Bukefalos 28 år!

Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag gjorde nåt förbannat dumt för några veckor sen. Min unghäst som jag inte har haft speciellt länge är himla nervös och ängslig. Jag stod i stallet sent en lördag och borstade lite, fick för mig att jag skulle ta på honom tömkörningsgjorden. Han skulle vara van vid allt sånt...ja tjena. Han fick PANIK när jag spände gjorde och gick omkull som fasen inne i boxen, blev en dyr lördag. Vet fick komma ut och sy hela ansiktet på honom, allt bara hängde i slamsor. Numera är jag nästan för nojjig när jag gör grejer med honom, jätterädd att han ska skada sig igen. Blir nån annan som får sköta den inridningen =)
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Åh vilken rolig tråd håller på att skratta ihjäl mig åt vissa:rofl:
Kommer ihåg när vi var små & hade ponny, så var vi ute & red barbacka så när det var min tur att rida så hoppade kompisen av & skulle hjälpa till att kasta upp mig på hästen, hon tog dock i lite mkt & jag trillade ner på andra sidan:) Precis då passerar det en bil också... :o har säkert gjort en massa annat dumt också..

jo samma ponny föresten, jag är ute & rider på en snöig åkerväg. Hästen verkar trött & kliar sig på benet, jag fattara ingenting & hoppar av för att se vad det är för fel, då lägger han sig ner & rullar:o. Jag blir så förskräckt så jag släpper tyglarna varpå att när hästen rullat klart reser sig upp & springer hem:banana: Själv fick jag pulsa i två dm snö i ca 3km, mamma såg hästen komma skrittande på vänster sida av vägen utan ryttare & blir utoam sig av oro:o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Säkert mycket korkat man gjort men för sinnesfridens skull förtängt det.
Kommer dock ihåg att jag och kompisar brukade "härma" ridstilar när vi red. En stil som var poppis ett tag var att korta upp stiglädren till kortaste jockeystilen. Kortade lädrena så mycket det gick, kurade ihop i "jockeysits", sen full galopp. Kompisen galopperar först på sin häst, jag efter på lånad häst, kompisen skriker -"Akta dig för grenen!"
Jag svarar: "Vilken gren...." :confused:Tjoff! Fick grenen rätt i magen, skrapas av hästen, trillar rätt på svanskotan med tagel av svansen i händerna!!!! Gissa om min svanskota var öm....? Gjorde nog aldrig om det igen.

En gång när jag skulle släppa ner shettisen i hagen med elströmmen på. Precis när jag öppnat och håller handtaget i handen ser jag att hans grimma sitter snett. Tar handen för att rätta till grimman och lyckas då sätta grindhandtagets "krok" rätt på mulen!!!! Stackars pållen sätter sig på bakom av smällen. Fast sen fick jag en shettis som hade STOR respekt för elstängsel och aldrig rymde ur hagen.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Kul tråd ! jag har säkert gjort många dumma saker å kommer säkert göra fler. Men en sak som jag gjorde för inte så längesen, i somras, var att jag band upp min häst i lite för långt grimskaft. En typisk säkerhetsgrej som man lär sig tidigt... Min häst som annars står snällt lyckas på nått sätt få panik, fik antagligen grimskaftet vid örat eller nåt. (krävs inte så långt grimskaft för det...) och kastar sig bakåt, drar upp stolpen som hon är fast i upp ur marken, kastar sig sedan livrädd för att stolpen sitter fast i henne. å hon reser sig å backar bakåt me stolpen efter sig mellan benen, innan jag hann fram å dra i säkerhetsknuten.. stackarn sprang i väg en bit å skakade å gnägade av skräck. Då kan ja säga att jag var lite lätt skakad, å nu så e jag väldigt noggrann med längden på grimskaft.. :smirk:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

*kl*

kom två andra saker jag gjort :D

en gång efter att hästen var helt nyklippt, sadlade jag och red ett pass på ridbanan, sen en liten sväng ut i skogen. när jag kom hem så upptäckte jag att han fortfarande hade bomull i öronen :crazy:

jag och en kompis hade varit ute på en långritt, ganska sent på kvällen då vi kom hem halv 12. det var helt mörkt, och vi saknade reflexer. inte ofta man tänker på det mitt på sommarn. iaf, så fick vi för oss att sjunga. så det blev först lite sång i normalt tonläge. Men när galoppen kom (på en grusväg, ljuset: månen) så sjöng vi för full hals (långt ifrån vackert kan jag lova) och hästarna öste på. Helt plötsligt dyker en stor hund upp mitt framför min häst och skäller, viklet leder till att min häst tvärstannar och min kompis dundrar rakt in med sin häst i min. (tur att min polle inte sparkas) Snart dyker ägaren upp pch glor konstigt på oss. "- Sjunger vi inte vackert?" får jag fram från en sidosteppande häst, sen bär vi iväg igen.

jo helt galet jag vet, men skojj va de :angel:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Kl

Skulle släppa ut hästarna (två ardennrar) en morgon. Hade bråttom dagen innan så jag hade inte tömt skottkärran och den stod fortfarande inne i stallet. Tar som vanligt båda hästarna samtidigt, när häst nummer två är på väg ut trampar han på en hink som låg i stallgången, blir rädd och hoppar framåt, rakt in i skottkärran som välts och han blir ännu räddare och jag tappar honom.
Står på gårdsplan med en häst kvar och den andre springer lös. Efter en stund kommer han fram till mig så jag får tag på honom. Står och fipplar lite med grimskaften och precis då smälter en snöklump som legat under transporten en bit därifrån och transporten börjar rulla! Hästen blir rädd (för tredje gången denna morgon) och hoppar åt sidan och landar på min fot. Hästen står och tittar på transporten och märker överhuvudtaget inte att jag försöker flytta på honom....
Otur eller bara klantigt?


En annan klantig sak var när jag precis hade fått hem en lånehäst. Jag och en kompis skulle rida ut, det var mörkt och vi hade pannlampor som vi inte hade tänt från början. Är förutseende och talar om för kompisen att jag tänder lampan så att hon är beredd. Bara det att det är min häst som aldrig har ridits med pannlampa förut. Det tog inte många sekunder innan jag låg i snön....

När jag var yngre skulle jag skoja med två kompisar när vi var ute och red. Jag red min ponny och dom båda red barbacka på en f.d. travare. Jag lurade med dom in på en väg som jag visste slutade med ett vattenfyllt grustag i full galopp. Hade sett framför mig hur dom skulle göra en liten fin avsittning i vattnet.... Det slutar med att dom när dom ser vattnet tar tag i hästen för att stanna, hästen snubblar till och båda ramlar av. Den ena kompisen bröt nåt ben i handen och fick gipsas.... När vi skulle rida hem skulle jag hjälpa dom upp på hästen igen. Ställer min ponny på vägen, kastar upp den första och ser hur min ponny börjar trava iväg hemåt. Kompisen utan bruten hand tar travaren och sätter fart efter och jag och kompisen med bruten hand får snällt gå hem... Det blir inte alltid som man tänkt sig..

Sen har jag bundit upp ponnyn som kastade sig ganska ofta när hon stod uppbunden i grannens stuprör... Inte så smart.

Som tur är händer det inte sådana här grejer så ofta nu för tiden...
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Okej nu kommer jag inte på så mycket gammalt men här kommer ett par nya...ja man kan väl kalla det dumheter...

Jag är alltid väldigt noggrann när jag släpper ut unghästarna eller hingsten i hagen. Leder in hästarna i tryggt förvar och stänger grinden INNAN jag kopplar loss dom.

Min pappas lugna nordis och min egen gammelpålle är jag tydligen inte lika försiktig med. Ledde ned dom till hagen i morse och lät som vanligt (:o) grinden vara öppen medan jag tog av grimmorna för at sedan vända mig om och stänga om dom...

Nu råkade det bara vara så att min gammelgubbe hade lite överskottsenergi just idag. Medan jag tar av grimman på nordisen så gör han en helomvändning och rejsar ut på fältet bredvid. Vilt bockandes och synnerligen lycklig larvar han runt några varv.

Jag går lugnt efter för att fånga in honom när min ena rottisgrabb kommer på att han skall hälpa till. Innan jag hinner reagera så har han kutat efter hästen och försöker valla iväg honom...dock inte år mitt håll.

Efter ett par ordenliga...hm...rop åt hunden sätter han sig ned och hästen som inser att hans tjej inte hängde med ut ger upp och ställer sig för att beta...Båda klarade sig såklart oskadda men gamlingen hade skitkul.

En till.

För inte alltför länge sedan skulle jag släppa ut avelsstona med föl. Mitt ena sto som inte har föl vid sidan fick prova på att gå lös ned till hagen (hagen ligger direkt bakom stallet och hästarna kan inte ta sig ut på ngn väg). Hon går alltid lös in från hagen och vet precis hur man gör.

Jag kopplar alltså mitt ena sto och hennes föl springer snällt efter ned emot hagen. Bakom går min andra dam...trodde jag...Hon bestämmer sig plötsligt för att det skall äventyras och traskar glatt iväg bort till andra stostallet på besök.

Jag suckar lite men bestämmer mig för att lämna av de två jag redan har innan jag hämtar damen. Sagt och gjort, jag leder ned två hästar till hagen. Släpper dom och vänder mig om för att slå på elen.

Vips så har tjockisstoet krupit (!) under trådarna och travar tillbaka upp på stallplan. Fölet står kvar i hagen tydligt upprörd.

Släpper ut fölet för att inte riskera att hon gör sig illa och börjar leta hästar. Alla tre lösa hästar har samlats i andra stostallet där deras ledarsto och betforen står. Dom mumsar glatt på det dom hittat och är relativt lätta att fånga in.

Dock KUNDE dom valt att dra en repa runt huset och bilarna som stod parkerade på stallplan...nu valde dom att äta istället.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Mitt värsta misstag var nog att köpa en häst på impuls och dessutom inte kolla vad som blivit gjort med henne innan. Denna stackars unghäst (5år) kommer hem och får vara två dagar. Därefter sadlar jag henne, tränsar och leder ner henne på ängen. Påbörjar en uppsittning, varpå hon kastar sig i galopp. Jag lyckas klamra mig upp och får i foten på andra sidan och stopp på henne. Hon krumbuktar, stegrar sig och vill inte gå fram. Men kort senare går hon motvilligt. Samma sak nästa gång jag ska rida henne och ännu en gång. Men snart blir hon "snäll"... Problemet: Hon var inte inriden och hade aldrig haft sadel på sig :o

Mitt resonemang: Hästar rids ju in vid 3 års ålder... Så det föll mig aaaaldrig in att hon inte varit riden (köpt mest som sällskap, men helt frisk, gått och skrotat p g a 80 årig ägare). Grymt pinamt :crazy:

Idag är hon inriden och alldeles underbar, men hennes "inridning" var nog inte idealisk.

Samma häst (mycket lättskrämd till en början - kan undra varför...:angel:) skrittas barbacka på äng under natten. Tidigare på sommaren har där varit flyttbar hage. Jag skrittar på och rätt som det är hör jag ett konstigt svichande ljud... Jävlar! Vi har gått över linan och hennes bakben drar med sig tråden. Ljudet och linan får hästen i full panik och hon skenar vansinnigt över ängen. En efter en dras pinnarna upp och förföljer den sketrädda hästen. Jag förbereder mig på att 1. trilla av 2. dö... Helt skräckslagen så vrålar jag "Stilla Chess!!" Döm om min förvåning när livrädd häst nästan tvärstannar och står alldeles still. Inga skador och jag sitter av och trasslar efter mycket möda ut hästen ur ett NÄT av eltråd. :love:

En annan gång ska jag mocka till henne. Spångrep och den alldeles nya skottkärran kommer in i stallet. Hivar upp boxen och gör entré tillsammans med en skinande blank skottkärra som gnisslar något vansinnigt.
Resultat: Livrädd häst som kastar sig mot väggen och därefter sparkar mot mig (och träffar).

En annan häst binds upp i en mindre grindstolpe, på vilken den hänger en mindre grind - fästad i en annan stolpe som sitter fast i ett nät. Hon står där medan jag tränar vallning med en hund och använder en longerpisk. Får sätter av mot häst, som inte är får-van. Jag manar ut hund genom att smälla med pisken i marken.
Resultat: Häst får panik - farliga får är på väg att anfalla OCH matte driver på. Hon reser sig, rycker upp grindstolpe, grind, nästa stolpe och några meter när som om det vore ett grässtrå. Därefter gör hon ett antal försök att komma loss, men lyckas inte. Fåren ser sig chans att sticka och rasar ut mot 90-vägen. Hunden efter för att stoppa djuren, men jag ser att han aldrig hinner och vrålar i panik "HIT HIT!!!", livrädd för att min älskade hund ska omkomma när han försöker rädda fåren. Tack och lov vänder han och fåren får ensamma gå ut på vägen, där de nästan blir påkörda. När det är trafiktomt skickas hunden att hämta fåren och hästen knyts loss. Även om det inte blev något allvarligt så var det RIKTIGT otäckt och jag kommer ALDRIG mer att binda en häst i en staketstolpe.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Kom på en till sak - inte så dumt, men bra pinsamt!

Var en underbart vacker vintermorgon för två år sen. En söndagsmorogn, det hade snöat ymnigt under natten, men nu sken solen och snön gnistrade. JAg red ut ensam på min gamling, jättesnäll (tyvärr finns han inte längre :cry:)

Vi travar på och jag njuter verkligen av tystnaden och den vackra morgnen. Vi travar på i raskt tempo på grusvägen och i en kurva ser hästen och jag - samtidigt - en ung man gåendes med en liten hund. Lite oväntat med folk ute i den vackra naturen, vi trodde ju vi var själva :angel:

Lite läskiga är de allt för kusen tvärvänder samtidigt som han får syn på dem och jag är ju inte det minsta beredd så jag gör en elegant kullerbytta över hästens huvud och landar på marken några meter från killen :rofl:

Killen sa inte ETT ENDASTE ord. Jag skrattade lite generat och föröskte skämta bort det med
"Komma och skrämmas här på morognen" eller nåt sånt... Han måste ha blivit helt chockad, flygande ryttare på morgnen i skogen :D
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

det allra dummaste jag har gjort var när jag var 13år.
jag red i skogen och skulle gena över en äng... Ja, det var vad jag trodde en helt vanlig äng.
Men det var ett kärr.

Jag kände hur hästen sjönk ner och fastnade. Jag var tvungen att kasta mig av och försöka få upp honom.
Men han sjönk längre och längre ner.

han slutade då att försöka ta sig upp

till slut hade han sjunkit upp till magen då jag går och hämtar en gren och var tvungen att piska hästen så att han kom upp :cry:

Medans tårarna sprutade var jag tvungen att göra så!

Till slut så brjar han kämpa sig upp ordentligt!

OCH han lyckades min kära gamla häst :love:

Hoppas att han förlät mig för detta.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

KL

Ojoj, gjort mycket dumt genom åren.. Det mesta var ju när man var liten, bl.a när jag var ca. 5 år. Är uppfödd med hästar och var van vid den och hade också kanske lite bristande respekt för dem. Hade i alla fall en shettis som jag gjorde mycket dumma saker med..Hade en dag fått för mig en dag att idag skulle jag hoppa. Ingen var hemma, visste att jag inte fick rida ute då och eftersom paddocken ej ligger intill stallet så gick det ju inte. Kommer då på den smarta lösningen att om jag först åker och hämtar hindrena och kör dem till hagen, kan jag ju hoppa där! :idea:

Så jag selar på hästen med vagnen och åker till paddocken för att köra hem lite hinder i rockarden (köra var väl inte samma sak som rida ute? :angel:). Kommer ner till paddocken, lastar den lilla rockarden full mad stora hinderstöd och långa bommar, hästen står snällt stilla medans jag lastar på. Får självklart inte plats i vagnen utan går vid sidan och "tömköra hem". Lastet rasar samman och min lilla tappra ponny blir rädd och sätter iväg. Jag som går strax bakom bakdelen dras ju in bakom henne i farten, över skackeln och över mig åker vagnen.

Blir ju lite panikslagen där och springer efter hästen som jag sedan hittar lugnt betandes intill vägkanten längre fram. Vi tar oss hem allt slutade bra. Gick sedan tillbaka och slängde ner allt hindermaterial i diket, för det som syns hinns ju inte :angel:. Mamma hittade dem senare och blev en skamsen historia att berätta.


Vi gjorde mycket hon och jag, detta var en av de sakerna :cool:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

15år: Rider mammas unghäst. I stilla skritt i skogen lägger jag av en brakskit som ekar mot sadeln och skrämmer unghästen till den milda grad att hon skenar 3kilometer..gissa att jag aldrig fiser på hästryggen igen...

:rofl::bow:

Skrattar så att jag gråter :D



tårarna bara sprutade..:rofl:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

*lånar min egen knapp*

Ung o dum.. Runt 14-15 år gammal, tycker jag o min kompis att vi skulle rida damsadel(i vanlig sadel) med lång kjol. Å så snyggt, vad folk ska bli impade.:D Studs:bump:, säger stressad häst, upptäcker att kjolen fladdrade, hoppar jämfota åt sidan, varav jag sitter kvar i luften där häst var nyss. Landar på fötterna, häst springer hem själv. Asgarvande kompis skrattar hysteriskt och håller på att trilla av själv.:rofl: En bit bort står bybor och glor förfärat..:o
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Hm, jo det är ju en bra strategi. :D
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Den senaste incidenten inträffade i somras, när jag införskaffat en fotboll till hästen och hennes beteskompis, varav sistnämnda älskade att släpa runt på saker i hagen, så jag tänkte att det skulle bli perfekt. Jag lockade på hästarna och sparkade glatt iväg bollen mot dem, 5 sekunder senare hade jag två flyende hästar och ett sprängt elstängsel.

- Pass!! :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Tja jag gjorde en "höjdare" häromveckan...

Hade min häst lös på stallgången, han fick lite hö att knapra på eftersom de andra hästarna just fått hö ute och vi skulle ut och köra en sväng. Dock hade jag ju inte kontrollerat omgivningarna riktigt så noga innan jag släppte lös honom...

Rätt vad det är gör han en 180 graders sväng och störtar mot foderkammaren där dörren står på glänt. Trots en skrikande matte lyckas han ta sig upp för trappsteget och in i vår pyttelilla foderkammare (den är kanske 150 x120 cm) där han knölar in sig hel och hållen. Ingen hade väl trott att det ens var möjligt att ställa en shire i en så liten kammare. Jag fick baxa in rumpan på honom i selkammaren för att överhuvudtaget få ut honom :eek:

På vägen tillbaks lyckas han dessutom få fatt i gängtappen som lämpligt nog är - orange och alltså ser ut som en morot. Räddningsaktion nr två blir alltså att köra in fingrarna bakom tänderna och lirka ut gängtappen ur munnen på honom.

Sedan dess är jag VÄLDIGT noga med att se till att foderkammardörren är stängd om det är någon häst inne...:angel:

:rofl:

Så där har min nordis gjort,fasst hon gick in i sadelkammaren,och problemet är att den dörren kanske var 1´meter bred,alltså så var den jättesmal (var svårt att komma ut med sadlarna "normalt") dit in var det även en liten trapp med två steg som hon nästan travade upp för,halvvägs in i sadelkammaren så fastnade hon ju (självklart) med magen,hon kommer varken fram eller bak,verkligen inte bak,så vi bestämde oss för att putta in henne,så vi stog där och tryckte,sen kom hon in dit tillslut,då var ju problemet att få ut henne igen,tänkte vara smidig att ta bort dörrkarmen,men innan vi kommit så slångt så tröttnade hon och skulle ut därifrån...

Fastnade igen,pressade och pressade,sen kom hon loss,kan säga att golvet där inne (som för övrigt är en gammal barack i hopbygt med stallet) inte var så stabilt efter hennes färd där inne,det var lite snett och vint,och ena trappsteget sjönk säkert 10 cm på ena sidan...:eek::o

Hästen tog det hela med lugn,tyckte nog det var intressant att se vad som fanns bakom dörren som alltid brukar vara stängd..Inga skador som tur var,dock försvann nån pälstuss!
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

KL
Underbar tråd det här. :D

När jag var ca 13 år skulle jag släppa ut hästen i hagen. Lat som jag var orkade jag inte gå in i hagen och släppa henne (det var ju lerigt där) utan släppte lite innan med tanken att hon självmant skulle traska in.
Nejdå, det var ju lerigt där tänkte hon, nitade och sprang iväg, drog en repa runt stallplanen för att sedan tålmodigt fångas in.

Ca 15 år skulle jag hopptävla. När vi skulle lasta ur hästen bredvid tänkte jag att min kanske skulle slänga sig bakåt och för att förhindra det tog jag beslutsamt tag i grimman med handen, inget grimskaft här inte.
Resultatet blev att min häst slängde sig bakåt och jag fastnade med ena fingret i grimman och bröt det.
Som den rebell man var på den tiden hopptävlade jag ändå och gick dubbelnolla i den individuella klassen och nolla i lagklassen.
:smirk:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Kom på mer saker!

Var väll kanske 12-14 år,skulle ut och gå på promenad med pållen i grimma och grimskafft,gick jättelugnt och fint,tills jag ser att det står massa kossor överallt som hade rymt,då kom jag ju på den smarta iden att jag skulle valla in dom i hagen igen,så jag slänger mig upp på pållan,och sätter av mot kossorna,i linne,shorts,grimma och grimskafft och utan hjälm..:crazy: Galloperade runt där ett tag,och fick ihop nästan alla kossor i en klunga,satte iväg efter den sista kossan i full galopp,och hoppsan,där var ett stooooort,brett dike,tur hästen såg det i sista sekunden,så hon tog ett stort skutt över,snubblar till lite men går inte omkull,får in kossorna i hagen lagomt tills bonden kommer,han tackar för hjälpen,och vi går hem igen,och inser att pållen tappat en sko. Snacka om att man var självmordsbenägen den dagen! :crazy:


En annan gång så var jag och min kompis ut och red barbacka på pållen (satte på bägge två) skrittar in på en liten väg,och mitt på vägen står en stor jäkla tjur,kommer ihåg att det var rätt sent på sommaren/hösten,och regnade,så vi frös som två grisar där på ryggen,och vi ville bara hem,tjuren vägrade flytta på sig,utan blokerade hela vägen,vi ville verkligen inte vända,då skulle det ta ännu längre tid innan vi kom hem! Kompisen jag hade med mig då var en riktig liten ettermyra,så hon vart ju förbannad på tjuren,så vi red till kanten,tog upp en knallorange reflexpinne och började hytta med den åt tjuren,den såg mest aldeles likgiltid ut,så vi gick närmare och närmare,tilslut så vart den irriterad,så det började fnysa och gräva med ena frambenet,då hoppade pållen till,så kompisen landade aldeles framför tjuren,pållen drar iväg några meter,och kompisen pringer strax efter aldeles skräckslagen och skriker "vänta på mig,vänta på mig",när hon väl kommer fram till oss så har tjuren studsat tillbaka in i hagen igen och står där nöjdt och betar,så kunde vi äntligen rida förbi!


En annan gång när vi red bägge två på pållen,så var pållen vääldigt pigg,tänkte att vi skulle trava lite,men ett stooort bocksprång (bägge satt faktist kvar) slutade i vilt sken,vi hade ingen kontroll alls,och en bit längre fram på vägen ser vi en gammal gubbe som cyklar,han verkar inte höra oss alls,så när vi bara är några meter i från så ropar kompisen "seee uuupppppp" så gubben blir livrädd,och cyklar ner i diket,och ramlar omkull! :o
Ser att han reser sig upp,huttar med näven åt oss,och borstar av sig all snö..
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Nu har jag kommit på ett par "roliga" minnen..

Jag och min älskling som inte är i livet längre är ute för första gången med min unghund Freja. Sigge har vart med många ggr och vet att han ska hålla sig borta från hästen. Jag skulle bara skritta och det hade gått jättebra hela vägen. Så jag bestämmer mig för att trava en liten bit. Plötsligt flyger min Freja iväg och ställer sig i "lekposition" 20m framför min häst.I tron av att han är en gigantisk hund som ska leka.

Elliot (hästen) som aldrig gjort något tidigare slänger sig ut i grannens havrefält och hoppar/skuttar. Jag satt kvar men det var måttligt kul att gå hem till grannen och förklara varför hans havre låg ner.

Ett par år tidigare var jag på träning på klubben med Elliot. Han hade gått jättebra och vi var ute vid transporten för att plocka av honom grejerna och sätta på honom täcke och transportskydd.
Jag och pappa donade där och jag tar sadeln och lägger den i bilen. När jag kommer tillbaka finns ingen häst kvar. Farsan hade samtidigt som jag släppt hästen, för att lägga ifrån mig sadeln, släppt hästen för att fälla upp lämmen. Båda trodde då naturligtvis att den andre höll i hästen. JAG HAR ALDRIG SPRUNGIT SÅ FORT I HELA MITT LIV! Jag är astmatiker men jag sprang flera km utan minsta problem.

Ja herre vilka dumma saker man har gjort!
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 332
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag har två valacker som tidigare gått tillsammans med min stallägares ponny. Nu har den ponnyn varit skadad i snart ett år, det verkar...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: Mistimed
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 979
Senast: Karoliten
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 237
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp