion. Min näsa var i höjd med hans bakhovar utan hjälm såklart... hua vilket säkerhetstänkande man hade... :( som tur var var han snäll det lilla livet.

* gallopperade ofta på fält och ängar på vintern nrä det var väldigt blött och lerigt. skorna flög som bumeranger i luften -tur att kompisarna bakom inte träffades :( men man bara fortsatte gallopera

* byggde egna "terrängbanor" med diverse livsfarliga hinder som min ponny snällt hoppade.. konstigt att man lever egentligen och gud vad mycket ponnier måste utstå!!!!
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Ja mycket dumt har man ju gjort i sina dar.

en gång var jag och en kompis och min"tuffa" pojkvän(som bara har suttit på en häst vid 5 års åldern) i stallet. Jag och min kompis lyckades övertala min pojkvän att han skulle sitta upp på en liten b-ponny som gick i hagen som varken hade grimma eller träns på sig.min pojkvän sitter upp och känner sig jätte stolt och ponnyn bara fortsätter att beta men då får jag och min kompis för oss att ponnyn brorde iaf skritta lite så vi smäller till ponnyn på rumpan så ponnyn flyger iväg med min pojkvän på ryggen som klammrar sig fast i manen och lyckas hålla sig kvar på ryggen tills ponnyn har stannat några 100m bort. Han var inte så glad på mig efter det;). ganska elakt jag vet,men fasiken så kul det såg ut:D!!!det gick bra för båda två iaf;)
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Trevlig tråd.

ja en sak man har hittat på (kan ju skylla på ung och oansvarig) var väl 10-11 och var i hagen hos shettisen och halvblodet (164), med en kompis. kompisen påstår då att jag inte skulle våga hoppa upp på halvblodet.(ingen hjälm, grimma eller någon utrustning) hoppar självklart glatt upp på hästen, som inte bryr sig ett dugg. Slutade med att han stoppade in nosen i eltråden, med resultatet att hästen skenar i full fart inne i hagen. fick lite skrapsår och kunde inte se på 30 minuter efter att ha slagit i bakhuvudet. Något man inte gör om iallfall
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 332
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag har två valacker som tidigare gått tillsammans med min stallägares ponny. Nu har den ponnyn varit skadad i snart ett år, det verkar...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: Mistimed
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 979
Senast: Karoliten
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 237
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp